Miksi Aina varakkaat neuvovat köyhiä rahankäytössä
mutta eivät kuuntele köyhien ongelmaa siitä, miksi raha ei riitä? Esim neuvotaan puskurirahaston keräämiseen eikä ymmärretä että joka sentti menee reaaliaikaseen käyttöön.
Kommentit (168)
Miksi syntymärikkaat neuvovat köyhiä ja työttömiä? Se on varmaan sama kun sellainen ihminen joka ei edes halutessaan pystyisi lihomaan, alkaisi thinspleinaamaan sairaalle ylipainoiselle, että kuinka sitä oikein laihtuu kuluttamalla vähemmän.
Yksinkertaiset ihmiset antavat yksinkertaisia neuvoja monipiippuisiin juttuihin.
Näitähän riittää. Masentuneelle tiedetään kertoa miten niskasta otetaan kiinni ja lakataan märehtimästä.
Helppoa se on, koska "asenteestahan se vaan on kiinni".
Minulla ei ole lapsettomuus ongelmaa, mutta jos olisi, niin tietäisin vain rentoutua vähän ja nussia enemmän.
Unettomuus loppuu kun vaan painaa pään tyynyyn ja laittaa silmät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni varakas on itse ollut joskus köyhä. Jos joka sentti menee reaaliaikaiseen käyttöön, ei ikinä vaurastu. Menoja voi yrittää karsia ja tuloja lisätä, on toki tietty absoluuttinen minimisumma mitä hengissä pysymiseen tarvitaan, eli ruokaa ja katto pään päälle. Suuri osa muusta kulutuksesta on vain mielihaluja.
Puskurirahastonkin voi aloittaa pienestä. Jos sitä rahaa ei ole yhtään, niin 2€ viikossa on 104€ vuodessa. Sen pitäisi olla iso summa sellaiselle, jolla ei ole mitään. Harvalla on satasia tai tonneja ylimääräistä säästämiseen, mutta euroja ja kymmeniä euroja voi jostakin pystyä nipistämään.
Tämä nimenomaan. JOS rahaa ei ole yhtään, ei ole sitä 2€ viikossa laittaa mihinkään säästöön. Varakkaat eivät osaa kuvitella mitä tarkoittaa rahattomuus, kun heille se on sitä ettei ole satasta tilillä.
Hmm. Kaksi euroa on n. 13 kpl palautustölkkejä. Jos noita ei löydy vaikka ihan päiväkävelyillään viikon aikana niin on sokea tai sitten ei vaan oikeasti kiinnosta muu kuin vastikkeeton raha.
Oletko ihan oikeasti kerännyt joskus pulloja? Minä olen. Viikonloppuyönä kävelin 4 tuntia ja keräsin varmaankin sen 2 euroa. Ei mikään kovin kiva ja helppo työ. Suurin osa ammattikerääjistä on niitä jotka pyörällä hakevat pullot, tietävät hyvät paikat jne. Suurin osa kaduilla olevista tölkeistä on jotain pantittomia tuontitölkkejä.
Kyllä, olen ihan oikeasti kerännyt pulloja. En "työkseni" mutta kerään aina tölkit matkaan tuolla kuljeksiessani ja kyllä aika helposti tulee se 2€/vko ihan isommin vaivaa näkemättä. Sinäkin sanot keränneesi kaksi euroa neljässä tunnissa ja kommentoinkin ihmetellen lähinnä sitä, että jollekin on vaikeata saada kaksi euroa VIIKOSSA säästöön. Ja ei, ei ole kiva työ. Elämä ei aina ole kivaa eikä välttämättä pidä ollakaan. Ja tuota en allekirjoita kyllä alkuunkaan että suurin osa tölkeistä kaduilla olisi pantittomia. Voi olla jossain Jätkänsaaressa/länsiterminaalissa.
Minä olen kaikkea muuta kuin varakas. Tulen juuri toimeen. Mutta tiedän miten selvitään kun rahaa on vähemmän tai tulee yllättäviä taloudellisia takapotkuja . Siinä voisin neuvoa niitä jotka eivät hallitse rahankäyttöään ja siitä syystä ovat aina köyhiä.
Ehkä se jotenkin rauhoittaa ja helpottaa heidän mielenlaatua, kun itsekin tietävän, ettei köyhyys ole heidän elämässä kaukana ja se voi odottaa nyrjan takana milloin hyvänsä ja sitten kerrotaan omaa selviintymistarinaa, vaikka se osoitetaan toisella.
