Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka sanoa hääkutsussa nätisti, että juhlat eivät sovellu lapsille?

Vierailija
31.12.2019 |

Juuri noin niin kuin otsikossa, niinkö? Vai onko vielä nätimpää ilmausta, ideoita?

Kommentit (643)

Vierailija
81/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..

Mitä olen aiheesta kekustelua ja ystävieni toimintaa seurannut, niin on hyvin erilaiaia tapoja viettää juhlia. Myös kutsuttujen listat ovat hyvin erilaisia. Jotkut eivät esim.kutsu sukuaan , eivät ole läheisiä jne, vaan järjestävät juhlat vain ystävilleen.

Tuota sinunkin tapaasi olen kohdannut suurimmassa osassa niitä häitä mitä itse olen käynyt.

Se on täysin eri asia, ettei kutsu sukua, kuin että kutsuu ihmisiä, joilla on lapsia, mutta alkaa määräilemään, etteivät nämä saa tulla lastensa kanssa. Varsinkin, kun siihen rajoitukseen ei ole yhtäkään tervepäistä syytä olemassa.

Miksi kutsua pienten lasten vanhempia siis paikalle olleenkaan?

Siksi, kun sinä et ole maailman ainut ihminen ja vanhempi? Vaikka sinä et voi olla yhtä iltaa vuodessa erossa lapsistasi, niin joku toinen voi olla - ja voi jopa nauttia siitä? Miksei näitä ihmisiä saisi kutsua häihin vain siksi, että Juuri Sinä saatat loukkaantua?

Herää, koko maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä.

Olet YHTÄ TYHMÄ ja aivoton, kuin ketjun aloittajakin. Sanotaanko jossain, että lapset on PAKKO ottaa mukaan?

EI SANOTTU. Siinä. Koita tajuta, mitä SE MAHTAAKAAN tarkoittaa.

Lapsista voi olla erittäin hyvin erossa, jos se on oma valinta ja päätös. Mutta mitäs, jos se ei olekaan mahdollista?

Nyt on kyllä niin keskenkasvuista riehumista, että kannattaa ehkä vähän vielä aikuistua ennen kuin alkaa miettimään sitä ehkäisyn poisjättöä.

Minä tarkoitin, että minä en halua jäädä ilman hääkutsua siksi, että sinun mielestäsi lapsiperheen vanhempia ei saisi edes kutsua lapsettomiin häihin. Siksihän niitä vieraita ylipäätään kutsutaan - siltä varalta että joku haluaisi tulla. Jos joku vetää kutsusta herneet nenään, niin sekin on varmasti ihan hyvä tieto jatkoyhteydenpitoa ajatellen.

Oma kommenttisi oli kylläkin tässä se lapsellinen. Tapanasi on siis aina ajatella vain itseäsi? Varmistaa omien etujesi toteutuminen, muista viis? Erittän epäkypsää ja lapsellista. On normaalia olettaa, että kutsutut kykenevät käyttäytymään, samoin on normaali olettaa, että he kykenevat ITSE valitsemaan, tulevatko juhliin lasten kanssa, vaiko ilman lapsia.

Jos kutsuja on niin vajaaälyinen, ja sinun tasollesi vajonnut, että haluaa rajoittaa lasten pääsyn häihinsä, niin sellaisen ihmisen ei vain kannata laittaa kutsuja niille, joilla on lapsia, koska haluaa ajatella näiden puolesta.

Lähetä sinä sitten kaverillesi kerjuukirje saada tulla, vaikka oletkin lisääntynyt, niin olette tasoisesanne seurassa. Kippis 🥂

P.S. Tiedoksesi, että toisten teksteistäei tee lapsellisia se, että niissä lukee jotain, josta sinä olet eri mieltä!

Ei tietenkään, lapsellista tekstistäsi teki nimittely ja huutaminen. Ne eivät kuulu aikuisten keskusteluun.

Eikä minun tarvitse kerjätä mitään juhliin pääsyä, minuthan nimenomaan kutsutaan niihin lapsettomiin juhliin, joihin ei sinun mielestäsi jostain syystä saisi kutsua ketään siksi että sinä et halua sinne mennä (???). Eiköhän se ole edelleen selkeintä, että järjestäjä kutsuu ne jotka haluaa paikalle ja ne menevät juhliin jotka haluavat sinne mennä. Ihan absurdi tuollainen vaatimus, että koska juuri minä en halua mennä, niin ketään muutakaan minun viiteryhmästäni ei saa kutsua.

Miksi sinut kutsuttaisiin lapsettomiin juhliin, jos kutsuja ei kutsuisi sinne niitä aikuisiakaan, joilla on lapsia? Hä?

Toisekseen ei ole kysymys minusta, vaan siitä, mitä mieltä minä olen hääkutsuista, joissa ne, keillä on lapsia, eivät saa tulla häihin lastensa kanssa.

