Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvätuloisen perheen köyhyys

Vierailija
05.01.2020 |

Mitä tekisitte tilanteessani? Meillä on puolisoni kanssa hyvät tulot ja vakituinen työ, mutta tulot eivät silti riitä. Meillä on kaksi lasta ja talo isohkon kaupungin kehyskunnassa. Käytännössä kaikki rahat menevät asuntolainaan, iäkkäiden vanhempiemme auttamiseen, ruokaan ja lasten harrastuksiin. Talon myyminen ei ole vaihtoehto.
Tästä on hankala keskustella kenenkään kanssa, koska vasta-argumentti liittyy aina hyviin tuloihin.

Kommentit (464)

Vierailija
101/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hieman sama tilanne, paperilla suuret tulot, mutta paljon menoja ja vaimo vielä äitiysvapaalla. Rahaa menee enemmän kuin tulee, onneksi säästöjä on sen verran paljon, että alijäämän pystyy kattamaan kunnes vaimo palaa rakaisin töihin. Silloin viimeistään budjetti pitää saada tasapainoon ( ja mielellään myös plussalla).

Suuret tulot ei auta yhtään jos antaa menojen kasvaa samassa tahdissa. Oman budjetti on ollut aina plussalla, vaikka tulot aikanaan vain kolmannes nykyisistä tuloista. Kun sitten perhe

perustettiin, niin budjettikuri pääsi löystymään, kun ”ei sitä halua säästellä perheenkuluissa”. Vaikka mitään luksusta ei osteta, niin raha valuu kaikkeen pieneen, jota ei oikeasti tarvitsisi tai jonka voisi ostaa käytettynäkin.

Eli väitän, että suurituloisten ”köyhien” ongelma on budjettikurin löystyminen. Rahaa saa kulumaan rajattomasti, jos ei pidä niistä kirjaa, eikä sellaisia tuloja olekaan, joilla voisi ostaa kaiken mitä tekee mieli.

Vierailija
102/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidempi laina-aika, lapsille halvempia harrastuksia, tarkempana ruokaostosten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dave Ramseyn askeleet. Esim. Youtubesta löytyy paljon tietoa.

Vierailija
104/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästövinkkejä:

Ei ravintolaruokaa, kahvila kahveja, ripsiä, kynsiä, vaatteet kirpparilta, ruoaksi perunaa, sipulia ja kaurapuuroa. Harrastukset pois, talo myyntiin ja halpaan kuntaan muutto. Toinen auto pois. Muiden avustamiset nollaan.

Siinä muutama. Turha sanoa, että ei voi. Kyllä voi jos on tarve. Mutta halua ei ole. Mitä te oletatte? Että teille kannetaan lisää massia tuhlattavaksi?

Tosissasiko meinaat, että kun ihminen tekee rasksta ja kuluttavaa asiantuntijatyötä, josta maksetaan hyvä palkka, hän ei saisi koskaan nauttia työnsä hedelmistä, varsinkin kun progressiivinen verotus jo haukkaa tuloista ap:n tapauksessa kolmasosan? Että sipulia ja kaurapuuroa pitäisi syödä ennen kuin lähtee taas raatamaan samaan aikaan kun toiset loisivat verorahoilla vuodesta toiseen?

Sellainen tarkennus tähän, että progressiivinen verotus vie oikeasti noin puolet(googleta verokiila). Osa verosta on piilotettu työnantajan maksettavaksi eikä näy palkkakuitissa. Jos et usko että ne ovat työntekijän maksamia veroja niin tee ajatuskoe; mitä näille työnantajamaksuille tapahtuu kun työntekijä ottaa loparit?

Vierailija
105/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä neuvoja siis haluat, jos suurin osa tuloista menee asuntolainaan, mutta asunnon myynti ei vaihtoehto...?

Neuvoja siitä, miten uskottavasti valittaa hyvätuloisen perheen köyhyyttä. Kun työttömilläkin menee paaaaljon paremmin. 

Vierailija
106/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menoja pitää karsia. Mitä tarkoittaa, että autatte iäkkäitä vanhempia? Rahallako?

Väärä neuvo. Menojen karsimisella on rajansa. Millä ei taas ole rajaa on tulojen lisäämisellä. Toisinsanoen keskittyisin siihen että miten saa lisää tuloja. Tämä käytännössä tarkoittaa säästämistä, ja niiden saatujen säästöjen SIJOITTAMISTA tuottamaan tuloja.

Ja alapeukuista näkee taas kuinka pihalla suomalaiset ovat taloudesta. Faktoja alapeukutetaan. Menoja EI voi laskea määräänsä enempää, absoluuttinen raja on 0 €/kk. Vastaavasti en ole suurinta mahdollista lukua nähnyt. Minä olen taas jo tänä vuonna nostanut kuukausittaista tuloani 8€/kk tästä kuusta ikuisuuksiin. Mikään ei estä minua tekemästä vastaavaa tulojen nostoa ensi viikollakin.

Aloittaja kirjoittaa perheensä olevan hyvätuloinen. Hyvätuloinen voi karsia menoja heti tänään 8 euroa per päivä, perheelliselle 8 euroa lisää tuloja kuukaudessa ei näy missään. Menoja voi karsia heti, tulojen nostaminen vie enemmän aikaa.

Ei vie enemmän aikaa. Ja kuten sanottua sitä 8 euroa ei voi vähentää joka kuukausi uudelleen ja uudelleen. Vastaavasti tuon 8 euroa lisätuloa voi hankkia yhä uudelleen ja näin se kumuloituu. Tällä viikolla siisi lisäsin tuon 8 euroa /kk uutta tuloa, Ensi viikolla jälleen on vuorossa uusi 8 €/kk. Yhteensä tämä onkin jo 16 euroa/kk tästä ikuisuuksiin. Seuraavallakin viikolla voin nostaa kuukausituloani... Ylärajaa ei ole. Vastaavasti en voi nipistää menojani ikuisesti joka viikko pienemmäksi ja pienemmäksi. Ja kyllä tuo 8 euroakin Minulla isotuloisellakin yllättäen näkyy kun niitä on aikansa kerännyt.

Menoja karsimalla ja sopimukset kilpailuttamalla saa hetkessä säästettyä satasen kuukaudessa. Perheellisellä on yleensä pula ajasta ja aikaa tarvitaan tulojen lisäämiseen. Aloittajan ei tarvitse nipistää menoja koko ajan lisää vaan tietyn määrän ja tietyn ajanjakson verran.

Miten niin tarvitaan? tai no juu, tarvitaan siinä mielessä että aikaa myöten niitä tuloja tulee. Minulla meni 8 euron nettotulon kuukaudessa tekemiseen alle 1 minuutti. Ja tämä käytetty 1 minutti tuo sitä lisätuloa tästä eteenpäin joka ainoa kuukausi, ilman että minun tarvitsee tehdä yhtään mitään lisää sen eteen.

No nyt alkoi kiinnostaa, miten sinä tämän tulojen lisäyksen teet. Itse mietin lähinnä ylitöiden tekemistä tai lisätyön hankkimista. Mitään kirpparimyyntiä tuo ei voi olla vaan mitä?

Et sitten ole sijoittamisesta kuullut. Ostat osakkeita -> osakkeita vastaan saat osinkoja ihan tilillesi.

Olen, sijoitan itsekin. Mutta miten aloittaja saa säännöllisesti tästä päivästä alkaen joka viikko 8 euroa lisää tuloja kuukaudessa, kun heillä on nyt menoja enemmän kuin tuloja?

Vierailija
107/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö ap antmaan kokonaissummia, joilla olette vanhempia tukeneet viime vuonna? ( Matkakulut poislukien) Ymmärtävätkö vanhempanne paljonko heitä taloudellisesti autatte? Milloin auttaminen alkoi ja miten siitä sovittiin?

Vierailija
108/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästövinkkejä:

Ei ravintolaruokaa, kahvila kahveja, ripsiä, kynsiä, vaatteet kirpparilta, ruoaksi perunaa, sipulia ja kaurapuuroa. Harrastukset pois, talo myyntiin ja halpaan kuntaan muutto. Toinen auto pois. Muiden avustamiset nollaan.

