Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vesijuoksijat todella noin itsekkäitä kuten IS:n kommentti antaa ymmärtää?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä huumoria tällä asialla. Varsinkin kun osa ottaa jutun tosissaan.

Tuolle vesijuoksuryhmälle liikunta on varmasti tosi tärkeää terveyden kannalta.

Ja ikä ja kokorasismia on tässä maailmassa ihan tarpeeksi.

Kaikki ihmiset eivät pukeudu uimapukuun vai esitelläkseen takapuoltaan.

Jotkut harrastaa liikuntaakin.

Vierailija
22/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muka hauska pilkkakirjoitus. Liikuntaa ei harrasteta liikaa. Vesijuoksijat ovat enimmäkseen sellaisia, joilla ei esimerkiksi polvet tai lonkat kestä kävlyä tai olkapäät uimista jne. Hyvä että on tämä vesijuoksu jolla nekin pääsevät liikkumaan, joille ei oiken muu urheilu käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä monen kanssa. Tarvis uimareille ei löydy sopivaa rataa, kun vanhukset ja uimaan opettelevat menevät liian hiljaa ja kilpauimarit liian lujaa. Uimisesta on mennyt nautinto, kun pitää tarkkailla muita, vaihtaa suuntaa kesken matkan, antaa tietä, säädellä omaa vauhtia ja tämä siksi, kun radat ei riitä. Lasten kanssa ei voi enää leikkiä , hyppiä yms koska tila ei riitä. Syy on vesijuoksijoille varatut tilat. Olisiko mahdollista porrastaa ratojen käyttöä? Joka toinen tunti juoksuradat käytössä, joka toinen tunti kiinni. Jos jonkun juoksijan aikatauluun ei sovi, niin voisi vaikka harjoitella uimaan uimahallissa.

Vierailija
24/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuosta vesijuoksusta edes on hyötyä, kun siellä lyllerretään niin hitaasti juoruillen että tulisi mahdollisimman vähän rehkittyä.

Ortopedit ja fysiatrit suosittelevat vesijuoksua sekä ennen (jopa vuosia ennen)  että jälkeen polven tekonivelleikkauksen. Vedessä nivelrikon aiheuttamat kivut eivät tunnu kuten kävellessä tai juostessa. 

Vierailija
25/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen harrastanut vesijuoksua monta vuotta ja olenkin huomenna menossa taas. Se, mikä ärsyttää kanssajuoksioissa on, että ihmiset todella juoksevat rintarinnan, parhaassa tapauksessa molemmin puolin niin, ettei ohittaa voi. Samalla nämä tyypit juoruavat kanssaihmisistä ja menevät hitaasti. Mä haluan treenata ja juosta kovaa, mutta sen on lähes mahdotonta. Tämä todella ottaa päähän.

Kannatan siis itse kapeampaa rataa juoksioille ja ehdotonta puuttumista juoruköörien kokoontumisajoihin.

Juuri tämä! Itse tykkäisin käydä vesijuoksemassa... minulle riittäisi hyvin se kapea rata, MUTTA rinnakkain juoksu olisi kielletty. Uimahallit on täynnä niitä mummoja jotka juoruaa ja menee hiljaa rinnakkain. Sille olisi saatava loppu.

Vierailija
26/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastanut vesijuoksua viikottain jo parikymmentä vuotta, enkä ole moiseen törmännyt.

Kaikissa uimahallissa on erotettu tila vesijuoksulle ja tilassa on paljon enemmän käyttäjiä, kuin uimaradoilla.

Enkä ole ikinä nähnyt tai kuullut mitään sanaharkkaa tai puhumattakaan tappelusta.

Tuokin juttu perustuu olettamukseen, kun toimittaja lopussa kertoo, ettei itse ole koskaan käynyt vesijuoksemassa, eikä harrasta sitä.

Vierailija
27/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kyllä ole ihan totta. Tottakai kaikille pitää olla tilaa. Lasten kanssa on useasti pelattu pallopeliä ja siinä tiimellyksessä heitetty pallolla vesijuoksijoita ja ihan ymmärtäväisiä ovat. Uimahalleja ei ole suunniteltu näin suurille käyttäjämäärille, eikä se ole kenenkään yksittäisen ryhmän syytä. Ne vesijuoksijat kun jäisi kotiin makaamaan olisi taas suuremmat ruuhkat päivystyksessä.

Vierailija
28/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä monen kanssa. Tarvis uimareille ei löydy sopivaa rataa, kun vanhukset ja uimaan opettelevat menevät liian hiljaa ja kilpauimarit liian lujaa. Uimisesta on mennyt nautinto, kun pitää tarkkailla muita, vaihtaa suuntaa kesken matkan, antaa tietä, säädellä omaa vauhtia ja tämä siksi, kun radat ei riitä. Lasten kanssa ei voi enää leikkiä , hyppiä yms koska tila ei riitä. Syy on vesijuoksijoille varatut tilat. Olisiko mahdollista porrastaa ratojen käyttöä? Joka toinen tunti juoksuradat käytössä, joka toinen tunti kiinni. Jos jonkun juoksijan aikatauluun ei sovi, niin voisi vaikka harjoitella uimaan uimahallissa.

Koska vesijuoksu ei ole yhtään uintia huonompi laji josta uimarit saisivat päättää milloin sen lajin harrastajat saavat omaa harrastustaan harjoittaa. Kaikissa halleissa on aina se yksi rata juoksijoille ja kaikki muut radat on uimareille. Jos halutaan vielä tilaa muulle, on se otettava niistä uimareiden radoista. Kyllä nyt vahvistuu näkemys että uimarit ovat ne hallin itsekkäät.

Vierailija
29/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän hallissa on kuusi rataa: radat 1 & 2 on varattu lapsille ja "räpiköintiin", radat 5 & 6 vesijuoksuun. Uimareille jääkin sitten kivasti kaksi rataa. Siellä sitten sumplitaan kuka menee ekana ja mistä välistä, kun kahdelle radalle yrittää mahtua toistakymmentä eri tasoista uimaria. Osan päivästä nuo uintiradat on vielä uimaseuran käytössä (tämä on ihan ok, vaikka rajoittaa käyttöä).

Vierailija
30/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62-vuotias nainen ja olen kuulunut kai useimpiin uimariryhmiin. Uin nopeasti rintaa, valitettavasti en pää ylösalas-menetelmällä jota nyt pyydän anteeksi vaan pää puoliupoksissa niin että vain hieman kohottamalla saan sieraimet vedenpinnan yläpuolelle - ehkä jonkinlainen vesihiisityyli siis. Osaan uida myös perhosta mutta nykyään sattuneista syistä en enää ja silloin kuin uin, varoin häiritsemästä muita uimareita.

Rakastan myös sukeltelua, veden alla temppuilua, kuperkeikkoja ja hyrränä pyörimistä. Olen pelannut uppopalloa ainoana naisena miesryhmässä. Olen harjoitellut eskimokäännöstä kerran myös uimahallissa, muulloin avovedessä.

Minulla on vuosien varrella ollut jäätynyt olkapää molemmilla puolilla ja silloin ei käden liikuttaminen sivulle tai ylös ole mahdollista ja yrittäminenkin aiheuttaa valtavan kivun.

Olen siis myös vesijuoksija. Pyydän anteeksi. Rakastan vesielementtiä mutta joskus vedessä ei vain pysty tekemään kaikkea mitä tahtoisi. Vesijuoksu on myös hyvä tapa voimistaa lihaksia ja kuluttaa energiaa.

Olen nopea vesijuoksija. Juoksen aina yksin. En mittaa matkaa vaan aikaa, siksi minun ei tarvitse koskaan ohittaa. Sama se monessako pätkässä sen tuntini tai puolitoista juoksen. Jos edessä on "este", teen u-käännöksen ja jatkan matkaa toiseen suuntaan. Hitaat tai vierekkäin uivat eivät siis haittaa. Vesijuoksussa ei ole liukuvaihetta joten kääntyminen ei riko rytmiä. Joskus teen pari ympyrää ihan huvikseni jos on tilaa, siinähän tulee muutenkin vaihtelua lihaksille.

Voimakkaat hiustuoksut häiritsevät minuakin, itse peseydyn ennen altaaseen menoa.

Toivoisin että vesijuoksijoiden yleislyttääjät ymmärtäisivät että ihmisillä voi olla syynsä harrastaa sitä lajia ja etteivät he tuomitsisi vesijuoksun harrastajia - ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita.

Vierailija
31/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina oli aivan ihme vinkunaa. Siinähän toimittelija oli pyytänyt hitaammin uivaa henkilöä uimaan vesijuoksuradalla, koska hänen mielestään tämän räpiköinti oli tätä tasoa.

Millä oikeudella! Nopeamman ja paremman. Häntä oli asiallisesti kehotettu menemään nopeiden radalle, mutta siihen tämän harrastelijatoimittelijauimarin vauhti ei riittänyt. Ja siitä tämä toimittelija päätti käyttää asemaansa hyväksi ja naureskella lehdessä hitaampien, heikompien, sairaiden ja vammaisten kustannuksella. Reilua toimittelijameininkiä.

Vierailija
32/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä Australiasta. Täällä uinti on suosittu harrastus ja sekä meri että uimahallit ovat täynnä hyviä uimareita.

Joskus osa esim. tästä meidän lähihallin altaasta on varattu johonkin vesijumppaan tai lapsien kiljuttamiseen mutta hyville uimareille on aina tilaa. Ja valvojat pitävät huolen siitä että hitaammin uivat eivät blokkaa hyviä uimareita vaan pysyvät omilla alueillaan.

Vesikävelyä en ole nähnyt ikinä eli ei kai täällä sitten ole niskojennyrjähdysepidemiaa kun kaikki voivat uida - tai tehdä jotain mikä ei vaadi uimareiden syrjäyttämistä.

Vierailija
33/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa allekirjoitan tuon vesijuoksijoista kirjoitetun, mutta Mannisella vaikuttaa olevan asennevamma muitakin altaan käyttäjiä kohtaan. On onnettomalla tekniikalla uivia (tätä huonoa tekniikkaa toimittaja jaksaa selostaa arveluttavan pitkään ja monisanaisesti) ja ”maskotteja”. Ehkä Mannisen kaltaisille takakireillr ortodoksiuimareille voisi rakentaa ihan omat hallit. Vaikka Kuuhun.

Ongelma tulee just siinä että joskus ennenmuinoin kun minä olin nuori (70- ja 80-luvulla) altaan osa oli varattu hitaille harrastelijoille sun muille uiskentelijoille, toisella oli pari rataa kunto- ja kilpauimareille. Nyt tuon isoimman osan vie useimmiten vesijuoksulössi eli ne hitaimmat uiskentelijat on siellä kahdella kunto- ja kilpauintiradalla ja siitä tulee nopeuserojen vuoksi ongelmia ja ruuhkaa.

Välillä niitä vi**n kelluvia uintiesteitä on kaikki radat täynnä koska tottakai vesijuoksua pitää tehdä 5 kaverusta rinnakkain eikä siten että porukka menee jonossa yhtä rataa. 

Vierailija
34/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesijuoksijoista suuri osa on iäkkäitä tätejä. Eli kyllä: ovat itsekkäitä, piittaamattomia, kärttyisiä, pahansisuisia, katkeria, happamia,...

Varmaan puolet vauvapalstan käyttäjistä harrastaa vesijuoksua.

Ensinnäkin, iäkkäitä (miehia ja naisia) vesijuoksijoita on suhteellisesti paljon, koska se on liikuntamuoto, joka sopii myös nivelrikkoisille ja monille muille, joiden liikuntakyky on alentunut.

Toiseksi, liikuntapaikasta vastaava taho määrää allastilan käytöstä. Kun vesijuoksijoille on erotettu oma tilansa, sillä ei ole mitään tekemistä heidän ominaisuuksiensa kanssa.

Kolmanneksi, ymmärrän, ettei juoksupuolelle pitäisi mennä uimaan, koska uimari helposti potkii/huitoo/roiskii vesijuoksijoita, tahattomasti.

Olen itse uimari ja samaa mieltä sen kommentoijan kanssa, joka sanoi, että 3 uimaria/rata 25 m altaassa on maksimi mukavalle uintikokemukselle. Jo 4 uimaria aiheuttaa kaaosta ja rytmi sekoaa.

Vesijuoksupuolella näen 30 juoksijaa samassa karsinassa. Ja heitä on käyttämässäni hallissa enemmistö, kun tässä lähellä asuu paljon vanhuksia. En todellakaan pidä heitä syyllisinä siihen, että minun on katsottava tarkkaan milloin menen hallille, ruuhkaa välttääkseni. Onneksi suurin osa uimareistakin on 'hitaita', jotka eivät pitkään altaassa viihdy. Näin voin käydä välillä saunassa ja palata taas altaaseen.

Eniten haittaa on muutamasta nopeasta/himouimarista, joilla ei aina edes tekniikka hallussa, kunhan loiskivat menemään. Tarpeetonta sanoa, että nämä vedenläiskijät ovat usein suuriegoisia massakkaita uroksia, jotka vaihtavat uintityyliä missä ja miten vain. (Ratahan on MINUN.) Nopealla radallakin enemmistö on silti asiallista väkeä.

Vierailija
35/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole. Hän kirjoittaa, että hänelle pitäisi olla juuri sopiva rata, jossa kaikki menisivät hänen vauhtiaan.

Itse käyn vesijuoksemaasa, mutta usein siellä on ahdasta ja siirryn väljemille uimaradoille uimaan. Olen juuri keskinopea uimari, mutta selviän kyllä radalta. Yleensä menen nopeimpien uimareiden kanssa ja päästän heidät ohi pysähtyen päässä pariksi sekunniksi. Nopealla uimarilla menee muutama kierros ennen kuin saa minut kiinni. Uimahalleissa on harvoin muuta kuin yksi alue juoksuun. Juoksu on minulle tehokkaampaa kuin uinti. En voi juosta maalla. Uinti on niin rentoa ja juoksussa pystyy paremmin treenaamaan.

Onhan se nyt tosi v-mäistä kunnon muita ihmisiä ja varsinkin sellaisia jotka eivät toimi samalla tavalla kuin minä.

Vesijuoksu juoruillen kaksi rinnakkkain on parasta mitä uimahalli tarjoaa.

Vierailija
36/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa allekirjoitan tuon vesijuoksijoista kirjoitetun, mutta Mannisella vaikuttaa olevan asennevamma muitakin altaan käyttäjiä kohtaan. On onnettomalla tekniikalla uivia (tätä huonoa tekniikkaa toimittaja jaksaa selostaa arveluttavan pitkään ja monisanaisesti) ja ”maskotteja”. Ehkä Mannisen kaltaisille takakireillr ortodoksiuimareille voisi rakentaa ihan omat hallit. Vaikka Kuuhun.

Ongelma tulee just siinä että joskus ennenmuinoin kun minä olin nuori (70- ja 80-luvulla) altaan osa oli varattu hitaille harrastelijoille sun muille uiskentelijoille, toisella oli pari rataa kunto- ja kilpauimareille. Nyt tuon isoimman osan vie useimmiten vesijuoksulössi eli ne hitaimmat uiskentelijat on siellä kahdella kunto- ja kilpauintiradalla ja siitä tulee nopeuserojen vuoksi ongelmia ja ruuhkaa.

Välillä niitä vi**n kelluvia uintiesteitä on kaikki radat täynnä koska tottakai vesijuoksua pitää tehdä 5 kaverusta rinnakkain eikä siten että porukka menee jonossa yhtä rataa. 

Usein kyllä näkee, että vesijuoksussa on siinä yhdellä pienellä alueella enemmän porukkaa kuin muilla radoilla uijia yhteensä. Meidän hallilla leveän radan syvä pää on juoksijoille. Saman radannmatalapää on ohjatuille vesijumppajille tai muina aikoina lapsille. Lapsille on myös oma allas ja terapia allas on lapsiperheitä täynnä. Muilla radoilla on sit se kolme joukkueista uijaa per rata.

Vierailija
37/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarina oli aivan ihme vinkunaa. Siinähän toimittelija oli pyytänyt hitaammin uivaa henkilöä uimaan vesijuoksuradalla, koska hänen mielestään tämän räpiköinti oli tätä tasoa.

Millä oikeudella! Nopeamman ja paremman. Häntä oli asiallisesti kehotettu menemään nopeiden radalle, mutta siihen tämän harrastelijatoimittelijauimarin vauhti ei riittänyt. Ja siitä tämä toimittelija päätti käyttää asemaansa hyväksi ja naureskella lehdessä hitaampien, heikompien, sairaiden ja vammaisten kustannuksella. Reilua toimittelijameininkiä.

Bingo. Juuri näin. Ja lisäksi hän vaati itselleen/kaltaisilleen Omat Radat, s.o. keskinopeille uimareille. Kun Meitä ei huomioida.

P.S. on hyvät syyt, ettei juoksupuolella uida. Vertikaali vs. horisontaali ei sovi samaan.

Tuomas-pojulle vauhti on se ainoa juttu uimisessa.

Vierailija
38/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä Australiasta. Täällä uinti on suosittu harrastus ja sekä meri että uimahallit ovat täynnä hyviä uimareita.

Vesikävelyä en ole nähnyt ikinä eli ei kai täällä sitten ole niskojennyrjähdysepidemiaa kun kaikki voivat uida - tai tehdä jotain mikä ei vaadi uimareiden syrjäyttämistä.

Tiukka rajavalvonta? Ohjelma näkyy televisiossa. Ehkä sinne ei erilaisuus niin helposti pääse vai eikö erilaisuutta pidetä rikkautena? Meillä Suomessa suvaitaan erilaisuutta ja erilaisia vesiharrastuksia. Monikulttuurinen tarjonta näkyy ja saa näkyä uimahalleissa.

Vierailija
39/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstin voi ymmärtää myös symbolisesti. Vertauskuvia.

Trikoohiihtäjien metafora kanssahiihtäjille.

Vierailija
40/94 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bingo. Juuri näin. Ja lisäksi hän vaati itselleen/kaltaisilleen Omat Radat, s.o. keskinopeille uimareille. Kun Meitä ei huomioida.

P.S. on hyvät syyt, ettei juoksupuolella uida. Vertikaali vs. horisontaali ei sovi samaan.

Tuomas-pojulle vauhti on se ainoa juttu uimisessa.

jos minä öyhötän samalla asenteella jolla vesijuoksijat niin silloin minä tosiaan uin vaikka niiden vesijuoksijoiden yli vesijuoksualueella jos eivät tajua jättää uintitilaa keskelleen. Ja sitten menen valittamaan uimavalvojalle että nuo estää uintini. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi