Hyvätuloisen perheen köyhyys
Mitä tekisitte tilanteessani? Meillä on puolisoni kanssa hyvät tulot ja vakituinen työ, mutta tulot eivät silti riitä. Meillä on kaksi lasta ja talo isohkon kaupungin kehyskunnassa. Käytännössä kaikki rahat menevät asuntolainaan, iäkkäiden vanhempiemme auttamiseen, ruokaan ja lasten harrastuksiin. Talon myyminen ei ole vaihtoehto.
Tästä on hankala keskustella kenenkään kanssa, koska vasta-argumentti liittyy aina hyviin tuloihin.
Kommentit (464)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Puolen vuoden ajan olemmekin todella tarkkaan seuranneet kuluja Nordea Walletin kautta. Suurin kuluerä on asuntolaina.
Tuloja saamme mahdollisesti nostettua lisää kunhan saamme työn ohella kulkevat opinnot loppuun ja kumpikin on säästänyt jo vuosia rahastoihin ja osakkeisiin, näistä tulee jonkinverran vuosittaista tuloa.
Iäkkäiden vanhempien osalta maksamme osan hoitokuluista, kuluja kertyy myös matkoista heidän luokseen.
Tuossa yllä tuli hyviä vinkkejä, todennäköisesti pitää myydä kaikki ylimääräinen tavara. Uutta ei ole ostettu aikohin, mutta tavaraa on kyllä vuosien ajoilta paljon. Lehtiä ei ammattilehtiä lukuunottamatta tulekaan, kirjastoa käytämme runsaasti. Lyhyet matkat kuljetaan pyörillä ympäri vuoden, ruuassa on etenkin viime vuoden ajan siirrytty kasvispainotteiseen ruokaan. Lasten vaatteet ja tavarat ostetaan pääsääntöisesti käytettyinä.
t: apMitä ihmettä? Missä se ongelma on oikeasti? Onko se talo edes mikään ok-talo, vai pikemminkin joku linna?
Kuka muuten keksi ne pari muuta ok-taloa tähän ketjuun? Tuon perusteella niitä ei edes ole. Vai onko ap kertounut niistä jossain toisessa viestissään?
Kommentti nro 38
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset voivat hakea myös toimeentulotukea ja asumistukea. Asumistuen kannalta tietysti kannattaa muuttaa vaikka vuokra-asuntoon mieluummin kuin asua korjauksia vaativassa huonokuntoisessa talossa, jonka korjauskuluihin ei saa mitään tukia.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Puolen vuoden ajan olemmekin todella tarkkaan seuranneet kuluja Nordea Walletin kautta. Suurin kuluerä on asuntolaina.
Tuloja saamme mahdollisesti nostettua lisää kunhan saamme työn ohella kulkevat opinnot loppuun ja kumpikin on säästänyt jo vuosia rahastoihin ja osakkeisiin, näistä tulee jonkinverran vuosittaista tuloa.
Iäkkäiden vanhempien osalta maksamme osan hoitokuluista, kuluja kertyy myös matkoista heidän luokseen.
Tuossa yllä tuli hyviä vinkkejä, todennäköisesti pitää myydä kaikki ylimääräinen tavara. Uutta ei ole ostettu aikohin, mutta tavaraa on kyllä vuosien ajoilta paljon. Lehtiä ei ammattilehtiä lukuunottamatta tulekaan, kirjastoa käytämme runsaasti. Lyhyet matkat kuljetaan pyörillä ympäri vuoden, ruuassa on etenkin viime vuoden ajan siirrytty kasvispainotteiseen ruokaan. Lasten vaatteet ja tavarat ostetaan pääsääntöisesti käytettyinä.
t: apMitä ihmettä? Missä se ongelma on oikeasti? Onko se talo edes mikään ok-talo, vai pikemminkin joku linna?
Kuka muuten keksi ne pari muuta ok-taloa tähän ketjuun? Tuon perusteella niitä ei edes ole. Vai onko ap kertounut niistä jossain toisessa viestissään?