Sama myös, kun paheksutaan työttömyyttä tai tukien käyttäjiä, siinäkin on sama ilmiö.
Todella varakkaalla ja hyvätuloisella ei ole mitään tarvetta neuvoa ketään ja tietävät itsekin, kuinka heiltä menee saman verran rahaa viikonloppuna, kun köyhä käyttää saman kuukaudessa ja jos mikä, se vaatii osaamista ja taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sen, että esim pitkäaikainen sairaus tai vastaava voi viedä puskurit. Mutta pelkkä 8 euron tuntipalkka ei mielestäni ole riittävä selitys puskurin puutteelle.
Ei niin jos on vanhemmat jotka tukee. Pk-seudulla ei tuolla rahalla itseään elätetä tai maksella edes vuokraa.
Se nyt pitää ihan rehellisyyden nimissä myöntää.
Ei siitäkään tule mitään jos vängätään ihan päivänselvässä asiassa että se 8e tuntipalkka on nyt vaan liian pieni Suomen hintoihin nähden.
Minimipalkan pitäisi olla 12e tunti. Ei yhtään siitä matalampaa. Tämä on ihan laskettu fakta.
Toki aina löytyy niitä sikoja jotka haluaa hyötyä halvasta työvoimasta. Se nyt ei ole reilua ja sivistynyttä toimintaa.
Siksi koska helppo on neuvoa muita. On paljon ihmisiä joilla on niin pienet tulot, että parempi olisi neuvoa miten tienaisi enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaatkin voivat muuttua kirjoitti:
Oma isäni on juristi. Hän antoi samoja neuvoja vuosia sitten.
Totesin että kun ei jää säästöön ja näytin tiliotteet ja mikä on tuntipalkka (8e).
Isä oli ihan järkyttynyt. Silmät pyöreänä katseli tiliotteita ja vuokran hintaa ja palkkaa.
Kysyi että haluanko että hän soittaa työnantajalleni ja valittaa asiasta?
Sanoin että ei asialle voi tehdä mitään se on tessin mukainen palkka ja hän itse päättää palkan suuruudesta.
Isä vain totesi että ei taida työnteko enää nykyisessä Suomessa kannattaa.
Ei enää äänestä kokoomusta vaan vasemmistoa ja ratkaisevin teko minkä hän tekee on että antaa joka kuukausi 500e meidän perheelle että saadaan lapsille edes jotain säästöön.
Hän totesi että jos työnantajalla ei ole varaa, niin hän kyllä auttaa ahkeraa duunaritytärtään.
Se on isältä aika iso teko, kun ottaa huomioon miten oikeistolainen hän on aina ollut.
Et sitten perinyt isäsi älykkyyttä..onko äitisi kaunis?
Vai tuliko ulkonäkö isältä ja järki äidiltä=miehen näköinen tyhmä duunarinainen
Sinä et tainnut periä vanhempiesi kristillisiä arvoja.
Herra Jeesus ei pidä tuollaisesta asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni varakas on itse ollut joskus köyhä. Jos joka sentti menee reaaliaikaiseen käyttöön, ei ikinä vaurastu. Menoja voi yrittää karsia ja tuloja lisätä, on toki tietty absoluuttinen minimisumma mitä hengissä pysymiseen tarvitaan, eli ruokaa ja katto pään päälle. Suuri osa muusta kulutuksesta on vain mielihaluja.
Puskurirahastonkin voi aloittaa pienestä. Jos sitä rahaa ei ole yhtään, niin 2€ viikossa on 104€ vuodessa. Sen pitäisi olla iso summa sellaiselle, jolla ei ole mitään. Harvalla on satasia tai tonneja ylimääräistä säästämiseen, mutta euroja ja kymmeniä euroja voi jostakin pystyä nipistämään.
Tämä nimenomaan. JOS rahaa ei ole yhtään, ei ole sitä 2€ viikossa laittaa mihinkään säästöön. Varakkaat eivät osaa kuvitella mitä tarkoittaa rahattomuus, kun heille se on sitä ettei ole satasta tilillä.
Hmm. Kaksi euroa on n. 13 kpl palautustölkkejä. Jos noita ei löydy vaikka ihan päiväkävelyillään viikon aikana niin on sokea tai sitten ei vaan oikeasti kiinnosta muu kuin vastikkeeton raha.