Siinä muutama. Turha sanoa, että ei voi. Kyllä voi jos on tarve. Mutta halua ei ole. Mitä te oletatte? Että teille kannetaan lisää massia tuhlattavaksi?

Tosissasiko meinaat, että kun ihminen tekee rasksta ja kuluttavaa asiantuntijatyötä, josta maksetaan hyvä palkka, hän ei saisi koskaan nauttia työnsä hedelmistä, varsinkin kun progressiivinen verotus jo haukkaa tuloista ap:n tapauksessa kolmasosan? Että sipulia ja kaurapuuroa pitäisi syödä ennen kuin lähtee taas raatamaan samaan aikaan kun toiset loisivat verorahoilla vuodesta toiseen?

Saa nauttia miten haluaa. Sitten on vaan naurettavaa itkeä köyhyyttä.

Vierailija
109/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästövinkkejä:

Sellainen tarkennus tähän, että progressiivinen verotus vie oikeasti noin puolet(googleta verokiila). Osa verosta on piilotettu työnantajan maksettavaksi eikä näy palkkakuitissa. Jos et usko että ne ovat työntekijän maksamia veroja niin tee ajatuskoe; mitä näille työnantajamaksuille tapahtuu kun työntekijä ottaa loparit?

Työnantajan maksut ei kyllä mitenkään liity palkansaajan tuloistaan maksaminen veroihin.

Vierailija
110/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä sijoitamme vain vanhoista sijoituksista tulevia korkoja, eli ei tietenkään mitään uutta.

Avustamme kolmea taloutta isovanhemmista, puolisoni vanhemmat ovat eronneet ja menneet uusiin naimisiin. Kaikki isovanhemmat ovat aikanaan olleet duunariammateissa ja eläkkeet siksi todella pienet. Asuvat halvoissa taloissa muuttotappiokunnissa, taloissa kunnostustarpeita, lämmityskuluja jne että pystyvät niissä asumaan ja ruokia maksamme lisäksi. Näissä kunnissa hoitolaitoksiin pääsevät vain erittäin huonokuntoiset vanhukset, joten eivät täytä kriteerejä.

Miksikö aloitin tämän? Teemme niska limassa töitä eikä mitään jää käteen. Hyvien tulojen vuoksi molemmilla veroprosentti 30 ja yli joten lisätulojen tekeminenkään ei enää valtavasti auta, toki niitä jonkinverran teemme. Hyviä neuvoja on tässä tullut, täytyy vielä pureutua ruokakuluihin. Lidliin olemme keskittäneet ostokset jo pitkään, tupakkaa ja alkoa ei kulu kummallakaan.

Tuossahan ei ole järjen häivää että maksatte kolmen vanhuksen lämmitys- ja muita kuluja. Vanhukset muuttakoon kerrostaloon asumaan ja myyköön kunnostusta vaativat asuntonsa.

Tämä on tässä erikoisin kuvio. Hienoa tietysti että auttavat, mutta luulisi vanhempien itsekin haluavan järjestää asiansa niin, että tulevat omillaan toimeen.

Todellakin tämä. Vanhukset voi muuttaa vuokralle kerrostaloon lähemmäksi palveluja. Ei ole mitään mieltä maksaa oman perheen kustannuksella vanhusten elämää. Ei he vuokrakodeissa joudu pulaan, saavat varmaan asumistukeakin jos eläke on pieni.

Vierailija
111/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pointti koko jutussa on se että ap on hyvätuloinen, mutta ei pysty elämään hyvätuloisen elämää. Tämä on tilanne nyt Suomessa. Itse olen samassa tilanteessa. Kuulun eniten tienaavaan kymmenykseen, mutta ajelen 19 vuotta vanhalla autolla. Vaatteita en osta käytännössä koskaan itselleni. Kaikki turhat menot on karsittu minimiin, mutta silti tili on aina tyhjä. Joo, on iso asunto, mutta on kaksi lastakin joille haluan tarjota omat huoneet. Samoin lasten harrastuksista en halua tinkiä yhtään.

Jos olisin lapseton ja asuisin yksin yksiössä niin olisihan sitä rahaa. Suomessa taitaa muuten olla lapsipula, miksiköhän?

Tämä on pötyä. Ap:n ongelmana ei ole Suomi vaan se, että hän elättää oman perheen lisäksi kolmea vanhustaloutta. Siinä menee rahat kankkulan kaivoon.

Muuten ap:n tilanne ei kuulosta huonolta. On säännöllisesti säästetty osakkeisiin niin paljon, että tuottojakin voi sijoittaa ja sijoitukset pyörii nyt tuotoilla. Asuntolaina lyhenee. Nuo turhat menot eli vanhusten tukeminen jotta voivat asua liian kalliisti pitäisi lopettaa.

Et ole sitten kuullut puhuttavan Suomessa akateemisesta köyhyydestä, josta on puhuttu jo vuosia.

Jo päivähoitokulut voi olla merkittävä kuluerä, jos 3 lasta, niin se on jo tonni ja siihen päälle tilapäinen hoitoapu, jolloin puhutaan jo 1200-1700€ kuluerästä kuukaudessa.

3 lapsesta päivähoitomaksut tekee 670 e kk. Aika kaukana 1700 eurosta.

Ettekö sinä tarvitse koskaan ylimääräistä hoitoapua? Jos molemmat vanhemmat ovat työelämässä. Vai viedäänkö lapset toisten riesaksi naapuriin tai ystävilleni.

On paljon ammatteja, ettei voi lähteä töistä, vaikka työaika olisi loppunut esim. lääkärit, kirurgit, poliisi jne.

Vierailija
112/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, jotta selviäsi se, että miten ja miksi niitä omia vanhempia pitää olla auttamassa? Yleensä näillä vanhuksilla on omat eläkkeet, joiden avulla he kyllä selviävät. Näin on ollut asia ainakin meidän lähipiirisämme koko ajan.

Ei kai vain asia ole nyt niin, että omat vanhemmat ovatkin päättäneet kupata mukulansa? Sitäkin tapahtuu, koska monet pitävät sitä jotenkin ihmeellisesti oikeutettuna toimintana.

Vierailija
113/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menoja pitää karsia. Mitä tarkoittaa, että autatte iäkkäitä vanhempia? Rahallako?

Väärä neuvo. Menojen karsimisella on rajansa. Millä ei taas ole rajaa on tulojen lisäämisellä. Toisinsanoen keskittyisin siihen että miten saa lisää tuloja. Tämä käytännössä tarkoittaa säästämistä, ja niiden saatujen säästöjen SIJOITTAMISTA tuottamaan tuloja.

Ja alapeukuista näkee taas kuinka pihalla suomalaiset ovat taloudesta. Faktoja alapeukutetaan. Menoja EI voi laskea määräänsä enempää, absoluuttinen raja on 0 €/kk. Vastaavasti en ole suurinta mahdollista lukua nähnyt. Minä olen taas jo tänä vuonna nostanut kuukausittaista tuloani 8€/kk tästä kuusta ikuisuuksiin. Mikään ei estä minua tekemästä vastaavaa tulojen nostoa ensi viikollakin.

Aloittaja kirjoittaa perheensä olevan hyvätuloinen. Hyvätuloinen voi karsia menoja heti tänään 8 euroa per päivä, perheelliselle 8 euroa lisää tuloja kuukaudessa ei näy missään. Menoja voi karsia heti, tulojen nostaminen vie enemmän aikaa.

Ei vie enemmän aikaa. Ja kuten sanottua sitä 8 euroa ei voi vähentää joka kuukausi uudelleen ja uudelleen. Vastaavasti tuon 8 euroa lisätuloa voi hankkia yhä uudelleen ja näin se kumuloituu. Tällä viikolla siisi lisäsin tuon 8 euroa /kk uutta tuloa, Ensi viikolla jälleen on vuorossa uusi 8 €/kk. Yhteensä tämä onkin jo 16 euroa/kk tästä ikuisuuksiin. Seuraavallakin viikolla voin nostaa kuukausituloani... Ylärajaa ei ole. Vastaavasti en voi nipistää menojani ikuisesti joka viikko pienemmäksi ja pienemmäksi. Ja kyllä tuo 8 euroakin Minulla isotuloisellakin yllättäen näkyy kun niitä on aikansa kerännyt.

