Olen niin hyvilläni, kun minun ei enää tarvitse pitää välejä yllä myrkylliseen suhteeseen äitini kanssa
Äiti ei sitä oikein tajuakaan, sanoi jouluna kun puhuimme (lasten joulun vietosta) puhelimessa, että ”pidetään vaan yhteyttä”. Olin hetkeä aikaisemmin sanonut hänelle, että en ole soitellut, koska pidin vihanpitoa, niin hän jatkoi, että ”ei pidetä vihanpitoa”. Olin ihan vain että joo joo, en sanonut, että tuskinpa soittelen tai pidän mitään yhteyttä minua halveksineeseen ihmiseen.
Tänäkin aamuna tuntuu niin hyvältä herätä uuteen vuoteen, kun se myrkyllinen ihminen ei vaadi päässäni enää pitämään yhteyttä ja tanssimaan siis HÄNEN pillinsä mukaan.
Hän on ihmisenä myrkyllinen, eikä suostu muuttumaan, niin en voi muuta, kuin olla pitämättä yhteyksiä.
Mitä varten niitä pitäisin?
Että hän voisi edelleen tuntea itsensä hyväksi satuttaessaan ja halveksittuaan minua?
As if.
Kommentit (187)
Olet rasittava. Mietin kauhulla läheisiäsi...jos jo palstalla raivostutat, vi tu tat, rasitat ja jankutat samaa levyä niin miten rasittava voitkaan olla livenä.
Helppoa ei elämä ole kenelläkään riippumatta siitä kuinka älykäs on. Kaikilla on omat vaikeutensa irtautua lapsuudenkodista ja vanhempien mallista. Läheisriippuvaisista omaisista on kaikkein vaikeinta irtautua. Pitää ensin tulla vihan tunteet ja se on ihan normaalia ja siitä se irtautuminen vasta saa alkaakkin kunnes pystyy antamaan anteeksi ja ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Olet rasittava. Mietin kauhulla läheisiäsi...jos jo palstalla raivostutat, vi tu tat, rasitat ja jankutat samaa levyä niin miten rasittava voitkaan olla livenä.
Joskus ihmisen pitää olla vaikea ja rasittava että sen itsensä sitten joskus löytää.
Vauhdikas startti uudelle vuodelle narsistilla, siitä näemmä jatketaan jo heti ensimmäisenä päivänä mihin viime vuonna jäätiin!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen antanut äidilleni paljon anteeksi. Anteeksi annon jälkeen itselläni on ollut paljon helpompi olla. N62 v.
Minä en anna äidilleni anteeksi tai siis en usko, että sillä olisi mitään merkitystä, jos antaisin, ettei hän kuunnellut minua ja suhtautunut minuun arvostavasti ja kunnioittaen. Itse olen kyllä kuunnellut häntä, hän ei minua, mitä anteeksiannettavaa minulla häntä kohtaan siinä olisi? Se tuhosi minun elämäni verrattuna siihen, mitä se olisi ollut, os minua olisi kuunneltu, joten, mitä anteeksiannolla on tässä virkaa? Ei mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran sun äidin mielestä sopivat välit pitää yhteyttä, olisi kohteliaat heipat jouluna ja syntymäpäivänä, niin tuskinpa häntä hirveästi kiinnostaa sun edesottamukset.
Näyttäisi siltä, ettei välitä olla yhteyksissä edes miljoonasta eurosta.
Et nyt tainnut oikein tajuta? Kun hänen mielestään nimenomaan tuollaiset välit kuuluu olla. Ei sellaiset, jotka menevät sen mukaan, välittääkö hänestä aidosti, vai ei. Jonka pohjalta siis en tervehtisi lainkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen antanut äidilleni paljon anteeksi. Anteeksi annon jälkeen itselläni on ollut paljon helpompi olla. N62 v.
Sama juttu ja olen lisännyt omaa ymmärrystäni ja kehittänyt itseäni sillä muita ihmisiä en voi muuttaa muuta kuin itseäni ainoastaan.
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että sinua ei ole kuunneltu, mutta sinut on pakotettu kuuntelemaan esim. isääsi. Tai sitten et vain tiedä, mitä kuulluksi tuleminen on, jos siitä vaille jääminen ei harmita, vaikka itsesi samaan aikaan pakotettiin kuuntelemaan itsellesi haitallista ihmistä.
Ap
Esi isiemme sota traumathan vaikuuttaa vielä neljäänkin sukupolveen. Monien lasten elämä on tuhottu sota traumojen seurauksena joka sitten jatkuu sukupolvesta toiseen. Nuori ihminen kun lapsia alkaa tekemään niin seuraa samaa kaavaa vanhempiensa mallia niin että traumat menee eteenpäin kuin kulovalkea.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä miettiä, kummassako ihmisten käytös on siivompaa, netissä vai livenä 😂
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu ja olen lisännyt omaa ymmärrystäni ja kehittänyt itseäni sillä muita ihmisiä en voi muuttaa muuta kuin itseäni ainoastaan.
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että sinua ei ole kuunneltu, mutta sinut on pakotettu kuuntelemaan esim. isääsi. Tai sitten et vain tiedä, mitä kuulluksi tuleminen on, jos siitä vaille jääminen ei harmita, vaikka itsesi samaan aikaan pakotettiin kuuntelemaan itsellesi haitallista ihmistä.
Ap
Minulla on se vika etten kuunnellut ikinä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Esi isiemme sota traumathan vaikuuttaa vielä neljäänkin sukupolveen. Monien lasten elämä on tuhottu sota traumojen seurauksena joka sitten jatkuu sukupolvesta toiseen. Nuori ihminen kun lapsia alkaa tekemään niin seuraa samaa kaavaa vanhempiensa mallia niin että traumat menee eteenpäin kuin kulovalkea.
Nuori ihminen? Ei oltu äitini kanssa kumpikaan nuoria, kun saimme lapsia. Ei se asiaan vaikuta yhtään mitään, jos traumat ovat tarpeeksi syviä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMinulla on se vika etten kuunnellut ikinä ketään.
Niin, no siinä tapauksessa et tiedä sellaisten ihmisten ongelmista yhtään mitään, jotka kuuntelevat, joten sinusta on vain haittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran sun äidin mielestä sopivat välit pitää yhteyttä, olisi kohteliaat heipat jouluna ja syntymäpäivänä, niin tuskinpa häntä hirveästi kiinnostaa sun edesottamukset.
Näyttäisi siltä, ettei välitä olla yhteyksissä edes miljoonasta eurosta.Et nyt tainnut oikein tajuta? Kun hänen mielestään nimenomaan tuollaiset välit kuuluu olla. Ei sellaiset, jotka menevät sen mukaan, välittääkö hänestä aidosti, vai ei. Jonka pohjalta siis en tervehtisi lainkaan.
Ap
Kyllä mä ymmärsin. Sepä juuri, ettei äitiäsi kiinnosta asia sen enempää. Kunhan muodolliset tervehdykset pari kertaa vuodessa. Että varmaan aika turhaa mehuilla ajatuksella, jossa hän nyt kärsii ja repii tukkaa päästä, kun sinä katkaiset välit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttäisi siltä, ettei välitä olla yhteyksissä edes miljoonasta eurosta.Et nyt tainnut oikein tajuta? Kun hänen mielestään nimenomaan tuollaiset välit kuuluu olla. Ei sellaiset, jotka menevät sen mukaan, välittääkö hänestä aidosti, vai ei. Jonka pohjalta siis en tervehtisi lainkaan.
ApKyllä mä ymmärsin. Sepä juuri, ettei äitiäsi kiinnosta asia sen enempää. Kunhan muodolliset tervehdykset pari kertaa vuodessa. Että varmaan aika turhaa mehuilla ajatuksella, jossa hän nyt kärsii ja repii tukkaa päästä, kun sinä katkaiset välit.
Niin, siis nyt ei saa niitäkään. Sepä tässä juuri mietityttää, että se ei ole ainakaan aiemmin kelvannut.
Ap
Siitä on tullut halveksuntaa ja syyllistystä.
Nyt se ei enää tehoa, koska en aio kuunnella häntä enää. Totta kai toivon, että hän pahoittaa siitä mielensä. Koska on pahoittanut minun mieleni vaatimalla muodollisia välejä.
Ap
Kun taas minun mielestäni välien ylläpito kertoo välittämisestä. Mistä h*lvetin muusta se kertoisi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori ihminen? Ei oltu äitini kanssa kumpikaan nuoria, kun saimme lapsia. Ei se asiaan vaikuta yhtään mitään, jos traumat ovat tarpeeksi syviä.
Ap
Ymmärrän ettei ikäkään riitä niiden käsittelyyn välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApYmmärrän ettei ikäkään riitä niiden käsittelyyn välttämättä.
Ei riitä yksin tietenkään, jos asiat ovat tarpeeksi vaikeita. Sen, joka kuuntelee ja on se terapeutti, pitää kyetä ymmärtämään ja löytämään asiakkaan puheista ongelman ydin. Jos terapeutti ei siihen kykene, ei se itse puhuminen MITÄÄN auta. Se, mikä terapioissa auttaa on KUUNTELEMINEN ja se, mitä siitä kuulemastaan tajuaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun taas minun mielestäni välien ylläpito kertoo välittämisestä. Mistä h*lvetin muusta se kertoisi?
Ap
Niin miksi ihmeessä minä osoittaisin ihmiselle, joka ei kuuntele minua ja joka siksi jopa satuttaa minua, että välitän hänestä!
Ap
Voisiko ylläpito poistaa nämä apn turhat horinat.