Oletko ihan oikeasti kerännyt joskus pulloja? Minä olen. Viikonloppuyönä kävelin 4 tuntia ja keräsin varmaankin sen 2 euroa. Ei mikään kovin kiva ja helppo työ. Suurin osa ammattikerääjistä on niitä jotka pyörällä hakevat pullot, tietävät hyvät paikat jne. Suurin osa kaduilla olevista tölkeistä on jotain pantittomia tuontitölkkejä.
Kyllä, olen ihan oikeasti kerännyt pulloja. En "työkseni" mutta kerään aina tölkit matkaan tuolla kuljeksiessani ja kyllä aika helposti tulee se 2€/vko ihan isommin vaivaa näkemättä. Sinäkin sanot keränneesi kaksi euroa neljässä tunnissa ja kommentoinkin ihmetellen lähinnä sitä, että jollekin on vaikeata saada kaksi euroa VIIKOSSA säästöön. Ja ei, ei ole kiva työ. Elämä ei aina ole kivaa eikä välttämättä pidä ollakaan. Ja tuota en allekirjoita kyllä alkuunkaan että suurin osa tölkeistä kaduilla olisi pantittomia. Voi olla jossain Jätkänsaaressa/länsiterminaalissa.
Ok, en tiedä Helsingin tilanteesta. Ehkä siellä päin sitten on enemmän tölkkejä. Itse asun pikkukaupungissa jossa on alueellani monta ammattikerääjää. Käyvät yleensä heti korjaamassa tölkit pois. Siinä ei jää tavallisille kävelijöille mitään kerättävää jäljelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satasta :,D mä just mietin että täytyy ruveta vähän katsomaan mitä ostan kun käyttötili meni hiukan 5000e alle.. muut varat toki poikimassa, mutta ikinä ei tiedä koska pakastin tai auto hajoaa. Enkä pidä itseäni mitenkään varakkaana, ihan perus.
Vierailija kirjoitti:
Totesin että kun ei jää säästöön ja näytin tiliotteet ja mikä on tuntipalkka (8e).
Isä oli ihan järkyttynyt. Silmät pyöreänä katseli tiliotteita ja vuokran hintaa ja palkkaa.
Sanoin että ei asialle voi tehdä mitään se on tessin mukainen palkka ja hän itse päättää palkan suuruudesta.
Ei enää äänestä kokoomusta vaan vasemmistoa ja ratkaisevin teko minkä hän tekee on että antaa joka kuukausi 500e meidän perheelle että saadaan lapsille edes jotain säästöön.
Hän totesi että jos työnantajalla ei ole varaa, niin hän kyllä auttaa ahkeraa duunaritytärtään.
Se on isältä aika iso teko, kun ottaa huomioon miten oikeistolainen hän on aina ollut.
Minulla on lievä kehitysvamma johtuen siitä että äitini on hyvin sievä ja pienikokoinen. Kärsin hapenpuutteesta synnytyksen aikana. Pärjäsin silti peruskoulussa ihan keskitasolla, vaikka kovasti täytyi töitä sen eteen tehdä.
T: Se jolle piruilit :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska köyhällä täytyy olla Netflix, Ruutuplussa, Spotify, ElisaViihde, Viaplay ja HBO. Täytyy olla uusin puhelinmalli omasta suosikkimerkistä, uusin Ultra4KHDTV65" sekä tabletteja jokaiselle lapselle oma. Unohtamatta kaikkia mahdollisia pelikonsoleja ja niihin pelit uutena. Ja totta kai kaikki kodin elektroniikka osamaksulla.
Täytyy olla Molo kidsin haalarit lapsilla ja Vikingin goretexit koska ne on ainoat kengät maailmassa mitkä pitää vettä. Lisäksi pitää olla Gugguuta ja Vimmaa, että kaikki tietäisi, että ei olla köyhiä. Sille kolmannelle ADHD:lle pitää ostaa Bugaboot osamaksulla.
Kaiken tämän lisäksi koko perheen pitää päästä EDES ruotsinlaivalle kaksi kertaa vuodessa koska ei ole varaa matkustaa muualle. Iskän pitää saada uutta leimaa käsivarteen, mamman pitää saada uudet ripset ja kynnet, ja molempien on pakko tupakoida koska se on ihmisoikeus ja köyhän ainoa huvi viikonloppujuomisen ja lottoamisen lisäksi.
Siksi me varakkaammat tullaan neuvomaan teitä. Ei sillä, että kukaan teistä oikeasti edes uskoisi, että ne omat valinnat (kuten yllä) vie muutaman tuhat lappusen sossun rahoja joka kuukausi. WT-luokka pitää itse yllä mielikuvaa, että rikkailla ja keskiluokkaisilla olisi samanlainen elämäntyyli kuin heillä ja pyrkii siihen.
Lapsillani on halvimpia markettien merkkejä ja kirpputorilta ostettuja vaatteita. Suurin osa vaatteista varmaan tulee isovanhemmilta. En ole matkustanut vuosiin. Joskus joku keskituloinen saattaa kysyä mitä olemme tehneet lomalla lasten kanssa. Yleensä vastaan että no ollaan oltu kotona, käyty mummolassa, jossain lähellä retkellä jne. Siihen vastataan, että hienoa että jotkut lapset tyytyvät noin vähään. Täytyy myöntää, että kampaajalla ja ripsihuollossa käyn. Telkkaria eikä pelikonsoleita ole. Tietokone ja netflix löytyy josta lapset voivat katsoa lasten ohjelmia.
Säästät lastesi vaatteissa ,jotta saat ylläpidettyä irtoripsiä?
Kerro lisää ..nautitko silloin tällöin kuohuviiniä?
Moni tuttuni on köyhä. He pysyvät myös köyhinä koska kaikki ylimääräinen menee impulssiostoihin ja hetkellisten mielihalujen tyydyttämiseen. Vaikka jostain saisikin isohkon summan rahaa niin se laitetaan välittömästi turhanpäiväiseen, suoraan sanottuna roskaan.
Hetken päästä ovat jälleen pulassa, kun rahat on loppu .
He myös karttavat ajatusta vaurastumisesta. Mieluiten kerjätään muilta ilmaiseksi tavaroita ja haetaan ruokakasseja avustusjärjestöiltä sekä käytetään kavereita henkilökohtaisina vippifirmoina.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se jotenkin rauhoittaa ja helpottaa heidän mielenlaatua, kun itsekin tietävän, ettei köyhyys ole heidän elämässä kaukana ja se voi odottaa nyrjan takana milloin hyvänsä ja sitten kerrotaan omaa selviintymistarinaa, vaikka se osoitetaan toisella.
Sama myös, kun paheksutaan työttömyyttä tai tukien käyttäjiä, siinäkin on sama ilmiö.
Todella varakkaalla ja hyvätuloisella ei ole mitään tarvetta neuvoa ketään ja tietävät itsekin, kuinka heiltä menee saman verran rahaa viikonloppuna, kun köyhä käyttää saman kuukaudessa ja jos mikä, se vaatii osaamista ja taitoa.
Ei mene. Ihan ihme käsitys, että varakas kuluttelee viikonloppuisin rahaa sinne ja tänne ja tuonne. Heittelee seteleitä ilmaan ravintoloissa ja nauraa päälle.
Teitä köyhiä neuvoo täällä keskituloiset, jotka eivät ole toki hyvätuloisia, mutta jonka elämäntyyliä ja elintasoa köyhä tavoittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, en tiedä Helsingin tilanteesta. Ehkä siellä päin sitten on enemmän tölkkejä. Itse asun pikkukaupungissa jossa on alueellani monta ammattikerääjää. Käyvät yleensä heti korjaamassa tölkit pois. Siinä ei jää tavallisille kävelijöille mitään kerättävää jäljelle.
Totta puhuen, en Helsingin tilanteesta paljoa tiedä itsekään. Paitsi että viimeksi kun kävin niin sieltä nimenomaisesta länsiterminaalista kamppiin kävellessä keräsin jo euron verran. Parit pantittomat tarttui matkaan siinä ihan satamassa mutta onneksi jotkut automaatit hyväksyy pantittomatkin tölkit. Ei siis siten että niistä rahaa saisi mutta ihan kierrätyksen kannalta. Ja ymmärrän kyllä senkin ettei joka kylillä ole niitä tölkkejä kerättäväksi. Aikaisempi kommenttini olikin sellaista yleistä ihmettelyä, koska suurin osa suomalaisista kyllä asunee paikassa jossa noita hylättyjä tölkkejä löytyy. Ja taitaa niitä sinunkin kulmiltasi löytyä jos "ammattikeräily" sielläkin kannattaa. Toki niiden kokeneiden ja innokkaiden kanssa on hankala kilpailla jos on muutakin tekemistä elämässä. Ja sen vielä sanon että talvellahan tuo on tosiaan aika hiljaista kun ulkona ei juo kun "ammattilaiset". Baarien jonot on hyviä saumoja mutta ammattikerääjät kyllä hoitaa nuo ihan isommillakin pitäjillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sinä lausu turhaan Herran sinun Jumalasi nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska köyhällä täytyy olla Netflix, Ruutuplussa, Spotify, ElisaViihde, Viaplay ja HBO. Täytyy olla uusin puhelinmalli omasta suosikkimerkistä, uusin Ultra4KHDTV65" sekä tabletteja jokaiselle lapselle oma. Unohtamatta kaikkia mahdollisia pelikonsoleja ja niihin pelit uutena. Ja totta kai kaikki kodin elektroniikka osamaksulla.