Menoja karsimalla ja sopimukset kilpailuttamalla saa hetkessä säästettyä satasen kuukaudessa. Perheellisellä on yleensä pula ajasta ja aikaa tarvitaan tulojen lisäämiseen. Aloittajan ei tarvitse nipistää menoja koko ajan lisää vaan tietyn määrän ja tietyn ajanjakson verran.

Miten niin tarvitaan? tai no juu, tarvitaan siinä mielessä että aikaa myöten niitä tuloja tulee. Minulla meni 8 euron nettotulon kuukaudessa tekemiseen alle 1 minuutti. Ja tämä käytetty 1 minutti tuo sitä lisätuloa tästä eteenpäin joka ainoa kuukausi, ilman että minun tarvitsee tehdä yhtään mitään lisää sen eteen.

No nyt alkoi kiinnostaa, miten sinä tämän tulojen lisäyksen teet. Itse mietin lähinnä ylitöiden tekemistä tai lisätyön hankkimista. Mitään kirpparimyyntiä tuo ei voi olla vaan mitä?

Et sitten ole sijoittamisesta kuullut. Ostat osakkeita -> osakkeita vastaan saat osinkoja ihan tilillesi.

Ei jumaliste, aloittajalla ei riitä rahat elämiseen ja sinä tarjoat ratkaisuksi sitä että osta osakkeita. Sama kuin sanoisi köyhälle ratkaisuksi sitä että ala rikkaaksi.

Vierailija
114/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, sijoitan itsekin. Mutta miten aloittaja saa säännöllisesti tästä päivästä alkaen joka viikko 8 euroa lisää tuloja kuukaudessa, kun heillä on nyt menoja enemmän kuin tuloja?

Sehän jo sanottiin ekassa viestissä. Ensin on se raha väliaikaisesti säästettävä ja sijoitettava. Ei pelkästään säästettävä. Säästettävä loppuu aikanaan mutta miten sen säästön käyttää on pihvi.

Vierailija
115/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap maksaa oman perheen menojen lisäksi 6 aikuisen ihmisen menoja, joista 2 eivät ole edes mitään sukua hänelle tai miehelleen?! On hyväntahtoisuutta ja sitten on silkkaa idiotismia. Apn touhu on jälkimmäistä. Turha miettiä miksei rahat riitä, jos on aivoton puolen maailman elättäjä. Ymmärrän jos satunnaisesti jotain lääkkeitä tai ruokaa ostaa, mutta nää ylläpitää 4 omakotitaloa ja itkee, huhuuh.

Vierailija
116/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumaliste, aloittajalla ei riitä rahat elämiseen ja sinä tarjoat ratkaisuksi sitä että osta osakkeita. Sama kuin sanoisi köyhälle ratkaisuksi sitä että ala rikkaaksi.

Ei ole tarvinut sanoa. Olen sen tehnyt itse. Minä olen ollut köyhä, nykyään olen rikas, ainakin näin Suomen mittakaavalla.

Vierailija
117/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: n vanhemmat tässä eniten ovat talousneuvojen ja säästötoimien tarpeessa. Ei kukaan ikääntyvä voi olettaa, että pystyy pitämään omakotitaloa, etenkin ellei ole varautunut siihen etukäteen (tulotaso, säästöt, sijoitukset jne.). Jos on eläkkeelle jäämiseen asti elänyt kädestä suuhun, ei voi olettaa, että saa pidettyä saman elintason eläkkeelle jäätyään.

Vierailija
118/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla on asenneongelma jos teillä on varaa sijoittaa säännöllisesti osakkeisiin mutta perusmenoista tekee tiukkaa. Kyllä, sijoittaminen on viisasta, mutta vain siinä tapauksessa että on rahaa mitä sijoittaa. Ihminen pärjää hengissä vaikkei säännöllisesti sijoita, kohtuullisista ruokamenoista tai lääkkeistä on jo pahempi tinkiä. Siis niin kauan kun voitte sijoittaa, ette ole köyhiä vaan ainoastaan ihmisiä joiden on syytä miettiä prioriteettejaan.

Saman tien kannattaa miettiä, mitä ihmettä varten sijoittaa jos ei pahan päivän varaksi = sellaista tilannetta varten missä tulot eivät riitä kattamaan menoja. Joko te olette siinä tilanteessa nyt =sijoituksia pitää purkaa, ja purettavaa on jos niitä on niin paljon että osinkotulot ovat noteerattava tulonlähde, tai sitten ette ole =teillä ei ole köyhyydestä tietoakaan vaan vain tilanne missä tulot eivät riitä haluamanne elintason ylläpitämiseen. Muutama kymppitonni on ihan ok ylimenovara, jonka turvin voi järjestellä taloutensa kestävämmäksi. Jos kyse on siitä, voitte valita: pudotatte elintason sellaiseksi mihin on varaa (esim. muutatte kerrostaloasuntoon jolloin kuukausittaiset asumismenot laskevat siinäkin tapauksessa että kehyskunta-linnan joutuisi myymään tappiolla) tai puratte sijoituksia.

Vierailija
119/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pointti koko jutussa on se että ap on hyvätuloinen, mutta ei pysty elämään hyvätuloisen elämää. Tämä on tilanne nyt Suomessa. Itse olen samassa tilanteessa. Kuulun eniten tienaavaan kymmenykseen, mutta ajelen 19 vuotta vanhalla autolla. Vaatteita en osta käytännössä koskaan itselleni. Kaikki turhat menot on karsittu minimiin, mutta silti tili on aina tyhjä. Joo, on iso asunto, mutta on kaksi lastakin joille haluan tarjota omat huoneet. Samoin lasten harrastuksista en halua tinkiä yhtään.

Jos olisin lapseton ja asuisin yksin yksiössä niin olisihan sitä rahaa. Suomessa taitaa muuten olla lapsipula, miksiköhän?

Tämä on pötyä. Ap:n ongelmana ei ole Suomi vaan se, että hän elättää oman perheen lisäksi kolmea vanhustaloutta. Siinä menee rahat kankkulan kaivoon.

Muuten ap:n tilanne ei kuulosta huonolta. On säännöllisesti säästetty osakkeisiin niin paljon, että tuottojakin voi sijoittaa ja sijoitukset pyörii nyt tuotoilla. Asuntolaina lyhenee. Nuo turhat menot eli vanhusten tukeminen jotta voivat asua liian kalliisti pitäisi lopettaa.

Et ole sitten kuullut puhuttavan Suomessa akateemisesta köyhyydestä, josta on puhuttu jo vuosia.

Jo päivähoitokulut voi olla merkittävä kuluerä, jos 3 lasta, niin se on jo tonni ja siihen päälle tilapäinen hoitoapu, jolloin puhutaan jo 1200-1700€ kuluerästä kuukaudessa.

3 lapsesta päivähoitomaksut tekee 670 e kk. Aika kaukana 1700 eurosta.

Ettekö sinä tarvitse koskaan ylimääräistä hoitoapua? Jos molemmat vanhemmat ovat työelämässä. Vai viedäänkö lapset toisten riesaksi naapuriin tai ystävilleni.

On paljon ammatteja, ettei voi lähteä töistä, vaikka työaika olisi loppunut esim. lääkärit, kirurgit, poliisi jne.

Nyt oli kyse päivähoitomaksuista. Niitä ei kukaan joudu maksamaan enempää kuin maksimimaksut kunnallisella puolella on. Jos molemmat vanhemmat tekee töitä epätyypillisinä työaikoina, lapsi saa vuoropäivähoidosta paikan. Niissä hoitomaksut ei ole sen kalliimpia.

Vierailija
120/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästövinkkejä:

Työnantajan maksut ei kyllä mitenkään liity palkansaajan tuloistaan maksaminen veroihin.

Et sitten googlettanut verokiilaa, tai tehnyt ajatuskoetta. OK, pidä vaan pääsi pensaassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän