Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja haluaa minun kertovan irtisanoutumisestani palaverissa

Vierailija
05.01.2020 |

Olen koeajalla ja irtisanouduin, koska työ ei ollut lähelläkään sitä, mitä olin odottanut. Ensi torstaina on tiimipalaveri ja esimieheni sanoi, että kertoisin irtisanoutumisestani siellä! Siis mitä ihmettä... mikä velvollisuus minulla olisi alkaa avautua asiata siellä?

Kommentit (177)

Vierailija
141/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä velvollisuus, mutta onko se niin kamalaa sanoa muutama sana: Kiitän yhteistyöstä tänä aikana, jonka olen ollut täällä. Tämä työ ei kuitenkaan ole sitä, mitä etsin ja niinpä olen irtisanoutunut ja etsin  minulle sopivampaa työtä. Toivotan kaikille hyvää jatkoa.

On kamalaa. En pysty tuohon. En ole missään sellaisessa asemassa, jossa olisi millään lailla edes ymmärrettävää pyytää tuota. Olen ihan yksinkertaisessa tehtävässä. Ap

Vaikka olisit yksinkertaisessa tehtävässä, on kohteliasta kiittää kaikkia yhteistyöstä. Tuossa tilaisuudessa voisit tehdä sen samalla kertaa kaikille, eikä sinun tarvitsisi kiertää kiittämässä kaikkia, kun työsuhteesi päättyy. 

Mitä kohteliaisuudella saavuttaa?

Mielihyvän siitä että osaa käyttäytyä kuin aikuinen ja lisäksi vielä hyvän maineen työntekijänä jolla on käytöstavat

Vierailija
142/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä velvollisuus, mutta onko se niin kamalaa sanoa muutama sana: Kiitän yhteistyöstä tänä aikana, jonka olen ollut täällä. Tämä työ ei kuitenkaan ole sitä, mitä etsin ja niinpä olen irtisanoutunut ja etsin  minulle sopivampaa työtä. Toivotan kaikille hyvää jatkoa.

On kamalaa. En pysty tuohon. En ole missään sellaisessa asemassa, jossa olisi millään lailla edes ymmärrettävää pyytää tuota. Olen ihan yksinkertaisessa tehtävässä. Ap

Vaikka olisit yksinkertaisessa tehtävässä, on kohteliasta kiittää kaikkia yhteistyöstä. Tuossa tilaisuudessa voisit tehdä sen samalla kertaa kaikille, eikä sinun tarvitsisi kiertää kiittämässä kaikkia, kun työsuhteesi päättyy. 

Mielihyvän siitä että osaa käyttäytyä kuin aikuinen ja lisäksi vielä hyvän maineen työntekijänä jolla on käytöstavat

Näin juuri. Moni ei tajua, miten tärkeää on jättää itsestä hyvä jälki taakseen. Et häviä itse mitään hyvillä käytöstavoilla, vaan se voi tulla vastaan hyvänä sinullekin tulevaisuudessa! Suomi on pieni maa ja piirit ovat pienet. Ihmiset, esimiehet, työkaverit ja tutut vaihtelevat työpaikkoja. Jonain päivänä voikin olla taas tuttu naama vastassa kun haet töitä! Työnantajat ja tutut suosittelevat työntekijöitä toisilleen (tai ei suosittele!).

Työpaikalla on hyvä käyttäytyä ammattimaisesti ja kohteliaasti. Siksi että se antaa itselle hyvän itsetunnon ja hyvät käytöstavat kuuluvat älykkäälle ja sivistyneelle ihmiselle. Lisäksi se voi olla valtava valtti tulevaisuudessa oman uran kannalta. Vain joku tosi nuori ja/tai huonosti koulutettu voi kyseenalaistaa hyvin käytöstapojen merkityksen työelämässä ja muualla. Se on se perusminimitaso. Sen lisäksi hoidetaan työ kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että joku palkkaa autistejakin!

Juu, ja meille autisteille koodareille vieläpä maksetaan ihan helvetisti hommista joita me tehtäisiin vaikka ilmaiseksi, on ne tyhmiä.

Vierailija
144/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla, mutta myös haluaisin tietää miksi ja miten työ ei vastannut sitä mitä luulit?

