Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bruttopalkkani on 3060. Ei koskaan mitään lisiä ja bonuksia, aina tuo sama. Pidän itseäni pienituloisena, vaikken sitä ilmeisesti ole?

Vierailija
05.01.2020 |

Käteen jää noin 2200 euroa. Asuntolainaan, yhtiövastikkeeseen, nettiin, puhelimeen, vakuutuksiin, HSL matkalippuun ja muihin pakollisiin menee sen verran, että tunnen oikeasti itseni pienituloiseksi. Ei ole varaa esim. käydä baletissa (liput naurettavat 80 euroa!) tai jossain Thaimaassa, johon uppoaa aivan järjetön määrä euroja. Miten joillain Perä-Hikiän parturikampaajilla on kaikilla hienot autot, isot omakotitalot, aina joku kaukomatka ja pari lähimatkaa vuodessa, käyvät festivaaleilla ja ravintoloissa?

Kommentit (213)

Vierailija
161/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Sinähän olet pieni tuloinen länsi-euroopassa jos palkkasi suhteutetaan ostovoimaan. Googleta suomalaisten ostovoima niin ensinmäisenä on suomalaisten ostovoima länsi-euroopan huonointa! Mutta Suomessa olet keskipalkkainen joo. Mieti sitten mikä on tilanteesi jos olet suomalainen pienituloinen. Ei mee hääppöisesti. Me kun kuvitellaan aina että meillä on niin paljon parempaa arki kuin muualla taloudellisesti. Ei ole.

Vierailija
162/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat mietteet, kuin ap:llä. Minulla ja miehelläni suht samantasoiset palkat,kuin sinulla.

Haluamme asua omassa asunnossa,emme vuokralla. Rahaa menee ihan älyttömästi asuntoon ja ruokaan sekä lasten harrastuksiin.

Palkat eivät tuosta juurikaan nouse, mutta asuntolaina loppuu muutaman vuoden kuluttua ja hiukan helpottaa.

Välillä ärsyttää tosi paljon kalliissa vuokra-asunnoissa asuvat ihmiset, joille maksetaan asumistuet.

Siis kadehdit sinua heikommassa taloudellisessa tilanteessa olevia ihmisiä asumistuista, vaikka itse olet valinnut asua mieluummin kalliissa omistusasunnossa kuin edullisemmassa vuokrakämpässä? Tiesit kai kuitenkin ettei asumistukia saa vuokralla asuvatkaan, jos perheen kuukausiansiot ovat niin suuret, että vuokrasta selviää ilmankin?

Näytä jo se EDULLISEMPI. Ei se ole millään muotoa edullisempi että loisit rahaa toisilta että saat asua siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat mietteet, kuin ap:llä. Minulla ja miehelläni suht samantasoiset palkat,kuin sinulla.

Haluamme asua omassa asunnossa,emme vuokralla. Rahaa menee ihan älyttömästi asuntoon ja ruokaan sekä lasten harrastuksiin.

Palkat eivät tuosta juurikaan nouse, mutta asuntolaina loppuu muutaman vuoden kuluttua ja hiukan helpottaa.

Välillä ärsyttää tosi paljon kalliissa vuokra-asunnoissa asuvat ihmiset, joille maksetaan asumistuet.

Siis kadehdit sinua heikommassa taloudellisessa tilanteessa olevia ihmisiä asumistuista, vaikka itse olet valinnut asua mieluummin kalliissa omistusasunnossa kuin edullisemmassa vuokrakämpässä? Tiesit kai kuitenkin ettei asumistukia saa vuokralla asuvatkaan, jos perheen kuukausiansiot ovat niin suuret, että vuokrasta selviää ilmankin?

Näytä jo se EDULLISEMPI. Ei se ole millään muotoa edullisempi että loisit rahaa toisilta että saat asua siinä.

No tuollahan tuo edellinen vastaaja sanoi, etteivät halua asua vuokralla ja siksi asumiskustannukset ovat niin korkeat. 

ohis

Vierailija
164/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan älyttömän hyvä palkka!!!! Enempää ei tarvitse tässä maassa kukaan! Herroiksihan tuolla elellään!

T. Hoitajien palkkoja haukkunut

No ei se oikein riitä edes siihen, mitä joku asiantuntija on määrittänyt hyväksi elämäksi. 

Asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen menee yhteensä noin 750 euroa.

HSL kuukausikortti on 53 euroa.

Vakuutuksiin ja sähköön menee noin 40 euroa.

Nettiin (Elisa Viihde) ja puhelimeen menee noin 65 euroa yhteensä.

Kuntosali 25 euroa.

Ruokaan, lääkkeisiin, hygieniavälineisiin, pesuaineisiin yms. elämiseen pakollisiin (shampoo, pyykinpesuaine, särkylääke..) noin 250 euroa.

Pahan päivän varalle, eli hajonneseen pesukoneeseen tai muuhun katastrofiin säästän 200 euroa kuussa. Tuolle säästötilille ei juurikaan hirveästi isoja summia kerry, koska kyllä niitä pesukoneita hajoilee tai tulee isompia yllättäviä menoja säännöllisesti.

Yllä olevista menoista ei oikein voi säästää. Kuntosalikin on aika lailla halvin mahdollinen ja se on ainut maksullinen harrastukseni. Käteen jää siis pakollisen säästämisen jälkeen 300 euroa, josta pitäisi hoitaa vaatteet, kengät, kampaajat, matkat, silmälasit, ravintolat, huvitukset, ihmisten lahjat, kodin sisustus jne. Tuosta ei mitään kovin ihmeellistä osteta. Autoon ei todellakaan olisi varaa. Talvikengätkin voivat lohkaista helposti satasen tuosta.

Ei naurata.

ap

En todellakasn sano, että teet mitään väärin, ja ymmärrän, että kyrsii.

Seuraavan kerron vain esimerkkinä erilaisesta näkökulmasta.

Mä olen rutiköyhän lapsuuden ja nuoruuden elänyt hyvätuloinen. On jäänyt tavaksi kuluttaa tiettyihin asioihin vähän. Esim. leikkaan ja värjään hiukseni itse (enimmäkseen työn aiheuttamien aikatauluongelmien takia; yllätyksiä tulee niin usein, etten varaa mielelläni aikoja, ja hyville kampaajille tahtoo olla jonoa).

Ostan melkein kaiken kotiin käytettynä: kodinkoneet ja elektroniikan oikeastaan aina. Suoraan sanottuna kotini huonekaluissa on paljon dyykattua. En ole vaihtanut kalustusta koskaan, hankkinut aina lopuksi ikää. (Enimmäkseen 50-lukua, joten ainakin välillä olen tässä trendikäskin, vahingossa.)

En koe nuukailevani millään lailla. Jos kokisin, että tämä on pakko, varmaan ahdistaisi. Mulle tämä on vaan tapa elää. Mut satoja euroja joka kk menisi ”normaaliin” kuluttamiseen, jos tälle tasolle haluaisin.

Ruokaan jonkun mielestä tuhlaan, laadukkaisiin raaka-aineisiin. Mutta suunnitellusti, eikä hävikkiä tule oikein koskaan.

Hyvätuloinen pihistelijä tässä vielä. Eräänä esimerkkinä kerron, että sisustus ja remontointi on yksi asia, johon ainakin omat kaverini ja tuttavani laittavat mielestäni tajuttomia rahoja. Mulla on käytöstavat, eikä tulisi mieleenkään pahoittaa heidän mieltään arvostelemalla.

Mutta 90-l lopulta olen vierestä seurannut kun he ensin perheinä, sitten pariskuntina ovat rempanneet, uusineet ja sisustaneet. Kuinka monet keittiökaapistot ja väliovet ovat lentäneet jätelavalle. On haluttu oman näköistä, niin kuin edelliset ja seuraavatkin asukkaat. Tosi monet keskituloiset tuntuvat olevan tässä kierteessä. Huonekalujen uusimisesta puhumattakaan. Se tuntuu kertakäyttökulttuurilta. Ja kauhean kalliilta sellaiselta. Lisäksi stressaa kohtuuttoman paljon ainakin lapsiperhevaiheessa.

Mulla on tällä hetkellä 50-l keittiökaapisto, 90-l tyylinen kylppäri (ei kaunein mielestäni, mut ei vikaa, lvi loistava) ja itse oon vain tapetoinut.

Samantasoisiin asuntoihin tai taloihin muuttaneet ystävät olisivat ehkä laittaneet kaiken uusiksi.