Minäkin ymmärsin, että olisivat hoitolaitoksissa, ja ap perheineen maksaa osan näistä kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti köyhyyden määritelmä on nyt hakusessa. Köyhiä olisitte silloin, jos teillä ei riittäisi rahat asuntoon, ruokaan ja harrastuksiin. Nyt olette vain hyväosaisia, jotka ette osaa hallita raha-asioitanne, ette siis oikeasti köyhiä.
Juuri näin! Kerrankin kommentti, jossa on oikeasti järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tarvitaan? tai no juu, tarvitaan siinä mielessä että aikaa myöten niitä tuloja tulee. Minulla meni 8 euron nettotulon kuukaudessa tekemiseen alle 1 minuutti. Ja tämä käytetty 1 minutti tuo sitä lisätuloa tästä eteenpäin joka ainoa kuukausi, ilman että minun tarvitsee tehdä yhtään mitään lisää sen eteen.
Sinä puhut tästä 8€/kk tulojen lisäämisestä todella kevyesti. Jos oletetaan että saadaan 6% osinkotuotto ja siitä verot pois, niin tuohon 8€/kk netto-osinkoon tarvitaan 2150€ kertasijoitus. No ok, sen jälkeen kun se sijoitus on tehty, niin saan 8€/kk osinkoja hautaan saakka. Mutta ei moneltakaan onnistu noin vain tuollaisen sijoituksen tekeminen kuukausittain. Itseltäni tuo vaatisi koko kuukauden nettotulot. Tuo 6% osinkotuotto on sekin aika korkea. Itselläni on osakkeita jotka tuota maksavat, mutta eivät läheskään kaikki. Osinkosijoittajan pitäisi haalia salkkuunsa myös niitä firmoja, jotka kasvattavat osinkoja pitkällä tähtäimellä ja näillä osinkotuotto on alkuun ennemmin 3% kuin 6%.
Sinänsä olen kyllä sijoittamisen kannalla itsekin. Säästän jatkuvasti paikatakseni eläkettä, joka tulee jäämään pieneksi. Mutta tooooooodella hidasta on osinkovirran kasvattaminen pienistä tuloista.
Minä taas teen tuollaisen sijoituksen kuukausittain pelkästään jo osinkotuotoilla ilman että palkasta tarvitsee laittaa yhtään.
Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle pari vuotta sitten. Nyt mieheni ja mun yhteiset nettotulot ovat jotain 3000 e/kk. Olin pitkään osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja ymmärrettävästi tuleva vanhuuseläke on vain joitakin satasia.
Me myytiin oma asuntomme pois, koska muutimme miehen työn vuoksi toiselle paikkakunnalle. Saman tien maksettiin velat veke. Kulutusluottoa on tällä hetkellä jotain 15 euroa, koska maksan netflixin kuukausimaksun Visalla.
Aloin sopeuttaa menojani lopettamalla sanomalehtitilauksen ja irtisanomalla turhia maksullisia nettipalveluita. Lakkasin myös käymästä kampaajalla enkä värjää enää hiuksiani. Kosmetiikkatuotteet ovat sieltä edullisimmasta päästä. Vaatteita on kaapit täynnä ja jollen liho, niin pärjään sillä varannolla seuraavat 20 vuotta (saatan tosin kupsahtaa sitä ennen).
Teemme paljon ruokaa itse. Asioidaan usein Lidlissä.
Harrastuksiin menee itseltä noin 70 e/kk. Ravintolassa tulee käytyä syömässä pari kertaa kuussa.
Vuokraa maksamme 870 e/kk ja sähkölasku on kohtuullinen (siirtomaksu on usein puolet koko laskun summasta).
Säästän eläkkeestäni satasen kuussa tulevia yllärimenoja varten.
Mistään en koe jääväni paitsi. Mutta ei tämä yhtälö toimisi, jos lapset eivät olisi jo aikuisia ja omillaan. Tuloni olivat huipussaan silloin, kun lapset olivat pieniä. Asuntolainan maksamisen jälkeen tilille jäi usein 200 e. Kyllä siinä Visa vinkui.
Suomessa ei kannata olla hyvätuloinen. Tulot menee veroihin. Nyt vielä SDP vallassa ja verotus kovenee. Muuttakaa ulkomaille tai lopettakaa turha työnteko.
Vierailija kirjoitti:
Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle pari vuotta sitten. Nyt mieheni ja mun yhteiset nettotulot ovat jotain 3000 e/kk. Olin pitkään osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja ymmärrettävästi tuleva vanhuuseläke on vain joitakin satasia.
Me myytiin oma asuntomme pois, koska muutimme miehen työn vuoksi toiselle paikkakunnalle. Saman tien maksettiin velat veke. Kulutusluottoa on tällä hetkellä jotain 15 euroa, koska maksan netflixin kuukausimaksun Visalla.
Aloin sopeuttaa menojani lopettamalla sanomalehtitilauksen ja irtisanomalla turhia maksullisia nettipalveluita. Lakkasin myös käymästä kampaajalla enkä värjää enää hiuksiani. Kosmetiikkatuotteet ovat sieltä edullisimmasta päästä. Vaatteita on kaapit täynnä ja jollen liho, niin pärjään sillä varannolla seuraavat 20 vuotta (saatan tosin kupsahtaa sitä ennen).
Teemme paljon ruokaa itse. Asioidaan usein Lidlissä.
Harrastuksiin menee itseltä noin 70 e/kk. Ravintolassa tulee käytyä syömässä pari kertaa kuussa.
Vuokraa maksamme 870 e/kk ja sähkölasku on kohtuullinen (siirtomaksu on usein puolet koko laskun summasta).
Säästän eläkkeestäni satasen kuussa tulevia yllärimenoja varten.
Mistään en koe jääväni paitsi. Mutta ei tämä yhtälö toimisi, jos lapset eivät olisi jo aikuisia ja omillaan. Tuloni olivat huipussaan silloin, kun lapset olivat pieniä. Asuntolainan maksamisen jälkeen tilille jäi usein 200 e. Kyllä siinä Visa vinkui.
Tuleva vanhuuseläkkeesi tulee olemaan sama kuin nykyinen työkyvyttömyyseläkkeesi. Summa ei siis muutu kun saavutat eläkeiän.
Jos menoja on mahdoton vähentää, pitää tuloja lisätä. Molemmat tai jompikumpi alkaa tehdä kahta työtä. Tosin se on raskasta pidemmän päälle. Entäs mahdollisuus palkankorotukseen? Hakekaa vielä paremmin palkattuihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pointti koko jutussa on se että ap on hyvätuloinen, mutta ei pysty elämään hyvätuloisen elämää. Tämä on tilanne nyt Suomessa. Itse olen samassa tilanteessa. Kuulun eniten tienaavaan kymmenykseen, mutta ajelen 19 vuotta vanhalla autolla. Vaatteita en osta käytännössä koskaan itselleni. Kaikki turhat menot on karsittu minimiin, mutta silti tili on aina tyhjä. Joo, on iso asunto, mutta on kaksi lastakin joille haluan tarjota omat huoneet. Samoin lasten harrastuksista en halua tinkiä yhtään.
Jos olisin lapseton ja asuisin yksin yksiössä niin olisihan sitä rahaa. Suomessa taitaa muuten olla lapsipula, miksiköhän?
Ainahan siitä uudesta ja isosta omakotitalosta on joutunut maksamaan. Muistan omasta lapsuudestani, miten kavereiden perheissä oli ihan normi, että iso osa tuloista meni sen uuden omakotitalon lainan maksamiseen ja kaikesta muusta säästettiin. Silloin sitä pidettiin ihan normaalina.
Jos asumisen taso on prioriteetti ja vain uusi asunto kelpaa, niin tottakai sitä rahaa jää vähemmän käteen kuin sellaiselle, jolle asunto ei ole niin tärkeä.
Kertokaa nyt miksi matkustelu ja shoppailu on niin hemmetin tärkeää? Siksikö että voi laittaa hienoja kuvia someen ja muut tykkää kun teillä on niin hieno elämä?
En jaksa ymmärtää.
Pidätte kirjaa menoistanne ja katsotte, mihin raha menee. Kaikilla asuntovelkaisilla menee eniten asumiseen.
Karsimisvara löytyy kirjanpidosta. Siihen on olemassa hyviä appeja sovelluskaupoissa.
Lahtitilaukset irtisanotte ekana; lehtiä voi lukea ilmaiseksi netistä. Jäsenyydet ja harrastemaksut karsitte myös.
Sammutatte sähkölaitteet ja valot, kun ette niitä käytä. Säästätte lämmityskuluissa. Villasukat ja täkit on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kannata olla hyvätuloinen. Tulot menee veroihin. Nyt vielä SDP vallassa ja verotus kovenee. Muuttakaa ulkomaille tai lopettakaa turha työnteko.
Persereikäpersuna et osaa lukea: 70%:lla tuloverotus KEVENEE. Se kevenee niillä, joilta TE otitte eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persereikäpersuna et osaa lukea: 70%:lla tuloverotus KEVENEE. Se kevenee niillä, joilta TE otitte eniten.
Ja minkäköhän lähteen mukaan? Ainakin minulla verotus koveni melkein 90 €/kk. Ei kuule paljon naurata. Palkka siis ei noussut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tulot vaan ne menot. Niistä se on kiinni.
Mun työkaveri aina valittaa kun rahat on loppu ennen seuraavaa palkkapäivää, mutta kun heti pitää päästä ostamaan vaatteita ym. tavaraa ja ulos syömään kun palkka on tullut. Rahaa polttaa taskussa. Ja luulen että vaikka hänen palkkansa olis isompi niin ei sitä sen enempää jäisi käteen.
Heh, mullakin on tollanen kaveri. Itselläni on paljon pienemmät tulot mutta säästöön jää aina jotain. Kovasti hän sitä ihmettelee eikä nää elämäntavoissa mitään eroa.
Siinä missä hän ostaa hienoja erikoissalaatteja ja luomu lihaa minä ostan punalaputettuja tuotteita ja halvimpia salaatteja.
Hän käy kampaajalla "jatkuvasti", ostaa uusia vaatteita, harrastaa maksullisia harrastuksia ja käy ulkona juhlimassa, minä mielummin säästän ja käytän rahat sitten johonkin tarpeelliseen tai huvituksiin mutta niin ettei tili koskaan mene ihan tyhjäksi.
Eli vaikka hän elää tavallaan loisteliaampaa arkea kuin minä hänellä on kokoajan tunne ettei rahat riitä mihinkään. Ja mulla taas on tunne, ettei tavalliseen arkeen paljoa tarvitakkaan.
Jos rahat kuitenkin riittävät asumiseen, ruokaan, lasten harrastuksiin ja iäkkäiden vanhempien auttamiseen, niin olisin luultavasti aika tyytyväinen tilanteeseen. Mitä kaipaatte lisää? Jos matkoja, niin koittakaa nipistää arkisista menoista ja matkailkaa halvemmalla. Halvempi matkailu tarkoittaa esimerkiksi Itäistä Eurooppaa tai Baltiaa, halvempia hotelleja ja ehkä lyhyempiä matka-aikoja. Mutta mitä sitten? Nuo ovat kyllä ihan kiinnostavia kohteita. Lapset saavat paljon irti jopa Tukholman risteilystä, ja Tukholmassa on lapsille kivoja kohteita. Risteilyjä saa halvalla.
Ei ole olemassa hyvätuloista köyhyyttä, mutta on kyllä olemassa se ilmiö, että hyvätuloisenkin rahat voivat loppua kesken - kaikkea ei saa, jos todella paljon haluaa. Ja menoja voi aina kehittää lisää. Rahojen loppuminen ei tarkoita huono-osaisuutta vaan se tarkoittaa vain sitä, että on käyttänyt rahaa enemmän kuin mitä itsellä on varaa. Yleensähän lompakossa tulee pohja vastaan ennen kuin toiveissa...
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt miksi matkustelu ja shoppailu on niin hemmetin tärkeää? Siksikö että voi laittaa hienoja kuvia someen ja muut tykkää kun teillä on niin hieno elämä?
En jaksa ymmärtää.
No kyllä minusta matkustelu vaan on niin hauskaa ja mielenkiintoista. Itse en ole hyvätuloinen, mutta yritän silti tehdä lasten kanssa pari matkaa ulkomaille (en tosin mihinkään kovin kalliisiin kohteisiin tai kaukomaille ole voinut heitä viedä) ja näyttää kotimaassakin vähän eri kohteita. Olen aina tykännyt matkustelusta, jo ennen someaikoja :D Nykyisin kun matkustan lasteni kanssa, ovat matkat kivaa yhteistä tekemistä, joista jää kivoja muistoja - ja kyllähän matkustelu on myös tietyllä lailla opettavaista.
Shoppailusta sen sijaan en välitä ja ostankin vain, jos jotain oikeasti tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 lapsesta päivähoitomaksut tekee 670 e kk. Aika kaukana 1700 eurosta.
Tuohan on ihan tuloista riippuvainen juttu. Ja paikkakuntakohtaisiakin eroja on.
Maksimimaksuissa ei ole paikkakuntakohtaisia eroja. Päivähoitomaksujen enimmäismäärä on laissa. Joten lopeta jo.
Olikohan siellä laissa se maksimi 290€/kk/mukula. Eli kolmelta lapselta silloin melkein tonni/kk, jos sen maksimin joudut maksamaan. Ja jotkut joutuvat, se on aivan varmaa.
Perheen toisesta lapsesta menee vain 50 % maksusta ja kolmannesta vain 20 %. Näin Suomessa maksimimaksu kolmen lapsen kunnallisesta päivähoidosta on yhteensä vähän alle 500 euroa kuukaudessa.
Hmm. Me maksettiin kyllä kahdesta lapsesta 580€/kk vielä keväällä 2016. Onko tuo muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Helsingin kantakaupungissa. Olin itse tutkinut asuntomarkkinoita vuosikausia ja muutimme mieheni kanssa asumaan todella hyvään taloyhtiöön.
Paksut seinät, paljon liikehuoneistoja.
Ostettiin ekaksi kolmio, myöhemmin 5 huonetta ja keittiö, plus autopaikkaosake.Meillä on yhtiövastike alle 100 euroa. Huonekalut ovat paljon vanhoja, perinnöksi tulleita talonpoikaisantiikkia. Kestää lopunikämme ja miellyttää silmää, edelleen.
Putkiremontin yhteydessä uusimme keittiön, kylppärin ja vessan. Nämä maksoivat, mutta ei oltu vuosiin mitään ostettukaan.
Lapset kävelevät kouluun. Ikkunasta näkyy koulu, ratikkapysäkki on 200 m päässä.
Olen aikoinaan käynyt talouskoulun. Tarkoittaa osaan valmistaa ruokaa lähes mistä vaan ja kotimaisuus on pinnalla.
Meillä menee kuukaudessa tonni rahaa. Sisältää asumisen, vakuutukset, sähköt, ruuan jne.
Kummallakaan ei ole mitenkään erikoinen palkka, mutta hyvä asunto ja ei kallis maku auttaa pitämään kulut pieninä.
Ilmeisesti teillä oli monta sataa tuhatta ylimääräistä rahaa kun asunnon ostitte kun ei lainaakaan tarttenut ottaa.
Me teimme asiat perinteisessä järjestyksessä. Koulu, työpaikka, asunto, sitten tapasimme, miehen asunto vuokralle, naimisiin, 1 lapsi, yhteinen asunto, lapset 2 ja 3, muiden asuntojen myynti ja ison asunnon osto.
Nyt ei ole enää lainaa, mutta onhan niitä 25 v jo maksettu.
Sinkkuna lainaan meni iso osa, miehen kanssa lyhennys lyheni reippaasti, äitiyslomalla hitaammin.
Tuttu tunne että rahat ei riitä. Meillä tulot n. 7000 -7500e kuussa. Asutaan muuttotappiokunnassa, joten vanhan ok talon myynti ei kannata. Autoja useampi ja lapsia vain yksi kotona enää.