Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakaspalvelija, MIKSI tuputat?

Vierailija
06.01.2020 |

Tilanne kaupan kassalla:
Aspa: ootko meidän kanta-asiakas?
Minä: en ole
Aspa: haluaisiko liittyä?
Minä: kiitos, enpä taida nyt
Aspa: kanta-asiakas saa tosiaan 20 prossaa alennusta ekasta kerrasta ja sit on kampanjatarjouksia, jotka on vaan kantasiakkaille...
Minä: joo, en taida nyt kuitenkaan liittyä
Aspa: se on ihan hyvä alennus se 20 prossaa...

Tämäntyyppisen keskustelun olen käynyt useammankin kerran, yleensä ketjuvaateliikkeen kassalla kun maksan teinini farkku- ym. ostoksia. Ymmärrän, että paine kanta-asiakkuuden tarjoamiseen tulee ylempää, joten tottakai myyjä sitä siis tarjoaa. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, onko ohjeistus asiassa sellainen, että vaikka asiakas selkeästi ilmaisee ettei ole kiinnostunut, niin tuputtamista täytyy silti jatkaa? Nämä ovat harmillisia ja kiusallisia tilanteita sekä asiakkaalle että myyjälle. Tuskin se asiakaspalvelijakaan siitä tuputtamisesta niin kauheasti nauttii. Olisikin kiinnostavaa kuulla myyjien ajatuksia tästä. Toimivatko he "painostettuina" näin vai saako näistä kerätyistä kanta-asiakkaista jotain bonusta tai palkanlisää?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tosiaan että tää myynti strategia on apinoitu jenkeistä, mutta en vaan ymmärrä miten idiootteja nää johtohenkilöt on kun eivät älyä ettei tuo toimi ollenkaan Suomessa!

Totta, ei tippaakaan huomioida suomalaisen kansan luonnetta.

Tietyllä tavalla huomioidaan. Nimittäin se, että suomalaiset välttävät usein ns. hankalan asiakkaan mainetta (poikkeuksena ne, jotka ovat tehneet hankaluudesta elämäntehtävänsä). Siksi he myöntyvät tarjottuun "etuun" ennemmin kuin ryhtyvät rettelöimään. Lisäksi suomalaiset ovat persoja tarjouksille. Mehän jopa jonotamme ilmaista ämpäriä, joten miksi emme ottaisi korttia, jolla saa jopa 20% alennuksen!

Joo mutta sitten hukkaamme sen kortin, kun se ei mahdu lompakkoon, tai pilaamme pyykinpesussa, kun se unohtuu housujen taskuun.

Vierailija
82/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tosiaan että tää myynti strategia on apinoitu jenkeistä, mutta en vaan ymmärrä miten idiootteja nää johtohenkilöt on kun eivät älyä ettei tuo toimi ollenkaan Suomessa!

Tietyllä tavalla huomioidaan. Nimittäin se, että suomalaiset välttävät usein ns. hankalan asiakkaan mainetta (poikkeuksena ne, jotka ovat tehneet hankaluudesta elämäntehtävänsä). Siksi he myöntyvät tarjottuun "etuun" ennemmin kuin ryhtyvät rettelöimään. Lisäksi suomalaiset ovat persoja tarjouksille. Mehän jopa jonotamme ilmaista ämpäriä, joten miksi emme ottaisi korttia, jolla saa jopa 20% alennuksen!

Joo mutta kun se kortti ei vaikuta pätkääkään siihen missä jatkossa asioidaan, niin eikö olisi kaikkien kannalta antaa se alennus ihan ilman sitä korttia??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provisio!!!

Vierailija
84/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehtaisinkohan sanoa ensi kerralla, että: "Lopeta. En yhtään tykkää tollasesta tuputtamisesta. Jos vielä vähänkin tuputat, jätän nämäkin ostokseni ostamatta."

Minä vastaisin: "Olen pahoillani. En voi lopettaa tai saan potkut. Asiakkaana voit toki valita, missä ostoksesi teet. Minä myyjänä en voi valita tuputanko vai en, jos haluan pitää työni."

