Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja haluaa minun kertovan irtisanoutumisestani palaverissa

Vierailija
05.01.2020 |

Olen koeajalla ja irtisanouduin, koska työ ei ollut lähelläkään sitä, mitä olin odottanut. Ensi torstaina on tiimipalaveri ja esimieheni sanoi, että kertoisin irtisanoutumisestani siellä! Siis mitä ihmettä... mikä velvollisuus minulla olisi alkaa avautua asiata siellä?

Kommentit (177)

Vierailija
81/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole  ihan normaalia kertoa työkavereille, että työsuhde päättyy? Että eivät ihmettele, mihin yksi yllättäen katosi. Voihan työnantaja sen tehdä jälkikäteen, mutta miten ap ajatteli silloin hoitaa normaaliin kohteliaisuuteen liittyvät kiitokset ja hyvästelyt?

Minkä takia muita pitää kiittää? Hehän eivät olleet työpaikalla minua varten vaan tekemässä työsopimuksen perusteella työtä luultavmmin saadakseen rahaa? En koe heitä kiitoksen arvoisiksi. En välttämättä myöskään mukaviksi, ihan sen takia tulin toimeen, koska se kuuluu asiaan. Ja siis en sanoisi heitä epämukaviksikaan, vaan ennemmin ympäristöä, jossa olimme pakotettuja yhteistyöhön. Ihmettelen sitä, että työsuhteen päättyessä nolosti kiitellään, se turhaa, koska ei ole mitään mistä kiittää tosiaan. Kukaan ei tehnyt työtäni puolestani ja kaikki olivat paikalla itseään ja omaa talouttaan varten, eivät toisiaan.

Miksei ole ihan okei sanoa, että jipii, mä pääsen pois, nyt feels good!

-eri

Ja siis siitäkin on noloa kiittää, että muut tekivät yhteistyötä, koska se on vaatimus ja kuuluu töissä asiaan.

Vierailija
82/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jauhatte ap:n koejasta, niin kannattaa muistaa, että koeaika ei ole pakollinen. Lain mukaan koeaika ei ole pakollinen, vaan siitä on aina erikseen sovittava työntekijän ja työnantajan välillä. Ehkäpä ap:lla ei ole ollut työsopimuksessa koeaikaa, vaan irtisanomisaika.

Alku meni oikein. Ap:llä oli kyllä koeaika, se lukee avauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole  ihan normaalia kertoa työkavereille, että työsuhde päättyy? Että eivät ihmettele, mihin yksi yllättäen katosi. Voihan työnantaja sen tehdä jälkikäteen, mutta miten ap ajatteli silloin hoitaa normaaliin kohteliaisuuteen liittyvät kiitokset ja hyvästelyt?

Minkä takia muita pitää kiittää? Hehän eivät olleet työpaikalla minua varten vaan tekemässä työsopimuksen perusteella työtä luultavmmin saadakseen rahaa? En koe heitä kiitoksen arvoisiksi. En välttämättä myöskään mukaviksi, ihan sen takia tulin toimeen, koska se kuuluu asiaan. Ja siis en sanoisi heitä epämukaviksikaan, vaan ennemmin ympäristöä, jossa olimme pakotettuja yhteistyöhön. Ihmettelen sitä, että työsuhteen päättyessä nolosti kiitellään, se turhaa, koska ei ole mitään mistä kiittää tosiaan. Kukaan ei tehnyt työtäni puolestani ja kaikki olivat paikalla itseään ja omaa talouttaan varten, eivät toisiaan.

-eri

Eri asia tietenkin, jos työ on tosiaan ollut sellaista, että haluaa kiittää, mutta tosi noloa laittaa repliikkejä ap:n suuhun, että hänen pitäisi muka merkityksettömästi KIITTÄÄ muita siitä, että käväisi talossa tekemässä työtä, joka ei vastannut odotuksia. En ikinä kiittisi ketään tuossa tilanteessa. Paitsi itseäni, että älyän lähteä. Kertoisin varmaan kyllä lähteväni, ihan ilman palaveriakin.

Vierailija
84/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mun mielestäni sun kannattaisi toteuttaa pomosi toive. Asiasta kertominen ei kestä kuin muutaman minuutin ja sen jälkeen olet hoitanut homman tyylikkäästi.

Vierailija
85/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tulee karenssi 3kk jos lähdet työpaikasta oman pääsi mukaan.

Vierailija
86/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Miksi et purkanut työsuhdetta vaan irtisanoit sen? On oikeus purkaa ja siten lähdet samantien. Itse kyllä sanoisin kollegoille muutaman sanan, kävisin hyvästelemässä tai vähintään laittaisin sähköpostin vaikkei mitään velvollisuutta olekaan. Ihme vässyköitä.

Miksi se pitäisi purkaa, jos ei ole siihen mitään syytä/pitäisi lähteä heti?

No aika erikoista on käyttää koeaikapurkumahdollisuuden voimassaoloaikana irtisanoutumista, mutta vapaa maailma. En ole itse moiseen törmännyt ikinä. Luulisi olevan kiusalliset pari viikkoa edessä.

Miksi olisi kiusallista? Onko koeajalla irtisanoutuminen jotenkin kiusallisempaa kuin vaikka 3 vuoden jälkeen? Kyllä itse ainakin uskon,että työnantaja arvostaa rehellisyyttä. Lähtee, koska toteaa ettei työ ollutkaan oletusten kaltaista. En ymmärrä miksi pitäisi kiusallista olla.

Et selvästi ymmärrä lukemaasi. Kyse oli irtisanoutuminen soveltamisesta kun purku olisi mahdollinen. Kolmen vuoden päästä et edes voisi käyttää koeaikapurkua. Vaikeaa on keskustelu kun ihmisten ymmärrys on tuollaista.

Vierailija
87/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

On ihan okei sanoa, että mä pääsen pois. Samalla tavalla voit sanoa kaupan kassalla, ei siinä kiitellä rahasta työtään tekevää. Turha kiittää siitä, että joku opasti työntekoon tai hankki tietokoneelle tunnukset, työtäänhän se vain teki.

Hienoa, että nuoremmat ikäpolvet ovat jättämässä turhankiittelyä pois. Jos joku asia minulle kuuluu, niin siitä ei tarvitse kiitosta sanoa! Eihän työantajakaan kiittele, se vain maksaa palkan. Työyhteisössä on paljon mukavampaa, kun ei ole turhia fraaseja, tehdään vain töitä hipihiljaa.

Vierailija
88/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Eri asia tietenkin, jos työ on tosiaan ollut sellaista, että haluaa kiittää, mutta tosi noloa laittaa repliikkejä ap:n suuhun, että hänen pitäisi muka merkityksettömästi KIITTÄÄ muita siitä, että käväisi talossa tekemässä työtä, joka ei vastannut odotuksia. En ikinä kiittisi ketään tuossa tilanteessa. Paitsi itseäni, että älyän lähteä. Kertoisin varmaan kyllä lähteväni, ihan ilman palaveriakin.

No kylläpäs on elämä vaikeaa, jos ihan normaalista pienestä kohteliaasta eleestä pitää tehdä elämää isompi ongelma. Ihan samalla tavalla kiitetään asiakasta ja asiakaspalvelijaakin. Jätättekö kiittämättä esim kassamyyjää vaihtorahoista, koska hän tekee vain työtään ja se käsiteltävä rahakin on vain firman rahaa. Tai jätätkö kiittämättä asiakaspalvelijaa hänen antamastaan neuvosta, koska hän on siellä töissä. Tai jättääkö asiakaspalvelija kiittämättä asiakkaan antamasta rahasta, koska ei hän itse sitä rahaa saa. 

Kiitos on työ- ja liike-elämässä ihan normaali kohtelias ele, jolla viestitään, että kaikki sujui niin kuin pitikin. 

Vierailija
89/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Tässä näkyy ero matalasti ja korkeasti koulutettujen välillä. Käytöstavoissa. On vain kohteliasta jättää hyvä jälki itsestä. Nämä raivorealistit eivät saa kakistettua sanaa kiitos suustaan, ellei ole Todella Painavaa syytä. Kohteliaat ja tunneälykkäät ihmiset kiittävät ja siirtyvät eteenpäin. Ei se kirpaise sen enempää, vaan jättää kaikille ihmisille hyvä fiiliksen.

Vierailija
90/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot jotenkin positiivisesti, vaikka että jatkat matkaa nyt muihin tehtäviin/haasteisiin toiseen firmaan sinä ja sinä päivänä, ja että oli kiva tutustua teihin kaikkiin. Uutta työpaikkaa ei tarvitse kertoa.

Toisaalta tuo on ihan kiva tapa teillä. Meiltä vain tyypit häipyy ykskaks, ja kukaan ei tiedä asiasta mitään,  paitsi esimiehet ja heidän lellikkinsä. Tulee tosi ulkopuolinen olo, kun on ihan pihalla, eikä tiedä miksi ja kuka on taaskin häipännyt, kun ei kerrota mitään. Joku vaan ei enää ilmesty töihin. Ainoa mistä voi jotain päätellä, niin lähtijän työvuorot on peruttu työvuorolistalta ja niitä tyrkytetään muille. Fiksuimmat, tosi harvat, kertovat itse kaikille työkavereille etukäteen lähdöstään. Siitä jää kiva fiilis, vaikka toinen lähteekin.

Omalla kohdallani työnantaja purki sopimuksen koeajalla. Työ oli ekat 2kk sitä mitä piti, mutta sitten työtehtävät vain vaihtuivat kokonaan ihan muihin, koska firmalla meni huonosti eikä esim. Myynnin buukkauksiin ollut tekijöitä. Itselleni vain ilmoitettiin, että alan tehdä niitä kylmäsoittoja. Koska en halunnut jäädä työttömäksi, ajattelin kokeilla olisiko minusta siihen. Ei ollut. Suoriuduin todella huonosti. Jokaviikkoisessa tiimipalaverissakin myönsin, etten osaa ja tulokseni ovat surkeita. En kuitenkaan itse halunnut purkaa työsopimusta, ennen kuin löydän uuden työn.

Työnantaja sen sitten purki, eräs päivä 15min ennen tiimipalaverin alkua esimies kutsui ulko-ovea lähimpänä olevaan eristettyyn neukkariin ja ilmoitti että saisin lähteä mielellään heti. Noh, työläppäriltä piti ottaa talteen kaikki tärkeät asiat, työpuhelimen lunastus itselleni piti sopia toimitusjohtajan kanssa jne. Muuta hommaa, kerätä työpiste tyhjäksi. Tiimini muut henkilöt olivat jo aloittaneet tiimipalaverin, kun keräsin ja luovutin kamppeitani, myös kulkuavaimeni. Näin ollen en enää päässyt muualle kuin ulos. Toki olisin voinut pyytää jotakuta viemään minut tiimipalaveriin, jotta voin hyvästellä kaikki, mutta jotenkin kun siitä mahdollisuudesta ei erikseen mainittu, vain tyly ilmoitus että luovuta kamas ja lähde asap, en sitten kehdannut.

Ehkä ap esimiehesi tarkoittaa vain hyvää. Toki sinulla on oikeus kieltäytyä, jos tuollainen "esiintyminen" ei tunnu luontevalta. Itse olisin halunnut kiittää ja hyvästellä kollegat, ettei kenellekään jäisi epäselväksi, ettei lähtöni johtunut heistä, vaan siitä että työ muuttui lennosta sellaiseksi mihin en alunperin edes hakenut.

Lähdin sit vaan sanomatta mitään. En tiedä mitä esimies lähdöstäni selitti muille :D

Vierailija
91/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä velvollisuus, mutta onko se niin kamalaa sanoa muutama sana: Kiitän yhteistyöstä tänä aikana, jonka olen ollut täällä. Tämä työ ei kuitenkaan ole sitä, mitä etsin ja niinpä olen irtisanoutunut ja etsin  minulle sopivampaa työtä. Toivotan kaikille hyvää jatkoa.

On kamalaa. En pysty tuohon. En ole missään sellaisessa asemassa, jossa olisi millään lailla edes ymmärrettävää pyytää tuota. Olen ihan yksinkertaisessa tehtävässä. Ap

Taidat olla yksinkertaisessa tehtävässä ihan syystä. Tuo, mitä lainauksessa esitettiin on ihan normaalia kommunikointia aikuisten ihmisten työpaikoilla. Jos et pysty tuollaiseen, et ole valmis työelämään.

Vierailija
92/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osa-aikainen siivooja. Jo palavereihin osallistuminen tuntuu omituiselta. Ja vähintään yhtä omituiselta tuntuu kiitellä ja selostaa lähtemisiään. Sain paremman kokoaikatyön ja that's it. En halua ykskaks häipyä ja jättää työnantajaa pulaan, siksi jään kahdeksi viikoksi, SE on minun tapani osoittaa kiitollisuutta, ei selostaa asiaa palaverissa. Ap

Vierailija
93/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot jotenkin positiivisesti, vaikka että jatkat matkaa nyt muihin tehtäviin/haasteisiin toiseen firmaan sinä ja sinä päivänä, ja että oli kiva tutustua teihin kaikkiin. Uutta työpaikkaa ei tarvitse kertoa.

Toisaalta tuo on ihan kiva tapa teillä. Meiltä vain tyypit häipyy ykskaks, ja kukaan ei tiedä asiasta mitään,  paitsi esimiehet ja heidän lellikkinsä. Tulee tosi ulkopuolinen olo, kun on ihan pihalla, eikä tiedä miksi ja kuka on taaskin häipännyt, kun ei kerrota mitään. Joku vaan ei enää ilmesty töihin. Ainoa mistä voi jotain päätellä, niin lähtijän työvuorot on peruttu työvuorolistalta ja niitä tyrkytetään muille. Fiksuimmat, tosi harvat, kertovat itse kaikille työkavereille etukäteen lähdöstään. Siitä jää kiva fiilis, vaikka toinen lähteekin.

Omalla kohdallani työnantaja purki sopimuksen koeajalla. Työ oli ekat 2kk sitä mitä piti, mutta sitten työtehtävät vain vaihtuivat kokonaan ihan muihin, koska firmalla meni huonosti eikä esim. Myynnin buukkauksiin ollut tekijöitä. Itselleni vain ilmoitettiin, että alan tehdä niitä kylmäsoittoja. Koska en halunnut jäädä työttömäksi, ajattelin kokeilla olisiko minusta siihen. Ei ollut. Suoriuduin todella huonosti. Jokaviikkoisessa tiimipalaverissakin myönsin, etten osaa ja tulokseni ovat surkeita. En kuitenkaan itse halunnut purkaa työsopimusta, ennen kuin löydän uuden työn.

Työnantaja sen sitten purki, eräs päivä 15min ennen tiimipalaverin alkua esimies kutsui ulko-ovea lähimpänä olevaan eristettyyn neukkariin ja ilmoitti että saisin lähteä mielellään heti. Noh, työläppäriltä piti ottaa talteen kaikki tärkeät asiat, työpuhelimen lunastus itselleni piti sopia toimitusjohtajan kanssa jne. Muuta hommaa, kerätä työpiste tyhjäksi. Tiimini muut henkilöt olivat jo aloittaneet tiimipalaverin, kun keräsin ja luovutin kamppeitani, myös kulkuavaimeni. Näin ollen en enää päässyt muualle kuin ulos. Toki olisin voinut pyytää jotakuta viemään minut tiimipalaveriin, jotta voin hyvästellä kaikki, mutta jotenkin kun siitä mahdollisuudesta ei erikseen mainittu, vain tyly ilmoitus että luovuta kamas ja lähde asap, en sitten kehdannut.

Ehkä ap esimiehesi tarkoittaa vain hyvää. Toki sinulla on oikeus kieltäytyä, jos tuollainen "esiintyminen" ei tunnu luontevalta. Itse olisin halunnut kiittää ja hyvästellä kollegat, ettei kenellekään jäisi epäselväksi, ettei lähtöni johtunut heistä, vaan siitä että työ muuttui lennosta sellaiseksi mihin en alunperin edes hakenut.

Lähdin sit vaan sanomatta mitään. En tiedä mitä esimies lähdöstäni selitti muille :D

Itselläni saman tyylinen kokemus!!! Olikohan meillä sama työnantaja? Omalla kohdallani purku tuli jopa aika yllätyksenä, eikä mua ollut koskaan irtisanortu mistään duunista, niin siinä menin jotenkin ihan puihin. Keräsin vaan vähät kamani (mahtuivat ihan omaan laukkuuni) hymyilin ja moikkasin työtovereita keitä nyt tuli vastaan ja lähdin töistä kuin olisin vain lähdössä asiakkaalle käymään tai lounaalle piipahtamaan! :DDD

Mahtoi jengi ihmetellä kun en vaan enää tullut takaisin. Ei ollut tarkoitus olla töykeä, siinä vaan tuli semmoinen adrenaliiniryöpytys "nyt äkkiä pois ja työkkäriin"

Vierailija
94/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä velvollisuus, mutta onko se niin kamalaa sanoa muutama sana: Kiitän yhteistyöstä tänä aikana, jonka olen ollut täällä. Tämä työ ei kuitenkaan ole sitä, mitä etsin ja niinpä olen irtisanoutunut ja etsin  minulle sopivampaa työtä. Toivotan kaikille hyvää jatkoa.

On kamalaa. En pysty tuohon. En ole missään sellaisessa asemassa, jossa olisi millään lailla edes ymmärrettävää pyytää tuota. Olen ihan yksinkertaisessa tehtävässä. Ap

Vaikka olisit yksinkertaisessa tehtävässä, on kohteliasta kiittää kaikkia yhteistyöstä. Tuossa tilaisuudessa voisit tehdä sen samalla kertaa kaikille, eikä sinun tarvitsisi kiertää kiittämässä kaikkia, kun työsuhteesi päättyy. 

Mitä kohteliaisuudella saavuttaa?

Vaikka uuden työpaikan. Minä lähdin kohteliaasti yhdestä työpaikasta, ja noin kolmen vuoden kuluttua yllättäen tämä entinen pomo houkutteli minut uuteen työpaikkaansa. Päätin ottaa tarjouksen vastaan ja tällä tiellä edelleen ollaan. 

Vierailija
95/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa että sen myötä käy ilmi jotain huomaamiasi ongelmia mitkä eivät muuten mene jakeluun työyhteisössä eli antaisit palautetta.

Ihme työyhteisö, jos esimiehen sana ei mene jakeluun ilman, että ap sanoo latteasti "olen irtisanoutunut, kiitos yhteistyöstä" jossain tiimipalaverissa. Aika paljon laitat ap:n harteille, jos hänen pitää tässä vaiheessa ruveta parantamaan tuon työpaikan ilmapiiriä. 

Vierailija
96/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osa-aikainen siivooja. Jo palavereihin osallistuminen tuntuu omituiselta. Ja vähintään yhtä omituiselta tuntuu kiitellä ja selostaa lähtemisiään. Sain paremman kokoaikatyön ja that's it. En halua ykskaks häipyä ja jättää työnantajaa pulaan, siksi jään kahdeksi viikoksi, SE on minun tapani osoittaa kiitollisuutta, ei selostaa asiaa palaverissa. Ap

Jos teillä siivooja osallistuu palavereihin, niin sehän vain osoittaa, että häntä ja hänen työtään arvostetaan työpaikassasi ja hän kuuluu työyhteisöön siinä missä muutkin. Kyllä minun työpaikassani ainakin kaikki johtajasta alkaen juttelevat siivoojien kanssa ja he kuuluvat tiimiin ja minusta tuntuisi surulliselta, jos joku heistä noin vain lähtisi enkä saisi tilaisuutta kiittää häntä hänen työstään. Muutama sana palaverissa osoittaa hyvää käytöstä.

Vierailija
97/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni saman tyylinen kokemus!!! Olikohan meillä sama työnantaja? Omalla kohdallani purku tuli jopa aika yllätyksenä, eikä mua ollut koskaan irtisanortu mistään duunista, niin siinä menin jotenkin ihan puihin. Keräsin vaan vähät kamani (mahtuivat ihan omaan laukkuuni) hymyilin ja moikkasin työtovereita keitä nyt tuli vastaan ja lähdin töistä kuin olisin vain lähdössä asiakkaalle käymään tai lounaalle piipahtamaan! :DDD

Mahtoi jengi ihmetellä kun en vaan enää tullut takaisin. Ei ollut tarkoitus olla töykeä, siinä vaan tuli semmoinen adrenaliiniryöpytys "nyt äkkiä pois ja työkkäriin"

Tunnistan tuon "nyt vaan äkkiä pois ja työkkäriin" panikoinnin. Varsinkin yllätyksenä tulevat koeaikapurut voi olla pikku shokki, jos itse on luullut suoriutuvansa ihan hyvin kokoajan. Ei siinä uskaltanut jäädä hyvästelemäön, etten nolaisi itseäni alkamalla itkeä.

Vierailija
98/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtava juttu että sait paremman kokoaikaisen työn. Jos et kertakaikkiaan pysty kertomaan tuota tiimipalaverissa niin ehdota pomollesi että voisit laittaa asia tiimin tietoon sähköpostitse.

Vierailija
99/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä työllä tarkoitan tätä osa-aikaisuutta. Yhteistyötä ei muiden kanssa ole millään tavalla, tai ainakaan tullut vastaan tähän mennessä. Ap

Vierailija
100/177 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava juttu että sait paremman kokoaikaisen työn. Jos et kertakaikkiaan pysty kertomaan tuota tiimipalaverissa niin ehdota pomollesi että voisit laittaa asia tiimin tietoon sähköpostitse.

En ala osa-aikasena siivoojana, vain lyhyen ajan työpaikassa olleena lähettelemään mitään sähköposteja minnekään. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi