KEVYEMPI VUOSI 2020
Onko vuoden 2020 laihduttajille jo omaa ketjua? Jos ei, tässäpä sellainen. Mukaan vaan kaikki, joilla työn alla elämäntapamuutos tai dieetti, oli tavoitteena pudottaa kiloja kaksi tai kolmekymmentä. Tyyli on vapaa.
Pidetään ketju vapaana kiistelystä, kunnioitetaan toisiamme ja autetaan tarvittaessa. Sopivin tapa elämäntapojen muuttamiseen ja kevyempään elämään on nimittäin se, joka toimii itsellä, mutta ei välttämättä silti toimi kaikilla muilla.
Tervetuloa mukaan!
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä pohtinut elämäni ensimmäisen laihdutusprojektin aloittamista, paino on noussut neljässä vuodessa 5 kg. Olen 160 cm ja painan 61-63 kg. Haluaisin päästä 58 kiloon, mieluiten 55 kiloon.
Tuosta onkin minulla kysymys: kuinka paljon teillä paino vaihtelee päivittäin? Minulla saattaa vuorokauden sisällä olla 2-3 kg heittoa. Onko vika minussa vai mittarissa?
En ole tehnyt muuta muutosta elämääni toistaiseksi, kuin jättänyt ”turhat” sokerit pois (leivokset ja karkit, limukat ym). Seuraavaksi jätän varmaan hiilareita vähemmäksi. Jooga ja juoksu harkinnassa, pyöräilen n. 40-50 km viikossa työmatkoja.
Yhdessä välissä juoksin ja kävin Paljon salilla, paino pysyi ja oli silti sama. En tiedä pitikö salilta hankittu lihasmassa painoa ylhäällä, todennäköisesti.
Koki
Mulla on tismalleen sama tilanne ja lähtömitat. Paino vaihtelee tosi helposti monta kiloa päivän aikana, mutta mulla on myös suolistosairaus, joka aiheuttaa järkyttävää turpoamista välillä. Muutama vuosi sitten painoin 55-56 kg ja nyt useamman vuoden jo säännöllisesti yli 60 kg. Olisi ihana painaa taas vaikka 57 kg, huomaan olossa (ja vatsan tilassa) parannusta lähes heti, kun paino on hetkellisesti alle 60 kg, mutta ns. pysyvä painonpudotus tuntuu niin haastavalta, vaikka ruokavaliotakin olen yrittänytkin parantaa. Tavoitteena olisi lisätä nyt liikuntaa ja ns. "saada paketti kasaan", niin sairauskin olisi paremmin hallinnassa.
Jennie
Tämä viikonloppu mennyt aika huolella penkin alle.. eilen juhlittiin miehen synttäreitä ja oltiin ulkona syömässä. Siihen olin toki varautunut ja päättänyt olla miettimättä ruoan kaloreita ja terveellisyyttä liikaa. Aikomukseni tosin oli että viiniä menisi vain lasillinen tai pari ettei tulisi turhia extra kaloreita. Noh kun oli hauskaa ja ilta oli pitkä niin siinä meni sitten jokunen enemmän ja muutama oikein sokerinen drinkki vielä päälle. Tänään sitten kun vähän väsy ja heikko olo ostin vielä ben&jerrys jäätelön ja täytetyn patongin. Huomenna saa taas ottaa itseään niskasta kiinni toden teolla. Onneksi ei ole mitään muita juhlia tulossa nyt lähiaikoina.
- Mustikka
Minkä verran syötte kaloreita? Olen pudottamassa Yazion avulla muutamaa ylimääräistä kiloa 67 -> 60 kg. Sovellus antaa päivän ruokamääräksi noin 1400 kcal. Lisäksi olen merkinnyt lenkkeilyt ja pyöräilyt, mutta en töissä kävelyä. Reilussa viikossa on kiloja lähtenyt 3, mutta voimat ovat aika vähissä enkä jaksa nyt pyöräillä tai kuntoilla salilla niin kuin normaalisti. Kalorit on pysyneet aika tarkkaan rajoissa, samoin myös proteiini, hiilarit ja rasvat asettuneet automaattisesti annettuihin rajoihin. Yhtenä päivänä söin pienen suklaapatukan kun mahtui kaloreihin. Muuten ihan normaalia ruokaa + rahkaa, hedelmiä ja vähän leipää. Pitäisiköhän odottaa että elimistö tottuu vähempään energiaan vai olenko kuihtumassa... Mansikka
Vierailija kirjoitti:
kannattaa tosiaan muistaa ne "olen aika lihaksikas" -jutut, kun suuri osa ei ole eikä tule olemaan.