Sinä voisit kertoa esimiehellesi, että osa asiakkaista uhkaa lopettaa asioinnin heitä ärsyttävän tuputtamisen vuoksi. Ei viesti mene yläportaaseen perille, jos pidättelee pissiä jalat ristissä.

Ja tuputusta potkujen uhalla pakottava esimies tietysti uskoo eikä esim. pidä myyjää laiskana valehtelijana 🙄

t. ei myyjä

Amazon ei tuputa mitään ylimääräistä. Ja ainakin paikallisessa Gigantissa ovat oppineet olemaan tyrkyttämättä.

Kyllä nettikaupatkin tuputtaa. Osta vielä nämä, sinua saattaa kiinnostaa myös nämä tuotteet, tämän tuotteen ostajat ostivat vielä nämä...

Yleensä tässä vaiheessa lopetan tilauksen kesken, kun tajuan, etten tätä niin kovasti tarvitsekaan.

Vierailija
85/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta kun se kortti ei vaikuta pätkääkään siihen missä jatkossa asioidaan, niin eikö olisi kaikkien kannalta antaa se alennus ihan ilman sitä korttia??

Joo, mutta sen kortin hankkimisesta (riippumatta siitä käytätkö sitä vai et) tulee lisämerkintä liikkeen kanta-asiakasrekisteriin. Ja mitä enemmän kanta-asiakkaita, sitä parempi myymälä. Sitten jos ne kanta-asiakkaat vielä hyödyntävät kanta-asiakasetuja myymälän onnistuminen on entistä parempi. Tämä siis ketjujen logiikka. Siksi he eivät anna alennuksia ilman korttia, vaan vaaditaan se kortti ja sitä korttia on pakko tyrkyttää kaikille, joilla sitä ei vielä ole. 

Vierailija
86/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännästi se myynti silti nousee silloin, kun on S-etupäivät. terveisin Prisman myyjä

Vierailija
87/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käytä esim. Shelliä kun ensin siinä mittarikentällä on se palvelumestari kerjuulla ja sitten kassalla tyrkytetään niitä saatanan suklaapatukoita ihan aina.

Vierailija
88/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä taas monia pienestä harmittaa!

Ei se myyjän kanssa alle minuutissa käyty keskustelu nyt niin raskas ole, kai sitä nyt voi ihan hyvässäkin hengessä kieltäytyä vaikka useammankin kerran, ei se myyjä kuitenkaan ketään vainoamaan ala eikä kenenkään tarvitse siihen jäädä pidemmäksi aikaa hengailemaan ja päiväänsä pilaamaan jos keskustelu ei miellytä...

Itse saatan joskus jotain ottaakin jos hyvää tarjoavat, jos en ole kiinnostunut niin sitten kieltäydyn, vaikka kolmesti ja toivottelen kohteliaasti päivänjatkot ja unohdan koko jutun ennen kuin pääsen edes kaupasta ulos. Oman päivänsä siinä vain pilaa jos moisesta ärsyyntyy.

Vierailija
89/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on lehtijuttuja aiheesta kivijalkakaupat / nettikaupat ja suomalaisen työllisyyden tukeminen, mietin että pitäisköhän minun...

No ei pidä. Teen edelleenkin ostokseni nettikaupoissa (pääosin ulkomaisissa) ja olen tyytyväinen. Joku pakkaa ja lähettää ostokset, jotka olen valinnut itse, eikä kukaan tuputa mitään. Spämmit ohjaan roskapostiin.

Kaikki voittavat.

Saan palvelua, jota haluan, ja olen tyytyväinen asiakas.

Suomalaisten kauppojen myyjillä on yksi hankala asiakas vähemmän. Hyvässä lykyssä muutama enemmän, koska "trollaan" mielelläni positiivisesti ja suosittelen nettikauppoja aina kun tilaisuus tulee. Yleensä kasvokkain.

Tähän mennessä mikään nettikauppa ei ole ilmoittanut, että olisin ei-toivottu asiakas, tai ettei heille kelpaisi minun eurot.

Vierailija
90/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi parasta, että kaikki tuputusta inhoavat asiakkaat laittaisivat firmalle negatiivista palautetta ja kertoisivat lopettavansa ko. liikkeessä asioinnin, jos tuputus ei lopu. Voisi ehkä mennä perille. Tai sitten ei, koska niitä palautteita lukee kuitenkin joku kesätyöntekijä tai robotti.

Vierailija
91/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasi Anttila käskee tuputtamaan

Vierailija
92/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä harmittaa, kun näen jollain tutulla jonkun kivan Vilan vaatteen. Mutta en vaan kestä sekuntiakaan siinä myymälässä. Et saa yhtään katsella rauhassa, mitä kivaa löytyisi.

Ilmainen vinkki: Vilalla on nettikauppa ja usea muukin nettikauppa myy Vilan vaatteita. Eikä niissä tuputeta :D

Voi kuule, Jenkeillä on nettikauppoja joista ei meinaa löytää ulos, ilman että ostaa jotain muutakin kun vain juuri sen jonkun halvan tuotteen tai palvelun, jota on vaikea tai mahdoton saada mistään muualta ostettua. He tietävät sen ja käyttävät sitä härskisti hyväksi. Eikä tämä ole mikään uusi keksintö, näitä on tullut vastaan jo parikymmentä vuotta.

Eikä tämä ole vitsi. Ne piilottaa ostoskorin siksi aikaa, että siellä on jotain mitä muutakin haluavat myydä. Kun etsit koria, niin sitten jossain välissä ne livauttaa sinne jotain ja saat vain sivulla viestin, että tämä on nyt tarjouksessa ja saat sen (muka) 50% alennuksella ja laitoimme se sinulle ostoskoriisi valmiiksi koska tarvitset sitä. Jos ja kun otat sen pois, niin korista häviää nappi mistä pääsee linkki kassalle ja ulos. Ihme touhua, mutta näitä on tullut vastaan muutamia. Internic ts. paikka mistä voi rekisteröidä verkkonimiä on ollut sellainen. Silloin kun se oli, niin niitä verkkonimiä ei voinut rekisteröidä vielä muualta.

Mietipä jos prismassa tai cittarissa aina joku heittelisi tavaraa sun kärryyn kun silmä välttää ja sinun pitäis huomata ne sieltä nostella pois, ettet epähuomiossa tule ostaneeksi.

Tuo on ehdottomasti törkeintä mitä minulle on tullut vastaan. Mutta kyllä Suomessakin osataan, Finnkinon verkkokaupassa sinun on sallittava mainosten lähettäminen joko puhelimeen tai sähköpostiin, jos haluat liput varata. Edelleen saman Finnkinon niihin leffan alun mobiilipeleihin pitää kirjautua Facebook tunnuksilla ja sallia mainosten lähettäminen, muuten et voi pelata.

Tilanne pahenee koko ajan ja jotain tälle pitäisi voida tehdä, ennen kun näistä tulee niin yleinen kauppatapa, ettei niitä enää saada edes viranomaistoimin enää kiellettyä.

Ketkujen temput ovat kaikkein haitallisimpia ihmisille jotka eivät muutenkaan tahdo osata huolehtia asioistaan kovin hyvin itsenäisesti. Riistävät hävyttömästi heikoimmilta.

Vierailija
93/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää nyt vähän! Meinaatteko te vauvamammat että sellainen myyjä on paras joka on hiljaa eikä sanallakaan mainitse mitään. Lol.

Vierailija
94/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä liikkeet saavat tuosta tuputtamisesta? Vaikea uskoa että saisivat kanta-asiakkaita paljoakaan tuolla tavoin. Itse vaihdan liikettä tuputtamisen jälkeen jos vain mahdollista. Esim. kun edellisellä ostoskerralla Powerissa tuputettiin ties mitä niin viimeisimmän ostokseni tein sitten Veikonkoneessa. Sielläkin tyrkytettiin liittymää, jankutettiin eduista useamman kerran, joten seuraavalla kerralla kokeilen taas jotain muuta liikettä. Vaatteet ostan pääosin netissä ja ruokakauppa valikoituu sen mukaan miten edustalla pyörii kaikenmaailman sähkö- ja

Jos on joku liike jota suosin niin ihan itse hankin sinne sen kanta-asiakkuuskortin, ei sitä tarvitse tyrkyttää. Ymmärrän aspoja, heidän on pakko tehdä kuten käsketään, mutta liikkeenjohtoa en tässä käsitä yhtään 

Saavat lisää kanta-asiakkaita. Aina löytyy niitä, jotka suostuvat päästäkseen eroon tuputuksesta. Heitä on itse asiassa merkittävästi enemmän kuin heitä, jotka jättävät ostokset tekemättä tuputuksen takia. Ja ketjureaktio on valmis. 

Joo, mulla on 3 mastercardia, joita ei ole käytetty koskaan. Mutta myyjät ovat mitä ilmeisimmin saaneet bonarit. Aina ei vaan olisi aikaa jaaritella siinä kassalla tai etenkään alkaa esimiehelle myyntikonsultiksi.

Vierailija
95/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta Paskaa toi esimiesten toiminta

En siitä esimiestäni syyttäisi. Hänellekin ohjeistus tulle ns. korkeammalta taholta. 

No jos se esimies saa asiakkailta tarpeeksi valituksia niin vähäjärkisinkin tapaus älynnee vinkata käytännön järkevyydestä, jos on vätys niin sitten ansaitsee kaiken kuran mitä niskaan tulee. Mulla riittää aikaa ja aion todellakin toimia niin että jonot venyy ja myyntipäällikkö/esimies kärsii!

Siitä saa myös kuraa niskaan työntekijä, koska sitten on myyty väärällä tapaa. Kerrankkn kun asiakas laittoi palautteen jouduin kehityskeskusteluun vääränlaisesta tuputtamisesta

Siinä tapauksessa kerron että myyjä on toiminut aivan oikein ja painotan että kyse on heidän omasta myyntitavastaan.

No just niin! On näitä liikkeitä, joissa myyntitulos perustuu tuputukseen, ja joissa itketään kun asiakkaita ei kiinnosta.

Sitten on liikkeitä, joissa luvataan ilmainen ämpäri ja ihmiset jonottaa hulluna. Kannattais tuputusliikkeiden harkita omaa taktiikkaansa...

Vierailija
96/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä harmittaa, kun näen jollain tutulla jonkun kivan Vilan vaatteen. Mutta en vaan kestä sekuntiakaan siinä myymälässä. Et saa yhtään katsella rauhassa, mitä kivaa löytyisi.

Ilmainen vinkki: Vilalla on nettikauppa ja usea muukin nettikauppa myy Vilan vaatteita. Eikä niissä tuputeta :D

Et ole kovin nettivälkky :) Mitähän ne pop-up ikkunat on joita puskee koko ajan ruutuun, sun muu seuranta ja algoritmien avulla tehtävä tyrkytys netissä ja somessa. Pahimmillaan sun puhelinta kuunnellaan ja sun viestejä tai google hakuja luetaan, ja sulle lähetetään kohdennettua mainontaa niiden perusteella.

Kantsii opetella laittamaan asetukset oikein sun muut kikat, että edes välttää vähäsen tuosta netin kautta tulevasta mainostulvasta.

Vierailija
97/97 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en käytä esim. Shelliä kun ensin siinä mittarikentällä on se palvelumestari kerjuulla ja sitten kassalla tyrkytetään niitä saatanan suklaapatukoita ihan aina.

Olin joskus kesätöissä Shellillä ja siellä piti tosiaan tuputtaa AINA lisämyyntiä, tupakan ostajalle sytkäri, autopesulle kahvi yms. Mystery shopperit ja esimies seurasivat kassatyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme