Onko muita, joita tämä Etelä-Suomen sää ahdistaa aivan kauheasti?
Olen yrittänyt pysyä positiivisena ja ulkoilla kuten ennenkin. Olen ottanut luontokuvia ja yrittänyt ajatella mukavia asioita lämpimän talvisään hyvistä puolesta, esimerkiksi liukkauden puutteesta ja vihreydestä, jne, ja olen muutenkin hyvin optimistinen ja positiivinen ihminen. MUTTA. EN HELVETTI ENÄÄ JAKSA OLLA POSITIIVINEN! Tätä järkyttävää paskasäätä on jatkunut jo LOKAKUUSTA. En jaksa. En kestä. En vaan kestä enää päivääkään tätä helvetillistä pimeyttä, ankeutta, harmautta ja tihkusadetta!! Kaipaan niin kovasti lunta ja pakkasta, tai edes ihan nollakeliä ja pientä lumisadetta!!! Mitä vaan muuta kuin tätä mielialan synkeimpiin syvyyksiin työntävää kauheutta.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Tää lumettomuus ja märkyys alkaa tosiaan jo vaikuttaa mielialaan. Kuivalla pakkaskelillä sentään aurinkokin näyttäytyy, mutta tällä vesisateella on vain harmaata ja pilvistä. En voi ymmärtää ihmisiä, jotka oikeasti muka pitävät enemmän tästä harmaasta vesisateesta kuin aurinkoisesta lumisesta pakkaspäivästä. En kyllä ala, jos vuodenajat häviävät ja koko vuosi on tasaisen sateista ja kylmää.
En usko, että kukaan noista on rehellinen
Yrittävät esittää jotain kosmopoliittia, että hienoa kun täällä on yhtä paskaa kuin luoteis-Euroopassa. Mutta ihan paskaahan tämä on.
On masentavaa,ihan todella. Nykyään ei ole edes vuodenaikoja, kaikki on tätä samaa loputonta tihkua. Kesällä pari viikkoa hirvittävä hellepätsi ja koko muun ajan vuodesta on etelässä 3-10 astetta, harmaata, koleaa ja jatkuvasti sataa. Ihan sama onko joulu vai juhannus, vain pimeydestä erottaa. Meillä kukkii nytkin orvokit ja raparperi nousee.
Ulkoilla ei jaksa lasten kanssa kun kaikki paikat on vettä, kuraa ja paskaa täynnä. Säänmukaiset vaatteet auttaa, mutta kun ei ole mitään tiloja kuivata kaiken aikaa kolmen lapsen läpeensä märkiä ja kuraisia haalareita, kenkiä, hanskoja, pipoja. Ollaan sitten enimmäkseen sisällä ja kaikki tulee hulluksi. Naulakot tursuaa kun pitää olla valmiina toppaa, talvikenkää, kuorivaatetta ja kuriksia. Kesällä uikkarit nostetaan toiveikkaasti esille, mutta muut kamat tukkii naulakon nykyään vuoden ympäri. On tämä hienoa!
Onhan Suomen talvi toki surkeata aikaa, mutta onneksi nyt ei ole sentään lunta, jäätä eikä pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan Suomen talvi toki surkeata aikaa, mutta onneksi nyt ei ole sentään lunta, jäätä eikä pakkasta.
Heh heh, oletpa hauska. Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pienimmän lapsen vaatteet hajoaa tuolla ulkona, kun neljävuotias painelee menemään säästä riippumatta. Pitää olla lämpimät vaatteet, mutta maa on pelkkää sepelihiekkaa ja kuraa 😠
Miksi kylvää sepeliä vaikka ei ole liukkautta...
Oh, boy!Täällä on lunta on-off. Kun sitä on, tullaan joko auraamaan katu niin että asfaltti näkyy ja pulkan vetäminen on toivotonta, tai hiekoitetaan. Jolloin ei silloinkaan voi pukkaa vetää perässä. Sitten tulee vesisade, sitten illaksi jäähtyy niin että kadut on peilijäätä ja sitten taas lumi sulaa. Tätä ollut marraskuusta lähtien.
Missä siis sitä lunta on?
Ketju käsittelee etelä-Suomea ja ainakaan Helsingissä ei ole vielä kertaakaan aurattu: missään.
Lahdessa on ollut aina päivän kerrallaan. Ollaan etelässä mekin.