Vierailija
82/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä keskusteluja lukiessa voi olla kiitollinen omasta lähipiiristä. Meillä luki kutsussa varmaan perinteinen juhlitaan vain aikuisten kesken, ei ollut kellekään ongelma. Kukaan lapsellinen ihminen ei jättänyt tulematta juhliimme. En myöskään aistinut minkäänlaista marttyyriutta, arvostelua tms kenenkään osalta. Kukaan ei myöskään ottanut lapsiaan mukaan.

Joten omista piireistään voi olla aika tyytyväinen, näemmä aihe vapaalla kokoontuu näitä marttyyrivanhempia, pysykää vaan kotonanne niin ei kenenkään mieli pahoitu :)

Sama juttu. Tai pari jätti tulematta, muttei vaikuttanut mitenkään loukkaantuneilta ja ylivoimaisesti suurin osa tuli. Osa jopa kiitteli, että sai kerrankin hyvällä omatunnolla juhlia kaksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua, niin tuttua, kuusi kutsua tuli vuonna 2019, yksinkään häihin emme osallistuneet. Ei vaan viitsi jättää lapsia pariksi päiväksi jonkun puolitutun hoitoon, maksaa hotellista ja kaikesta.

Samalla rahalla pääsemme vaikka Kööpenhaminaan lasten kanssa viikonlopuksi, perhereissumme ovat oikeasti kivoja. Häät on aina samanlaisia, tylsää pönötystä.

Eri asia on ystävien ja lähisuvun häät, jotka juhlimme koko perheellä.

Kaikki kuusi morsiota soittelivat perään, kun ilmoitimme ettemme valitettavasti 🤗 pääse. Yksi jopa lipsautti, että kai kuitenkin osallistutte häämatkakassan kartuttamiseen. No emme osallistu, juu emme, kun emme häihinkäön pääse. Voi sitä Martinan määrää.

Laittakaa kutsuihinne ihan sellaiset säännöt ja ohjeet kun haluatte, mutta muistakaa myös että kutsutulla on oikeus kieltäytyä, ja syy voi olla juuri ne laatimasi säännöt. Sekin pitää hyväksyä.

Vierailija
84/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea on hääjuhlissa ilman lapsia? Typeryys. Miten ne muiden mukulat siellä SINUA häiritsevät, itsekäs pikku lehmä? Miksi edes menet naisimisiin, jos olet vela? Ei tarvitse.

Hääjuhlissa on se idea, että hääpari kutsuu juuri ne, keiden haluaa olevan paikalla. Me ei kutsuttu niitä aikuisiakaan. Toiset ymmärsivät, toiset eivät.

Niin, mutta on todella kehitysvammaista kutsua niitä, joilla ON lapsia, jos samalla KIELTÄÄ heitä tuomasta lapsiaan mukaan. Se on täysin eri asia, kuin pelkkä vihkiminen ilman vieraita.

Ap ja miehensä ovat kehareita siis. Ei ole mitään tarvetta mennä naimisiin, jos ei aio lisääntyä, haloo. Vain lapset leikkivät sellaista.

Päätös siitä, osallistuuko, on joka tapauksessa kutsutulla. Osallistumatta voi jättää myös työntämättä herneitä nenään. Monella on muita syitä avioitua kuin lisääntyminen, haloo. Ja kirjoitat kamalan rumasti, mikä sinulla on kehitysvammaisia vastaan?

Kokemukseni mukaan, kokemusta löytyy koska laaja suku, herneen vetää aina syvälle se kutsuja. Kun ilmoitan ettemme tule, alkaa kerjääminen. Se on noloa kutsuvan puolelta. Minä teen kuten on pyydetty, ilmoitan ettemme osallistu, sen pitää riittää. En kaipaa kerjäämistä ja anelua. Ymmärrän, että lahjan takiahan meidät ja muut sukulaiset kutsutaan, mutta osallistumisen pitää olla vapaaehtoista. Kiitos, mutta ei kiitos.

Ok. Erikoiselta kuulostaa. Juhlia järjestävillä ja etenkin avioituessa on kai monilla muillakin muuta mielessä kuin vieraiden osallistuminen, mutta kai noinkin voi olla. Ikävänkuuloinen suku teillä.

Tarkoitatko että he kutsuvat ihmisiä mutta heitä ei kiinnosta tulevatko kutsutut häihin?

Sinä myös olet ikävän kuuloinen ja tyhmä myös.

Mitä järkeä on kutsua, jos ei kiinnosta kutsuttujen paikalle tulo? Ei nyt ihan aukea tuo sinun ajatus.

Meille on kaynyt myös, että kieltäytymisen jälkeen alkaa narina ja poisjäännin syyn tivaaminen. Meille on kertynyt varallisuutta, joten kismittäähän se, että lahja jää saamatta.

Eri

Haha tämäpä oli hauska kommentti. Eli ei kelpaa perään soittelu, muttei kelpaa sekään ettei soitella. Joillakin on näemmä aina syytä narista.

Vierailija
85/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoo, että häät on perhejuhla? Juhlan järjestäjä määrittää juhlan luonteen. Ajat muuttuu ja jos häät onkin entisaikoina olleet perhejuhla, ei se tarkoita, että niin olisi oltava ikuisesti. Harva viettää nykyään perunannostolomaa, käy entisaikojen tapaan jouluaamun kirkossa tai viettää vappua työväenjuhlana. Lomat ja juhlat kelpaa kyllä, mutta niitä vietetään omalla tavalla. Miksi häät olisi poikkeus? Kai jokainen nyt saa itse päättää millaiset juhlat järjestää ja siitä on aivan naurettavaa uhriutua jos joskus joku ei halua juhlia sinun jälkikasvusi kanssa.

Jää ihmeessä pois juhlista, et varmaan alun alkaenkaan ollut kuin kohteliaisuudesta kutsuttu. Lapsettomia häitä toivova tai kukaan muukaan tuskin on erityisen kiinnostunut näiden fanaattisten äitikuplassa elävien seurasta. Isompia sukuselkkauksia välttääkseen on pakosta kutsuttu ja kohteliaasti tottakai oltu "pahoillaan" kun ei mamma laumansa kanssa osallistu.

Vierailija
86/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea on hääjuhlissa ilman lapsia? Typeryys. Miten ne muiden mukulat siellä SINUA häiritsevät, itsekäs pikku lehmä? Miksi edes menet naisimisiin, jos olet vela? Ei tarvitse.

Hääjuhlissa on se idea, että hääpari kutsuu juuri ne, keiden haluaa olevan paikalla. Me ei kutsuttu niitä aikuisiakaan. Toiset ymmärsivät, toiset eivät.

Niin, mutta on todella kehitysvammaista kutsua niitä, joilla ON lapsia, jos samalla KIELTÄÄ heitä tuomasta lapsiaan mukaan. Se on täysin eri asia, kuin pelkkä vihkiminen ilman vieraita.

Ap ja miehensä ovat kehareita siis. Ei ole mitään tarvetta mennä naimisiin, jos ei aio lisääntyä, haloo. Vain lapset leikkivät sellaista.

Päätös siitä, osallistuuko, on joka tapauksessa kutsutulla. Osallistumatta voi jättää myös työntämättä herneitä nenään. Monella on muita syitä avioitua kuin lisääntyminen, haloo. Ja kirjoitat kamalan rumasti, mikä sinulla on kehitysvammaisia vastaan?

Kokemukseni mukaan, kokemusta löytyy koska laaja suku, herneen vetää aina syvälle se kutsuja. Kun ilmoitan ettemme tule, alkaa kerjääminen. Se on noloa kutsuvan puolelta. Minä teen kuten on pyydetty, ilmoitan ettemme osallistu, sen pitää riittää. En kaipaa kerjäämistä ja anelua. Ymmärrän, että lahjan takiahan meidät ja muut sukulaiset kutsutaan, mutta osallistumisen pitää olla vapaaehtoista. Kiitos, mutta ei kiitos.

Ok. Erikoiselta kuulostaa. Juhlia järjestävillä ja etenkin avioituessa on kai monilla muillakin muuta mielessä kuin vieraiden osallistuminen, mutta kai noinkin voi olla. Ikävänkuuloinen suku teillä.

Tarkoitatko että he kutsuvat ihmisiä mutta heitä ei kiinnosta tulevatko kutsutut häihin?

Sinä myös olet ikävän kuuloinen ja tyhmä myös.

Mitä järkeä on kutsua, jos ei kiinnosta kutsuttujen paikalle tulo? Ei nyt ihan aukea tuo sinun ajatus.

Meille on kaynyt myös, että kieltäytymisen jälkeen alkaa narina ja poisjäännin syyn tivaaminen. Meille on kertynyt varallisuutta, joten kismittäähän se, että lahja jää saamatta.

Eri

Katsos kun minulla ei ole kristallipalloa, ei kykyä arvioida kutsuttujen mahdollisuutta osallistua järjestämiinini juhliin. Voin siis vain esittää kutsun niille, joiden toivoisin olevan paikalla. Se, tulevatko he, on heidän päätöksensä, jonka he tekevät oman arvionsa perusteella. Ei syytä loukkaantua puolin eikä toisin. (Eikä kutsua tuntemattomia tyhmiksi.)

Meille ei ole koskaan naristu, kumminkaan päin, kutsuttuina tai kutsujina. Johtuisiko sitten siitä, että tekemisissä ollaan vain niiden kanssa, joiden kanssa on muutakin yhteistä kuin geenit, ja kukaan ei ole niin varaton, että kutsuisi vain lahjojen vuoksi.

Vierailija
87/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ymmärtää hyvin. Muutama ihmistyyppi on ongelmallinen.

