Tara hämmästyi, kun hänelle ei myyty ruokaostoksilla yhtä siideriä teini-ikäisen poikansa vuoksi – ”En ehkä näytä ihan perusäidiltä”
Pohjois-Karjalassa asuva Tara meni uudenvuodenaattona lastensa kanssa paikalliseen S-Markettiin ostamaan ruokaa iltaa varten. Kassalla syntyi hämmentävä tilanne, kun toisen alaikäisen lapsen vuoksi Tara ei saanut ostettua yhtä siideripulloa.
Tilanne syntyi, kun äiti ja teini-ikäiset lapset saapuivat kassoille ruokiensa kanssa. Uudenvuodenaatolle tyypillisesti maksamaan oli pitkät jonot.
Tara kertoo, että ostosten mukana oli pullo siideriä, jonka täysi-ikäinen tytär oli pyytänyt juotavaksi ruuan kanssa. Kassalla myyjä kysyi Taralta henkilöllisyystodistusta.
– Näytin ne, totta kai. Olen lähemmäs 40-vuotias, joten vähän ihmettelin, miksi hän minulta niitä kysyy, Tara kertoo.
Myyjä kysyi myös tyttären papereita, ja hän näytti ajokorttinsa. Perheen mukana oli vähän alle 18-vuotias poika. Myyjä kysyi häneltäkin henkilöllisyystodistusta, mutta sitä ei ollut mukana.
Myyjä ilmoitti, että hän ei voi myydä siideriä, koska he ovat samassa seurueessa.
– Kysyin, että voiko tytär ostaa siiderin itselleen tai voinko minä maksaa sen erikseen. Myyjä ohjeisti, että tytön pitää vaihtaa kassaa ja mennä jono perälle, että saa ostaa sen siiderin.
– Tottakai ihmiset tuijottivat, ei ollut kauhean kiva tilanne, Tara jatkaa.
Miten valikoidaan?
Tytär meni jonottamaan toiselle kassalle ja sai siiderinsä.
– Tyttöni oli aika järkyttynyt, hän joutui seisomaan yksin kaikkien töllisteltävänä, Tara sanoo.
Tara kysyi myyjältä, toimitaanko samalla tavalla kaikille äideille, jotka tulevat ostoksille lastensa kanssa.
– Myyjä sanoi, että tilanteet katsotaan tapauskohtaisesti. Jos lapset ovat nuorempia, silloin ei välttämättä katsota papereita. Jäin miettimään, onko se sitten ok, että lapset ovat vaikka 10-vuotiaita ja äiti ostaa alkoholia, Tara sanoo.
Hän pohtii, miksi juuri hänen kohdallaan papereita syynättiin.
– Minulla on paljon tatuointeja, enkä ehkä näytä ihan perusäidiltä. Mietin, että katsotaanko, että pitäisi olla niin sanotusti normaalin näköinen äiti.
– Tilanne kokonaisuudessaan oli nöyryyttävä. En varmaan toista kertaa uskalla mennä lasten kanssa kauppaan, jos aikomuksena on ostaa myös yksi siideri, hän sanoo.
Iltalehti ei tavoittanut uudenvuodenaattona S-Marketin edustajaa kommentoimaan tapahtunutta.
Kauppojen käytäntö on tarkistaa henkilöllisyys alkoholia ostavilta asiakkailta, jos he vaikuttavat alle 30-vuotiailta.
Mielestäni on outoa syyttää tatuointeja siitä, että myyjä noudattaa annettuja sääntöjä?
Kommentit (415)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisen pitää saada olla aineissa myös lasten seurassa! Stop SääntöSuomelle!
Holhous on velvollisuus ja se on jokaisen yksilön tajuttava, se ei ole yhteiskunnan tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voidaan olettaa, että alaikäiselle välitetään juomaa, jos alaikäinen on mukana? Eikö niitä juomia sitten voi kotona antaa alaikäiselle?
Kauppojen sääntöjen mukaan ei periaatteessa alkoholia saisi myydä kenellekään, kun aina voi olettaa, että niitä luovutetaan alaikäiselle.
Todennäköisemmin menee alaikäiselle, jos seurue on wt- jengiä.
Lakiin vois laittaa liitteeksi aaveen wt-jengin tunnistusohjeet.
Alkonarkkien ongelmia. Ei tuo ole niin vaikeaa normaalille ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voidaan olettaa, että alaikäiselle välitetään juomaa, jos alaikäinen on mukana? Eikö niitä juomia sitten voi kotona antaa alaikäiselle?
Kauppojen sääntöjen mukaan ei periaatteessa alkoholia saisi myydä kenellekään, kun aina voi olettaa, että niitä luovutetaan alaikäiselle.
Kyllä me normaalit ihmiset ne tunnistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkonarkkien ongelmia. Ei tuo ole niin vaikeaa normaalille ihmiselle.
Viinakauppaan ja sitten lapsi tarhasta kotiin, kun yhdessä ei voi käydä? Ei tämä mitenkään vaikuta alkoholin kulutukseen eikä käyttötapoihin koko laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ovatko kaupan myyjät kaikki normaaleja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 28v eikä ole kyselty papereita kaupassa eikä alkossa noin kahteen vuoteen. Mulla on oikeastaan aina lapsi (7v) mukana.
Jännä sinänsä ettei kysytä, koska en usko näyttäväni yli kolmekymppiseltä. Ilmeisesti lapsen läsnäolo vaikuttaa siten, että arvioivat riittävän vanhaksi. Mutta eihän sekään mene sääntöjen mukaan, koska paperit pitäisi kysyä alle 30v näyttäviltä, vaikka olisi lauma lapsia mukana.
Odotan kyllä koska tilanne kääntyy ja minulle ei enää myydä, kun on lapsi mukana. Ehkä joskus viiden vuoden päästä, kun lapsi on 12?
On se kyllä vähän kummallista että mitä lähempänä lapsi on täysi-ikäisyyttä niin sitä herkemmin jätetään pullo perheelle myymättä. Luulisi menevän toisinpäin.
Itseä on useinkin jänskättänyt että myyköhän kassa alkoholijuomat kun olen kaupassa teini-ikäisten lasteni kanssa, mutta koskaan kassalla ei ole kysytty mitään, saati että olisi kiltäydytty myymästä.
Minkä näköisiä olette? Onko tatuointeja tai sinistä tukkaa?
Jos näyttää siistiltä eikä miltään wt:ltä, varmasti ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on taatusti "normaalin" näköinen äiti ja silti meiltäkin molemmilta tarkistettiin kerran ikä kun oltiin yhdessä ostoksilla ja ostosten joukossa oli alkoholia. Eli ihan turha syyttää kaupan kassaa, että on muka ennakkoluuloja tatuointeja kohtaan.
Ja mitä tulee tuohon tyttäreen joka oikein järkyttyi kun joutui mennä yksikseen eri kassalle ostamaan siiderinsä, niin tähän pätee sama kuin seksin harrastamiseen: jos et kehtaa mennä ostamaan kondomeita, et ole vielä valmis harrastamaan seksiä.
Nuorena kassalla itsekin töissä olleena voin vain todeta, että kyllä saa olla virkaintoinen, että kehtaa tuolla tavoin nipottaa. Käyttäisin energiani muuhun, kassatyö on muutenkin maailman kuivinta ja v*ttumaisinta hommaa.
PS. Olen yli 30 enkä kehtaisi ostaa kortsuja. Lapsiakin löytyy.
Miksi et kehtaisi ostaa kortsuja?
En tiedä, ehkä se tuntuu enemmän miesten ostokselta. Mies tietää itse, mikä hänelle parhaiten sopii. Kaikilla meillä on kai jotain rajoitteita/juttuja, mitä muut eivät ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Arki ilman viinaa on teeskentelyä vaan!
Löytyykö lisää näitä hienoja aforismeja? Tossa ei ollut vielä tarpeeksi.
Ongelmanahan on vain se, että asiaa koskeva laki sekä ohjeistus antavat hyvin paljon harkintavaltaa kassamyyjälle. Tämä olisi hyvä asia, mikäli voitaisiin taata myyjien harkintakyky. Valitettavasti ammattikuntaan kuuluu myös ei ihan niitä terävimpiä kyniä. Silloin sattuu ja tapahtuu tällaista täysin yliampuvaa nöyryyttämistäkin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se syy löydetään "ennakkoluuloille", vaikka kyseessä on kaupan säädökset. En näe tässä mitään mielensäpahoittamisen aihetta. Se siideri olisi voinut olla sille alaikäiselle. Jos taas se olisi ollut teini-ikäisen sijasta se 10v niin on paljon todennäköisempää, ettei se siideri tule sille 10v lapselle (ja siten olisi myyty).
Joulun alla sekä minun, että 18-vuotiaan lapseni paperit tarkastettiin koska ostin viisi Bailey’s-konvehtirasiaa. Rasiassa lukee selvästi, että konvehdeissa on alkoholiprosentteja. Emme olleet moksiskaan. Kassa tekee työtään huolella.
Mutta jos lapsesi olisi ollut 17, et olisi saanut niitä ostaa ja se olisi ollut sinusta ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 28v eikä ole kyselty papereita kaupassa eikä alkossa noin kahteen vuoteen. Mulla on oikeastaan aina lapsi (7v) mukana.