Niin minäkin luulin, mutta lihaksia ei todellakaan ollu vaan ehtaa läskiä, siksi näytin normalipainossakin lihavalta.
Mulla ainakin oli tämä! :D Luulin olevani lihaksikas, mutta kyllähän sitä rasvaa sittenkin oli enemmän kuin lihaksia, kun kävin kehonkoostumusmittauksessa. Ei lihakset nyt huonossa kunnossa olleet, mutta tavoitteena vähän pyrkiä lisäämään lihasmassaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran syötte kaloreita? Olen pudottamassa Yazion avulla muutamaa ylimääräistä kiloa 67 -> 60 kg. Sovellus antaa päivän ruokamääräksi noin 1400 kcal. Lisäksi olen merkinnyt lenkkeilyt ja pyöräilyt, mutta en töissä kävelyä. Reilussa viikossa on kiloja lähtenyt 3, mutta voimat ovat aika vähissä
Mansikka, tuo on kyllä tosi pieni määrä kaloreita, jos vielä liikkuu lisäksi! Ei ihme jos tuntuu ettei ole voimia. Mulla raja on suunnilleen 1500 kcal ja sitä vähemmän jos syön, alkaa vaikuttaa jaksamiseen ja nälkä on jatkuva. Tietty nää on yksilöllisiä :) Mutta voisithan vaikka vähän hidastaa laihdutustahtia ja lisätä hieman kaloreita? Reilussa viikossa kolme kiloa on tosi paljon (yksikin kilo viikossa normaalipainon lähettyvillä tai sisällä on). Mä syön 1600 kcal päivässä ja yleensä se on sopivasti. Joskus huomaan että kroppa on selvästi kuluttanut tavallista enemmän ja nälkä tietenkin iskee. Silloin voi ihan hyvällä omallatunnolla syödä vaikka ylimääräisen välipalan muiden ruokien lisäksi. :)
-A
Kiitos A tästä, taidanpa ottaa vielä vähän iltapalaa.
Mansikka
Täällä on kaikki laihduttajat hirveen hoikkia mun mittapuun mukaa. Itsellä lähtöpaino 97 ennen joulua, aamulla 91,8. Siitä se toivon mukaan vaan tippuu. Reippasta ylipainosta toki helpompi tiputtaa.
Juu hoikkaa sakkia on. Minulla on kolmeen viikkoon tippunut paino 4,9 kg. Pituus 169 cm ja lähtöpaino oli 95,2 kg.
En ota sen kummempaa stressiä tästä elämänmuutoksesta.Katon mitä syön eli olen tehnyt erinnäisiä muutoksia syömisiini ja koitan lenkkeillä.Saas nähdä kuinka kauan jaksan pysyä skarppina.Hyvä olo on ollut eikä ole tarvinnu nälässä olla.
Punnitsin nyt aamulla ja paino pysynyt grammalleen samana kuin viikko sitten :( Huomaa heti miten motivaatio alkaa laskea, kun paino ei ole liikkunut mihinkään.. Ei auta kuin jatkaa samaan malliin ja punnita uudestaan taas viikon päästä.
Tipu
Vierailija kirjoitti:
Punnitsin nyt aamulla ja paino pysynyt grammalleen samana kuin viikko sitten :( Huomaa heti miten motivaatio alkaa laskea, kun paino ei ole liikkunut mihinkään.. Ei auta kuin jatkaa samaan malliin ja punnita uudestaan taas viikon päästä.
Tipu
Rasvaprosentti kertoo, ei pelkkä vaaka. Syöt ehkä liikaa.
Mulla on nyt kolmessa viikossa lähtenyt 2kg. Olen ihan tyytyväinen tahtiin, ja toivon tämän tahdin jatkuvankin. Olo tuntuu jo vähän kevyemmältä, eikä ulkohousut enää kiristä. Vaikka onhan sitä pudotettavaa vielä reilusti.
Olen käynyt kolme kertaa viikossa salilla ja lenkkeillyt (kävellyt) sitten muina päivinä. Nyt on töissä kiireiset ajat, joten en ota stressiä muusta liikunnasta. Jos en ehdi kuin puolen tunnin happihyppelyn, niin parempi sekin kuin ei mitään. Lisäksi yritän saada venyttelyä ja kehonhuoltoa säännölliseksi.
Syön säännöllisesti, arkena 5 kertaa päivässä, viikonloppuisin on mennyt 4 kertaa. Muutaman kerran viikossa merkkailen syömiset Sulamoon, jotta pysyn ruodussa ja varmistun kaloreista ja makroista. Syön noin 1700-1800 kaloria päivässä. Ajattelin, että menen tässä syömisrytmillä ja makroilla johonkin maaliskuulle. Jos sitten alkaa painonlasku hyytymään, jätän hiilareita vähemmälle ei-treenipäivinä.
Tsemppiä kaikille!
Riina (84>82)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt kolmessa viikossa lähtenyt 2kg. Olen ihan tyytyväinen tahtiin, ja toivon tämän tahdin jatkuvankin. Olo tuntuu jo vähän kevyemmältä, eikä ulkohousut enää kiristä. Vaikka onhan sitä pudotettavaa vielä reilusti.
Olen käynyt kolme kertaa viikossa salilla ja lenkkeillyt (kävellyt) sitten muina päivinä. Nyt on töissä kiireiset ajat, joten en ota stressiä muusta liikunnasta. Jos en ehdi kuin puolen tunnin happihyppelyn, niin parempi sekin kuin ei mitään. Lisäksi yritän saada venyttelyä ja kehonhuoltoa säännölliseksi.
Syön säännöllisesti, arkena 5 kertaa päivässä, viikonloppuisin on mennyt 4 kertaa. Muutaman kerran viikossa merkkailen syömiset Sulamoon, jotta pysyn ruodussa ja varmistun kaloreista ja makroista. Syön noin 1700-1800 kaloria päivässä. Ajattelin, että menen tässä syömisrytmillä ja makroilla johonkin maaliskuulle. Jos sitten alkaa painonlasku hyytymään, jätän hiilareita vähemmälle ei-treenipäivinä.
Tsemppiä kaikille!
Riina (84>82)
Mitkä sun makrosuhteet on?
Entäs jos on aineenvaihdunta hidastunut (sairaus, ikä, jne.. mitä näitä tekijöitä on)
Laihdutus on silloin paljon vaikeampaa, syön alle 1500 kaloria päivässä, niin paino ei nouse.
Mutta jos syön alle 1200kcal niin sitten vasta paino laskee...?
Melko tiukka nälkäkuuri pitää jaksaa, että saa painoa alas. Masentavaa!
Pudotin tuolla tyylillä (1200 kcal) yli 10kg, enempää en jaksanut yksinkertaisesti.
Vielä olisi toinen mokoma pudotettava, mutta MITEN?
Täällä painoa pudottava viisikymppinen. Olen huomannut ettei helpolla lähde tässä iässä kilot. Alotin hieman ennen joulua, jotenka ei tullut sitä parin kilon nousua onneksi sillon. Alkupaino 85 kg/pituus 168 cm. Nyt 80 kg. Olen yhdistänyt paastoamisen ja vähentänyt hiilareita. IBS maha voi paljon paremmin. Tarkotus olisi päästä normaalipainon yläkanttiin, elikkä 70 kg. Tähän olisin tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on aineenvaihdunta hidastunut (sairaus, ikä, jne.. mitä näitä tekijöitä on)
Laihdutus on silloin paljon vaikeampaa, syön alle 1500 kaloria päivässä, niin paino ei nouse.
Mutta jos syön alle 1200kcal niin sitten vasta paino laskee...?
Melko tiukka nälkäkuuri pitää jaksaa, että saa painoa alas. Masentavaa!
Pudotin tuolla tyylillä (1200 kcal) yli 10kg, enempää en jaksanut yksinkertaisesti.
Vielä olisi toinen mokoma pudotettava, mutta MITEN?
Kannattais ehkä kiinnittää huomiota makroihin ennemmin kuin kaloreihin. Ei kituuttamalla saa pysyviä tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lisännyt vihanneksia huomattavan paljon. Mutta sen vuoksi pitää käydä useammin kaupassa.
Ennen piti käydä kerran viikossa, nyt joka kolmas päivä.
Irmeli
Täytät vatsasi vihanneksilla ja luulet syöväsi vähän, vaikka ruokamääräsi on lisääntynyt. Eikö järki sano mitään?
Noissa vihanneksia on vähemmän hiilareita kun esm. pastassa. Kyllä niitä saa aika paljon syödä ennen kun on saannut samman kalorimäärän syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille!
Riina (84>82)
Tällä hetkellä proteiinia 130g, hh 180 ja rasvaa 50g, prosentteina päivän ruoasta prot 31%, hh 43%, rasva 26%. Tästä tulee noin 1700 kaloria, mutta joskus menee 1800 kaloriin. Ja tosiaan joka päivä en merkkaile Sulamoon, kun syön suht samalla tavalla arkena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille!
Riina (84>82)
Tällä hetkellä proteiinia 130g, hh 180 ja rasvaa 50g, prosentteina päivän ruoasta prot 31%, hh 43%, rasva 26%. Tästä tulee noin 1700 kaloria, mutta joskus menee 1800 kaloriin. Ja tosiaan joka päivä en merkkaile Sulamoon, kun syön suht samalla tavalla arkena.
Ja tämä oli siis Riina, usein unohtuu nimi perästä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lisännyt vihanneksia huomattavan paljon. Mutta sen vuoksi pitää käydä useammin kaupassa.
Ennen piti käydä kerran viikossa, nyt joka kolmas päivä.
Irmeli
Täytät vatsasi vihanneksilla ja luulet syöväsi vähän, vaikka ruokamääräsi on lisääntynyt. Eikö järki sano mitään?
Noissa vihanneksia on vähemmän hiilareita kun esm. pastassa. Kyllä niitä saa aika paljon syödä ennen kun on saannut samman kalorimäärän syötyä.
Siis JOUTUU syömään paljon. Eikä kasvisten vaihtoehto ole suinkaan pasta. Toki kasvikset on tärkeitä, mutta ei niillä vatsaa kannata täyttää. Ei ne pidä kylläisenä, joten saa olla koko ajan syömässä. Ruuansulatus ei saa lainkaan levätä.
Laihdutus alkoi tasan 3 viikkoa sitten ja nyt lähtenyt 6,3kg. Toki osa tuosta niitä alun hiilarivarastoja.
Yhdistän vähän 16:8 pätkäpaastoa, vähähiilarista ja yleensä korkeintaan yksi normaali ateria päivässä, muut hyvin kevyitä.
Olen tässä pohtinut elämäni ensimmäisen laihdutusprojektin aloittamista, paino on noussut neljässä vuodessa 5 kg. Olen 160 cm ja painan 61-63 kg. Haluaisin päästä 58 kiloon, mieluiten 55 kiloon.
Tuosta onkin minulla kysymys: kuinka paljon teillä paino vaihtelee päivittäin? Minulla saattaa vuorokauden sisällä olla 2-3 kg heittoa. Onko vika minussa vai mittarissa?
En ole tehnyt muuta muutosta elämääni toistaiseksi, kuin jättänyt ”turhat” sokerit pois (leivokset ja karkit, limukat ym). Seuraavaksi jätän varmaan hiilareita vähemmäksi. Jooga ja juoksu harkinnassa, pyöräilen n. 40-50 km viikossa työmatkoja.
Yhdessä välissä juoksin ja kävin Paljon salilla, paino pysyi ja oli silti sama. En tiedä pitikö salilta hankittu lihasmassa painoa ylhäällä, todennäköisesti.
Koki