Asiakaspalvelija, MIKSI tuputat?
Tilanne kaupan kassalla:
Aspa: ootko meidän kanta-asiakas?
Minä: en ole
Aspa: haluaisiko liittyä?
Minä: kiitos, enpä taida nyt
Aspa: kanta-asiakas saa tosiaan 20 prossaa alennusta ekasta kerrasta ja sit on kampanjatarjouksia, jotka on vaan kantasiakkaille...
Minä: joo, en taida nyt kuitenkaan liittyä
Aspa: se on ihan hyvä alennus se 20 prossaa...
Tämäntyyppisen keskustelun olen käynyt useammankin kerran, yleensä ketjuvaateliikkeen kassalla kun maksan teinini farkku- ym. ostoksia. Ymmärrän, että paine kanta-asiakkuuden tarjoamiseen tulee ylempää, joten tottakai myyjä sitä siis tarjoaa. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, onko ohjeistus asiassa sellainen, että vaikka asiakas selkeästi ilmaisee ettei ole kiinnostunut, niin tuputtamista täytyy silti jatkaa? Nämä ovat harmillisia ja kiusallisia tilanteita sekä asiakkaalle että myyjälle. Tuskin se asiakaspalvelijakaan siitä tuputtamisesta niin kauheasti nauttii. Olisikin kiinnostavaa kuulla myyjien ajatuksia tästä. Toimivatko he "painostettuina" näin vai saako näistä kerätyistä kanta-asiakkaista jotain bonusta tai palkanlisää?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaisinkohan sanoa ensi kerralla, että: "Lopeta. En yhtään tykkää tollasesta tuputtamisesta. Jos vielä vähänkin tuputat, jätän nämäkin ostokseni ostamatta."
Minä vastaisin: "Olen pahoillani. En voi lopettaa tai saan potkut. Asiakkaana voit toki valita, missä ostoksesi teet. Minä myyjänä en voi valita tuputanko vai en, jos haluan pitää työni."
Sinä voisit kertoa esimiehellesi, että osa asiakkaista uhkaa lopettaa asioinnin heitä ärsyttävän tuputtamisen vuoksi. Ei viesti mene yläportaaseen perille, jos pidättelee pissiä jalat ristissä.
En taatusti riskeeraa työpaikkaani valittamalla annetuista ohjeista. Jos asiakasta häiritsee, asiakas on hyvä ja ihan itse antaa palautetta sinne ylemmälle taholle. Palaute on paljon tehokkaampaa kun se tulee suoraan asiakkaalta. Jos minä sitä lähden välittämään, luulevat että keksin koko jutun päästäkseni eroon lisämyyntivelvoitteesta.
No sittenpä minäkään en sure, kun liikkeesi lopetetaan kannattamattomana. Menen kilpailijalle, jossa saa rauhassa shopata.
Ihan niin tärkeä asiakas et ole, että sinun ostoksillasi olisi jotain merkitystä työpaikkani kannalta :D Tervemenoa vaan kilpailijalle! Nautin suuresti kun pääsen noin hankalasta asiakkaasta eroon.
Mitä liikkeet saavat tuosta tuputtamisesta? Vaikea uskoa että saisivat kanta-asiakkaita paljoakaan tuolla tavoin. Itse vaihdan liikettä tuputtamisen jälkeen jos vain mahdollista. Esim. kun edellisellä ostoskerralla Powerissa tuputettiin ties mitä niin viimeisimmän ostokseni tein sitten Veikonkoneessa. Sielläkin tyrkytettiin liittymää, jankutettiin eduista useamman kerran, joten seuraavalla kerralla kokeilen taas jotain muuta liikettä. Vaatteet ostan pääosin netissä ja ruokakauppa valikoituu sen mukaan miten edustalla pyörii kaikenmaailman sähkö- ja liittymämyyjiä.
Jos on joku liike jota suosin niin ihan itse hankin sinne sen kanta-asiakkuuskortin, ei sitä tarvitse tyrkyttää. Ymmärrän aspoja, heidän on pakko tehdä kuten käsketään, mutta liikkeenjohtoa en tässä käsitä yhtään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaisinkohan sanoa ensi kerralla, että: "Lopeta. En yhtään tykkää tollasesta tuputtamisesta. Jos vielä vähänkin tuputat, jätän nämäkin ostokseni ostamatta."
Minä vastaisin: "Olen pahoillani. En voi lopettaa tai saan potkut. Asiakkaana voit toki valita, missä ostoksesi teet. Minä myyjänä en voi valita tuputanko vai en, jos haluan pitää työni."
Sinä voisit kertoa esimiehellesi, että osa asiakkaista uhkaa lopettaa asioinnin heitä ärsyttävän tuputtamisen vuoksi. Ei viesti mene yläportaaseen perille, jos pidättelee pissiä jalat ristissä.
Ja tuputusta potkujen uhalla pakottava esimies tietysti uskoo eikä esim. pidä myyjää laiskana valehtelijana 🙄
t. ei myyjä
Edelleenkin, pyytäkää se hiton esimies paikalle joka kerta älkääkä olko lampaita.
