Olen laihtunut yli 10 kiloa, vinkkejä millä saada paino pysymään
tässä. Mutta toki voi vähän nousta kun haaveissa olis saada lihasmassaa..
Pelottaa että kun paranen ja voin alkaa syödä, paino pomppaa takaisin siihen miatä lähdettiin tai nousee enemmänkin.
Olen äärettömän huono kontrolloimaan syöntejäni ja sokerista eroon pääsy yhtä taistelua jonka aina häviän.
Kommentit (32)
Tuohon syömisen kontrollointiin: tee viikoksi suunnitelma ruuista, ja valmista isoja annoksia kerralla, jotka sitten laitat valmiiksi annosrasioihin. Pidät siitä kiinni, että syöt sitä itse ruokaa sen yhden annoksen verran, mutta lisukesalaattia voit syödä niin paljon kun napa vetää.
Sokerikoukusta irti pääsemisen auttaa oikeastaan vain kokonaan kieltäytyminen eli et osta herkkuja kotiin, niin ei ole herkkuja mitä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon syömisen kontrollointiin: tee viikoksi suunnitelma ruuista, ja valmista isoja annoksia kerralla, jotka sitten laitat valmiiksi annosrasioihin. Pidät siitä kiinni, että syöt sitä itse ruokaa sen yhden annoksen verran, mutta lisukesalaattia voit syödä niin paljon kun napa vetää.
Sokerikoukusta irti pääsemisen auttaa oikeastaan vain kokonaan kieltäytyminen eli et osta herkkuja kotiin, niin ei ole herkkuja mitä syödä.
Korjaus: tee siis kerralla paljon ruokaa, jonka jaat sitten pienempiin annosrasioihin :)
En ny tiedä onko se välttämäti niin olennainen asia mistä olen paranemassa.
Ap
Tässä jotain ideoita:
-pidä se 3 ateriaa päivässä, ei mitään napostelua välissä ja ateriat "normaalia" kotiruokaa tai vastaavaa
-aterioiden välissä kahvia, teetä, sokeritonta mehua jne, kaikki missä ei kaloreita
-alkoholi ainoastaan erityistilaisuuksiin, esim perjantai ei ole erityistilaisuus
-samoin sokeriherkut ja roskaruoat kuten sipsit, pizzat ainoastaan erityistilaisuuksiin
Vierailija kirjoitti:
En ny tiedä onko se välttämäti niin olennainen asia mistä olen paranemassa.
Ap
Onhan se aika olennaista, jos sen takia et ole voinut syödä (eli sen takia olet laihtunut?).
Elämänmuutokseen tarvitaan suuri tunnekokemus sekä sisäinen motivaatio
Asiasta artikkeli viimeisimmässä Me Naiset-lehdessä
Varmaan säännölliseen ateriarytmiin totuttelu, ja aina joka aterialla protskua, rasvaa ja hiilareita.
Ja juomalla niitä kaloreita, tulee enemmän energiaa huomaamatta.
Jos repsahdat johonkin niin älä ajattele että kaikki on nyt pilalla ja ala vetämään sokerimättöä päivittäin. Tämä tuntuu olevan ongelma tuntemillani jojo-laihduttajilla. Dietataan, repsahdetaan kerran, maailmanloppu, ei mitään väliä mitä vetää ja kohta painoa enemmän kuin lähtötilanteessa.
Itse en ole koskaan ollut ylipainoinen mutta pidän painoni kurissa sillä etten syö leipää enkä käytä paljoa alkoholia ja pidän karkkipäivän korkeintaan kerran viikossa. En osta paljoa karkkia mutta syön sen minkä ostan kerralla. Karkit "korvaa" yhden aterian, en siis vedä niiden päälle ruokaa. Juon vain vettä, en mitään maitoja tai mehuja enkä varsinkaan limsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus: tee siis kerralla paljon ruokaa, jonka jaat sitten pienempiin annosrasioihin :)
Laihdutettuani itse parisenkymmentä kiloa, voin sanoa, ettei tuollainen olisi ikinä toiminut minulla. Tietenkin se, mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella, mutta juuri siksi toisen neuvominen niin hankalaa onkin.
Itse en voinut pitää kaapissa mitään valmiita annoksia, sillä itsekuri oli niin olematonta, että olisin käynyt vetäisemässä huiviin vain lisää ruokaa kunnes sitä ei olisi enää ollut. Ainoa toimiva tapa minulla oli tehdä vain sen verran ruokaa, että sain siitä yhden annoksen. Usein korvasin aterian smoothiella, joka oli kätevä surrauttaa suoraan lasiin ja nauttia. Tämä siis vain laihduttaessa, ei enää tavoitepainon ylläpidossa.
Et tule pysymään painossasi, jos olet liian ankara itsellesi. Kukaan ei jaksa itsensä kiduttamista loputtomiin, joten repsahdus on satavarma, jos kiellät itseltäsi kaiken herkuttelun kokonaan. Pidä siis esimerkiksi kaksi päivää viikossa päivä, jolloin voit syödä mitä haluat, ja muut viisi päivää sitten terveellisesti. Voit itse päättää, mitkä kaksi päivää valitset, joten tämä helpottaa tässä pysymistä silloin, kun tiedossa on sinusta riippumattomia tilaisuuksia. Kiellä itseltäsi ihan kokonaan huonon omantunnon poteminen näiden kahden päivän syöpöttelyistä, sillä kuten sanottua, itseruoskinta kostautuu aivan satavarmasti lopulta.
Tuota olenkin miettinyt, että onnistuisikohan esim. 2 vapaampaa päivää/viikko. Koska itseni tuntien täys kielto ei toimi enkä loppu elämääni niin halua elää.
Toki vaikea mennä toista neuvomaan mutta kiva kuulla erilaisia vaihtoehtoja ja pohtia niitä.😊
Ap
Tiedosta kaikki syömisesi ja jätä aina turhat pois tai vaihda kevyempään vaihtoehtoon. Punnitse itsesi joka aamu niin huomaat heti jos paino lähtee nousemaan ja pystyt reagoimaan siihen ajoissa. Voit myös pitää silloin tällöin, vaikka kerran viikossa paastopäivän tai muuten reilusti kevennetyn päivän. Kävele paljon (ota askelmittari käyttöön ja aseta tavoitteeksi tietty askelmäärä).
Pätkäpaasto, esimerkiksi 8:16. On helpoin tapa rajoittaa kaloreiden saantia ainakin oman kokemukseni mukaan. Tutkimusten mukaan pätkäpaasto vähentää nälkähormoni greliinin eritystä. Minun on tämä helppo uskoa, koska olen paradoksaalisesti nykyään paljon vähemmän ja harvemmin nälkäinen kuin ennen. Mutta sitten kun syön, en joudu miettimään kaloreita yms.
Itselläni toimii painonhallinnasssa:
- punnitus joka aamu
- säännöllinen ruokarytmi
- joka aterialla puolet kasviksia tai marjoja/hedelmiä
- joka päivä jotain liikuntaa arkipuuhien lisäksi
Laihdutin ENE-pusseilla 30kg muutama vuosi sitten.Aikaa meni puolisen vuotta. Taustalla itsediagnosoimani ahmimishäiriö, ette tiedäkään, miten paljon voi ahmia. En voi enää koskaan syödä rennosti ”nälän mukaan”, voin olla vaikka viikon syömättä ja sitten ahmia toisen perään. Tuntuu vähän ”ruokaholistilta”, alkoholin kanssa voisi olla jopa helpompaa, kun voi olla kokonaan ilman. Ihan kaikkea syömistä kun ei voi lopettaa... mutta ajattelen nyt aina syödessäni, mitä SAAN syödä ja miten elimistöni saa siitä hyviä rakennusaineita. Juustot ja muu rasvainen ja suolainen on heikkouteni, niitä ostan kotiin hyvin harkiten. Makeat jutut eivät koukuttaneet ollenkaan niin paljon.
Täytyy alkaa kulkea puntarilla päivittäin. Lisäksi otan alkuun käyttöön kalorilaskurin, oon aina ollut ihan ulkona kalorimääristä.
Ja täytyy opetella vaientamaan herkkujen ääni.😗
Ap
jos olet sairauden takia laihtunut et ole laihtunut. valot päälle. onko sun hyvä olla on tärkein kysymys kaikki muu on sitä silppua mitä tulee ja menee.
Minun ehdotus:
voit käydä joka päivä vaa'alla, mutta ota yksi tietty päivä viikosta, jolloin merkitset painon vihkoon. Siis esim. joka la klo 9. Esim.:
la 28.12.: 92,3
la 4.1.: 92,2
la 11.1.: 91,9
Ota joku tavoite, esim. keskimäärin vähintään 200 g/viikko. Vuodessa paino putoaa tällä tavalla 10,4 kg.
Muista, että laihduttaminen ei ole sama asia kuin jatkuva nälkä. Voit syödä paljonkin, jos jätät pois kaloripommit.
Vierailija kirjoitti:
Minun ehdotus:
voit käydä joka päivä vaa'alla, mutta ota yksi tietty päivä viikosta, jolloin merkitset painon vihkoon. Siis esim. joka la klo 9. Esim.:
la 11.1.: 91,9Ota joku tavoite, esim. keskimäärin vähintään 200 g/viikko. Vuodessa paino putoaa tällä tavalla 10,4 kg.
Muista, että laihduttaminen ei ole sama asia kuin jatkuva nälkä. Voit syödä paljonkin, jos jätät pois kaloripommit.
Paljon syöminen on typerää. Jatkuvaa nälkää ei tarvitse kärsiä syömällä järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ehdotus:
la 11.1.: 91,9Ota joku tavoite, esim. keskimäärin vähintään 200 g/viikko. Vuodessa paino putoaa tällä tavalla 10,4 kg.
Paljon syöminen on typerää. Jatkuvaa nälkää ei tarvitse kärsiä syömällä järkevästi.
En sanonut, että täytyy syödä paljon ... Mutta jos syö kaloripommeja, muuta ei voi paljon syödäkään, jos aikoo laihtua.
Mistä sairaudesta olet paranemassa? Aika olennainen tieto.