Kauniit ja omannäköiset kodit ovat ihania, tietysti. Mut tarviiko uusimalla uusia niin paljon?

Pääkaupunkiseudulla asuminen on kallista muutenkin.

Vierailija
165/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut koko aikuisikäni pääkaupunkiseudulla ja palkka on ollut bruttona 2200-2600 e/kk. Ensimmäistä kertaa elämässäni se nousi viime vuonna 2800 e/kk. Olen pitänyt itseäni alle keskituloisena ja tajusin erään lehtijutun jälkeen, että me olemmekin oikeasti köyhiä, koska elätän totaaliyksinhuoltajana kahta teini-ikäistä lasta. Ihan hyvin kuitenkin olen pärjännyt, sillä olen säästäväinen luonne ja taitava rahankäyttäjä.

3000 euron ja sitä isommat tulot kuulostavat minun korviini aika hulppeilta. Olisi todella mukavaa saada käteen 2200 e/kk.

Vierailija
166/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskistuloisuus ei pärjää luksuselämää, vaan että pärjää ihan hyvin. 

Vierailija
167/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan älyttömän hyvä palkka!!!! Enempää ei tarvitse tässä maassa kukaan! Herroiksihan tuolla elellään!

No ei se oikein riitä edes siihen, mitä joku asiantuntija on määrittänyt hyväksi elämäksi. 

Kuntosali 25 euroa.

Ruokaan, lääkkeisiin, hygieniavälineisiin, pesuaineisiin yms. elämiseen pakollisiin (shampoo, pyykinpesuaine, särkylääke..) noin 250 euroa.

Pahan päivän varalle, eli hajonneseen pesukoneeseen tai muuhun katastrofiin säästän 200 euroa kuussa. Tuolle säästötilille ei juurikaan hirveästi isoja summia kerry, koska kyllä niitä pesukoneita hajoilee tai tulee isompia yllättäviä menoja säännöllisesti.

Yllä olevista menoista ei oikein voi säästää. Kuntosalikin on aika lailla halvin mahdollinen ja se on ainut maksullinen harrastukseni. Käteen jää siis pakollisen säästämisen jälkeen 300 euroa, josta pitäisi hoitaa vaatteet, kengät, kampaajat, matkat, silmälasit, ravintolat, huvitukset, ihmisten lahjat, kodin sisustus jne. Tuosta ei mitään kovin ihmeellistä osteta. Autoon ei todellakaan olisi varaa. Talvikengätkin voivat lohkaista helposti satasen tuosta.

Ei naurata.

ap

Mä olen rutiköyhän lapsuuden ja nuoruuden elänyt hyvätuloinen. On jäänyt tavaksi kuluttaa tiettyihin asioihin vähän. Esim. leikkaan ja värjään hiukseni itse (enimmäkseen työn aiheuttamien aikatauluongelmien takia; yllätyksiä tulee niin usein, etten varaa mielelläni aikoja, ja hyville kampaajille tahtoo olla jonoa).

Ostan melkein kaiken kotiin käytettynä: kodinkoneet ja elektroniikan oikeastaan aina. Suoraan sanottuna kotini huonekaluissa on paljon dyykattua. En ole vaihtanut kalustusta koskaan, hankkinut aina lopuksi ikää. (Enimmäkseen 50-lukua, joten ainakin välillä olen tässä trendikäskin, vahingossa.)

En koe nuukailevani millään lailla. Jos kokisin, että tämä on pakko, varmaan ahdistaisi. Mulle tämä on vaan tapa elää. Mut satoja euroja joka kk menisi ”normaaliin” kuluttamiseen, jos tälle tasolle haluaisin.

Ruokaan jonkun mielestä tuhlaan, laadukkaisiin raaka-aineisiin. Mutta suunnitellusti, eikä hävikkiä tule oikein koskaan.

Hyvätuloinen pihistelijä tässä vielä. Eräänä esimerkkinä kerron, että sisustus ja remontointi on yksi asia, johon ainakin omat kaverini ja tuttavani laittavat mielestäni tajuttomia rahoja. Mulla on käytöstavat, eikä tulisi mieleenkään pahoittaa heidän mieltään arvostelemalla.

Mutta 90-l lopulta olen vierestä seurannut kun he ensin perheinä, sitten pariskuntina ovat rempanneet, uusineet ja sisustaneet. Kuinka monet keittiökaapistot ja väliovet ovat lentäneet jätelavalle. On haluttu oman näköistä, niin kuin edelliset ja seuraavatkin asukkaat. Tosi monet keskituloiset tuntuvat olevan tässä kierteessä. Huonekalujen uusimisesta puhumattakaan. Se tuntuu kertakäyttökulttuurilta. Ja kauhean kalliilta sellaiselta. Lisäksi stressaa kohtuuttoman paljon ainakin lapsiperhevaiheessa.

Mulla on tällä hetkellä 50-l keittiökaapisto, 90-l tyylinen kylppäri (ei kaunein mielestäni, mut ei vikaa, lvi loistava) ja itse oon vain tapetoinut.

Samantasoisiin asuntoihin tai taloihin muuttaneet ystävät olisivat ehkä laittaneet kaiken uusiksi.

Kauniit ja omannäköiset kodit ovat ihania, tietysti. Mut tarviiko uusimalla uusia niin paljon?

Minä olen pienituloinen pihistelijä ja saan rahaa säästöön ihan mukavasti. Koska juuri muuhun sitä ei kulu ja viihdyn parhaiten kotona, niin haluan käyttää ylimääräiset rahani siihen, että koti on kaunis. Osaan myös remontoida ja sisustaa edullisesti. Jokaisella meistä on oma rahareikä, jonne ylimääräiset uppoavat. Yksi harrastaa matkailua, joku toinen vetää rahansa alas suoraan kurkusta ja savuna ilmaan, joku taas vaihtaa uuden auton parin vuoden välein, jollekin on tärkeää pukeutua merkkivaatteisiin ja käydä kampaajalla  ja kauneushoidoissa jatkuvalla syötöllä, joku muu puolestaan hassaan rahansa kalliisiin harrastuksiin. Eiköhän sinultakin löydy joku juttu, johon haluat panostaa.

Vierailija
168/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan mihin haluaa rahansa laittaa...me ollaan 4h perhe 3300 e netto tuloilla asutaaan omassa kämpässä jonka vastikkeisiin+vesimaksut+autopaikat+ylimääräinen korjausvcastike yht 700e+ lainan lyhennys 270 e ,meillä on 3 autoo, suht uudehkoja, niiden kulut, muut vakuutukset, ruoat,sähkö,netti, jne ja silti laitetaan vielä säästöönkin rahastoihin joka kuukausi n 100e.....ollaan kyllä mittapuun mukaan köyhiä mutta ei meillä koskaan oo puutetta mistään....rahaa on aina seuraavan tilin tullessakin . Budjetoin aika tarkasti kuukauden menoja mahdollisimman paljon jotta hahmotan mihin ne rahat oikeesti kuluu...ja aina on joku puskuri olemassa jossain et jos nyt se pyykkäri leviää tai rillit hajoo niin saa uudet tilalle. Ja kaikki laskuthan ei tuu joka kuukausi...ja matkustellaan kyllä joskus mekin ihan niillä säästöön saaduilla rahoilla.

Vierailija
169/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten musta tuntuu, että tänä päivänä ihmiset pitävät sitä mitä heillä on itsestäänselvyytenä ja koko ajan pitäisi saada jotain lisää. Ap esimerkiksi:

-Asuu omistusasunnossa

-Saa satoja euroja rahaa säästöön joka kuukausi

-On varaa harrastaa ja pitää kunnostaan huolta

-Löytyy kalliit viihdepaketit ja nettiliittymät

-Syö hyvin

-On varaa ostaa laadukkaita kenkiä ja vaatteita (ilmoitti talvikenkien budjetiksi satasen)

-Asuu kaiken lisäksi vielä kalleimmalla paikalla koko maassa asua eli pääkaupunkiseudulla, jossa on kaiken muun lisäksi erittäin toimiva julkinen liikenne. Autoa ei tarvitse toisin kuin jossain perähikiällä. Sekä on PALJON kaikenlaisia ilmaisia konsertteja, kulttuuritapahtumia, kursseja jne. jne.