Siitä saa bonusta!
Kerran työkavereitten kanssa mietittiin, että miten toimisi homma, jossa ap:n kaltaisille asiakkaille sanoisi, että asia OK, ei kai sua haittaa, että maksat täyden hinnan ja minä saan siitä sen 20% alennuksen verran itselleni. Siinä vaiheessa moni haluaisi kanta-asiakaskortin, jotta myyjä ei saisi sitä muutaman euron erotusta itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä liikkeet saavat tuosta tuputtamisesta? Vaikea uskoa että saisivat kanta-asiakkaita paljoakaan tuolla tavoin. Itse vaihdan liikettä tuputtamisen jälkeen jos vain mahdollista. Esim. kun edellisellä ostoskerralla Powerissa tuputettiin ties mitä niin viimeisimmän ostokseni tein sitten Veikonkoneessa. Sielläkin tyrkytettiin liittymää, jankutettiin eduista useamman kerran, joten seuraavalla kerralla kokeilen taas jotain muuta liikettä. Vaatteet ostan pääosin netissä ja ruokakauppa valikoituu sen mukaan miten edustalla pyörii kaikenmaailman sähkö- ja liittymämyyjiä.
Jos on joku liike jota suosin niin ihan itse hankin sinne sen kanta-asiakkuuskortin, ei sitä tarvitse tyrkyttää. Ymmärrän aspoja, heidän on pakko tehdä kuten käsketään, mutta liikkeenjohtoa en tässä käsitä yhtään
Saavat lisää kanta-asiakkaita. Aina löytyy niitä, jotka suostuvat päästäkseen eroon tuputuksesta. Heitä on itse asiassa merkittävästi enemmän kuin heitä, jotka jättävät ostokset tekemättä tuputuksen takia. Ja ketjureaktio on valmis.
Tiedän tosiaan että tää myynti strategia on apinoitu jenkeistä, mutta en vaan ymmärrä miten idiootteja nää johtohenkilöt on kun eivät älyä ettei tuo toimi ollenkaan Suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuputusta potkujen uhalla pakottava esimies tietysti uskoo eikä esim. pidä myyjää laiskana valehtelijana 🙄
t. ei myyjäEdelleenkin, pyytäkää se hiton esimies paikalle joka kerta älkääkä olko lampaita.
Miksi pyytäisin? Esimies sanoo: "Joo, viedään viestiä eteenpäin". Asiakas poistuu ja myyjä saa puhuttelun siitä, kuinka huonosti hän osaa hoitaa lisämyynnin. Mitään viestiä ei viedä minnekään ja mikään ei muutu. Jos todellista muutosta halutaan, asiakkaat ottavat itse yhteyttä sinne ylimpään johtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat lisää kanta-asiakkaita. Aina löytyy niitä, jotka suostuvat päästäkseen eroon tuputuksesta. Heitä on itse asiassa merkittävästi enemmän kuin heitä, jotka jättävät ostokset tekemättä tuputuksen takia. Ja ketjureaktio on valmis.
No mä ainakin heitän sen kortin heti roskiin.
Ei sinne lompakkoon saatana 100 eri kaupan korttia mahdu. Eihän tosta tuu kuin ylimääräisiä kuluja turhasta järjestelmästä vrt esim miten lidl toimii, hyvin myy ilman mitään kortteja.
Tämä on muuttunut viime vuosien aikana, Vilassa on taidettu aina tuputtaa sekä mainostaa ja joissain kenkäkaupoissa mutta nyt jo lähes kaikissa. Muistan kun ennen sai itse rauhassa katsella mitä ostaa/sovittaa Seppälässä ja anttilassa ilman kauheaa ostopainostusta. En tiedä miten muilla asiakkailla mutta minua alkaa ahdistaa se kun ei saisi itse päättää vaan osta nyt tästä tossut/kenkälusikka/sukkahousut niin ja niin edullisesti lisänä. Tässä voi piillä yksi syy miksi niin monet tilaavat kaiken netistä ettei tuputeta. Kaupoissa tulee sellainen tunne että se mitä ostan ei riitä, vaan täytyisi ostaa enemmän, enemmän ja enemmän. Ulkomailla ei yleensä tuputeta esim. Ruotsissa ketjukaupoissa saa rauhassa katsella. Huomasin että myös yhdessä ruokakaupassa alettiin mainostaa yhdelle asiakkaalle kalliimpia ruokia kuin ne mitä se asiakas etsi, eli tuputtaminen alkaa levitä jo ruokakauppaankin asti
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Mulle ei ainakaan kukaan myyjä missään ole ikinä onnistunut missään lisämyynnissä. Halveksin sellaista toimintaa ja lammasta joka menee tohon vipuun. Päätän ihan itse mitä ostan eikä siihen pysty kukaan mitään vaikuttamaan koska esim elektroniikasta otan itse selvää niin tiedän aina hitosti enemmän tuotteista kuin yksikään myyjä.
Sama täällä. Mulla on niin hyvä maku, että kavahdan kun joku junttimyyjä rupee tyrkyttämään mulle jotain täysin sopimatonta tuotetta. Ja kaikkein pahin on vaatteet, koska tiedän niistä yleensä aina enemmän kuin myyjät aina materiaaleista ja kaavoituksista alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tosiaan että tää myynti strategia on apinoitu jenkeistä, mutta en vaan ymmärrä miten idiootteja nää johtohenkilöt on kun eivät älyä ettei tuo toimi ollenkaan Suomessa!
Totta, ei tippaakaan huomioida suomalaisen kansan luonnetta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuttunut viime vuosien aikana, Vilassa on taidettu aina tuputtaa sekä mainostaa ja joissain kenkäkaupoissa mutta nyt jo lähes kaikissa. Muistan kun ennen sai itse rauhassa katsella mitä ostaa/sovittaa Seppälässä ja anttilassa ilman kauheaa ostopainostusta. En tiedä miten muilla asiakkailla mutta minua alkaa ahdistaa se kun ei saisi itse päättää vaan osta nyt tästä tossut/kenkälusikka/sukkahousut niin ja niin edullisesti lisänä. Tässä voi piillä yksi syy miksi niin monet tilaavat kaiken netistä ettei tuputeta. Kaupoissa tulee sellainen tunne että se mitä ostan ei riitä, vaan täytyisi ostaa enemmän, enemmän ja enemmän. Ulkomailla ei yleensä tuputeta esim. Ruotsissa ketjukaupoissa saa rauhassa katsella. Huomasin että myös yhdessä ruokakaupassa alettiin mainostaa yhdelle asiakkaalle kalliimpia ruokia kuin ne mitä se asiakas etsi, eli tuputtaminen alkaa levitä jo ruokakauppaankin asti
Kun käy vähän kauempana kuin Ruotsissa, huomaa, että Suomessa ei edes tuputeta.
Vierailija kirjoitti:
Olen myyjä, ja asiakkaat kertovat jopa minulle, naapurikaupan myyjälle, että Powerin myyntityyli ahdistaa heitä niin paljon, ettei siellä voi käydä. Onneksi myymme eri tuotteita kuin Power, muuten olisi todella noloa kuunnella näitä asiakkaiden vuodatuksia. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ei myyjä
Amazon ei tuputa mitään ylimääräistä. Ja ainakin paikallisessa Gigantissa ovat oppineet olemaan tyrkyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En taatusti riskeeraa työpaikkaani valittamalla annetuista ohjeista. Jos asiakasta häiritsee, asiakas on hyvä ja ihan itse antaa palautetta sinne ylemmälle taholle. Palaute on paljon tehokkaampaa kun se tulee suoraan asiakkaalta. Jos minä sitä lähden välittämään, luulevat että keksin koko jutun päästäkseni eroon lisämyyntivelvoitteesta.
No sittenpä minäkään en sure, kun liikkeesi lopetetaan kannattamattomana. Menen kilpailijalle, jossa saa rauhassa shopata.
Ihan niin tärkeä asiakas et ole, että sinun ostoksillasi olisi jotain merkitystä työpaikkani kannalta :D Tervemenoa vaan kilpailijalle! Nautin suuresti kun pääsen noin hankalasta asiakkaasta eroon.
Joo, en olekaan tärkeä. Mutta ootas kun avaan suuni somessa ja kerron siellä huonosta asiakaspalvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, ei tippaakaan huomioida suomalaisen kansan luonnetta.
Tietyllä tavalla huomioidaan. Nimittäin se, että suomalaiset välttävät usein ns. hankalan asiakkaan mainetta (poikkeuksena ne, jotka ovat tehneet hankaluudesta elämäntehtävänsä). Siksi he myöntyvät tarjottuun "etuun" ennemmin kuin ryhtyvät rettelöimään. Lisäksi suomalaiset ovat persoja tarjouksille. Mehän jopa jonotamme ilmaista ämpäriä, joten miksi emme ottaisi korttia, jolla saa jopa 20% alennuksen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en olekaan tärkeä. Mutta ootas kun avaan suuni somessa ja kerron siellä huonosta asiakaspalvelusta.
Yksittäisiä sometrolleja on liikkeellä niin paljon, ettei sellainen tehoa nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vaan tätä amerikkalaismallista myyntiä. Ei tajuta, että suomalaiselle asiakkaalle tärkein myyjä on se, joka osaa pitää turpansa kiinni ja käyttää kassakonetta. Ei yhtään mitään muuta.
Muutenhan tässäkin suomi-kulttuuri katoaa kokonaan.
Mutta huom! osaa heti vastata, kun asiakkaalla on jotain kysyttävää. Vaikka sitten sen yhden kerran vuodessa.
Johonkin vois joskus ottaakin kanttiskortin alennuksen vuoksi, mutta kannattaako jotain alennusta tuhlata 10e t-paitaan...
Itse olin ketjukahvilassa, jossa julkistettiin viikottain parhaat ja huonoimmat kantiskortin myyjät, siis taukohuoneen seinälle tuli lappu. Jos oli koko ajan hännillä joutui esimiehen puhutteluun.