Onko vesijuoksijat todella noin itsekkäitä kuten IS:n kommentti antaa ymmärtää?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Voisivat kieltää kokonaan.
Olisiko se parempi jos vesikuntoutuksessa omin päin käyvät jäävät kotiinsa? Monella on vaivoja, joihin olemassa ihan asiaan perehtyneen fysioterapeutin ohjelma.
Niin minullakin. Tuo IS:n jutun luettuani tuli kyllä sellainen olo, että olisi ollut parempi jos jutun kirjoittaja sanoisi suoraan kun jurppii. Raukkamaista elämöidä lehden sivulla minun mielestäni.
Minä jumppaan ja juoksen yksin. Aina on minun ohitseni päässyt. Pesen itseni päästä varpaisiin ennen altaaseen menoa ja sieltä poistumisen jälkeen. Jos se ei kelpaa ja riitä niin sitten saa kaupungin liikuntavirasto antaa paremman ohjeistuksen.
Aion laittaa jutusta sähköpostia kaupungin liikuntavirastoon ja kysyä, että onko minulla oikeutta käydä uimahallissa koska en pysty uimaan hitaasti enkä nopeasti? Sen lisäksi haluan konkreettisen ja kirjallisen ohjeistuksen jos saan jatkaa vähäisen kuntoni ylläpitämistä.
Ymmärrän kyllä, että tuollaisen jutun jälkeen moni jää kotiinsa ja se kostautuu julkisen terveydenhuollon suurentuneina kuluina. Älköön sitten toimittaja napisko omasta verotuksestaan!
Ärsyttää ne juoruavat naiskaverit jotka räpiköi rinnakkain koko radan leveydeltä.
Eikä vesijuoksussa tarvitse edes suuremmin edetä. Paikallaankin voi tehdä hyvin tehokasta liikettä.
Minuakin on lääkäri monesti kehottanut vesijuoksuun. En ole mennyt ja hyvä niin. En ole kenenkään haittana ja tiellä.
Pitäisikö uimahallin nimi muuttaa vesiliikuntahalliksi, niin ei tarvitsisi valittaa?
Inhoan Tuomas Mannisen kirjoituksia. Verenpaine nousee tyypin kirjoitustavasta. Koko lehti lähti boikottiin, kun tyypin juttuja alkoi ilmestyä... Ja nyt se viisasteleva tyyli on yleistynyt kilpailevallakin lehdellä. Pitää varmaan ruveta maksamaan, että saa lukea uutisia muualta.
Vierailija kirjoitti:
On ne. Ylipäätään ärsyttää kun uimahallit on 80% varattu kaikelle muulle toiminnalle kuin uinnille. Rakentaisivat vesijuoksuhallit erillisinä. Yhdellä 25m uintiradalla mahtuu hyvin uimaan max 3 uimaria. Neljäs uimari häiritsee harjoituksen rytmiä jo ihan oleellisesti.
Toivoisin lisää isoja uimahalleja ja joissa voisi vaikka maksaa siitä että saisi uida radalla jossa on max kolme uimaria tietyn ajan.
Toivoisin että joku rakentaisi Turkuun uimahallin vain aikuisille, siellä voisi olla yksi allas uimareille ja yksi allas vesijuoksuun ja jumppaan sekä lisäksi infrapuna ja normaalisauna. Olisin ikuisesti kiitollinen ja varmasti moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat kieltää kokonaan.
Olisiko se parempi jos vesikuntoutuksessa omin päin käyvät jäävät kotiinsa? Monella on vaivoja, joihin olemassa ihan asiaan perehtyneen fysioterapeutin ohjelma.
Niin minullakin. Tuo IS:n jutun luettuani tuli kyllä sellainen olo, että olisi ollut parempi jos jutun kirjoittaja sanoisi suoraan kun jurppii. Raukkamaista elämöidä lehden sivulla minun mielestäni.
Minä jumppaan ja juoksen yksin. Aina on minun ohitseni päässyt. Pesen itseni päästä varpaisiin ennen altaaseen menoa ja sieltä poistumisen jälkeen. Jos se ei kelpaa ja riitä niin sitten saa kaupungin liikuntavirasto antaa paremman ohjeistuksen.
Aion laittaa jutusta sähköpostia kaupungin liikuntavirastoon ja kysyä, että onko minulla oikeutta käydä uimahallissa koska en pysty uimaan hitaasti enkä nopeasti? Sen lisäksi haluan konkreettisen ja kirjallisen ohjeistuksen jos saan jatkaa vähäisen kuntoni ylläpitämistä.
Ymmärrän kyllä, että tuollaisen jutun jälkeen moni jää kotiinsa ja se kostautuu julkisen terveydenhuollon suurentuneina kuluina. Älköön sitten toimittaja napisko omasta verotuksestaan!
Höpö höpö, uhriutuja!
Jutussa toivottiin kahta asiaa:
• Käytöstapoja vesijuoksijoilta
• Parempia järjestelyitä uimapaikoilta
Sinä käyttäydyt jo asiallisesti, joten kritiikki ei kohdistunut sinuun.
On ihan totta, että vesijuoksuharrastuksen itseltäni ja monelta muulta estävät tätiryhmät, joiden seassa olisi ihan liian hankalaa vesijuosta. Olen nopeampi, mutta heitä on hankala ohittaa, koska pesivät ryhmissä.
Uisin kyllä mielelläni, mutta minua mulkoillaan (ihan aiheesta) nopeilla radoilla, koska olen hidas, vaikka tekniikka onkin jonkinlainen. Sitten on vielä ne keskinopeat radat. Siellä on pappoja, jotka uivat omituisesti, leveästi, ja heitä on hankalaa ohittaa. Ongelma ratkeaisi ainakin paikkakuntani hallissa sillä, että vesijuoksijoiden rataa pienennettäisiin ja tätiryhmät kiellettäisiin. En todellakaan halua kieltää liikuntaa keneltäkään, mutta toivon muut huomioivaa toimintaa myös muilta kuin itseltäni. Järjestely vain toisi yhden radan lisää, ja se olisi meille melko hyville uimareille. Vaihtoehtoisesti voisi olla myös yksi rata nopeille kävelijöille ja hitaille uimapapoille.
Vierailija kirjoitti:
Meidän uimahallissa vesijuoksijoille tarkoitetulla radalla on myös vesijumppaa sekä syvässä päässä lapset voivat hyppiä ja sukellella. Vesijuoksijoita on paljon, valtaosa eläkeläisiä. Itse en ole kovin hyvä uimari, joten vesijuoksu sopii hyvin, varsinkin kun on nivelrikkoa ja reuma.
Käyn uimassa ystävättäreni kanssa ja kyllä uimme rinnakkain ja vaihdamme kuulumisia, MUTTA emme jää tukkeeksi, emmekä häiriinny eteen tulleista. Eli, kun mummo kööri ui hitaasti edessä, käännymme uimaan eri suuntaan. Jos takaa tulee nopeampi, niin annamme tilaa. Ei ole ollut ongelmia kenenkään kanssa ja vesijuoksu sujuu hyvin. Asenteesta usein moni asia on kiinni.
Muut radat onkin varattu uimareille, joissa kuitenkin vähemmistö hallissa olijoista. Saman vesijuoksu kerran aikana voi käydä niin, että juoksijoita on heille tarkoitettu tila aivan täynnä ja hetken päästä saat mennä vaikka vartin aivan tyhjässä altaassa ennen kuin uusia juoksijoita tulee. Tilanne kun vaihtelee oikeasti koko ajan.
Sopu sijaa antaa.
Kun sitä porukkaa on muitakin, jotka ystävättärien kanssa tulee vähän "juoksemaan" ja vaihtamaan kuulumisia rinta rinnan, tulee siitä altaasta väkisinkin sumppu+ muut joutuvat siinä samalla kuunnella niitä teidän juttuja.
Ei sopu kertakaikkiaan ole tuossa mahdollista. Miksi ette vaihda kuulumisia sitten vaikka juoksun jälkeen?
Mua oikeasti ärsyttää tuo itsekäs käytös.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussakin on selvästi näitä vihaisia vesijuoksutätejä.
Ehkä tuossa ryhmässä on yliedustus vaihdevuosivaivaisia, se voisi osin selittää käytöstä 🤔
Lueppa ketju uudestaan. Itsekkäät kitisijät ovat kaikki uimareita joiden mukaan hallissa saa harrastaa vain heidän lajiaan eikä edes sitä nykyistä YHTÄ rataa suoda toiselle harrastukselle. Ja itse en ole käynyt uimahallissa vuosiin joten siinä mielessä olen tässä asiassa puolueeton.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa allekirjoitan tuon vesijuoksijoista kirjoitetun, mutta Mannisella vaikuttaa olevan asennevamma muitakin altaan käyttäjiä kohtaan. On onnettomalla tekniikalla uivia (tätä huonoa tekniikkaa toimittaja jaksaa selostaa arveluttavan pitkään ja monisanaisesti) ja ”maskotteja”. Ehkä Mannisen kaltaisille takakireillr ortodoksiuimareille voisi rakentaa ihan omat hallit. Vaikka Kuuhun.
Minusta tuo oli Manniselta ilkeä kirjoitus, ja piikki on suunnattu vanhempiin naisiin, jotka ovat enemmistönä vesijuoksijoissa. En ymmärrä, miten toimittaja ei tiedä, että uinti ei sovi kaikille. Itse vesijuoksen, koska kipeä niska ja olkapää estävät uimisen ja polvi- ja lonkkakipu estävät pidemmät kävelylenkit.
Mannisen pitäisi antaa palaute uimahallin valvojille. Vesijuoksupaikassa voisi olla selvät ohjeet siitä, että juostaan peräkkäin, että tarvittaessa pääsee ohittamaan. Kopissahan on monta uimavalvojaa, mikseivät he tee työtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa varmaan hölmöltä että kolmekymppinen valittaa siitä ettei saa polskia. Se nyt vaan sattui olemaan sellainen asia mitä rakastin ja sitten vesijuoksijoille varattiin kaikki tila pikku hiljaa. En enää käy uimassa kuin meressä, siellä saa edelleen nauttia liikunnasta ja polskia menemään.
Tiivistitpä täydellisesti oman epämääräisen ajatukseni! Tässä vuoden alussa pohdin että pitäisi lisätä uinti liikuntaohjelmaan ja se tuntuu jotenkin vaikealta.
Kuitenkin aikanaan uimahalliin pääseminen oli jotain tosi mahtavaa, viihdyin vedessä kuin kala.
Tuostahan se johtuu. Ei saa enää leikkiä syvänmeren sukeltajaa tai uida mielikuvitusdelfiinien kanssa eikä harjoitella haaksirikosta selviytymistä. Pitää mennä muiden kanssa jonossa samaan suuntaan rataa kiertäen.
N45
Niinhän se on, uinnista on otettu hauska pois. Tilojen puute taitaa olla isoin ongelma. Olisi hyvä kun olisi vaikka kaksi isoa allasta ja käytön mukaan jaettu vapaa-ajan uimareille, juoksijoille ja uintiratoihin. Itse kävisin paljon useammin uimassa, kuin
vain kesäisin samppalinnassa.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Australiasta. Täällä uinti on suosittu harrastus ja sekä meri että uimahallit ovat täynnä hyviä uimareita.
Joskus osa esim. tästä meidän lähihallin altaasta on varattu johonkin vesijumppaan tai lapsien kiljuttamiseen mutta hyville uimareille on aina tilaa. Ja valvojat pitävät huolen siitä että hitaammin uivat eivät blokkaa hyviä uimareita vaan pysyvät omilla alueillaan.
Tätä kaipaisin Suomeenkin. Aivan liian usein näkyy nopean uinnin radoilla kuviokellujia, jotka etenee selkä"uintiaan" niin hitaasti että vesikävelijätkin menee viereisellä radalla ohitse. Valvojat kyyhöttää peloissaan kopissaan eikä puutu koskaan mihinkään. Miksi laitetaan hitaan uinnin ja nopean uinnin ratoja, jos niillä saa uida miten sattuu? Miten halli määrittelee nopean ja hitaan uinnin?
Alle 30sec/25m (eli alle 20min/km) on nopea, 31-45sec medium ja muuten hidas. Siellä nopeiden radalla on usein porukkaa jotka menevät kuin hylkeet eli jos on tuossa rajalla niin voi olla parempi uida medium-kaistalla ettei jää jalkoihin, riippuen porukan määrästä.
Nostetaanpa tämä ärsyttävä keissi.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää ne juoruavat naiskaverit jotka räpiköi rinnakkain koko radan leveydeltä.
Laitoin aiemmin että vesijuoksen ystävän kanssa ja joo, teemme sitä rinnakkain. Nopeimmille annamme tilaa me emällä peräkkäin, "juoruamme" siis silloin kun se ei muita haittaa. Mutta meitä on kaksi ja juoksemme suht lujaa verrattuna eläkeläisiin joita voi olla se neljä rinnan. Aluksi häiritsi, mutta asennemuutos helpotti huomattavasti. Mikään ei estä kääntymästä kun tuo kööri tulee eteen. Sen kuntoilun saat saman kuitenkin. Toki jos tiukasti olet päättänyt, että pitää saada laskettua juoksumatka altaan päästä päähän muuten ei hyvä heilu, niin ymmärrän v1tutuk5en.
Kaikille sopivia sääntöjä ei voi millään saada, Aino ne nakertaa jonkun mieltä.
Mä luulen että vesijuoksijoihin ei hirveästi puututa sen takia, että ovat nostaneen monen uimahallin käyttöastetta aika paljon. Uintiradat siellä useimmiten vähällä käytöllä on.
Ne on sitä samaa isoa ikäluokkaa, joka kuvittelee omistavansa kaiken ja hallinnoivansa kaikkea.
Heidän omat muksunsa on järjestään ihan mulkvisteja. Jos niitä ylipäätään on.
Uskottelevat jälleenrakentaneensa Suomen, vaikka todelliset puurtajat olivat sodista selvinneet ja heitä hieman nuorempi polvi.
Joka paikassa etuilemassa ja vetoamassa ikäänsä. Sitten ikärasismi kuitenkin laitonta.
Helevetin ristiriitainen ja kuspäinen polvi.
Menkää järveen juoksemaan. Ei lopu tila.
Mä käyn pienessä uimahallissa, jossa on vain yksi allas ja siinä neljä rataa. Yksi rata on vesijuoksijoille, yksi nopealle kuntouinnille, yksi kuntouinnille ja yksi on ns. vapaa rata.
Lapsen kanssa olemme aina siinä vapaalla radalla ja uimme noin puoleenväliin ja takaisin. Se mikä ihmetyttää on se, että tälle vapaalle radalle tulee aina eniten kuntouimareita. Viereinen kuntouintirata saattaa olla jopa tyhjänä, mutta silti nämä änkevät meidän kanssa samaan ja osa vaikuttaa aina ärtyneeltä, kun ollaan tietenkin välillä heidän tiellään. Miksei voi mennä siihen kuntouintiradalle, jos on aikomuksena uida kuntoilumielessä ja ehkä aika nopeastikin?
Osallistuin kerran ihan aikuisena uinnin tekniikat -kurssille, joka järjestettiin pienelle ryhmälle illalla uimahallin sulkeuduttua. Tuli opittua tekniikatkin, mutta parasta kurssilla oli se kun sai aina lopuksi uida ihan yksin omalla radalla ja sukellella räpylät jalassa veden hiljaisuutta kuunnellen. Tällaisesta mahdollisuudesta maksaisin edelleen!