Täytyy olla Molo kidsin haalarit lapsilla ja Vikingin goretexit koska ne on ainoat kengät maailmassa mitkä pitää vettä. Lisäksi pitää olla Gugguuta ja Vimmaa, että kaikki tietäisi, että ei olla köyhiä. Sille kolmannelle ADHD:lle pitää ostaa Bugaboot osamaksulla.
Kaiken tämän lisäksi koko perheen pitää päästä EDES ruotsinlaivalle kaksi kertaa vuodessa koska ei ole varaa matkustaa muualle. Iskän pitää saada uutta leimaa käsivarteen, mamman pitää saada uudet ripset ja kynnet, ja molempien on pakko tupakoida koska se on ihmisoikeus ja köyhän ainoa huvi viikonloppujuomisen ja lottoamisen lisäksi.
Siksi me varakkaammat tullaan neuvomaan teitä. Ei sillä, että kukaan teistä oikeasti edes uskoisi, että ne omat valinnat (kuten yllä) vie muutaman tuhat lappusen sossun rahoja joka kuukausi. WT-luokka pitää itse yllä mielikuvaa, että rikkailla ja keskiluokkaisilla olisi samanlainen elämäntyyli kuin heillä ja pyrkii siihen.
Lapsillani on halvimpia markettien merkkejä ja kirpputorilta ostettuja vaatteita. Suurin osa vaatteista varmaan tulee isovanhemmilta. En ole matkustanut vuosiin. Joskus joku keskituloinen saattaa kysyä mitä olemme tehneet lomalla lasten kanssa. Yleensä vastaan että no ollaan oltu kotona, käyty mummolassa, jossain lähellä retkellä jne. Siihen vastataan, että hienoa että jotkut lapset tyytyvät noin vähään. Täytyy myöntää, että kampaajalla ja ripsihuollossa käyn. Telkkaria eikä pelikonsoleita ole. Tietokone ja netflix löytyy josta lapset voivat katsoa lasten ohjelmia.
Säästät lastesi vaatteissa ,jotta saat ylläpidettyä irtoripsiä?
Kerro lisää ..nautitko silloin tällöin kuohuviiniä?
Ai nytkö sitten olisikin parempi ostaa merkkivaatteita?
Onhan se noinkin,mutta analysointi mihin tuo raha menee on kyllä tarpeen.Miksi köyhä ottaa herneet jos sanoo ettei netflix ja jokapäiväinen takeaeaykahvi ole pakollinen meno?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa varakkaiden vauraudesta tulee suvulta esim. perinnön tai erilaisten rahastojen yms. muodossa. Vain harvat ovat itse tehneet vaurautensa. On mukavaa esittää nuorta talousneroa, kun lähtökohta on sellainen vauraus, jonka eteen ei ole itse tarvinnut tehdä mitään.
Suurin osa on kyllä ne säästönsä kerännyt ihan palkkatöillä.
Kerrotko, missä hommissa saat työurasi aikana säästöön esimerkiksi miljoonan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni teki itsemur.han kun olin 14 vuotias.Oli ateisti.
Myöhemmin näin unta .jossa hän katselee minua liekkimeren keskeltä.
Isäni oli kiltti ja hyvä mies.
Jos ihminen on yksinkertainen ja vaatimattoman näköinen, häntä voi syyllistää köyhyydestä.
Samalla Sara sieppi nauttii kuoharii ja kerrotaan kuinka fiksu köyhä rikastui onnen ja ahkeruuden avulla.
Onneksi on Jeesus, Allah ja enkelihoidot...ja se viina..