Otit vastaan työn jonka nimike oli osa-aikainen siivooja. Kait siitä työstä jotain kerrottiin kun otit työn vastaan?

Mitä sen työn luulit sisältävän? Mitä se sisälsi? Mitä se ei sisältänyt?

Kuitenkin osallistuit myös palavereihin. Siis firma halusi, että osallistut. Arvosti sinua.

Meillä eivät siivoojat osallistu palavereihin, en tarkoita etteikö ihan hyvin voisi. Mutta se ei ole tapana. Firma ei ole puhtaanapitoyritys.

Onko aloittajan firma siivousfirma tms. jossa kaikki ovat siivoojia, sitä vastaavia tai heidän esimiehiään?

Silloinhan hän ei ole mitenkään huonompi tai vähempiarvoinen kuin muutkaan. Ainakaan ei pitäisi tuntea niin.

Ymmärrän kyllä toisaalta jos olet ujo ja hiljainen.

Mutta jos noin kovin jännittää niin ei tarvitse puhua mitään palaverissa. Mutta se kannattaa etukäteen sanoa esimiehelle ettei tule sitten kiusallista (vielä kiusallisempaa kuin se puhuminen) tilannetta jossa esimies odottaa tai ehdottaa sinun sanovan jotain.

Vierailija
145/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja meille autisteille koodareille vieläpä maksetaan ihan h.e lvetisti, on ne t.yhmiä.

Vierailija
146/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja meille autisteille koodareille vieläpä maksetaan ihan h.e lvetisti, on ne t.yhmiä.

Me kun nääs tehtäisiin tätä vaikka ilmaiseksi.

Vierailija
147/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Moni ei tajua, miten tärkeää on jättää itsestä hyvä jälki taakseen. Et häviä itse mitään hyvillä käytöstavoilla, vaan se voi tulla vastaan hyvänä sinullekin tulevaisuudessa! Suomi on pieni maa ja piirit ovat pienet. Ihmiset, esimiehet, työkaverit ja tutut vaihtelevat työpaikkoja. Jonain päivänä voikin olla taas tuttu naama vastassa kun haet töitä! Työnantajat ja tutut suosittelevat työntekijöitä toisilleen (tai ei suosittele!).

Työpaikalla on hyvä käyttäytyä ammattimaisesti ja kohteliaasti. Siksi että se antaa itselle hyvän itsetunnon ja hyvät käytöstavat kuuluvat älykkäälle ja sivistyneelle ihmiselle. Lisäksi se voi olla valtava valtti tulevaisuudessa oman uran kannalta. Vain joku tosi nuori ja/tai huonosti koulutettu voi kyseenalaistaa hyvin käytöstapojen merkityksen työelämässä ja muualla. Se on se perusminimitaso. Sen lisäksi hoidetaan työ kunnolla.

Kukaan ei muista vuoden päästä mitään muistopuheita tai kakkutarjoiluja, eivät sisälly normikäytöstapoihin.

Vierailija
148/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se sitten parempi palaverissa, että pomosi kertoo kaikille ”Ja Maija sitten lähtee meiltä” ja istut hiljaa paikallasi kuuntelemassa sitä.

Ei työnantaja edes saa kertoa tuota muille ellei Maija itse anna lupaa.

Vierailija
149/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työläppäriltä piti ottaa talteen kaikki tärkeät asiat, työpuhelimen lunastus itselleni piti sopia toimitusjohtajan kanssa jne.

Vähän ohis, mutta säilytitkö henk.koht. asioitasi työkoneella, vai mitä sieltä otit talteen? Minä koen, että olisi riski säilyttää omia juttuja työpaikalla, kun ei koskaan tiedä, mitä saattaa käydä.

En kyllä työpuhelintakaan käyttäisi omiin puheluihin. Ymmärrän toisaalta, että joillekin se puhelinetu on tärkeä (vaikka sen taitaakin saada useimmiten ne, joiden palkka muutenkin riittäisi hyvin laskujen maksamiseen). 

Selitin kai huonosti, otin talteen ja välitin eteenpäin esimiehelkeni koneeltani mm. Sellaisia asiakaskeissejä, jotka olivat olleet vain minun hoidossani, jotta ne voidaan antaa jolkekin toiselle, en kuitenkaan halunnut muiden työtä hankaloittaa aiheuttamalla asiakkaille mielipahaa kun sovituista asiousta (yhteydenotoista) ei pidetä kiinni. Ja muuta työhön liittyvää laitoin esimiehelleni.