Esikoisen vanhemmat ovat maailman napansa pauloissa ja eivät pysty näkemään vaikka olisit isoilla kirjaimilla kieltänyt Ei LAPSIA MUKAAN! He eivät ymmärrä mitä haittaa voisi kiekuvasta vauvasta olla ja hinaavat seurueensa perässä vaunuja, kaukaloa, leluja jne. tukkimaan pöytäaluetta. Kattaukseen etsiytyy ihastuttavat harmaantuneet harsot, kipot, kupot, pullot, ruokalaput, lelut, viskottua ja murustettua ruokaa pitkin muiden ruokailualuetta. Puolet ajasta imetetään ja toinen puolikas hyssytellään uneen tai koitetaan jokaiselle 5m lähemmäs tulevalle tuputtaa informaatiota mussukan ekasta hampaasta lähtien. Lopulta lähtevät klo 19.30 nukuttamaan jälkeläistä. Mitään iloa juhlavieraina ei näistä tyypeistä ole, sama kun jättäisi kutsumatta.

Toinen pienempi porukka on nämä paatuneet elämäntyöäidit. He elävät vain lastensa kautta, lapset ovat kiinni mammassa kuin ruumiinosat ja äidit eivät eroahdistukseltaan pysty olemaan lapsistaan erossa ennen kouluikää. Eivät ymmärrä miksei kaikki jumaloi samalla tavalla näitä heidän lapsikatraitaan ja kokevat henkilökohtaisena loukkauksena ettei näitä mamman murusia ole kutsuttu juhliin. Joko saapuvat paikalle kuitenkin koko laumana, ihmettelevät kun ei ole vaivauduttu huomioimaan ohjelmassa lapsia, järjestetty lastenhoitajaa ja tiloja jne. Tai jos hyvä tuuri käy, jättävät suurieleisesti uhriutuen tulematta koska lapsia ei ole kutsuttu. Turhia vieraita joka tapauksessa. Joko murjottavat illan marttyyrinä tai viettävät juhlat lastensa ehdoilla. Tuputtavat lapsia esille, sallivat juoksentelut pöytien välissä ja muualla, tanssilattialla on ok riehua ja juosta hippaa muiden seassa koska lasten täytyy saada olla lapsia, kahmivat ruoasta ja esim salaateista mansikat/hedelmät ja muut sattumat lasten lautasille kun ruoassa ei oltu huomioitu nauravilla nakeilla lapsia jne.

Terv. 4 lapsen äiti, ei lapsivihaaja, mutta myös lapsivapaita ja etenkin toisten tärkeitä juhlia arvostava

Et ilmeisesti osaa kasvattaa lapsiasi tai olla muuten normaali, jos mielestäsi lapset häiritsevät hääjuhlassa! Se on hei haloo, PERHEjuhla! Ja jos ei itse aio lapsia hankkiakaan, ei ole mitään syytä mennä naimisiinkaan.

Ihmeellinen tulkinta.

Kyllä hääpari saa järjestää näköisensä juhlat. Ohjelmassa voi olla esim. herkkiä ja tunnelmallisia musiikkiesityksiä, jotka eivät kiinnosta lapsia, mutta tarjoavat aikuisvieraille mahdollisuuden taidenautintoon.

- Miksi pitäisi tuoda lapset tällaiseen tilaisuuteen, jossa he eivät kuitenkaan viihdy?

Ellet halua olla erossa lapsistasi muutamaa tuntia tai et saa heille järjestettyä hoitajaa, ratkaisusi ei voi olla se, että tuot lapsilaumasi juhlaan, joka ei ole suunniteltu lapsivieraita ajatellen.

Kysymyksessä on todellakin sen morsiusparin tärkeä päivä - ei juuri sinua ajatellen järjestetty tilaisuus tulla "valmiiseen pöytään".

Itse olen myös neljän kivan lapsen äiti, mutta vaikka he ovat ihania, tunnen heidän jo iän asettamat rajoituksensa, enkä veisi kullanmurujani vain aikuisille tarkoitettuun kutsuvierastilaisuuteen.

Vierailija
88/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ”destination wedding”. Ja hääkutsussa lukee, että ”häämme ovat 18+ häät, joten ethän tuo lapsia vihkimiseen, coctailille etkä illallisjuhliin - erinomainen tilaisuus myös teille nuoret vanhemmat viettää ansaittua laatuaikaa keskenänne!”

Emme loukkaannu, jos joku ei tule, oli syynä lapset tai mikä tahansa. En myöskään ymmärrä, miksi kutsutut loukkaantuisivat siitä, että me haluamme viettää meidän näköisemme häät ilman lapsia, lapset eivät muutenkaan kuulu tulevaisuuden suunnitelmiimme.

Mutta tähän mennessä vastanneet ovat olleet innoissaan ulkomailla vietettävistä häistä, joihin he aikovat yhdistää viikon-parin loman.

Vierailija
89/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin samaa. Ei meillä ollut aikaa alkaa soittelemaan vieraille perään ja kerjäämään heitä häihin. Kaikki ketä kutsuttiin haluttiin paikalle, mutta ei se päivä nyt sentään siitä pilalle mennyt jos joku ei päässytkään. 120 vieraan kanssa olisi ollut täysin epärealistista kuvitella kaikkien pääsevän. Ihmettelen näitä tarinoita, joissa kaikki kaukaisimmatkin sukulaiset soitetaan moneen kertaan läpi ja kerjäätään juhliin.

Vierailija
90/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai saa juhlia häitä ilman lapsia!! Lapset yleensä kuuluu häitten jälkeiseen elämään paitsi jos toisella kierroksella menossa. Ihmettelen kyllä jos hääparilla lapsia ja silti lapsikielto mutta ylipäätään hääpari on se joka päättää häittensä sisällöstä ja keitä sinne kutsuu. Ihan turhaan ulisette kuinka häät on lasten/perhejuhla jne, ei todellakaan ole... se on hääparin juhla.

Vierailija
91/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaikissa juhlissani jäänyt rahallisesti häviölle, jos lasketaan lahjat vs järjestelyt. Olen halunnut järjestää juhlat ystävilleni. Halunnut, että he nauttivat ja pitävät hauskaa. En ole koskaan kutsunut ketään lahjan takia. Joskus olen kutsunut sukulaisia tapojen takia. Muuten olen rajannut juhlan luonteen ja rahan rajallisuuden tai jonkun muun takia kutsuttuja.

Aika monissa juhlissa joissa olen ollut, on ajateltu vieraiden viihtymistä, eikä koskaan ole rahastus tullut mieleen. En tiedä olenko erikoisesta suvusta ja ystäväpiiristä, kun niin moni kokee juhlan järjestäjien vain olen ilkeitä ja rahan perässä.

Vierailija
92/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän vaikea tajuta, miten tästäkin luodaan ongelma. Joku pitää juhlat koulun jumppasalissa ja toiset ravintolassa. Olin häissä, joissa ei ollut ketään alle 10-vuotiasta (tai ei pitänyt olla) ja ihan hyvä niin, sillä juhlapaikkana oli sokkeloinen kartano, rapukestimäinen ohjelma eli maljoja nosteltiin ja kaikissa pöydissä oli pulloja ja laseja. Yksi pariskunta oli tuonut toivomuksesta huolimatta reilun vuoden ikäisen häihin, ei ollut syöttötuolia, ei sopivaa ruokaa eikä tilaa vaunuille, joissa lasta olisi voinut nukuttaa vaan pariskunnasta toisen piti koko ajan seistä eteisessä hyssyttelemässä, kun ohjelman edetessä ei vain voinut antaa sen lapsen huutaa eikä kävely tullut kysymykseenkään korkeiden kynnysten ja ahtaiden tilojen vuoksi. Näille häät olivat varmasti ikävät ja tylsät, mutta meille muille aivan mahtavat.

Toisaalta olen ollut häissä, joissa lapsilla oli tilaa juosta ja jopa omaa ohjelmaa - mikä toisaalta tuntui vähän oudolta, kun moni perheellinen - en minä - nimenomaan perustelee sitä lasten tuomista häihin sillä, että perhe saa olla yhdessä. Miten se perhe on yhdessä tai miten se lapsi oppii juhlatapoja, jos se on muiden ikäistensä kanssa toisessa huoneessa katsomassa piirrrettyjä tai piirtämässä piirustuksia jonkun onnettoman teiniserkun vahtiessa vieressä? Eikö loppupeleissä niiden vanhempien pitäisi ihan itse huolehtia jälkikasvunsa viihtymisestä, kun häiden ohjelma ei todennäköisesti viihdytä aivan kaikkia vauvasta vaariin?

Meillä on pieni suku, joten omat lapseni eivät ole juuri häissä olleet (toinen ollut kerran) mutta monenmoisia syntymäpäiväjuhlia on tullut vietettyä ravintoloissa tai muissa tiloissa ja niissä ovat ihan oppineet, miten juhlissa ollaan ja myös tajunneet, että se ohjelma ei ole juuri heille räätälöity niin kuin se ei todennäköisesti ole räätälöity oikeastaan kenellekään muulle kuin juhlakalulle itselleen. Silti ei ole tarvittu leikittäjää eikä videoita vaan me vanhemmat olemme hoitaneet jälkikasvumme ja vieneet tarvittaessa pois, jos alkaisivat olla häiriöksi muille.