Miksi sitä omaa elämisen laatua ei osata arvostaa? Tässä maassa on kuitenkin paljon ihmisiä, joilla ei ole juuri mitään yllämainituista. Ap:llakin on aina vaihtoehtoja, kuten hakea parempipalkkaista työtä tai muuttaa pois pk-seudulta. Pienellä palkalla saa enemmän pk-seudun ulkopuolella. Mutta siellä esimerkiksi omistusasunto voi menettää arvonsa, kun taas pääkaupunkiseudulla se on lähes poikkeuksetta hyvä sijoitus.

Vierailija
170/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kuitenkin keskituloisia ja neljä tonnia kuussa kuulostaa ihan hyvältä näin kirjoitettuna. Sitten taas Helsingissä kun asuu, niin vuokra on jo 1400e ja kaikki maksaa niin hemmetisti.

Itselläni nyt on esim. opintolainan maksu ja lääkärikuluja, jotka syö jo sen vaille 500e kuussa omista tuloista, niin tuntuu kuin mitään keskipalkkaa saisikaan. Ehkä sit jossain välissä helpottaa...

No, hyvä että saat ne lainat ja muut kulut maksettua. Vertailun vuoksi minulla on yksi köyhä tuttu, jonka opintolaina lankeaa pian maksuun, eikä hän pysty sitä maksamaan, kun tuloja ei ole. Eli hän toisin sanoen tietää saavansa loppuiäkseen velat ulosottoon. Sinulla jossain vaiheessa helpottaa, hänellä ei koskaan. (Paitsi jos onnistuu saamaan tosi hyväpalkkaisen työn, mikä ei näytä todennäköiseltä.)

Hyvätuloisten soisi muistavan välillä senkin, että vaikka rahat kuluisivat omiin menoihin ja lainoihin yms, niin sekin on hyvätuloisuutta, että saa asiansa hoidettua, Todellista huonotuloisuutta on esim. juuri se, että opintolainat menevät ulosottoon.

Vierailija
171/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2200 euroa kuussa pitäisi riittää ihan hyvään elämään. Jossain on nyt ongelma. Ja se ongelma on se, ettet ole koskaan tottunut elämään oikeasti pienillä tuloilla. Ihmisillä on selvästi liian suuret odotukset ja vaatimukset sen elintason suhteen. Koska asut pääkaupunkiseudulla ja ilmeisesti yksin, niin eihän tuossa tietenkään varaa ole mihinkään luxukseen. Hyvin usein unohdetaan se, että yksin asuminen on todellakin kallista. Kaksi pienituloistakin, esim. 1500 netto, elää jo ihan hyvin. Tuloista unohdetaan mainita lapsilisät/elatustuet.

ps. Pesukoneen pitäisi kestää ainakin viisi vuotta. Ei siinä kuukautta kohden tule kymppiäkään..

Vierailija
172/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosali 25 euroa.

Ei naurata.

ap

Minä olen pienituloinen pihistelijä ja saan rahaa säästöön ihan mukavasti. Koska juuri muuhun sitä ei kulu ja viihdyn parhaiten kotona, niin haluan käyttää ylimääräiset rahani siihen, että koti on kaunis. Osaan myös remontoida ja sisustaa edullisesti. Jokaisella meistä on oma rahareikä, jonne ylimääräiset uppoavat. Yksi harrastaa matkailua, joku toinen vetää rahansa alas suoraan kurkusta ja savuna ilmaan, joku taas vaihtaa uuden auton parin vuoden välein, jollekin on tärkeää pukeutua merkkivaatteisiin ja käydä kampaajalla  ja kauneushoidoissa jatkuvalla syötöllä, joku muu puolestaan hassaan rahansa kalliisiin harrastuksiin. Eiköhän sinultakin löydy joku juttu, johon haluat panostaa.

Jos osaat remontoida ja sisustaa edullisesti, niin sehän on loistava taito. Ja niinhän mä tuolla sanoinkin, että itse satsaan ruokaan enempi.

Melkein kaikissa tuloluokissa on kuitenkin tosi paljon niitä, jotka elävät koko ajan tulojensa ja varojensa yli. Pienituloiselle niin käy paljon helpommin, (kun on vaikea saada riittämään edes välttämättömään) mutta niitä todellakin on myös isotuloisissa, joilla on ihan liikaa asunto- ja kulutusvelkaa, koko ajan.

Tiedän olevani itse vähän vinksahtanut tuon vähäisen kuluttamiseni kanssa, varmaan ajatusmaailma eri sukupolvelta. Siksi pidänkin suuni kiinni näistä irl.

Mutta luettelit monta asiaa, joita mä pidän sillä lailla oikeasti turhina, että ne ovat ikään kuin tulevien polvien ryöstämistä.

”Normaalin” taso on kiivennyt pilviin, eikä moni kyseenalaista sitä ikinä. Koskaan.

Mä en saa pieneen ruokahifistelyyn ns. ylimääräisiä kulumaan. Mut tiedän, että moni lähes mun tuloillakaan ei saa säästöön juuri mitään. Rahasta riidellään tonnin takkeja naulakossa ja kaksi kallista autoa pihassa. Se on jotenkin paljon irvokkaampaa kuin niillä, joilla on kaksi keskituloista saati sen alle tienaavaa.

Katson tätä kuin ulkopuolisena. Parikymppisenä dyykkasin ruokanikin, nyt kuulun ylimpään tulodesiiliin.

Vierailija
173/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomen keskiluokan pitää elää köyhästi jotta rahat saadaan upottaa pöhöttyneeseen julkiseen sektoriin, sosiaalitukiin ja kuolevien peräkylien tekohengitykseen. Olen kurkkuani myötä täynnä sitä että työnhedelmät viedään Suomessa aina muiden kulutettavaksi. Suomessa on todella olo kuin ruokapödässä olisi joku ylimääräinen syömässä.

Vierailija
174/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sinähän olet pieni tuloinen länsi-euroopassa jos palkkasi suhteutetaan ostovoimaan. Googleta suomalaisten ostovoima niin ensinmäisenä on suomalaisten ostovoima länsi-euroopan huonointa! Mutta Suomessa olet keskipalkkainen joo. Mieti sitten mikä on tilanteesi jos olet suomalainen pienituloinen. Ei mee hääppöisesti. Me kun kuvitellaan aina että meillä on niin paljon parempaa arki kuin muualla taloudellisesti. Ei ole.

Ja mitä sellaista Suomi tarjoaa että alhainen elintaso on perusteltua. Ei niin mitään. Tämä on todella tuilla eläjien hallitus kuten joku totesi. Niiltä jotka tekevät töitä leikataan ja niille jotka eivät tee työtä annetaan. Tärkeintähän työväenhallitukselle oli sossutukien nostaminen.

Vierailija
175/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä keskituloisena on huono olla, kuten esim. tämäkin ketju tämän osoittaa. Olen suorastaan järkyttynyt, miten verotus menee. Kannattaisi todellakin tienata vähemmän -> verotus pienempi-> saa helpommin esim. asumistukea. Täytyy harkita jos siirtyisi asiantuntijatehtävistä vähän enemmän niin sanotusti hanttihommien puolelle. Ja en nyt tarkoita halventaa ketään enkä mitään ammattiryhmää, vaan tarkoitan ihan vaan siirtymistä huonommin palkattuun työhön.

No sen kun siirryt. En vain ymmärrä, mitä hyötyä sinulle on siitä, että saat sen saman rahan sitten jostain muusta paikasta. Jos kuvittelet, että pääset helpommalla "hanttihommissa", niin kyllä se nyt vähän halventamiselta kuulostaa. 

Niin siis saisi tukia paremmin eikä tarvitsisi olla vaan nettomaksajana. Myös vastuuta vähemmän, kun ei toimi asiantuntijana. Voisin ryhtyä vaikka kaupassa hyllyttäjäksi niin johan voisi alkaa tukiakin tulemaan. Kun on nuo lapsetkin. Ja älä nyt tule sanomaan, että tuskin huomasin eroa onko asiantuntija työssä vai hyllyttäjänä...

Vierailija
176/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin näistä pienituloisuus pohdinnoista aina sitä, että mitä ihmisille on ne perusasiat, joita jokaisella tulee olla että "juuri ja juuri" tulee toimeen.  Koska välillä tuntuu että monella tähän "juuri ja juuri" -toimeen tulemiseen sisältyy ne thaimaan matkat, auto, kalliit merkkivaatteet, kalliit lastentarvikkeet ja pitää olla kaiken maailman peliä ja vehjettä, elektroniikkaa. 

