Olen niin hyvilläni, kun minun ei enää tarvitse pitää välejä yllä myrkylliseen suhteeseen äitini kanssa
Äiti ei sitä oikein tajuakaan, sanoi jouluna kun puhuimme (lasten joulun vietosta) puhelimessa, että ”pidetään vaan yhteyttä”. Olin hetkeä aikaisemmin sanonut hänelle, että en ole soitellut, koska pidin vihanpitoa, niin hän jatkoi, että ”ei pidetä vihanpitoa”. Olin ihan vain että joo joo, en sanonut, että tuskinpa soittelen tai pidän mitään yhteyttä minua halveksineeseen ihmiseen.
Tänäkin aamuna tuntuu niin hyvältä herätä uuteen vuoteen, kun se myrkyllinen ihminen ei vaadi päässäni enää pitämään yhteyttä ja tanssimaan siis HÄNEN pillinsä mukaan.
Hän on ihmisenä myrkyllinen, eikä suostu muuttumaan, niin en voi muuta, kuin olla pitämättä yhteyksiä.
Mitä varten niitä pitäisin?
Että hän voisi edelleen tuntea itsensä hyväksi satuttaessaan ja halveksittuaan minua?
As if.
Kommentit (187)
Hienoa että kerroit traumoistasi ja sillä meillähän kaikilla niitä on. Pistäähän se vihaksi jos ihmiset eivät ymmärrä niitä. Mennyttä elämää kukaan ei voi muuttaa mutta kuin koittaa tulevaisuutta vähän paremmaksi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran sun äidin mielestä sopivat välit pitää yhteyttä, olisi kohteliaat heipat jouluna ja syntymäpäivänä, niin tuskinpa häntä hirveästi kiinnostaa sun edesottamukset.
Näyttäisi siltä, ettei välitä olla yhteyksissä edes miljoonasta eurosta.Et nyt tainnut oikein tajuta? Kun hänen mielestään nimenomaan tuollaiset välit kuuluu olla. Ei sellaiset, jotka menevät sen mukaan, välittääkö hänestä aidosti, vai ei. Jonka pohjalta siis en tervehtisi lainkaan.
ApKyllä mä ymmärsin. Sepä juuri, ettei äitiäsi kiinnosta asia sen enempää. Kunhan muodolliset tervehdykset pari kertaa vuodessa. Että varmaan aika turhaa mehuilla ajatuksella, jossa hän nyt kärsii ja repii tukkaa päästä, kun sinä katkaiset välit.
Niin, siis nyt ei saa niitäkään. Sepä tässä juuri mietityttää, että se ei ole ainakaan aiemmin kelvannut.
Ap
Niin. En usko että pystyt mitään merkittävää mielipahaa aiheuttamaan välien katkaisulla. Jos ihminen on itselle tärkeä, häneen ollaan yhteydessä paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että kerroit traumoistasi ja sillä meillähän kaikilla niitä on. Pistäähän se vihaksi jos ihmiset eivät ymmärrä niitä. Mennyttä elämää kukaan ei voi muuttaa mutta kuin koittaa tulevaisuutta vähän paremmaksi tehdä.
Niin on, ja täällä palstalla on ihmisiä, jotka eivät kuuntele ketään ja kiusaavat sellaisia, joille toisten kuunteleminen on tärkeää. Ja jos siitä on heille aiheutunut ongelmia, joita toisia kuuntelemattomat eivät tajua, he koittavat satuttaa ja kiusata.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun taas minun mielestäni välien ylläpito kertoo välittämisestä. Mistä h*lvetin muusta se kertoisi?
ApNiin miksi ihmeessä minä osoittaisin ihmiselle, joka ei kuuntele minua ja joka siksi jopa satuttaa minua, että välitän hänestä!
ApEn minä tarvitse ihmiseltä, joka ei kuuntele minua ja joka satuttaa minua, yhtään mitään. Enkä kaipaa hänelle mitään antaakaan, ei sen puoleen.
Ap
Ota etäisyyttä vahingollisiin ihmisiin jotka eivät tee hyvää mielenterveydellesi. Sinä itse olet oman elämäsi herra eikä sitä kukaan muu saa määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran sun äidin mielestä sopivat välit pitää yhteyttä, olisi kohteliaat heipat jouluna ja syntymäpäivänä, niin tuskinpa häntä hirveästi kiinnostaa sun edesottamukset.
Näyttäisi siltä, ettei välitä olla yhteyksissä edes miljoonasta eurosta.Et nyt tainnut oikein tajuta? Kun hänen mielestään nimenomaan tuollaiset välit kuuluu olla. Ei sellaiset, jotka menevät sen mukaan, välittääkö hänestä aidosti, vai ei. Jonka pohjalta siis en tervehtisi lainkaan.
ApKyllä mä ymmärsin. Sepä juuri, ettei äitiäsi kiinnosta asia sen enempää. Kunhan muodolliset tervehdykset pari kertaa vuodessa. Että varmaan aika turhaa mehuilla ajatuksella, jossa hän nyt kärsii ja repii tukkaa päästä, kun sinä katkaiset välit.
Niin, siis nyt ei saa niitäkään. Sepä tässä juuri mietityttää, että se ei ole ainakaan aiemmin kelvannut.
ApNiin. En usko että pystyt mitään merkittävää mielipahaa aiheuttamaan välien katkaisulla. Jos ihminen on itselle tärkeä, häneen ollaan yhteydessä paljon enemmän.
Ei sitä tiedä, kun on narsistisesta persoonasta kysymys ja tarve välien säilyttämiselle syntyy oman arvon tuntemisesta sitä kautta, ei siitä, että niin on tapana.
Tai...en oikein ymmärrä, miksi hän silloinkin halusi näitä muodollisia välejä yllä pitää, kun ratkaisin asian suoltamalla mitä hirveimpiä loukkauksia ja törkeyksiä hänen naamalleen, koska ei jättänyt minua rauhaan. Mitäpä luulet?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun taas minun mielestäni välien ylläpito kertoo välittämisestä. Mistä h*lvetin muusta se kertoisi?
ApNiin miksi ihmeessä minä osoittaisin ihmiselle, joka ei kuuntele minua ja joka siksi jopa satuttaa minua, että välitän hänestä!
ApEn minä tarvitse ihmiseltä, joka ei kuuntele minua ja joka satuttaa minua, yhtään mitään. Enkä kaipaa hänelle mitään antaakaan, ei sen puoleen.
ApOta etäisyyttä vahingollisiin ihmisiin jotka eivät tee hyvää mielenterveydellesi. Sinä itse olet oman elämäsi herra eikä sitä kukaan muu saa määrätä.
Tuolla lauseellasi et auta yhtään ketään sellaista, jonka ongelmien vyyhdin ytimessä on narsistinen läheinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOta etäisyyttä vahingollisiin ihmisiin jotka eivät tee hyvää mielenterveydellesi. Sinä itse olet oman elämäsi herra eikä sitä kukaan muu saa määrätä.
Jos tuo olisi noin helppoa, niin enköhän olisi lakannut kuuntelemasta äitiäni jo pienenä. Mutta minä en tee niin läheisilleni!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin. En usko että pystyt mitään merkittävää mielipahaa aiheuttamaan välien katkaisulla. Jos ihminen on itselle tärkeä, häneen ollaan yhteydessä paljon enemmän.
Ei sitä tiedä, kun on narsistisesta persoonasta kysymys ja tarve välien säilyttämiselle syntyy oman arvon tuntemisesta sitä kautta, ei siitä, että niin on tapana.
Tai...en oikein ymmärrä, miksi hän silloinkin halusi näitä muodollisia välejä yllä pitää, kun ratkaisin asian suoltamalla mitä hirveimpiä loukkauksia ja törkeyksiä hänen naamalleen, koska ei jättänyt minua rauhaan. Mitäpä luulet?
Ap
Hän oli sitten tyytyväinen, kun oli kuitenkin joulutervehdyksen saanut laittaa. Ja tyytyi siihenkin, että siihen vastattiin suoltamalla törkeyksiä hänen naamalleen.
Tästälähin hänen tervehdyksensä vain ignoorataan, samoin kuin syyllistys ja valitus siitä, etä ne ignoorattiin. Jos se ei yhtään hetkauta, niin aika harmi, että laittelee sitten turhia trvehdyksiä.
Ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti ei sitten voi enää ainakaan esittää, ehkei edes itselleen (toivottavasti?), että olisin hänelle tärkeä.
Se onkin tavoitteeni. Että toimii mielensä mukaisesti, eikä valehtele, että merkitsen, ollakseen ”hyvä äiti”.
Ap
Hän olisi hyvä äiti, jos ryhtyisi kuuntelemaan. Jos ei kykene, ja vain satuttaa sen sijaan, on huono äiti, ajatelkoot itse itsestään äitinä mitä tahansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmissuhteet ovat joskus vaikeita kun on pakko elää sellaisissa läheisriippuvaisissa sukulais suhteissa missä ei kemiat kohtaa millään lailla mutta pakotetaan niihin sukulaisuuhteen perusteella. Mulla äitini samanlainen että pitäisi väkisin suhteita pitää ihmisiin jotka eivät hyväksy elämäntapaani ja valintojani ja siten vahingoittavat mielenterveyttäni. En sellaisia ystäviäkään valitse joidenka kanssa pitäisi väkisin olla yhteydessä jos kemiat eivät synkkaa mutta sukulaisten kanssa pitäisi äitini mielestä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No varmasti tiedät välinne paremmin. Itse en vain näe, että olisi kovin tärkeä ihminen, jos ei ole tarve olla yhteydessä tuon enempää.
Ihmissuhteet ovat joskus vaikeita kun on pakko elää sellaisissa läheisriippuvaisissa sukulais suhteissa missä ei kemiat kohtaa millään lailla mutta pakotetaan niihin sukulaisuuhteen perusteella. Mulla äitini samanlainen että pitäisi väkisin suhteita pitää ihmisiin jotka eivät hyväksy elämäntapaani ja valintojani ja siten vahingoittavat mielenterveyttäni. En sellaisia ystäviäkään valitse joidenka kanssa pitäisi väkisin olla yhteydessä jos kemiat eivät synkkaa mutta sukulaisten kanssa pitäisi äitini mielestä.
Hanki valikoiva kuulo, niin minua se on auttanut hyvin paljon. Äidilläni oli kamala lapsuus ja rivien välistä olen päätellyt sillä hän on niin ylpeä ettei kamalasti puhu siitä mitään vaan on koittanut unohtaa. Itken kun ajatten mitä hän on saanut kokea.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen äitini näkemystä siitä, että meidän on ikään kuin pakko pitää yhteyksiä, ja niihin kuuluisivat tervehdykset juhlapyhinä ja syntymäpäivinä. Miksi? Jos en koe hänen rakastavan minua, eikä hän itse halua toimia asian hyväksi mitenkään, miksi ihmeessä tuhlaisin hyvää mieltäni häneen? Saan hänestä siis vain pahan mielen, tästä hän ei ole kiinnostunut. Kuvitteleeko hän, että meillä on jonkinlainen pakko tai velvollisuus pitää muodollisen paskoja välejä yllä? Keitä varten? Ja miksi? Siksikö, ettei se, että hän halveksii omaa lastaan, paljastu?
Ap
Mitä hänen pitäisi ihan konkreettisesti tehdä ja sanoa jotta kokisit hänen rakastavan sinua?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ajattele, että on pakko sukulaissuhteen takia. Varsinkin kun keitään äitini sukulaisia ei asu mailla eikä halmeilla, vaan kaikki sukuyhteydenpito on isäni sukulaisiin, joista äitiäni oli ehkä lähinnä pakko sietää. Tai siis niitten, jotka läheismmin tunsivat, kaummista hän oli varmaan ihan harmiton.
Äiti saa pitää väkisin yhteyttä keihin haluaa, mutta se, että syyllistää ja raivoaa minulle, jos en vastaa yhteydenpitoon ”kuten sivistyneet ihmiset”, on mielestäni täysin käsittämätöntä. Eikö tajua, että teoilla ja suhtautumisilla on seurauksia? Eikö tajua, että jos en halua pitää yhteyttä se kertoo HÄ-NES-TÄ, ja ainoa ihminen, joka sen voi muuttaa, on hän?
Minä kuuntelin häntä aina siihen saakka, kunnes tajusin, että narsistisena ihmisenä hän halveksii minua (ja muita lähimpiään, eli aikoinaan isääni), ja että se on häneltä sellainen vääryys, ettei minun tarvitse enää kuunnella häntä, huutakoot siinä vaikka miten kauan!
Miten ei ymmärrä, ettei vastaamattomuus kerro sivistymättömyydestä, vaan siitä, että hän on satuttanut toista, eikä tämä vain yksinkertaisesti halua olla häntä kohtaan illään tasolla tai hitustakaan ystävällinen?
Ap
Sinähän olet nimenomaan haukkunut lapsesi täällä ja viimeksi joulupäivänä ajoit lapsen kaverin kotiin vaikka lapsi olisi halunnut olla kaverin kanssa. Ihan samanlaisia asioita siis teet kuin kerrot äitisi tehneen.
Nuorena sitä on tyhmä kun ei ole näkökykyä meidän aikaisempien sukupovien kärsimyksiin. Olen itsekkin nuorena ollut ihan idiootti. Vasta iän mukana on tullut viisautta nähdä ja käsitellä vaikeitakin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Hanki valikoiva kuulo, niin minua se on auttanut hyvin paljon. Äidilläni oli kamala lapsuus ja rivien välistä olen päätellyt sillä hän on niin ylpeä ettei kamalasti puhu siitä mitään vaan on koittanut unohtaa. Itken kun ajatten mitä hän on saanut kokea.
Miksi kuuntelisin läheistäni vain osittain? Enhän mä välitäkään heistä vain osittain. Jos en voi täysin välittää, en välitä ollenkaan. Minulle opetettiin, ettei muita saa satuttaa. Hänkö sitten saa? Ei saa. En halua olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka ei itse osaa pyytää anteeksi ja nähdä, että on satuttanut.
Minunkin äitini kokemat asiat voisivat varmasti itkettää minua, jos kokisin äitini joskus piitanneen minusta.
Ap
En minä tarvitse ihmiseltä, joka ei kuuntele minua ja joka satuttaa minua, yhtään mitään. Enkä kaipaa hänelle mitään antaakaan, ei sen puoleen.
Ap