Itse asun pohjanmaalla ja täällä vähän talvisempaa, mutta sitten kun lumi nytkin suli pois niin jää on siellä alla ja niin liukasta monesti, ettei meinaa päästä kulkemaan. Autollakin aika vaikeaa varsinkin pieniä teitä ajaa, kun ei asu missään keskustassa. Tiet todella liukkaa olleet ja ennen joulua ja jos sama keli jatkuu niin ei paljon pysty ulkoilemaankaan. Siinä mielessä ei tämäkään ole mitään kunnon talvea. Tuttuni asuu etelässä ja siellä monesti sitten sulat tiet kuitenkin. Täällä pohjoisempana sitten puolestaan liukasta, vaikka ei luinta olisikaan. Silti todellakin toivon, että tulisi pysyvä lumi ja vähän pakkasta ja itsellä ei ole tällainen talvi mieleinen todellakaan. Ihan jo ulkoilunkin takia ja ettei tiet olisi niin liukkaan kuin luistinradalla ajaisi. Pitäisi varmaan muuttaa Lappiin kohta.
Ei ahdista lumettomuus eikä pimeys. Kivaa ettei tarvitse tapella lumikasojen kanssa eikä liukastella. Olen kai outo mutta tykkään pimeydestäkin. Kevään lisääntyvä valo enemmän ahdistaa, peilistäkin katsoo valossa kaamea olemus.
Tottakai mietin miksi tällainen talvi... mutta ahdistunut en ole, ainakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ne on makuasioita, varmaan moni kokee kuten ap. Itse en kaipaa lunta enkä varsinkaan jäätä yhtään.
Vai makuasioita ?! Vaikkei kaipaisikaan lunta eikä jäätä niin eihän tällainen jatkuva vesisade ja pimeys voi olla vaikuttamatta ihmiseen ihan jo fysiologisesti ! Tämän täytyy olla pisin yhtäjaksoinen räkäjakso kymmeniin vuosiin, en edes muista millaista oli kun ei tarvinnut huppu päässä kulkea tai autoa ajaessa vesi ei roiskunut tiellä. Lasinpesunestettä on jo kuukausia kulunut saman verran kuin bensaa jos ei enemmänkin. Vittu mitä paskaa !
Vierailija kirjoitti:
Samaahan se on suuressa osassa muutakin Suomea, ei vain etelässä. Juuri lähdin Joensuusta, +2 ja tihkusadetta.
Itseä ei haittaa. Parempi tämä kuin pakkaset ja liukastelu. Kohtahan kesä jo koittaakin.
Täällä on ainakin ollut pakkasta välillä ja se jäätynyt vesi teille ja nytkin koko piha ja tie ihan peilijäässä. Todella paha kulkea sekä autolla ajaa. Jää ei ehdi sulaa, kun on välillä pakkasta. Itsellä tämä keli on kaikista pahin ja pitäisi olla lunta mielummin. Kerran jo autolla ojassa käyty tänä talvena, kun pikkutie oli niin liukas, että vaikka ajoin hiljaa niin silti auto meni kaarteessa ojaan.
Vierailija kirjoitti:
Tosi ikävää ketä ahdistaa. Itse pidän juuri tällaisesta leppeästä lenkkisäästä. Sisällä polttelen tunnemallisia valoja ja päiväsaikaan kuntoilen, luen ja lenkkeilen. Nautin jokaisesta päivästä vaikka olen 67v eläkeläinen.
Onko sinulla ap tekemisen puutetta, kun ehdit murehtia ilmoja.
Tervetuloa tänne luistelemaan kun tiet ihan peilijäässä. Ei siinä paljon lenkkeillä. Hyvä siellä etelässä, kun on maa sula. Täällä on vuoroin lunta ja sitten sataa vettä ja tiet ihan kamalassa kunnossa. Kun Suomi ei ole mikään etelä ja lappi vaan on tässä välissäkin alueita, joissa sää saattaa mennä lumesta jään kautta sataaseen joka toinen päivä. Nytkin tällä viikolla ollut jo lunta ja pakkasta ja nyt taas tiet jäässä ja huomenna vielä sade siihen päällä ja taas saa tiet jäätyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaahan se on suuressa osassa muutakin Suomea, ei vain etelässä. Juuri lähdin Joensuusta, +2 ja tihkusadetta.
Itseä ei haittaa. Parempi tämä kuin pakkaset ja liukastelu. Kohtahan kesä jo koittaakin.
Täällä on ainakin ollut pakkasta välillä ja se jäätynyt vesi teille ja nytkin koko piha ja tie ihan peilijäässä. Todella paha kulkea sekä autolla ajaa. Jää ei ehdi sulaa, kun on välillä pakkasta. Itsellä tämä keli on kaikista pahin ja pitäisi olla lunta mielummin. Kerran jo autolla ojassa käyty tänä talvena, kun pikkutie oli niin liukas, että vaikka ajoin hiljaa niin silti auto meni kaarteessa ojaan.
Niinpä, tämä talvi on ollut erityisen liukas lumettomuuden takia. Vettä sataa, sitten tulee pikku pakkanen, vähän sulaa ja tihuttaa lisää vettä, taas pakastaa vähän... Ollut petollisen liukasta. Kun olisi lunta, niin tiet eivät olisi umpijäässä. Etenkin alijäähtynyt sade on ollu turhan paljon riesana.
Semmosta se on
Kannattaa kiinnittää huomiota siihen että nämä huonot säät tehdään ihan ihmisten toimesta. Aina ensimmäisenä aurinkoisena päivänä heti taivaalle aletaan levittämään kemikaalivanoja jotka sitten levitessään muodostuvat taivaalle harmaaksi peitteeksi. :-)
Ja sitten seuravaana päivänä taas samaa pas*** harmautta.
Look up people ;)
Vierailija kirjoitti:
Kun takana on melkein 50 tammikuuta, niin muistaa varsin hyvin, että näitä samanlaisia on ollut ennenkin. Ei ehkä yhtä lämmintä, mutta samalla tavalla sateista ja sumuista ja harmaata. Nyt tästä vain vouhkataan enemmän, koska ilmastonmuutos.
Olet yksinkertaisesti väärässä.
Näin pitkiä jaksoja ei todellakaan ole ilmasto ollut sekaisin 50 vuotta sitten, hetkellisesti vain. 50 vuotta sitten Suomessa vallitseva ilmanala oli korkeapaine kun se on nykyään matalapaine, ovat toistensa vastakohtia ! Ole harrastanut 46 vuotisen elämäni aikana lajeja joihin sää vaikuttaa oleellisesti. Ja voin vakuuttaa, että jo minun elämäni aikana se on muuttunut selvästi, ikävä kyllä huonompaan suuntaan. Ihan koko maapallolla tosin. Tämä meidän märkyys ja tuulisuus,sekä sään oikkuilu ei tosin ole suoraan henkeä uhkaava toisin kun ilmaston muutos joissakin kuivemmissa maissa. Tosin vaikka täällä ei kuolla vedenpuutteeseen niin täällä kuollaan silkkaan vitutukseen jos ei tulla hulluksi sitä ennen!
Helsingin talvi on tänä talvena oikein hyvä. Ei yhtään lunta eikä pakkasta.
Kaiken muun kestän (vaikka kyllä ahdistaa ja masentaa tää pimeys ja märkä ja harmaa) mutta toi vi**u saa**nan kuravaatehelve**i lasten kanssa päiväkodista kotiin tullessa.
Mua ei ahdista, koska oon oppinut hyväksymään asiat, joita en pysty muuttamaan, mutta en mä tästä pidä. Ei tällainen talvi ole mistään kotoisin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei säästä kannata "ahdistua". Ahdistuu vasta sitten kun tulee jotain oikeasti ahdistavaa kohdalle. Elämä on kummasi valoisampaa, pimeälläkin :)
Tuo ei ole kovin hyvä elämänohje.
Parempi on ahdistua säästä ja unohtaa positiivinen ajattelu.
Tuntuu ettei lokakuun jälkeen ole pystynyt edes hengittämään! Tämä ahdistaa niiiiiin paljon! Sade, tuuli ja kylmyys pahentaa kipuja enkä pysty menemään ulos kuin pakolliset.
Mä elän vain kun on reilusti yli 20 astetta. Kohta on pakko lähteä täältä
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun takana on melkein 50 tammikuuta, niin muistaa varsin hyvin, että näitä samanlaisia on ollut ennenkin. Ei ehkä yhtä lämmintä, mutta samalla tavalla sateista ja sumuista ja harmaata. Nyt tästä vain vouhkataan enemmän, koska ilmastonmuutos.
Olet yksinkertaisesti väärässä.
Näin pitkiä jaksoja ei todellakaan ole ilmasto ollut sekaisin 50 vuotta sitten, hetkellisesti vain. 50 vuotta sitten Suomessa vallitseva ilmanala oli korkeapaine kun se on nykyään matalapaine, ovat toistensa vastakohtia ! Ole harrastanut 46 vuotisen elämäni aikana lajeja joihin sää vaikuttaa oleellisesti. Ja voin vakuuttaa, että jo minun elämäni aikana se on muuttunut selvästi, ikävä kyllä huonompaan suuntaan. Ihan koko maapallolla tosin. Tämä meidän märkyys ja tuulisuus,sekä sään oikkuilu ei tosin ole suoraan henkeä uhkaava toisin kun ilmaston muutos joissakin kuivemmissa maissa. Tosin vaikka täällä ei kuolla vedenpuutteeseen niin täällä kuollaan silkkaan vitutukseen jos ei tulla hulluksi sitä ennen!
Muistan hyvin muutamankin talven kun lumipeite tuli pk seudulle 15.1 jälkeen. Siis vuosikymmeniä sitten jo.
Sama. Pakkanen, lumi ja jää ovat aivan mielettömän ihania.