Asiakaspalvelija, MIKSI tuputat?
Tilanne kaupan kassalla:
Aspa: ootko meidän kanta-asiakas?
Minä: en ole
Aspa: haluaisiko liittyä?
Minä: kiitos, enpä taida nyt
Aspa: kanta-asiakas saa tosiaan 20 prossaa alennusta ekasta kerrasta ja sit on kampanjatarjouksia, jotka on vaan kantasiakkaille...
Minä: joo, en taida nyt kuitenkaan liittyä
Aspa: se on ihan hyvä alennus se 20 prossaa...
Tämäntyyppisen keskustelun olen käynyt useammankin kerran, yleensä ketjuvaateliikkeen kassalla kun maksan teinini farkku- ym. ostoksia. Ymmärrän, että paine kanta-asiakkuuden tarjoamiseen tulee ylempää, joten tottakai myyjä sitä siis tarjoaa. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, onko ohjeistus asiassa sellainen, että vaikka asiakas selkeästi ilmaisee ettei ole kiinnostunut, niin tuputtamista täytyy silti jatkaa? Nämä ovat harmillisia ja kiusallisia tilanteita sekä asiakkaalle että myyjälle. Tuskin se asiakaspalvelijakaan siitä tuputtamisesta niin kauheasti nauttii. Olisikin kiinnostavaa kuulla myyjien ajatuksia tästä. Toimivatko he "painostettuina" näin vai saako näistä kerätyistä kanta-asiakkaista jotain bonusta tai palkanlisää?
Kommentit (97)
Käsky tulee ylempää. Itsekin olen ollut töissä vaatekaupassa enkä tosiaankaan nauttinut siitä tuputtamisesta ja ahdistelusta mutta on pakko. Myyntiä vahditaan ja vertaillaan koko ajan ja kaikki kanssakäyminen asiakkaan kanssa on suunniteltu niin että hän ostaisi mahdollisimman paljon. Älkää niille myyjille vihoitelko, me ollaan vain osa isoa koneistoa ja potkut tulee jos ei täytetä odotuksia. Ja meillä ei ainakaan saanut uusista kantiksista mitään bonuksia.
Joka päivä pitää olla tietyt prosentit kanta-asiakkuuksia, lisämyyntejä ym. Hirveä painostus ja asiakkaita ärsyttää.
Meillä näistä tuputuksista poikineita lisämyyntejä seurataan kuukausittain ja kvartaaleittain. Jos mun tuputusluvut on huonot, alkaa potkut häämöttää, syyllä "ei onnistu saavuttamaan asetettuja tavoitteita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta Paskaa toi esimiesten toiminta
En siitä esimiestäni syyttäisi. Hänellekin ohjeistus tulle ns. korkeammalta taholta.
No jos se esimies saa asiakkailta tarpeeksi valituksia niin vähäjärkisinkin tapaus älynnee vinkata käytännön järkevyydestä, jos on vätys niin sitten ansaitsee kaiken kuran mitä niskaan tulee. Mulla riittää aikaa ja aion todellakin toimia niin että jonot venyy ja myyntipäällikkö/esimies kärsii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee varoitus jos yli 15 % kuiteista on ei-kanta-asiakkaiden ostoksia. Pakko tuputtaa tai tulee sanomista.
Kuinka moni ottaa tuputuksen ansiosta kanta-asiakkuuden?
Harva. Ja sanomista siitä tulee :D
Ja käsketään tuputtaa sitkeämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siitä esimiestäni syyttäisi. Hänellekin ohjeistus tulle ns. korkeammalta taholta.
No jos se esimies saa asiakkailta tarpeeksi valituksia niin vähäjärkisinkin tapaus älynnee vinkata käytännön järkevyydestä, jos on vätys niin sitten ansaitsee kaiken kuran mitä niskaan tulee. Mulla riittää aikaa ja aion todellakin toimia niin että jonot venyy ja myyntipäällikkö/esimies kärsii!
Haluat siis urpoilullasi aiheuttaa sen, että henkilöt, jotka eivät näitä älyttömiä päätöksiä tee, joutuvat kärsimään. Ei ole ihan kaikki muumit laaksossa sinulla.
Suomessa johtaminen on niin käsittämättömän huonoa.
Oli jotenkin surkuhupaisaa, kun tajusi että nyt on kaupungissa järjestetty joku uusi amerikkalaistyylinen johtamiskurssi, jossa on opetettu palvelumuotoilua ja siellä oli keksitty uusi palveluele, kun yhtäkkiä markettien kassat joka puolella alkoivat höpöttää kuin papukaijat, että "laitetaanko pakasteet pieneen pussiin?"
Tarkoitus oli varmaan luoda myönteinen kokemus marketissa käymisestä, mutta suurimmalle osalle kokemus oli varmaan outo ja jopa koominen. Varmasti monien kävi myyjiä sääliksi.
Nyt näyttää, että tämä höpötys on lopetettu, koska ylimääräiset muovikassit ovat niin epäekologisia.
Vierailija kirjoitti:
Näin esimiehenä kerrottakoon, ettei minulla ole tuohon valtaa. Vien ylemmän johdon komennot alaisilleni. Itse johtaisin ihan tulosta en tuputuslukuja, mutta no can do.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikoina videovuokraamossa sai puhtaana käteen 20e jokaisesta myydystä kanta-asiakaskortista. Ei siinä ihan ensimmäiseen eihin viitsinyt kaupittelua lopettaa. 20e oli hyvä lisä opiskelijan kassaan.
Ja mitäpä kävi videovuokraamoille? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä saa myös kuraa niskaan työntekijä, koska sitten on myyty väärällä tapaa. Kerrankkn kun asiakas laittoi palautteen jouduin kehityskeskusteluun vääränlaisesta tuputtamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin esimiehenä kerrottakoon, ettei minulla ole tuohon valtaa. Vien ylemmän johdon komennot alaisilleni. Itse johtaisin ihan tulosta en tuputuslukuja, mutta no can do.
Siis etkö sä voi vaan etkö uskalla kertoa johdolle miten ärsyttävänä asiakkaat tuon tuputtaminen kokevat??
Siispä sanon ensi kerralla: EI EI ja EI. Siinä tuli kolme eitä. Kertaheitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikoina videovuokraamossa sai puhtaana käteen 20e jokaisesta myydystä kanta-asiakaskortista. Ei siinä ihan ensimmäiseen eihin viitsinyt kaupittelua lopettaa. 20e oli hyvä lisä opiskelijan kassaan.
Ja mitäpä kävi videovuokraamoille? :D
Uskallan väittää, että tuolla bonusjärjestelmällä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä saa myös kuraa niskaan työntekijä, koska sitten on myyty väärällä tapaa. Kerrankkn kun asiakas laittoi palautteen jouduin kehityskeskusteluun vääränlaisesta tuputtamisesta
Siinä tapauksessa kerron että myyjä on toiminut aivan oikein ja painotan että kyse on heidän omasta myyntitavastaan.
Kehtaisinkohan sanoa ensi kerralla, että: "Lopeta. En yhtään tykkää tollasesta tuputtamisesta. Jos vielä vähänkin tuputat, jätän nämäkin ostokseni ostamatta."
Ei se oma päätös ole, mielumminhan sitä ottais asiakkaaseen niin vähän kontaktia kuin pakko.
Valitettavasti säännöt sanelee, ja kengänkuvaa tulee jos lisämyynti ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis etkö sä voi vaan etkö uskalla kertoa johdolle miten ärsyttävänä asiakkaat tuon tuputtaminen kokevat??
Kyllähän sitä voi kertoa. Samalla voi myös kertoa pullokoneelle kuinka ärsyttävää on, kun se temppuilee. Hyöty molemmissa yhtä suuri.
Välillä harmittaa, kun näen jollain tutulla jonkun kivan Vilan vaatteen. Mutta en vaan kestä sekuntiakaan siinä myymälässä. Et saa yhtään katsella rauhassa, mitä kivaa löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaisinkohan sanoa ensi kerralla, että: "Lopeta. En yhtään tykkää tollasesta tuputtamisesta. Jos vielä vähänkin tuputat, jätän nämäkin ostokseni ostamatta."
Tällä nyt ei sitten ole yhtään mitään väliä ja asiakas tekee itsestään vain naurettavan. :D
Yhtään isompia firmoja ei voisi vähempää kiinnostaa jos yksi asiakas tulee tai menee, kiukuttelijat ja reklamoijat tulee muutenkin aina kalliiksi yrityksille, niin niistä on ihan ok päästä eroon.