Jännä sinänsä ettei kysytä, koska en usko näyttäväni yli kolmekymppiseltä. Ilmeisesti lapsen läsnäolo vaikuttaa siten, että arvioivat riittävän vanhaksi. Mutta eihän sekään mene sääntöjen mukaan, koska paperit pitäisi kysyä alle 30v näyttäviltä, vaikka olisi lauma lapsia mukana.
Odotan kyllä koska tilanne kääntyy ja minulle ei enää myydä, kun on lapsi mukana. Ehkä joskus viiden vuoden päästä, kun lapsi on 12?
On se kyllä vähän kummallista että mitä lähempänä lapsi on täysi-ikäisyyttä niin sitä herkemmin jätetään pullo perheelle myymättä. Luulisi menevän toisinpäin.
Itseä on useinkin jänskättänyt että myyköhän kassa alkoholijuomat kun olen kaupassa teini-ikäisten lasteni kanssa, mutta koskaan kassalla ei ole kysytty mitään, saati että olisi kiltäydytty myymästä.
Minkä näköisiä olette? Onko tatuointeja tai sinistä tukkaa?
Jos näyttää siistiltä eikä miltään wt:ltä, varmasti ole mitään ongelmaa.
Eli siis ennakkoluulojen perusteella saa syrjiä vapaasti?
Alkkomahooli My one and only. Tosi rakkaus ei ruostu, vaikka sitä kuinka koetellaan. Kaikesta muusta luovin, mutta en siivoussiidereistäni.
Vierailija kirjoitti:
Alkkomahooli My one and only. Tosi rakkaus ei ruostu, vaikka sitä kuinka koetellaan. Kaikesta muusta luovin, mutta en siivoussiidereistäni.
Kuinka kamalat kokemukset alkoholista täytyy olla että saa aloituksen pointiksi sen alkoholin? Vai typeriä kassakäytäntöjäkö te yritätte puolustella kiinnittämällä huomion pois asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On huvittavaa - jos ei olisi niin säälittävää - erilaisiin yksityisen liiton tekemiin ohjeistuksiin perustuva raittius- ja sääntöfasismi. Osa porukasta kävisi kaupassakin paperipussi päässä, jos kauppa ohjeistaisi että tämä on heidän mielestään tarpeellista. Paperipussin alla olisi asiakkaalla onnenkyynel silmässä, että on ihanaa kun SAA käydä kaupassa, ja on olemassa tällaisia tarpeellisia sääntöjä joita kauppiaat meitä varten keksivät.
Ja yleensäkin se, että alkoholista tehdään niin suuri piru, että YHDEN siiderin tai oluen ostaminenkin on alkoholismia ja päihderiippuvuutta. Tai jos suuttuu täysin järjettömästä säännöstä.
Onko sinulla alkoholiperhe taustaa?
Itse asiassa on. Isäni oli alkoholisti, kuoli alle nelikymppisenä suoraan alkoholista johtuvassa onnettomuudessa, olen valvonut lapsena käytännössä vähintään yhden yön viikossa aikuisten kännäämisen, riitelyn tai seurueen metelöinnin takia, olen käynyt kolme vuotta terapiassa aikuisiällä käsittelemässä näitä asioita - ja pidän alkoholia edelleen mainiona aineena oikein käytettynä. Kiitos kysymästä. Itse olen ollut humalassa viimeksi kahdeksan vuotta sitten, vaikka käytänkin alkoholia viikottain. Kertamäärät vain ovat pieniä, 1-5 annosta vuorokaudessa. Omat lapseni eivät ole nähneet minua ikinä humalassa, eikä heillä ole syytä pelätä alkoholin ostoani kaupassa tai alkossa. Asioihin voi suhtautua muutenkin kuin mustavalkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut humalassa viimeksi kahdeksan vuotta sitten, vaikka käytänkin alkoholia viikottain. Kertamäärät vain ovat pieniä, 1-5 annosta vuorokaudessa.
Huomasin lähettämisen jälkeen, että tämän voi käsittää väärinkin. Tarkennan, etten ota alkoholia päivittäin, mutta joka viikko sentään 1-5 annosta kerrallaan.
Törkeää kaupalta. Kieltävät varmaan myös tupakan myynnin eivätkä myy tähtisadetikkuja jos äidin mukana on kouluikäinen lapsi? Myös ne pitäidi sitten kieltää. Myöskään asuntokauppoja ei saisi tehdä tai pankkilainaa ottaa alaikäisen läsnäollessa koska lapsi ei ole oikeustoimikelpoinen noissakaan.
Meillä oli kouluikäiset lapset matkassa kun käytiin Alkossa eikä kassa kieltäytynyt myymästä. Tuolla S-kaupalla on ennakkoluulot ihan omissa sfääreissään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ovatko kaupan myyjät kaikki normaaleja?
Eivät, näitä epänormaalin ennakkoluuloisia myyjiä löytyy varmasti joka kunnasta ja kaupungista.