On huvittavaa, että hääparia syytetään itsekkyydestä, jos se ei toimi oman mielen mukaan mutta omaa napaa ei katsota lainkaan. Juhlien järjestäjä päättää, minkälaiset juhlat ovat ja kutsutut päättävät, tulevatko vai eivät. Jos on niin kiinni lapsissaan, ettei ilta ilman näitä onnistu, niin sitten ei tule ja se on varmasti hyvä ratkaisu. En kuitenkaan ymmärrä, miksi lapseton hääpari ei saisi viettää juuri sellaisia häitä, kun haluavat ihan niin kuin se kasikymppinen vaari voi viettää juuri sellaiset syntymäpäiväjuhlat kuin haluaa ilman että pitää jokaista lastenlastenlastenlasta huomioida erikseen. Juhlien kohderyhmä on usein samankaltainen kuin juhlakalu itse, ja muiden se pitää vain hyväksyä.

Vierailija
93/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille, joiden mielestä lapsista ei ole mitään haittaa. Esimerkiksi meillä niistä olisi ollut se haitta, että olisi jäänyt 30 kaveria kutsumatta ja tilalle olisi pitänyt kutsua ihmisiä, joihin meillä ei ole henkilökohtaista sidettä ja joista osaa ei oltu koskaan tavattukaan. Jos tilat on rajattoman suuret, niin sitten tätä ongelmaa ei ehkä ole. Meillä teki 120 hengen tilakin tiukkaa. Onneksi meidän vieraat ei murjottaneet.

Vierailija
94/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esikoisen vanhemmat ovat maailman napansa pauloissa ja eivät pysty näkemään vaikka olisit isoilla kirjaimilla kieltänyt Ei LAPSIA MUKAAN! He eivät ymmärrä mitä haittaa voisi kiekuvasta vauvasta olla ja hinaavat seurueensa perässä vaunuja, kaukaloa, leluja jne. tukkimaan pöytäaluetta. Kattaukseen etsiytyy ihastuttavat harmaantuneet harsot, kipot, kupot, pullot, ruokalaput, lelut, viskottua ja murustettua ruokaa pitkin muiden ruokailualuetta. Puolet ajasta imetetään ja toinen puolikas hyssytellään uneen tai koitetaan jokaiselle 5m lähemmäs tulevalle tuputtaa informaatiota mussukan ekasta hampaasta lähtien. Lopulta lähtevät klo 19.30 nukuttamaan jälkeläistä. Mitään iloa juhlavieraina ei näistä tyypeistä ole, sama kun jättäisi kutsumatta.

Toinen pienempi porukka on nämä paatuneet elämäntyöäidit. He elävät vain lastensa kautta, lapset ovat kiinni mammassa kuin ruumiinosat ja äidit eivät eroahdistukseltaan pysty olemaan lapsistaan erossa ennen kouluikää. Eivät ymmärrä miksei kaikki jumaloi samalla tavalla näitä heidän lapsikatraitaan ja kokevat henkilökohtaisena loukkauksena ettei näitä mamman murusia ole kutsuttu juhliin. Joko saapuvat paikalle kuitenkin koko laumana, ihmettelevät kun ei ole vaivauduttu huomioimaan ohjelmassa lapsia, järjestetty lastenhoitajaa ja tiloja jne. Tai jos hyvä tuuri käy, jättävät suurieleisesti uhriutuen tulematta koska lapsia ei ole kutsuttu. Turhia vieraita joka tapauksessa. Joko murjottavat illan marttyyrinä tai viettävät juhlat lastensa ehdoilla. Tuputtavat lapsia esille, sallivat juoksentelut pöytien välissä ja muualla, tanssilattialla on ok riehua ja juosta hippaa muiden seassa koska lasten täytyy saada olla lapsia, kahmivat ruoasta ja esim salaateista mansikat/hedelmät ja muut sattumat lasten lautasille kun ruoassa ei oltu huomioitu nauravilla nakeilla lapsia jne.

Terv. 4 lapsen äiti, ei lapsivihaaja, mutta myös lapsivapaita ja etenkin toisten tärkeitä juhlia arvostava

Et ilmeisesti osaa kasvattaa lapsiasi tai olla muuten normaali, jos mielestäsi lapset häiritsevät hääjuhlassa! Se on hei haloo, PERHEjuhla! Ja jos ei itse aio lapsia hankkiakaan, ei ole mitään syytä mennä naimisiinkaan.

Ihmeellinen tulkinta.

Kyllä hääpari saa järjestää näköisensä juhlat. Ohjelmassa voi olla esim. herkkiä ja tunnelmallisia musiikkiesityksiä, jotka eivät kiinnosta lapsia, mutta tarjoavat aikuisvieraille mahdollisuuden taidenautintoon.

- Miksi pitäisi tuoda lapset tällaiseen tilaisuuteen, jossa he eivät kuitenkaan viihdy?

Ellet halua olla erossa lapsistasi muutamaa tuntia tai et saa heille järjestettyä hoitajaa, ratkaisusi ei voi olla se, että tuot lapsilaumasi juhlaan, joka ei ole suunniteltu lapsivieraita ajatellen.

Kysymyksessä on todellakin sen morsiusparin tärkeä päivä - ei juuri sinua ajatellen järjestetty tilaisuus tulla "valmiiseen pöytään".

Itse olen myös neljän kivan lapsen äiti, mutta vaikka he ovat ihania, tunnen heidän jo iän asettamat rajoituksensa, enkä veisi kullanmurujani vain aikuisille tarkoitettuun kutsuvierastilaisuuteen.

En minä tässä puhu itsestäni, vaikka minulla lapsia onkin, vaan siitä, mitä mieltä minä olen ihmisistä, jotka eivät voi kutsua aikuisia häihin niin, että lapsetkin SAAVAT osallistua.

Vierailija
95/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveän vaikea tajuta, miten tästäkin luodaan ongelma. Joku pitää juhlat koulun jumppasalissa ja toiset ravintolassa. Olin häissä, joissa ei ollut ketään alle 10-vuotiasta (tai ei pitänyt olla) ja ihan hyvä niin, sillä juhlapaikkana oli sokkeloinen kartano, rapukestimäinen ohjelma eli maljoja nosteltiin ja kaikissa pöydissä oli pulloja ja laseja. Yksi pariskunta oli tuonut toivomuksesta huolimatta reilun vuoden ikäisen häihin, ei ollut syöttötuolia, ei sopivaa ruokaa eikä tilaa vaunuille, joissa lasta olisi voinut nukuttaa vaan pariskunnasta toisen piti koko ajan seistä eteisessä hyssyttelemässä, kun ohjelman edetessä ei vain voinut antaa sen lapsen huutaa eikä kävely tullut kysymykseenkään korkeiden kynnysten ja ahtaiden tilojen vuoksi. Näille häät olivat varmasti ikävät ja tylsät, mutta meille muille aivan mahtavat.

Toisaalta olen ollut häissä, joissa lapsilla oli tilaa juosta ja jopa omaa ohjelmaa - mikä toisaalta tuntui vähän oudolta, kun moni perheellinen - en minä - nimenomaan perustelee sitä lasten tuomista häihin sillä, että perhe saa olla yhdessä. Miten se perhe on yhdessä tai miten se lapsi oppii juhlatapoja, jos se on muiden ikäistensä kanssa toisessa huoneessa katsomassa piirrrettyjä tai piirtämässä piirustuksia jonkun onnettoman teiniserkun vahtiessa vieressä? Eikö loppupeleissä niiden vanhempien pitäisi ihan itse huolehtia jälkikasvunsa viihtymisestä, kun häiden ohjelma ei todennäköisesti viihdytä aivan kaikkia vauvasta vaariin?

Meillä on pieni suku, joten omat lapseni eivät ole juuri häissä olleet (toinen ollut kerran) mutta monenmoisia syntymäpäiväjuhlia on tullut vietettyä ravintoloissa tai muissa tiloissa ja niissä ovat ihan oppineet, miten juhlissa ollaan ja myös tajunneet, että se ohjelma ei ole juuri heille räätälöity niin kuin se ei todennäköisesti ole räätälöity oikeastaan kenellekään muulle kuin juhlakalulle itselleen. Silti ei ole tarvittu leikittäjää eikä videoita vaan me vanhemmat olemme hoitaneet jälkikasvumme ja vieneet tarvittaessa pois, jos alkaisivat olla häiriöksi muille.

On huvittavaa, että hääparia syytetään itsekkyydestä, jos se ei toimi oman mielen mukaan mutta omaa napaa ei katsota lainkaan. Juhlien järjestäjä päättää, minkälaiset juhlat ovat ja kutsutut päättävät, tulevatko vai eivät. Jos on niin kiinni lapsissaan, ettei ilta ilman näitä onnistu, niin sitten ei tule ja se on varmasti hyvä ratkaisu. En kuitenkaan ymmärrä, miksi lapseton hääpari ei saisi viettää juuri sellaisia häitä, kun haluavat ihan niin kuin se kasikymppinen vaari voi viettää juuri sellaiset syntymäpäiväjuhlat kuin haluaa ilman että pitää jokaista lastenlastenlastenlasta huomioida erikseen. Juhlien kohderyhmä on usein samankaltainen kuin juhlakalu itse, ja muiden se pitää vain hyväksyä.

Ja kerrotko vielä, minkä ihmeen takia sellaista mieltä ei saa olla, että ne, jotka eivät kutsu häihinsä vanhempia lapsineen, ovat moukkia?

Vierailija
96/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset häät ei sovellu 17-vuotiaalle?

Vierailija
97/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..

Mitä olen aiheesta kekustelua ja ystävieni toimintaa seurannut, niin on hyvin erilaiaia tapoja viettää juhlia. Myös kutsuttujen listat ovat hyvin erilaisia. Jotkut eivät esim.kutsu sukuaan , eivät ole läheisiä jne, vaan järjestävät juhlat vain ystävilleen.

Tuota sinunkin tapaasi olen kohdannut suurimmassa osassa niitä häitä mitä itse olen käynyt.

Se on täysin eri asia, ettei kutsu sukua, kuin että kutsuu ihmisiä, joilla on lapsia, mutta alkaa määräilemään, etteivät nämä saa tulla lastensa kanssa. Varsinkin, kun siihen rajoitukseen ei ole yhtäkään tervepäistä syytä olemassa.

Miksi kutsua pienten lasten vanhempia siis paikalle olleenkaan?

Siksi, kun sinä et ole maailman ainut ihminen ja vanhempi? Vaikka sinä et voi olla yhtä iltaa vuodessa erossa lapsistasi, niin joku toinen voi olla - ja voi jopa nauttia siitä? Miksei näitä ihmisiä saisi kutsua häihin vain siksi, että Juuri Sinä saatat loukkaantua?

Herää, koko maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä.

Olet YHTÄ TYHMÄ ja aivoton, kuin ketjun aloittajakin. Sanotaanko jossain, että lapset on PAKKO ottaa mukaan?

EI SANOTTU. Siinä. Koita tajuta, mitä SE MAHTAAKAAN tarkoittaa.

Lapsista voi olla erittäin hyvin erossa, jos se on oma valinta ja päätös. Mutta mitäs, jos se ei olekaan mahdollista?

Jos ei ole mahdollista olla lapsistaan erossa, sitten ei mennä aikuisten juhliin. Et niitä lapsia voi ottaa mukaan elokuvateatteriinkaan, jos elokuvaan on ikäraja.

Sit ollaan kotona tai mennään sinne mihin lapset voi viedä.

Tuskin kukaan hirveän pahakseen panee, jos et pääse paikalle, useimmat kutsutut kuitenkin tulevat. - Se on edelleenkin sen naimisiin menevän pariskunnan suuri päivä, jonka he ovat järjestäneet mieleisellään tavalla. Heidän toiveitaan kunnioitetaan ja noudatetaan.

Vierailija
98/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin taas kun ketjun avasin että osa porukasta ei pysy aiheessa, eli eivät käsitä ap:n aloituskysymystä. Tottakai muutama vastaus on provoja, eli ihan ärsyttämisyrityksessä kommentoituja. Mutta niinkuin täällä on jo vastattu, on äitejä jotka kertakaikkiaan eivät kykenen elämään normaalia elämää vaan tekevät sen lastensa kautta. Lapset ei roiku äidissään vaan nämä äidit roikkuvat lapsissaan ja harhoissaan kuvittelevat että jokaikinen ihminen pitää niitä roikkujaäidin muksuja jotenkin ihmeellisinä.

Ja sitten tullaan tänne kiljumaan jostain "perhejuhlista", eli ei muiden toiveilla ja juhlilla ole väliä kun MINÄ haluan ne kakarani sinne häihin. Minä, minä ja minä ja mun tenavat! Nää on hupaisia tyyppejä.

Juu, on mulla lapsia (aikuisia jo kylläkin) mutta ei mulle ole koskaan tuottanut ongelmaa käsittää että juhlat juhlan järjestäjän ehdoilla. Ja ihanaa oli aikoinaan päästä aikuisten kesken jonnekin, mä en ollut takertunut lapsiini eikä ne muhun. Meillä oli normi suhde.

Vierailija
99/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen tulkinta.

En minä tässä puhu itsestäni, vaikka minulla lapsia onkin, vaan siitä, mitä mieltä minä olen ihmisistä, jotka eivät voi kutsua aikuisia häihin niin, että lapsetkin SAAVAT osallistua.

No eikös se ole vaan hyvä, että nämä sinun halveksumasi aikuisten juhlien järjestäjät on varsin helppo tunnistaa ja voit jatkossa välttää heidän seuransa. Toista se on meillä jotka haluaisimme välttää kitkeriä muiden kutsuvieraslistoista nurisevia ihmisiä, te kun saatatte larpata erehdyttävän normaalia ulospäin.

Vierailija
100/643 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en veisi lapsiani minnekään häihin koska ei häät ole mikään hoplop. Kaikki juhlat missä olen ollut niin lapset kyllästyvät aika äkkiä kun pitää istua nätisti ja hiljaa paikoillaan, moni on pilannut vihkimisosiot itkuhuudoillaan tai lähteneet juoksentelemaan.. hääjuhlissa villiintyvät entisestään kun saavat syödäkseen ja tietty kavereita niin ralli alkaa. Lasten juoksentelu ja kiljunauraminen sisätiloissa ei ole yhtään suloista, ärsyttävää kun älämölö vie huomion itse hääparista ja mukavasta seurustelusta. Ulkohäissä helpompaa kun on tilaa kaikille niin muksutkin voi vähän vapaammin riehua.

Hääparilla ei ole velvollisuutta huomioida lapsia häissään jos eivät itse halua( vanhemmat on aina vastuussa) saatika kutsua niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme