Mikä sinulle elämässä joskus sanottu kommentti (hyvä tai paha) on syöpynyt ikuisesti päähäsi?
Kommentit (2721)
Kerran tanssilattialla eräs nainen tuli sanomaan, että sinulla se ei tuo tanssiminen näytä onnistuvan. Sen jälkeen en ole tanssilattialle baareissa mennyt, muistan ikuisesti tuon tilanteen ja häpeän.
M37
80-luvulla olin jotain 15-v saanut ensimmäisiä kesälomapalkkoja, jostain leirillä toimimisesta. Sain siis vihdoinkin sen haaveilemani permanentin, joka silloin piti tietysti kaikilla olla. Jännitti, että onko se hyvä. "Kusit sitte kaikki rahat päähäsi" sanoi isä.
Lapsena minua välillä haukuttiin viirusilmistäni kotikulmilla missä aina temmelsin muiden lasten kanssa. Muut venyttivät silmiään viiruiksi ja solkottivat minulle jotain kiinalta mukamas kuulostavaa siansaksaa.
Monella suomalaisella on tämmöiset silmät, joten eivät vissiin muuta keksineet, olin nähtävästi suuri uhka pojille, koska olin hyvä juoksemaan ja pelaamaan jalkapalloa ja tuikkua jne, sellainen nopea ja peloton. Jostain minua oli haukuttava.
Kerran yksi tyttö joka oli yleensä ilkeä ja sellanen jonka seuraa karttelin, seisoi minun vieressä kun minua haukuttiin, yllättäen se katsoi minua ja sanoi rauhallisesti "Minusta sulla on tosi kauniit silmät".
Kyllä lämmitti, ja on mieleen jäänyt.
”Sinun taitosi menevät kyllä hukkaan, kun sinulla ei ole perhettä” , totesi siskoni ja tämä kallonpohjassa vuosien aikana minulle avautui kuinka perhekeskeissä yhteisössä elin ja kärsin. Minuuteni hävisi perheellisten auttamiseen ja heidän ehdoilla elämiseen, kunnes kolmikymppisenä irtauduin ja kasvoin itsekseni. Ei ole perhettä edelleenkään, eikä tule. Muutuin muukalaiseksi läheisilleni. Nautin taidoistani ja lapsettomasta elämästäni mieheni kanssa.
T. Ex-lesta
”Olisin niin toivonut, että edes sinusta olisi tullut kunnon kansalainen”, huokaisi äitini, kun päätin mennä lukion sijasta ammattiopintoihin. Tuohon lausahdukseen kilpistyi murrosikäni ja irtaantuminen vanhempien haaveista. Siitä pitäen olin henkisesti omillani ja kasvoin kunnon kansalaiseksi omilla ehdoillani.
"Harmi, kun siulla on niin rumat polvet, ettet voi pitää lyhyitä hameita", sanoi äiti ollessani ehkä 13-vuotias.
Tottahan se on, minulla on äärimmäisen rumat kolmen patin polvet, mutta sen ääneen sanominen kolahti ja lujaa. En ole ikinä sen jälkeen pitänyt kesällä muita, kuin maxipituisia hameita ja mekkoja.
Äiti sanoi että sinä et pääse taivaaseen
Mieheni käski kävellä järveen riidan yhteydessä.
"Näytät siltä, et olisit saanut turpaan!" sanottiin minulle luokkakuvastani 14-vuotiaana. Minulla on aina ollut tummat silmänaluset ja sen jälkeen opettelin häivyttämään niitä meikillä.
Äitini sanoi minua murrosikäisenä apinan näköiseksi. Siitä jäi "kivat" muistot. Käydessäni äidin haudalla, sanat joskus muistuu vieläkin mieleen.
Poika ylä koulussa oppilaiden kuullen: tota (tytön nimi) on kyllä joku jo pannut. Oikeesti ei ollut kenenkään pojan kanssa vielä sukupuolista elämää.
”Olet minulle kuin kuollut” itki läheiseni, kun kielsin uskoni. Sillä hetkellä koin, että tie helvettiin oli auki ihan oman käden kautta tai sitten fundamentalistisesta uskosta irtaantumalla. Valitsin jälkimmäisen.
Jos ny lopetat kirkkokuorossa, saatana siirtyy suhun! Tämä toiselta aikuiselta kuorolaiselta saatu kommentti, kaksi vuotta sitten. Mitä ikinä tarkoittanee?
Tietenkin sun on mentävä lukioon, kun et sä osaa mitään.
Äiti (yläkoulun ope itsekin) mulle ysiluokalla.
Joskus nuoruudessani yksi kundi sanoi minusta, että tuon kanssa en voisi elää päivääkään, mutta yön kyllä voisin.
Oliko paha vai hyvä kommentti, se jäi arvailujen varaan.🤔
Eräät haluavat sitten käyttää sitä sua vastaan.
Isän veli totesi useaan kertaa minulle ja veljelleni lapsina, että onpas huonosti kasvatettuja ja sivistymättömiä lapsia. Olen kouluttautunut pitkälle ja arvostetussa ammatissa.
Parikymmentä vuotta sitte eräs työkaverini totesi, että olen niitä ihmisiä, jotka olisivat hyviä missä. ammatissa tahansa. Mukavin kommentti, mitä minulle on koskaan sanottu:)
Exäsi uskottomuus ja sinun tyhmyys eivät ole toisensa poissulkevia ominaisuuksia.