Kuulostaa vaan jotenkin hullulta että ihmiset, jotka tulevat toimeen ihan hyvin, vaikka se vaatisi paljon työtä ja aikaa, niin silti voidaan valittaa kuinka vähällä joutuu elämään. 

Ehkä pitäisi ennemmin muuttaa asennettaan tähän kulutuksen riemujuhlaan kuin unelmoida suuresta omaisuudesta.

Vierailija
177/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2359.87irossa saisit käteen 2359.87€/kk

Vierailija
178/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomen keskiluokan pitää elää köyhästi jotta rahat saadaan upottaa pöhöttyneeseen julkiseen sektoriin, sosiaalitukiin ja kuolevien peräkylien tekohengitykseen. Olen kurkkuani myötä täynnä sitä että työnhedelmät viedään Suomessa aina muiden kulutettavaksi. Suomessa on todella olo kuin ruokapödässä olisi joku ylimääräinen syömässä.

Suurin osa keskiluokasta on nettosaajia.

Vierailija
179/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä keskituloisena on huono olla, kuten esim. tämäkin ketju tämän osoittaa. Olen suorastaan järkyttynyt, miten verotus menee. Kannattaisi todellakin tienata vähemmän -> verotus pienempi-> saa helpommin esim. asumistukea. Täytyy harkita jos siirtyisi asiantuntijatehtävistä vähän enemmän niin sanotusti hanttihommien puolelle. Ja en nyt tarkoita halventaa ketään enkä mitään ammattiryhmää, vaan tarkoitan ihan vaan siirtymistä huonommin palkattuun työhön.

No sen kun siirryt. En vain ymmärrä, mitä hyötyä sinulle on siitä, että saat sen saman rahan sitten jostain muusta paikasta. Jos kuvittelet, että pääset helpommalla "hanttihommissa", niin kyllä se nyt vähän halventamiselta kuulostaa. 

Niin siis saisi tukia paremmin eikä tarvitsisi olla vaan nettomaksajana. Myös vastuuta vähemmän, kun ei toimi asiantuntijana. Voisin ryhtyä vaikka kaupassa hyllyttäjäksi niin johan voisi alkaa tukiakin tulemaan. Kun on nuo lapsetkin. Ja älä nyt tule sanomaan, että tuskin huomasin eroa onko asiantuntija työssä vai hyllyttäjänä...

Niin, juuri tuota tarkoitin halventamisella. Todellakin huomaisit eron hyllyttäjänä :D Ja saattaisit huomata myös sen, että se hyllyttäjän palkka muodostuu hieman eri tavalla kuin asiantuntijatyössä.

Nimimerkillä 10 vuotta kaupassa ja sen jälkeen 4 vuotta asiantuntijatyössä. Ikipäivänä en vaihtaisi takaisin, vaikka palkka olisi sama kuin nyt. 

Vierailija
180/213 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni taas kyllästyttää jatkuva julkinen ruinaus siitä, ettei ole riittävästi ja kaikki on ihan p*erseestä. Sitä harrastavat niin rikkaat (HS- mitä rikkaat todella ajattelevat), keskituloiset kuin köyhätkin. Kellään ei ole tarpeeksi ja kaikilla muilla on aina paremmin. Jokaisella pitäisi olla kullattu uusin iphone, merkkivaatteet, monta ulkomaanmatkaa vuodessa ja jos ei ole niin "Yhyy, olen köyhä". Ainiin, toki siihen vielä lisänä se, ettei kellään muulla saisi myöskään olla asiat hyvin. Kadehditaan niin materiaa, asemaa kuin sossutukiakin.

Totuus kuitenkin on, että Suomessa on valtaosalla ihmisistä asiat melko hyvin. Ap:llakin on maailman ja jopa Suomen mittapuulla korkea elämänlaatu ja varallisuutta asunnon yms. muodossa. Suomessa on puhdasta, turvallista eikä kukaan ainakaan kovin helposti joudu kadulle. Verovaroin kustannetuista palveluista, infrasta, kulttuurista ja eduista pääsee moni hyötymään, vaikka ei sitä aina hahmota tai muista. Toivottavasti saadaan Suomi pidettyä turvallisena sivistysvaltiona tulevaisuudessakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme