HS: Synnytyspelkodiagnoosit merkittävässä kasvussa, mutta hoito keskittyy usein edelleen sektion riskien listaamiseen
Sillähän se synnytyspelko sujuvasti lievittyykin, kun kerrotaan kuinka paljon riskejä sisältyy sektioon verrattuna alatiesynnytykseen.
Kommentit (871)
Kivasti ohi aiheen tää ketju! Nyt väitellään mitä miljoonien liikevaihdosta jää omistajalle käteen!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa sektion vastustajista tuntuu kuvittelevan, etteivät sektiota haluavat ymmärrä riskejä. Osa ehkä ei alunperin ymmärrä, ja siksi terveydenhuollon ammattilaisen tehtävä on ne heille kertoa. Sen jälkeen, täysin informoituna jotkut naiset haluavat silti sektion. Tämä on näiden naisten ja heidän gynekologinsa välinen asia joka ei kuulu kenellekään muulle. Minusta on jotenkin absurdia puhua edes pelkosektion vastustamisesta tällaisessa palstakeskustelussa. Mihin ylipäänsä tarvitaan maallikon mielipidettä toiseen ihmiseen kohdistuvasta toimenpiteestä? Ei mihinkään. Jättäkää ne ammattilaisille ja pitäkää te huoli omista leikkauksistanne tai leikkaamatta jättämisistänne.
Juu pidän huolen omista asioistani kunnes ”Pelkosektioidut” maksavat omilla rahoillaan mukavuussektionsa eivätkä maksava kuluja meillä veronmaksajilla. Jos ei maksa itse niin sitten ei hanki lapsia jos kipu pelottaa niin paljon. Eri asia on ihan oikeat lääketieteelliset syyt joiden vuoksi sektio on indikoitua.
Olisin maksanut kaikki sektioni täysin itse, jos Suomessa tämä olisi mahdollista!!!
Tosin, enköhän ole tähän maahan jo keskivertoa enemmän verorahoja tuonut perustamalla firman ja luomalla 50 työpaikkaa lisää. Omat tulot ei myöskään ole ihan pienet, joten eiköhän tässä omat sektiot ole jo maksettu.Maksan mielelläni veroja tähän yhteiskuntaan. Vaikka välillä käy kyllä mielessä, miksi yhteiskunnan on kustannettava itse aiheutettujen sairauksien hoito, läskit käy kaikkein eniten veronmaksajien kukkarolle.....
LOL Meillä on täällä miljonääri, joka ei kuitenkaan tiedä että ulkomailllakin voi synnyttää? Mene Sveitsiin jos haluat synnyttää juuri kuten haluat, siellä saa samppanjaa synnytyksen jälkeen eikä varmasti tarvitse vaihtaa itse lakanoita niinkuin Suomessa.
En ole tämä kirjoittaja, mutta ihan ohis mainintana itsekin aikoinaan firman perustanut ja myynyt kun se ollut henkilöstöltään tuota kokoluokkaa, enkä siinä nyt miljonääriksi jäänyt... Hyvin tienasi joo, mutta en nähnyt tarpeelliseksi lähteä synnytysmatkalle vieraaseen maahan omakustanteisesti. Olen suomalainen ja halusin synnyttää lapseni kotikaupungissani. En vieraassa maassa, ja odottaa siellä monia viikkoja ennenkuin voin lentää Suomeen vauvani kanssa.
Äly hoi.... Eiköhän kaikki tiedä, että ulkomaillakin voi synnyttää, kaikki ei vaan halua tuota matkustusrumbaa vastasyntyneelle vauvalle!!!!Ohis mutta jos on henkilöstöä yli 50 niin liikevaihdon täytyy olla melkoinen ja kyseessä melko paska yritys jos ei vuosien yrittämisen jälkeen saa kasaan yli miljoonaa euroa. Silloin kannattaa miettiä miksi tuotteella ei ole lainkaan katetta.
Vaikka firman liikevaihto ois miljoona ei se tarkoita että sama summa perustajan omassa tilipussissa olisi :DDD
Sanoinko näin? Sanoin että 50 ihmisen palkkaamiseen täytyy olla liikevaihtoa kohtalaisen paljon Suomessa jossa palkkaaminen on kallista. Jos yritys pystyy palkkaamaan 50 ihmistä, mutta omistajalle ei kerry vuosien saatossa yli miljoonaa euroa on tuotteen kate paska koska ilmeisesti koko tuotto tuhraantuu palkkakuluihin tai muihin kustannuksiin. Mieti hetki paljonko maksaa 50 ihmisen työllistäminen. Että ”:DDD” sulle itsellesi vain...
Vierailija kirjoitti:
Kivasti ohi aiheen tää ketju! Nyt väitellään mitä miljoonien liikevaihdosta jää omistajalle käteen!?
Jeps ja jumiudutaan haukkumaan "miljonääriä", joka ei lähtenyt synnytysturistiksi Sveitsiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu pidän huolen omista asioistani kunnes ”Pelkosektioidut” maksavat omilla rahoillaan mukavuussektionsa eivätkä maksava kuluja meillä veronmaksajilla. Jos ei maksa itse niin sitten ei hanki lapsia jos kipu pelottaa niin paljon. Eri asia on ihan oikeat lääketieteelliset syyt joiden vuoksi sektio on indikoitua.
Kampanjoitko myös julkisesti tai puolijulkisesti sitä vastaan, että lasketellessa tai jäisellä kadulla pinkeissä Reinoissa hyppineiltä tai pulkalla puuta päin rysäyttäneiltä laskutettaisiin omat täydet kulunsa? Puhumattakaan humalassa aiheutuneista vammoista, tupakoitsijoista, obesiteetista, matkatuliaisina tuoduista sairauksista... Eikö myös samaan syssyyn vanhempien tulisi maksaa täysimääräisesti jälkikasvunsa kulut varhaisesta terveydenhuollosta, päivähoidosta ja peruskoulusta alkaen? On myös turhaa mukavuutta hoitaa kaikki vanhukset hyvin, maatkoon vaipoissaan, jos eivät itse voi maksaa parempaa hoitoa? Vai eikö sittenkään, ja sinua jostain syystä nyppii ainoastaan sektiot. Miksi julkisessa terveydenhuollossa saa valita puudutusta hammashoitoon ja oman hommansa laiminlyöneiden purukalustojakin hoidetaan? Silkkaa turhaa mukavuutta sekin?
Silloin kun maito on jo maassa ei voida jäädä itkemään, murtunut jalka on korjattava jne. Hassua myös että otat esiin puudutukset hammashoidossa kun todellinen analogia olisi nukutuksessa tehty hammashoito, jota ei tosiaakaan julkisella puolella makseta ihan jokaiselle joka sitä keksii pyytää. Puudutuksen saa kyllä kaikki ja ilmaiseksi alatiesynnytyksessä.
Ja miksi luulet että minua nyppii ainoastaan mukavuussektiot? Vai teitkö vain mielessäsi olkiukon asiasta ja nyt sitten väität että olen jotain mieltä mitä en todellisuudessa ole? Minusta olisi hyvä jos ihmiset olisivat enemmän itsestään vastsuussa, valitettavasti esimerkiksi ylipaino, tupakointi ja alkoholismi on todennäköisempää alaluokissa ja jos he eivät pysty elättämään itseään edes normaalitilanteessa niin pitäisikö heidän antaa kuolla pois? Tässäkin ketjussa sanotaan monessa viestissä että ”pelkosektiota” toivovat enimmäkseen hyvinkoulutetut ja sitä myötä muutenkin hyväosaiset. Pikkuinen ero verrata köyhään vanhukseen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa sektion vastustajista tuntuu kuvittelevan, etteivät sektiota haluavat ymmärrä riskejä. Osa ehkä ei alunperin ymmärrä, ja siksi terveydenhuollon ammattilaisen tehtävä on ne heille kertoa. Sen jälkeen, täysin informoituna jotkut naiset haluavat silti sektion. Tämä on näiden naisten ja heidän gynekologinsa välinen asia joka ei kuulu kenellekään muulle. Minusta on jotenkin absurdia puhua edes pelkosektion vastustamisesta tällaisessa palstakeskustelussa. Mihin ylipäänsä tarvitaan maallikon mielipidettä toiseen ihmiseen kohdistuvasta toimenpiteestä? Ei mihinkään. Jättäkää ne ammattilaisille ja pitäkää te huoli omista leikkauksistanne tai leikkaamatta jättämisistänne.
Olisin maksanut kaikki sektioni täysin itse, jos Suomessa tämä olisi mahdollista!!!
Tosin, enköhän ole tähän maahan jo keskivertoa enemmän verorahoja tuonut perustamalla firman ja luomalla 50 työpaikkaa lisää. Omat tulot ei myöskään ole ihan pienet, joten eiköhän tässä omat sektiot ole jo maksettu.Maksan mielelläni veroja tähän yhteiskuntaan. Vaikka välillä käy kyllä mielessä, miksi yhteiskunnan on kustannettava itse aiheutettujen sairauksien hoito, läskit käy kaikkein eniten veronmaksajien kukkarolle.....
LOL Meillä on täällä miljonääri, joka ei kuitenkaan tiedä että ulkomailllakin voi synnyttää? Mene Sveitsiin jos haluat synnyttää juuri kuten haluat, siellä saa samppanjaa synnytyksen jälkeen eikä varmasti tarvitse vaihtaa itse lakanoita niinkuin Suomessa.
En ole tämä kirjoittaja, mutta ihan ohis mainintana itsekin aikoinaan firman perustanut ja myynyt kun se ollut henkilöstöltään tuota kokoluokkaa, enkä siinä nyt miljonääriksi jäänyt... Hyvin tienasi joo, mutta en nähnyt tarpeelliseksi lähteä synnytysmatkalle vieraaseen maahan omakustanteisesti. Olen suomalainen ja halusin synnyttää lapseni kotikaupungissani. En vieraassa maassa, ja odottaa siellä monia viikkoja ennenkuin voin lentää Suomeen vauvani kanssa.
Äly hoi.... Eiköhän kaikki tiedä, että ulkomaillakin voi synnyttää, kaikki ei vaan halua tuota matkustusrumbaa vastasyntyneelle vauvalle!!!!Ohis mutta jos on henkilöstöä yli 50 niin liikevaihdon täytyy olla melkoinen ja kyseessä melko paska yritys jos ei vuosien yrittämisen jälkeen saa kasaan yli miljoonaa euroa. Silloin kannattaa miettiä miksi tuotteella ei ole lainkaan katetta.
Vaikka firman liikevaihto ois miljoona ei se tarkoita että sama summa perustajan omassa tilipussissa olisi :DDD
Sanoinko näin? Sanoin että 50 ihmisen palkkaamiseen täytyy olla liikevaihtoa kohtalaisen paljon Suomessa jossa palkkaaminen on kallista. Jos yritys pystyy palkkaamaan 50 ihmistä, mutta omistajalle ei kerry vuosien saatossa yli miljoonaa euroa on tuotteen kate paska koska ilmeisesti koko tuotto tuhraantuu palkkakuluihin tai muihin kustannuksiin. Mieti hetki paljonko maksaa 50 ihmisen työllistäminen. Että ”:DDD” sulle itsellesi vain...
Eri ohis, mitä väliä vaikka sen omistajan tilillä oiskin pari miltsiä, sillä tuskin on enää mitään väliä koska ne sektiot on tehty jo, mitä ilmeisemmin aikana kun tuota firmaa ei vielä ollut tuossa mittakaavassa tuottavana. Tai näyttäkää mulle muija joka samaan aikaan pyörittää 50 henkilön firmaa ja synnyttää useamman lapsen? On mahdollista joo, mut harvinaista.
Että ihan turha vääntö nyt teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu sektioon todyllakaan antibioottitiputus automaattisesti. Ihan järkkyjä vääriä väitteitä.
2014 vuoden opinnäytetyöstä: 10 katetroiduista saa virtsatietulehduksen, antibioottiprofylaksia vähentää 50% tapauksista,
"Kohtutulehdus on 15 kertaa yleisempi keisarileikkauk-sen jälkeen kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Keisarileikkaushaava tulehtuu 4–7 %:lla antibioottiprofylaksiasta huolimatta.Haavainfektiot ilmaantuvat 3.-5. leikkauksen jäl-keisenä päivänä.(Saisto & Halmesmäki 2003; Uotila & Tuimala 2011b, 473.)Pallasmaan (2009) mukaan leikatuilla äideillä tavallisimmat sairaalahoitoon johtavat komplikaatiot ovatkohtu-ja haavatulehdukset sekä tromboemboliset komplikaatiot. Vakavat komplikaatiot ovat yleisempiä päivystyskeisarileikkauksissa kuin suunnitel-luissa leikkauksissa. Saiston & Halmesmäen (2003) mukaan vakavia, septisiä infekti-oita esiintyi päivystysleikkausten yhteydessä merkittävästi enemmän kuin alatiesyn-nytysten yhteydessä. Suunniteltujen keisarileikkausten ja alatiesynnytysten välillä ei ollut merkittävää eroa (Saisto & Halmesmäki 2003; Pallasmaa 2009).
Pallasmaan (2009) mukaan leikatuilla äideillä tavallisimmat sairaalahoitoon johtavat komplikaatiot ovatkohtu-ja haavatulehdukset sekä tromboemboliset komplikaatiot. Vakavat komplikaatiot ovat yleisempiä päivystyskeisarileikkauksissa kuin suunnitel-luissa leikkauksissa. Saiston & Halmesmäen (2003) mukaan vakavia, septisiä infekti-oita esiintyi päivystysleikkausten yhteydessä merkittävästi enemmän kuin alatiesyn-nytysten yhteydessä. Suunniteltujen keisarileikkausten ja alatiesynnytysten välillä ei ollut merkittävää eroa (Saisto & Halmesmäki 2003; Pallasmaa 2009).Keisarileikkaus on laskimotukoksen ja keuhkoveritulpan itsenäinen riskitekijä, mutta myös raskaus lisää riskiä. Riski kuolla keuhkoveritulppaan keisarileikkauksen jälkeen on 26-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen. Keisarileikkauksella synnyttäneillä äideillä on reilusti yli kaksinkertainen aivoinfarktiriski ja nelinkertainen aivolaskimot-romboosin riski alatiesynnytykseen verrattuna. (Saisto & Halmesmäki 2003
Keisarileikkausten pitkäaikaisvaikutuksia ovat kohdunpoiston, etisen istukan sekä kohturepeämän vaara. Riski kohdunpoistoon on yli viisinkertainen, etisen istukan ilmaantuminen yli kolminkertainen ja kohturepeämän ilmaantumisen riski on yli kah-deksankertainen keisarileikatuilla naisilla verrattuna synnyttäjiin, joilla ei ollut aiempaa keisarileikkausta. (Pallasmaa, 2009.
Ja tämä kaikki löytyy googlellakin, ei niin turvallista kuin valinnanvapaata sektiota huutavat antavat ymmärtää.
Ja kuten huomaat, siinä ei erotella monessakaan kohdassa elektiivistä ja päivystyssektiota toisistaan. Ymmärtänet, että mahdollisesti pitkänkin alatieyrityksen jälkeen synnyttäjä on jo fyysisesti todella huonossa kunnossa joutuessaan päivystyssektioon, jolloin siihen liittyy tietysti isommat riskitkin. Nämä riskit kuitenkin lasketaan sektioihin.
Siellä puhuu taas joku maallikko, joka ei ymmärrä mistään mitään. Päivystyssektio ja elektiivinen sektio on määritelty mm. Infektion osalta, sen sijaan esimerkiksi embolian kanssa ei ole mitään tekemistä sillä mistä syystä sektio tehdään vaan kyseessä on ylipäätään LEIKKAUKSESTA johtuva komplikaatio. Kohturepeämät tai istukkaongelmat eivät myöskään erittele mistä syystä se kohtu on kirurgisesti avattu, kun se jostain syystä on avattu niin riski on olemassa.
Joku lähihoitaja yrittää taas päteä. Emboliariskiä voidaan tietyin toimenpitein laskea elektiivisessä sektiossa, mutta ei päivystyssektiossa. Erilaiset ja eri kokoiset kohdun arvet vaikuttavat myös esim. repeämisriskiin. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri ohis, mitä väliä vaikka sen omistajan tilillä oiskin pari miltsiä, sillä tuskin on enää mitään väliä koska ne sektiot on tehty jo, mitä ilmeisemmin aikana kun tuota firmaa ei vielä ollut tuossa mittakaavassa tuottavana. Tai näyttäkää mulle muija joka samaan aikaan pyörittää 50 henkilön firmaa ja synnyttää useamman lapsen? On mahdollista joo, mut harvinaista.
Että ihan turha vääntö nyt teillä.
Samaa olin kommentoimassa. Eiköhän eka tullut ne sälapset sektioineen, sitten virma masseineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että sektion itse maksaakseen tarvitsisi olla miljonääri?
Kolmen tonnin leikkaus, halvempi kuin useimmat kauneusleikkaukset, joissa sentään niissäkin käy ihan tavallisia matalapalkkaduunareita, ja moni heistä ulkomaillakin.
No sitähän minä ihmettelin ettei miljonääri pysty lähtemään ulkomaille synnyttämään jos kerta alatiesynnytys on ihan mahdoton ajatus ja sektiota ei saa. Sektio ei ole erityisen kallis leikkaus. Sveitsi oli vain yksi heitto, on niitä muitakin. Itkua siitä kun Suomessa ei jotain rahalla saa ja sitten itkua kun ei muuallekaan haluttais lähteä. Gynet on paskoja, kätilöt on paskoja, Suomen systeemi on paska, mutta vaikka tilillä on katetta niin ei haluta lähteä muualle. Yhtäkkiä sektiota hoitavat ihmiset ovatkin ne ainoat pätevät ihmiset, vaikka ihan samoja gynekologeja nekin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ihan turha vääntö nyt teillä.Samaa olin kommentoimassa. Eiköhän eka tullut ne sälapset sektioineen, sitten virma masseineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että sektion itse maksaakseen tarvitsisi olla miljonääri?
Kolmen tonnin leikkaus, halvempi kuin useimmat kauneusleikkaukset, joissa sentään niissäkin käy ihan tavallisia matalapalkkaduunareita, ja moni heistä ulkomaillakin.
No sitähän minä ihmettelin ettei miljonääri pysty lähtemään ulkomaille synnyttämään jos kerta alatiesynnytys on ihan mahdoton ajatus ja sektiota ei saa. Sektio ei ole erityisen kallis leikkaus. Sveitsi oli vain yksi heitto, on niitä muitakin. Itkua siitä kun Suomessa ei jotain rahalla saa ja sitten itkua kun ei muuallekaan haluttais lähteä. Gynet on paskoja, kätilöt on paskoja, Suomen systeemi on paska, mutta vaikka tilillä on katetta niin ei haluta lähteä muualle. Yhtäkkiä sektiota hoitavat ihmiset ovatkin ne ainoat pätevät ihmiset, vaikka ihan samoja gynekologeja nekin ovat.
Eihän miljonääri valittanut Suomea paskaksi, kertoi vain olleensa aikoinaan valmis vaik maksaan niistä sektioistaan, mutta mitä ilmeisemmin siihen aikaan ei ollut yksityisiä synnytyspalveluita?
Eiköhän se ulkomaille lähtemättömyys johtunut vaikka vastasyntyneen paluumatkan ajatuksesta, aika ikävä matka vastasyntyneelle lentää synnytyssairaalasta Suomeen. Ei niinkään rahan puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten ”mukavuussektio” on ainoa ”kunhan itse maksaa”? Jos haluaa lapsia maksakoot itse niiden koulut? Jos omistaa auton ja joutuu onnettomuuteen, maksakoot itse hoidot?
Jos yhteiskunta tarvii lapsia, onko vapaavalintainen sektio liikaa vaadittu?
Ja synnyttäjätkin aika usein kuuluu kastiin ”me veronmaksajat” kuten myös lapsen isä. Eiköhän suurin osa ”mukavuussektioiduista” maksa loppujenlopuksi verojen kautta sektionsa ja vielä vähän yli.
Sen takia että julkisella terveydenhuollolla menee huonosti ja parempi että rahat ja resurssit säästyy tärkeimpiin. Sen sijaan analogia koulu-kysymykseesi olisi pitääkö joidenkin vanhempien lapsille tarjota koulua klo 14-20 koska se sopisi paremmin vanhemmille, tai voisiko joululoma olla joku vuosi jo viikko ennen joulua koska meidän perhe olis just sillon lähdössä Thaimaahan. Koulu tarjotaan ilmaiseksi kaikille, alatiesynnytysmahdollisuus tarjotaan ilmaiseksi kaikille (ja siihen päälle tarvittaessa sektio). Aika moni vanhempi ei todellakaan kata veroillaan omia saati lasten kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänhän on saanut ne sektiot, eikä haukkunut Suomea, totesi jopa miekellään maksavansa veroja tänne? Luetun ymmärtäminen hoiii
Typerää karjalaumaa täällä. Asiahan on helppo ratkaista: älä lisäänny. Säilytä ihmisarvosi ja määräysvalta omaan kehoosi. No niin, ongelma ratkaistu. Ei kestä kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu sektioon todyllakaan antibioottitiputus automaattisesti. Ihan järkkyjä vääriä väitteitä.
2014 vuoden opinnäytetyöstä: 10 katetroiduista saa virtsatietulehduksen, antibioottiprofylaksia vähentää 50% tapauksista,
"Kohtutulehdus on 15 kertaa yleisempi keisarileikkauk-sen jälkeen kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Keisarileikkaushaava tulehtuu 4–7 %:lla antibioottiprofylaksiasta huolimatta.Haavainfektiot ilmaantuvat 3.-5. leikkauksen jäl-keisenä päivänä.(Saisto & Halmesmäki 2003; Uotila & Tuimala 2011b, 473.)Pallasmaan (2009) mukaan leikatuilla äideillä tavallisimmat sairaalahoitoon johtavat komplikaatiot ovatkohtu-ja haavatulehdukset sekä tromboemboliset komplikaatiot. Vakavat komplikaatiot ovat yleisempiä päivystyskeisarileikkauksissa kuin suunnitel-luissa leikkauksissa. Saiston & Halmesmäen (2003) mukaan vakavia, septisiä infekti-oita esiintyi päivystysleikkausten yhteydessä merkittävästi enemmän kuin alatiesyn-nytysten yhteydessä. Suunniteltujen keisarileikkausten ja alatiesynnytysten välillä ei ollut merkittävää eroa (Saisto & Halmesmäki 2003; Pallasmaa 2009).
Pallasmaan (2009) mukaan leikatuilla äideillä tavallisimmat sairaalahoitoon johtavat komplikaatiot ovatkohtu-ja haavatulehdukset sekä tromboemboliset komplikaatiot. Vakavat komplikaatiot ovat yleisempiä päivystyskeisarileikkauksissa kuin suunnitel-luissa leikkauksissa. Saiston & Halmesmäen (2003) mukaan vakavia, septisiä infekti-oita esiintyi päivystysleikkausten yhteydessä merkittävästi enemmän kuin alatiesyn-nytysten yhteydessä. Suunniteltujen keisarileikkausten ja alatiesynnytysten välillä ei ollut merkittävää eroa (Saisto & Halmesmäki 2003; Pallasmaa 2009).Keisarileikkaus on laskimotukoksen ja keuhkoveritulpan itsenäinen riskitekijä, mutta myös raskaus lisää riskiä. Riski kuolla keuhkoveritulppaan keisarileikkauksen jälkeen on 26-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen. Keisarileikkauksella synnyttäneillä äideillä on reilusti yli kaksinkertainen aivoinfarktiriski ja nelinkertainen aivolaskimot-romboosin riski alatiesynnytykseen verrattuna. (Saisto & Halmesmäki 2003
Keisarileikkausten pitkäaikaisvaikutuksia ovat kohdunpoiston, etisen istukan sekä kohturepeämän vaara. Riski kohdunpoistoon on yli viisinkertainen, etisen istukan ilmaantuminen yli kolminkertainen ja kohturepeämän ilmaantumisen riski on yli kah-deksankertainen keisarileikatuilla naisilla verrattuna synnyttäjiin, joilla ei ollut aiempaa keisarileikkausta. (Pallasmaa, 2009.
Ja tämä kaikki löytyy googlellakin, ei niin turvallista kuin valinnanvapaata sektiota huutavat antavat ymmärtää.
Ja kuten huomaat, siinä ei erotella monessakaan kohdassa elektiivistä ja päivystyssektiota toisistaan. Ymmärtänet, että mahdollisesti pitkänkin alatieyrityksen jälkeen synnyttäjä on jo fyysisesti todella huonossa kunnossa joutuessaan päivystyssektioon, jolloin siihen liittyy tietysti isommat riskitkin. Nämä riskit kuitenkin lasketaan sektioihin.
Siellä puhuu taas joku maallikko, joka ei ymmärrä mistään mitään. Päivystyssektio ja elektiivinen sektio on määritelty mm. Infektion osalta, sen sijaan esimerkiksi embolian kanssa ei ole mitään tekemistä sillä mistä syystä sektio tehdään vaan kyseessä on ylipäätään LEIKKAUKSESTA johtuva komplikaatio. Kohturepeämät tai istukkaongelmat eivät myöskään erittele mistä syystä se kohtu on kirurgisesti avattu, kun se jostain syystä on avattu niin riski on olemassa.
Joku lähihoitaja yrittää taas päteä. Emboliariskiä voidaan tietyin toimenpitein laskea elektiivisessä sektiossa, mutta ei päivystyssektiossa. Erilaiset ja eri kokoiset kohdun arvet vaikuttavat myös esim. repeämisriskiin. Jne.
Kerrotko mitä ovat nämä toimenpiteet joilla merkittävästi pienennetään elektiivinen sektion emboliariskiä? Kun kerta tulit asiasta pätemään.
Enkä ole lähihoitaja vaikka sellaiseksi yrität haukkua, itse olet selkeästi sairaanhoitaja ja asenteesi kertoo miksi sairaalassa on niin paska ilmapiiri kun hoitajien täytyy päästä kyyykyttämään lähihoitajia. Olen HLL, kirurgiaan erikoistumassa.
Vierailija kirjoitti:
Typerää karjalaumaa täällä. Asiahan on helppo ratkaista: älä lisäänny. Säilytä ihmisarvosi ja määräysvalta omaan kehoosi. No niin, ongelma ratkaistu. Ei kestä kiittää.
Moni tekeekin näin. Täällä yksi esimerkki. Synnytystalkoista silti jotkut huutelevat. Onneksi tienaan hyvin ja säästössä on jo kelpo potti leppoisaa vanhuutta varten.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mitä ovat nämä toimenpiteet joilla merkittävästi pienennetään elektiivinen sektion emboliariskiä? Kun kerta tulit asiasta pätemään.
Enkä ole lähihoitaja vaikka sellaiseksi yrität haukkua, itse olet selkeästi sairaanhoitaja ja asenteesi kertoo miksi sairaalassa on niin paska ilmapiiri kun hoitajien täytyy päästä kyyykyttämään lähihoitajia. Olen HLL, kirurgiaan erikoistumassa.
Apua, se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Ei ketään muuta ammattikunnnan edustajaa kiinnosta se, oletko sairaanhoitaja vai lähihoitaja.
im kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Episiotomia on siisti hallittu haava, hyvin ammattitaitoisesti tehtynä se helpottaa nopeasti vauvan ulos tuloa jos vauva on pää puoliksi ulkona ja synnytys ei etene. Se haava paranee nopeasti ja hyvin yleensä. Oma vaimoni on lääkäri kuten itsekin ja vaimo on pienikokoinen, vauva oli loppuvaiheessa pää lähes ulkona, mutta ei mahtunut tulemaan kunnolla niin että oikeastaan se aika menikin jo yli kun kätilön olisi tullut kutsua synnytyslääkäri apuun, mutta päädyttiin episiotomiaan jonka myötä koko vauva pullahti heti ulos. Siisti haava parani hyvin ongelmitta eikä repeämiä tullut lainkaan. Kivunlievityskin oli anestesiologia laittamaan sellainen epiduraali ettei vaimo tuntenut koko synnytyksessä yhtään mitään kipua kun se laitettiin tuhtina ja ajoissa. Emme me korostaneet kätilöille tai kenellekään olevamme lääkäreitä, mutta se näkyi vaimon kohdalla papereissa ja tunsivat meidät muutenkin ammatin puolesta siellä sairaalassa. Silti se yöllä aluksi ollut kätilö oli varsin m.ulkun oloinen, onneksi vuoron vaihtuessa tuli oikein mukava. Muistan yliopistosairaalassa kandina mukana synnytyksissä ollessa synnytysten ja naistentautien opintojaksolla kuinka imukupilla väkisin synnytyslääkärin vauva ulos vetäessä ilman episiotomiaa oli melko revenneessäkin kunnossa se alapää, parempi se hallittu episiotomia on, joskin senkin muistan yhden kätilön saaneen melkein peräaukkoon leikanneen niin että erikoistuva gynekologi tarvittiin apuun sen hoidossa, sulkijalihas voi vaurioitua jos sitä ei viilletä oikeaoppisesti sivuun alas. Mutta kyllä siinä sektiossa vasta riskejä onkin, joskus se on toki tarpeen.
Tämäkin trolli käy jokaisessa synnytyskeskustelussa kertomassa, miten lapsi pullahtaa vaimon siististi leikatusta alapäästä.
Oikeasti episiotomia on todettu pääosin haitalliseksi toimenpiteeksi, toki joskus tarpeelliseksi.Ja lääkärivaimo on aina täysin puudutettu.
..... Ja aina hoitavat lääkärit tietää pariskunnan olevan lääkäreitä, "lukivat sen tiedoista". Joopajoo, ei mun ja mieheni ammattia missään OmaKannan tiedoissa lukenut :D
Facepalm... Ei ne missään Omakannassa lue vaan sairaalan tiedoissa. En ole tuo kirjoittaja, mutta jokaiseen sairaalan johon olen kirjautunut on kysytty ammattia. Se on monessakin mielessä merkittävä tieto. Tuskin nyt sentään synnyttävän naisen miehen ammattia siellä lukee, mutta synnyttävän naisen varmastikin jos on tietoja kysytty. Niin ja tiedot on kysytty ihan tk:ssakin kun kävin influenssarokotuksen hankkimassa.
Outoa, ei minulta ainakaan koskaan ole kysytty ammattia sairaalassa eikä kun olin raskaana eikä kun menin synnyttämään. Olen terveydenhuoltoalalla mutta ei sitä missään ole merkittynä eikä ole kysytty. Itsekin hain kuukausi sitten influenssarokotuksen eikä silloinkaan kysytty, miksi olisi.
Fakta nyt on se, että Suomi tarvitsee kipeästi lisää vauvoja eli tulevia veronmaksajia ja tulevia eläkkeiden maksajia. Ja väitän, että osa naisista, jotka nyt eivät halua yhtään lasta tai lisää lapsia, niin tekisi vauvoja MIKÄLI synnytystavan saisi itse valita. Eli se lisäisi vauvojen määrää Suomessa. Silti suuri osa varmasti kuitenkin synnyttäisi alateitse, ei vapaa valinta tarkota että kaikki haluaisivat ison ja riskialttiin vatsan alueen avoleikkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Fakta nyt on se, että Suomi tarvitsee kipeästi lisää vauvoja eli tulevia veronmaksajia ja tulevia eläkkeiden maksajia. Ja väitän, että osa naisista, jotka nyt eivät halua yhtään lasta tai lisää lapsia, niin tekisi vauvoja MIKÄLI synnytystavan saisi itse valita. Eli se lisäisi vauvojen määrää Suomessa. Silti suuri osa varmasti kuitenkin synnyttäisi alateitse, ei vapaa valinta tarkota että kaikki haluaisivat ison ja riskialttiin vatsan alueen avoleikkauksen.
Toivottavasti ei ole olemassa noin avutonta porukkaa, että lasten teko olisi siitä kiinni pitääkö käydä pelkopolilla keskustelemassa ja sopimassa sektiosta. Sillä tavoin Suomessa nimittäin saa suunnitellun sektion vaikka muutoin lääkäri suosittelisi alatiesynnytystä kys. yksilön kohdalla (joillekinhan lääkäri suosittelee taas suoraan sitä sektiota). Sellaisten ihmisten ei ihan oikeasti toivota lisääntyvän, joilla ei voimavarat siihen pelkopolilla asioimiseen riitä sektion sopimiseksi. Jos taas lasten teko jää siitä kiinni voiko olla täysin varma sektion saamisesta kun tarvittavan tekee niin sittenpä jää koska sektion saamisesta ei voi koskaan olla täysin varma etukäteen. Onneksi voi yrittää adoptoida.
Niinno, ilmeisesti kyseessä henkilö jonka synnytykset tapahtuneet vuosia, vuosiakymmeniä sitten, kirjoitusasustahan voi jo päätellä etteivät hänen sektiot olleet ihan eilen.