Itselläni ei tuolloin ollut kuin yksi numero ja puhelin, joten koin helpommaksi sen lunastamisen itselleni ja omiin nimiini, kuin uuden luurin ostamisen ja liittymän. Nykyään oon ottanut opikseni, ja pidän henk koht elämääni varten yhtä puhelinta (tätä silloin lunastamaani) ja työpaikalta olen aina saanut/pyytänyt erikseen työpuhelimen ja numeron.

Mikset vaan antanut koneesi salasanaa esimiehellesi jos se kerta oli vain työkäyttöön? Ei ois mennyt aikaa asiakirjojen kaiveluun vaan esimies olis ite voinut ne ettiä?

Vierailija
150/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työläppäriltä piti ottaa talteen kaikki tärkeät asiat, työpuhelimen lunastus itselleni piti sopia toimitusjohtajan kanssa jne.

Vähän ohis, mutta säilytitkö henk.koht. asioitasi työkoneella, vai mitä sieltä otit talteen? Minä koen, että olisi riski säilyttää omia juttuja työpaikalla, kun ei koskaan tiedä, mitä saattaa käydä.

En kyllä työpuhelintakaan käyttäisi omiin puheluihin. Ymmärrän toisaalta, että joillekin se puhelinetu on tärkeä (vaikka sen taitaakin saada useimmiten ne, joiden palkka muutenkin riittäisi hyvin laskujen maksamiseen). 

Selitin kai huonosti, otin talteen ja välitin eteenpäin esimiehelkeni koneeltani mm. Sellaisia asiakaskeissejä, jotka olivat olleet vain minun hoidossani, jotta ne voidaan antaa jolkekin toiselle, en kuitenkaan halunnut muiden työtä hankaloittaa aiheuttamalla asiakkaille mielipahaa kun sovituista asiousta (yhteydenotoista) ei pidetä kiinni. Ja muuta työhön liittyvää laitoin esimiehelleni.

Itselläni ei tuolloin ollut kuin yksi numero ja puhelin, joten koin helpommaksi sen lunastamisen itselleni ja omiin nimiini, kuin uuden luurin ostamisen ja liittymän. Nykyään oon ottanut opikseni, ja pidän henk koht elämääni varten yhtä puhelinta (tätä silloin lunastamaani) ja työpaikalta olen aina saanut/pyytänyt erikseen työpuhelimen ja numeron.

Mikset vaan antanut koneesi salasanaa esimiehellesi jos se kerta oli vain työkäyttöön? Ei ois mennyt aikaa asiakirjojen kaiveluun vaan esimies olis ite voinut ne ettiä?

Öööööö koska se on ihan lakisääteinen juttu, ettei työkoneita mene muut, edes esimiehet, ronkkimaan työntekijän salasanoilla. Koneet viedään it-tukeen henkilön lopetettua ja tyhjennetään.

Vierailija
151/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei muista vuoden päästä mitään muistopuheita tai kakkutarjoiluja, eivät sisälly normikäytöstapoihin.

Mutta kaikki muistaa sen oudon hyypiön, joka vaan yhtäkkiä lähti sanomatta mitään kenellekään.

Vierailija
152/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan tähän, kone piti palauttaa it-jantterille joka tyhjentää sen ja antaa joskus seuraavalle uudelle tulokkaalle. En usko että on mitenkään hyväksyttävää tuollainen toisen salasanoilla kikkailu. Siksi minun vastuulla oli niuden tärkeäksi katsomien asioiden siirto. Toki olisin voinut olla mulkku ja vaan lähteä koskematta läppäriin, mutten halunnut :D yritin olla kohtelias, eihän koeaikapurkuni asiakkaiden tai tiimiläisteni vika ollut.

Vierailija
153/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa itse ilmoittaa sähköpostilla kollegoilleen, että on irtisanoutunut ja työt loppuvat tiettynä päivänä. Näin välttää tuon palaverissa kertomisen. Ilmeisesti ap on vain ujo. Kuitenkin reilua kertoa toisille, että on irtisanoutunut.

Vierailija
154/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset vain tehnyt koeaikapurkua? Turhaan irtisanouduit. Koeajan perusteella työsuhteen voi päättää välittömästi.

Ei minulla ole ongelmaa irtisanoutumisajassa, vaan tuossa palaveriasiassa. Ihan ok jäädä irtisanoutumisajan loppuun. Ap

Koeajalla lopettamisessa ei ole irtisanoutumisaikaa ellet ole itse sopinut jotain muuta. Älä mene sinne enää, niin helppoa, niin vaivatonta.

Mikä helvetti teitä vaivaa? Jos se nyt ei mikään täysin paska työpaikka ole niin miksi EI menisi sinne? Tekee kesken olevat hommat loppuun, toivottelee muille jatkot ja lähtee sitten perjantaina. Ja näitä viestejä vielä yläpeukutellaan. Se että AP lähtee ei tarkoita, että työpaikassa tai johtamisessa olisi mitään vikaa. Ehkä se homma vaan ei syystä tai toisesta sitten sopinutkaan hänelle. 

Näitä lasikattojuttuja on kyllä helpompi ymmärtää kun lukee palstaa. 

Vierailija
155/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity aloitukseen, vaan joihinkin kommentteihin täällä, ns. siltojen polttamiseen. Itse olen töistä lähtenyt, en ovet paukkuen, mutta yhtäkkiä. Olisin halunnut hyvästellä työkaverini, mutten halunnut herkistyä / itkeä heidän nähtensä. Mulla tulee itku helposti ja ihan pelkästä v1tutuk5e5t4kin, en voi sille mitään ja kun huomasin että lähimpien työkavereiden kanssa niin kävi, niin totesin etten pysty kaikille sanomaan heippa.

Työsuhteen päättyminen hoidettiin työnantajan puolelta huonosti. Oli ollut puhetta esimiehen kanssa aiemmasta tehtävästä eri yksikössä, joka loppui ja hoidin homman kunnialla finaaliin. Muistan sanoneeni etten tykkää polttaa siltoja takanani. No, nämä luulivat saman toimivan nytkin, eri asia oli kuitenkin se, että edellinen esimies / työnantaja jolle hoidin tehtävän loppuun, piti minut jatkuvasti ajan tasalla miksi näin tehdään jne. Tämä viimeisin pomo / ta taas pimitti tietoa, valehteli päin naamaa ja oletti, että kun minulle oli ilmoitettu etten tehtävää saa, niin jäisin kuitenkin perehdyttämään. (Kun en niitä siltoja halua takanani polttaa). Hämmästys oli suuri, kun ilmoitin, että lähden sitten samantien. Eivät hoksanneet, että mulla oli lomapäiviä pitämättä niin, että pystyin lähtemään heti, eikä tarvinnut irtisanomisaikaa työskennellä.

Silloisten työkavereiden kanssa olen väleissä yhä, ko. esimies ei työskentele siellä enää, joten hänen tyylinsä ei tainnut oikein toimia loppu viimein.. Itsellänikin on hyvä työpaikka jossa viihdyn.

Tuossa olisi kyllä ollut työnantajalla oikeus velvoittaa sinut työskentelemään loppuun asti ja maksaa sinulle pitämättömät lomapäivät rahana.

Vierailija
156/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta IHMISEN muistavat ja mikä fiilis hänestä jäi.

Ei tarvitse pitää pitkiä puheita tai suuria juhlia, mutta jokaisesta meistä jää kuva jälkeen siitä, millainen ihminen on, miten käyttäydyimme ja miten kohtelimme muita. On niitä joita muistellaan lämmöllä työpaikalla jälkikäteen ja sitten niitä, joita ei muistella ollenkaan tai ei todellakaan muistella hyvällä. Tällä voi olla omaan uraankin vaikutusta kun kymmeniä vuosia työelämää tallataan. Nykyään ihan suurin osa työpaikoista menee suhteiden, suositusten ja tutun tuttujen kautta. Rekrytointi on iso riski ja tällä sitä parhaiten hallitaan.

Miehet osaavat tämän "verkostoitumishomman" paljon paremmin kuin naiset. Ei töissä ole kyse vain töistä, vaan myös siitä, miten tulee ihmisten kanssa toimeen, ja voiko ihmiseen luottaa. Se on se mikä jää mieleen sen lisäksi, miten hoiti työtehtävänsä.

Vierailija
157/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistan: jään mielelläni kahdeksi viikoksi. Minulla ei ole mitään työnantajaani vastaan, ei työkavereitakaan, joista tosin vasta vain pariin ole tutustunut pintapuolisesti. En halua mitään esiintymistä palaverissa, koska en ole mielestäni a) työsuhteeni keston b) sen osa-aikaisuuden c) asemani takia siinä tilanteessa, että pitäisin puheenvuoron palaverissa. Ap

Sinun kannattaisi sanoa esimiehellesi tämä, hän varmasti ymmärtää.

Vierailija
158/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Miksi et purkanut työsuhdetta vaan irtisanoit sen? On oikeus purkaa ja siten lähdet samantien. Itse kyllä sanoisin kollegoille muutaman sanan, kävisin hyvästelemässä tai vähintään laittaisin sähköpostin vaikkei mitään velvollisuutta olekaan. Ihme vässyköitä.

Miksi se pitäisi purkaa, jos ei ole siihen mitään syytä/pitäisi lähteä heti?

"Miksi se pitäisi purkaa, jos ei ole siihen mitään syytä/pitäisi lähteä heti?"

No, eikös tuossa nyt ole syytä jos ei halua mennä sinne palaveriin selittelemään.

Eikö tuo AP ongelma olisi poistunut purulla: tavarat kainaloon ja kotiin eikä jäädä vielä 2vk töihin ja ikävään palaveriin, kuten irtisanomisessa nyt joutuu.

Miten typeriä ihmisiä täällä oikein on.

Vierailija
159/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeaikapurulla työ päättyy välittömästi. Eikä välttämättä seuraa karenssia kuten irtisanoutuessa.

Ei kai kukaan pura työsuhdetta jos ei ole uutta sopimusta allekirjoitettuna? Mistä löytyy koeaikana irtisanoutumisen irtisanoutumisaika? Varmaan tes-kohtainen?

Työsopimuslaki tai alan TES

Työntekijän irtisanoutuessa lain mukaan 14 pvä tai 1 kk, riippuen että onko ollut töissä yli vai alla 5 vuotta.

Moni kyllä purkaa sen työsuhteen koeajalla eikä käytä irtisanoutumista. 

Jotenkin aika pelottavaa, ettei aikuiset ihmiset tajua työelämän tai käytöstapojen alkeita ja kuitenkin ilmeisesti ovat työelämässä.

Niin purkaa, mutta miksi se pitäisi tehdä "*ittumaisesti" jos siihen ei ole mitään syytä.

Voi hyvää päivää sentään.

Syynä purkuun olisi tuon palaverin välttäminen.

Miten te muut kestätte tällaista tyhmyyttä. Mun on poistuttava ketjusta.

Vierailija
160/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siivoojana jossain paikassa, jossa kaikki muut tekevät eri työtä kuin sinä? Siis vaikka toimistolla tms.? Olen ollut itsekin siivoojana toimistoissa ja päiväkodissa yms. jossa olen ollut ainoa siivoja. En ole ikinä osallistunut palavereihin tai muuhun muun henkilöstön toimintaan. Meillä ainakin on tyypillistä, että siivoja vaihtuu usein. Minulle ei ole tullut mieleenkään, että pitäisin jonkun kiitospuheen palaverissa. 

Lähtemiset olen hoitanut siten, että olen kertonut kahvitunnilla tai muuten vain jutellessani, että minulla vaihtuu työpaikka. Olen voinut tuoda kahvihuoneeseen suklaarasian tms. Yhdessä paikassa sain muilta työntekijöiltä pienen lahjan. En ole todellakaan pitänyt mitään puheenvuoroja palaverissa. Mielestäni kertominen muuten vain ja suklaarasia kahvitunnille on riittänyt ihan hyvin. Olen esiintymiskammoinen ja ujo ja inhoan huomion keskipisteenä olemista. Varmaan siksi olen siivooja. 

Tuntuu, että olet ottanut nyt vähän liian suuren stressin tuosta puheen pitämisestä. Sano esimiehelle, että et halua puheenvuoroa palaverissa, koska se ei ole helppoa sinulle. Kyllä työpaikan vaihdoksen voi hoitaa kohteliaasti muutenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi