Kuinka sanoa hääkutsussa nätisti, että juhlat eivät sovellu lapsille?
Juuri noin niin kuin otsikossa, niinkö? Vai onko vielä nätimpää ilmausta, ideoita?
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Itse en veisi lapsiani minnekään häihin koska ei häät ole mikään hoplop. Kaikki juhlat missä olen ollut niin lapset kyllästyvät aika äkkiä kun pitää istua nätisti ja hiljaa paikoillaan, moni on pilannut vihkimisosiot itkuhuudoillaan tai lähteneet juoksentelemaan.. hääjuhlissa villiintyvät entisestään kun saavat syödäkseen ja tietty kavereita niin ralli alkaa. Lasten juoksentelu ja kiljunauraminen sisätiloissa ei ole yhtään suloista, ärsyttävää kun älämölö vie huomion itse hääparista ja mukavasta seurustelusta. Ulkohäissä helpompaa kun on tilaa kaikille niin muksutkin voi vähän vapaammin riehua.
Hääparilla ei ole velvollisuutta huomioida lapsia häissään jos eivät itse halua( vanhemmat on aina vastuussa) saatika kutsua niitä.
Tämä. Jos menisin naimisiin, niin kyllä mä varmaan silti sallisin lasten osallistumisen. Eniten mua huolettaisi vaan se, että jos itse alttarilla vihkiminen menisi pilalle lapsen huutoitkuraivareiden takia, niin se kyllä huolellisesti mun näkökulmasta pilaisi ehkä mun elämän kauneimman hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pöyristyttävää. Eihän ne lapsetkaan opi tarpeeksi elämästä, jos ne aina sysätään sivuun. Lapsen kanssa voi poistua hyvissä ajoin, ennen 'aikuismaisia' temmellyksiä.
Tajuatko yhtään paljonko esim. ruokailut häissä maksaa? Kuka haluaa tinkiä muusta vierasmäärästä ja omien ystävien määrästä, jotta sinä voit tulla juhliin viisihenkisen perheesi kanssa opettamaan lapsille elämää ja pöytätapoja? Tai jos tilat kuitenkin sallivat isomman porukan, kuka silti haluaa kustantaa ravintolaruokailun sinulle ja opetuslapsillesi ja katsoa sitten kun poistutte juuri kun juhlat varsinaisesti ovat alkamassa?
Kerro mitä iloa tai lisäarvoa teidän seurueesta on hääparille?
Jos ei ole varaa järjestää häitä niin ehkä kannattIsi vaan käydä maistraatissa parin todistajan kanssa. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
"Juhlimme aikuisten kesken." Fiksuimmat toki ymmärtävät, että kun kuoressa lukee Matti ja Liisa, se koskee vain Mattia ja Liisaa eikä myös Pirkkoa ja Pekkaa.
Ei se aina ole niin itsestään selvää. Jos Pirkko ja Pekka ovat 18 vee ja asuvat kotona, niin aikuisten keskenkin on vähän hämärä.
Jos tunnette pakottavaa tarvetta tuoda jälkikasvuanne elämämme tärkeimpään päivään, pyydämme Teitä harkitsemaan osallistumistanne uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ymmärtää hyvin. Muutama ihmistyyppi on ongelmallinen.
Esikoisen vanhemmat ovat maailman napansa pauloissa ja eivät pysty näkemään vaikka olisit isoilla kirjaimilla kieltänyt Ei LAPSIA MUKAAN! He eivät ymmärrä mitä haittaa voisi kiekuvasta vauvasta olla ja hinaavat seurueensa perässä vaunuja, kaukaloa, leluja jne. tukkimaan pöytäaluetta. Kattaukseen etsiytyy ihastuttavat harmaantuneet harsot, kipot, kupot, pullot, ruokalaput, lelut, viskottua ja murustettua ruokaa pitkin muiden ruokailualuetta. Puolet ajasta imetetään ja toinen puolikas hyssytellään uneen tai koitetaan jokaiselle 5m lähemmäs tulevalle tuputtaa informaatiota mussukan ekasta hampaasta lähtien. Lopulta lähtevät klo 19.30 nukuttamaan jälkeläistä. Mitään iloa juhlavieraina ei näistä tyypeistä ole, sama kun jättäisi kutsumatta.
Toinen pienempi porukka on nämä paatuneet elämäntyöäidit. He elävät vain lastensa kautta, lapset ovat kiinni mammassa kuin ruumiinosat ja äidit eivät eroahdistukseltaan pysty olemaan lapsistaan erossa ennen kouluikää. Eivät ymmärrä miksei kaikki jumaloi samalla tavalla näitä heidän lapsikatraitaan ja kokevat henkilökohtaisena loukkauksena ettei näitä mamman murusia ole kutsuttu juhliin. Joko saapuvat paikalle kuitenkin koko laumana, ihmettelevät kun ei ole vaivauduttu huomioimaan ohjelmassa lapsia, järjestetty lastenhoitajaa ja tiloja jne. Tai jos hyvä tuuri käy, jättävät suurieleisesti uhriutuen tulematta koska lapsia ei ole kutsuttu. Turhia vieraita joka tapauksessa. Joko murjottavat illan marttyyrinä tai viettävät juhlat lastensa ehdoilla. Tuputtavat lapsia esille, sallivat juoksentelut pöytien välissä ja muualla, tanssilattialla on ok riehua ja juosta hippaa muiden seassa koska lasten täytyy saada olla lapsia, kahmivat ruoasta ja esim salaateista mansikat/hedelmät ja muut sattumat lasten lautasille kun ruoassa ei oltu huomioitu nauravilla nakeilla lapsia jne.
Terv. 4 lapsen äiti, ei lapsivihaaja, mutta myös lapsivapaita ja etenkin toisten tärkeitä juhlia arvostava
Kaikilla ei ole mahdollisuutta järjestää sitä hoitoa juhlien ajaksi. Jos haluat minut paikalle tulen lasteni kanssa. Jos lapset eivät ole tervetulleita, en tule minäkään. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku aina loukkaantuu, mutta minä olen sitä mieltä, että sellaisista ihmisistä ei tarvitse välittää joiden mielestä toisen ihmisen hääjuhlan pitäisi pyöriä heidän napansa ympärillä.
Juuri näin ja sama toisinpäin. Kurjaa kun ilmoitamme ettemme tule niin alkaa saakelinmoinen vinkuna, miksi ette tule, tulisitte nyt.
Emme tule, emmekä ole velvollisia perustelemaan. Meille häät on perhejuhla, emme jätä lapsia kotiin. Sinä saat juhlia miten haluat, ja me voimm tehdä jotain kivaa sillä ajalla kun osallistuisimme tylsiin häihisi. Ps. Emme lähetä lahjakaan.Tämä.
No minusta on kyllä erittäin hyvä, että ihmiset jotka haluaisivat päättää muiden juhlista ("meille häät on perhejuhla" - niin, omat häänne, muiden juhlat ovat sellaiset millaisiksi ne järjestetään) tai pitävät meidän juhlia jo valmiiksi tylsinä jättävät tulematta. Häät tulee lähes poikkeuksetta ihan hemmetin kalliiksi, ei sinne tarvitse ketään nenännyrpistelijöitä patsastelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en veisi lapsiani minnekään häihin koska ei häät ole mikään hoplop. Kaikki juhlat missä olen ollut niin lapset kyllästyvät aika äkkiä kun pitää istua nätisti ja hiljaa paikoillaan, moni on pilannut vihkimisosiot itkuhuudoillaan tai lähteneet juoksentelemaan.. hääjuhlissa villiintyvät entisestään kun saavat syödäkseen ja tietty kavereita niin ralli alkaa. Lasten juoksentelu ja kiljunauraminen sisätiloissa ei ole yhtään suloista, ärsyttävää kun älämölö vie huomion itse hääparista ja mukavasta seurustelusta. Ulkohäissä helpompaa kun on tilaa kaikille niin muksutkin voi vähän vapaammin riehua.
Hääparilla ei ole velvollisuutta huomioida lapsia häissään jos eivät itse halua( vanhemmat on aina vastuussa) saatika kutsua niitä.Tämä. Jos menisin naimisiin, niin kyllä mä varmaan silti sallisin lasten osallistumisen. Eniten mua huolettaisi vaan se, että jos itse alttarilla vihkiminen menisi pilalle lapsen huutoitkuraivareiden takia, niin se kyllä huolellisesti mun näkökulmasta pilaisi ehkä mun elämän kauneimman hetken.
Omalla kohdallani miehen siskolla oli häidemme aikaan kolme lasta, joista nuorin puolivuotias. Ja voin sanoa, että en edes huomannut siellä alttarilla että tämä nuorin oli alkanut itkemään ja siinä hötäkässä isommat myös jotain ääntelehtimään. Olin niin keskittynyt siihen papin puheeseen ja muutenkin tunteiden vallassa. Vasta myöhemmin kuulin tästä episodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveän vaikea tajuta, miten tästäkin luodaan ongelma. Joku pitää juhlat koulun jumppasalissa ja toiset ravintolassa. Olin häissä, joissa ei ollut ketään alle 10-vuotiasta (tai ei pitänyt olla) ja ihan hyvä niin, sillä juhlapaikkana oli sokkeloinen kartano, rapukestimäinen ohjelma eli maljoja nosteltiin ja kaikissa pöydissä oli pulloja ja laseja. Yksi pariskunta oli tuonut toivomuksesta huolimatta reilun vuoden ikäisen häihin, ei ollut syöttötuolia, ei sopivaa ruokaa eikä tilaa vaunuille, joissa lasta olisi voinut nukuttaa vaan pariskunnasta toisen piti koko ajan seistä eteisessä hyssyttelemässä, kun ohjelman edetessä ei vain voinut antaa sen lapsen huutaa eikä kävely tullut kysymykseenkään korkeiden kynnysten ja ahtaiden tilojen vuoksi. Näille häät olivat varmasti ikävät ja tylsät, mutta meille muille aivan mahtavat.
Toisaalta olen ollut häissä, joissa lapsilla oli tilaa juosta ja jopa omaa ohjelmaa - mikä toisaalta tuntui vähän oudolta, kun moni perheellinen - en minä - nimenomaan perustelee sitä lasten tuomista häihin sillä, että perhe saa olla yhdessä. Miten se perhe on yhdessä tai miten se lapsi oppii juhlatapoja, jos se on muiden ikäistensä kanssa toisessa huoneessa katsomassa piirrrettyjä tai piirtämässä piirustuksia jonkun onnettoman teiniserkun vahtiessa vieressä? Eikö loppupeleissä niiden vanhempien pitäisi ihan itse huolehtia jälkikasvunsa viihtymisestä, kun häiden ohjelma ei todennäköisesti viihdytä aivan kaikkia vauvasta vaariin?
Meillä on pieni suku, joten omat lapseni eivät ole juuri häissä olleet (toinen ollut kerran) mutta monenmoisia syntymäpäiväjuhlia on tullut vietettyä ravintoloissa tai muissa tiloissa ja niissä ovat ihan oppineet, miten juhlissa ollaan ja myös tajunneet, että se ohjelma ei ole juuri heille räätälöity niin kuin se ei todennäköisesti ole räätälöity oikeastaan kenellekään muulle kuin juhlakalulle itselleen. Silti ei ole tarvittu leikittäjää eikä videoita vaan me vanhemmat olemme hoitaneet jälkikasvumme ja vieneet tarvittaessa pois, jos alkaisivat olla häiriöksi muille.
On huvittavaa, että hääparia syytetään itsekkyydestä, jos se ei toimi oman mielen mukaan mutta omaa napaa ei katsota lainkaan. Juhlien järjestäjä päättää, minkälaiset juhlat ovat ja kutsutut päättävät, tulevatko vai eivät. Jos on niin kiinni lapsissaan, ettei ilta ilman näitä onnistu, niin sitten ei tule ja se on varmasti hyvä ratkaisu. En kuitenkaan ymmärrä, miksi lapseton hääpari ei saisi viettää juuri sellaisia häitä, kun haluavat ihan niin kuin se kasikymppinen vaari voi viettää juuri sellaiset syntymäpäiväjuhlat kuin haluaa ilman että pitää jokaista lastenlastenlastenlasta huomioida erikseen. Juhlien kohderyhmä on usein samankaltainen kuin juhlakalu itse, ja muiden se pitää vain hyväksyä.
Ja kerrotko vielä, minkä ihmeen takia sellaista mieltä ei saa olla, että ne, jotka eivät kutsu häihinsä vanhempia lapsineen, ovat moukkia?
Vastaan eri henkilönä ihan sivusta: moukka on, jos ei ymmärrä, että juhlan järjestäjä tekee juuri sellaiset juhlat kuin haluaa ja kutsuu juuri sellaiset vieraat kuin haluaa. On moukkamaista, jos ei sitä ymmärrä ja hyväksy. Mitä se edes sinulle kuuluu miten erilaiset ihmiset juhlivat. Saattaisin juuri itse järjestää aikuisten häät, koska sinne ohjelma, ruoka, juhlapaikka jne. eivät varmastikaan olisi lapsille sopivia. Ja koska ne omat juhlani, niin ei ole mitään syytä miksi tekisin niistä jotkin lapsijuhlat.
Kerro mitä iloa tai lisäarvoa teidän seurueesta on hääparille?[/quote]
Monesti tätä itse kyllä ihmettelen. Ilmeisesti olettavat saavansa lahjan? Mieluummin olen tulematta kokonaan kuin tuhlaan aikaa ja rahaa. Valitettavasti emme pääse tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoisen vanhemmat ovat maailman napansa pauloissa ja eivät pysty näkemään vaikka olisit isoilla kirjaimilla kieltänyt Ei LAPSIA MUKAAN! He eivät ymmärrä mitä haittaa voisi kiekuvasta vauvasta olla ja hinaavat seurueensa perässä vaunuja, kaukaloa, leluja jne. tukkimaan pöytäaluetta. Kattaukseen etsiytyy ihastuttavat harmaantuneet harsot, kipot, kupot, pullot, ruokalaput, lelut, viskottua ja murustettua ruokaa pitkin muiden ruokailualuetta. Puolet ajasta imetetään ja toinen puolikas hyssytellään uneen tai koitetaan jokaiselle 5m lähemmäs tulevalle tuputtaa informaatiota mussukan ekasta hampaasta lähtien. Lopulta lähtevät klo 19.30 nukuttamaan jälkeläistä. Mitään iloa juhlavieraina ei näistä tyypeistä ole, sama kun jättäisi kutsumatta.
Toinen pienempi porukka on nämä paatuneet elämäntyöäidit. He elävät vain lastensa kautta, lapset ovat kiinni mammassa kuin ruumiinosat ja äidit eivät eroahdistukseltaan pysty olemaan lapsistaan erossa ennen kouluikää. Eivät ymmärrä miksei kaikki jumaloi samalla tavalla näitä heidän lapsikatraitaan ja kokevat henkilökohtaisena loukkauksena ettei näitä mamman murusia ole kutsuttu juhliin. Joko saapuvat paikalle kuitenkin koko laumana, ihmettelevät kun ei ole vaivauduttu huomioimaan ohjelmassa lapsia, järjestetty lastenhoitajaa ja tiloja jne. Tai jos hyvä tuuri käy, jättävät suurieleisesti uhriutuen tulematta koska lapsia ei ole kutsuttu. Turhia vieraita joka tapauksessa. Joko murjottavat illan marttyyrinä tai viettävät juhlat lastensa ehdoilla. Tuputtavat lapsia esille, sallivat juoksentelut pöytien välissä ja muualla, tanssilattialla on ok riehua ja juosta hippaa muiden seassa koska lasten täytyy saada olla lapsia, kahmivat ruoasta ja esim salaateista mansikat/hedelmät ja muut sattumat lasten lautasille kun ruoassa ei oltu huomioitu nauravilla nakeilla lapsia jne.
Terv. 4 lapsen äiti, ei lapsivihaaja, mutta myös lapsivapaita ja etenkin toisten tärkeitä juhlia arvostava
Kaikilla ei ole mahdollisuutta järjestää sitä hoitoa juhlien ajaksi. Jos haluat minut paikalle tulen lasteni kanssa. Jos lapset eivät ole tervetulleita, en tule minäkään. Yksinkertaista.
Juurikin näin, ja arvaa kuka sinua kaipaa?
Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pöyristyttävää. Eihän ne lapsetkaan opi tarpeeksi elämästä, jos ne aina sysätään sivuun. Lapsen kanssa voi poistua hyvissä ajoin, ennen 'aikuismaisia' temmellyksiä.
Tajuatko yhtään paljonko esim. ruokailut häissä maksaa? Kuka haluaa tinkiä muusta vierasmäärästä ja omien ystävien määrästä, jotta sinä voit tulla juhliin viisihenkisen perheesi kanssa opettamaan lapsille elämää ja pöytätapoja? Tai jos tilat kuitenkin sallivat isomman porukan, kuka silti haluaa kustantaa ravintolaruokailun sinulle ja opetuslapsillesi ja katsoa sitten kun poistutte juuri kun juhlat varsinaisesti ovat alkamassa?
Kerro mitä iloa tai lisäarvoa teidän seurueesta on hääparille?
Jos ei ole varaa järjestää häitä niin ehkä kannattIsi vaan käydä maistraatissa parin todistajan kanssa. Problem solved.
Ei kai tuossa siitä ollut kyse, ettei ole varaa järjestää minkäänlaisia häitä. Useimmilla nyt ei vaan ole budjetissa taivas rajana. Joku jättää kutsumatta kaverit, toinen sukulaiset, kolmas lapset. Joku karsii jollakin muulla tavalla. Ei se nyt ihan niinkään mene, että jos ei joku koe voivansa järjestää juuri sinun vaatimuksiasi vastaavia juhlia, niin sitten hän ei saa järjestää juhlia ollenkaan. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..
Tajuatko, kuinka paljon juhlapaikka, ruokailut ja tarjoilut "kaikille" maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se on varmasti juuri oikea ratkaisu jäädä pois.
Jos vaikkapa siskoni olisi laittanut hääkutsuun 'vain aikuisten kesken', niin menemättä olisi jäänyt myös meiltä aikuisilta. Joillekin kavereille voi jotenkin ehkä nätisti sanoa noin, mutta minä sukulaisena olisin kyllä loukkaantunut, etteivät kouluikäiset lapset ole tervetulleita tätinsä häihin.
Ei lapsia -rajoitus todennäköisesti johtaa myös häistä poisjäämiseen joidenkin kohdalla. Kannattaa aika tarkkaan miettiä mitä oikeasti haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua, niin tuttua, kuusi kutsua tuli vuonna 2019, yksinkään häihin emme osallistuneet. Ei vaan viitsi jättää lapsia pariksi päiväksi jonkun puolitutun hoitoon, maksaa hotellista ja kaikesta.
Samalla rahalla pääsemme vaikka Kööpenhaminaan lasten kanssa viikonlopuksi, perhereissumme ovat oikeasti kivoja. Häät on aina samanlaisia, tylsää pönötystä.
Eri asia on ystävien ja lähisuvun häät, jotka juhlimme koko perheellä.
Kaikki kuusi morsiota soittelivat perään, kun ilmoitimme ettemme valitettavasti 🤗 pääse. Yksi jopa lipsautti, että kai kuitenkin osallistutte häämatkakassan kartuttamiseen. No emme osallistu, juu emme, kun emme häihinkäön pääse. Voi sitä Martinan määrää.
Laittakaa kutsuihinne ihan sellaiset säännöt ja ohjeet kun haluatte, mutta muistakaa myös että kutsutulla on oikeus kieltäytyä, ja syy voi olla juuri ne laatimasi säännöt. Sekin pitää hyväksyä.
Tämä. Juhlien järjestäjä toki päättää millaiset juhlat ja missä järjestää sekä ketä kutsuu. Kutsutut taas päättää haluavatko tulla vai ei. Minulla ei ole mitään ongelmaa olla osallistumatta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ”destination wedding”. Ja hääkutsussa lukee, että ”häämme ovat 18+ häät, joten ethän tuo lapsia vihkimiseen, coctailille etkä illallisjuhliin - erinomainen tilaisuus myös teille nuoret vanhemmat viettää ansaittua laatuaikaa keskenänne!”
Emme loukkaannu, jos joku ei tule, oli syynä lapset tai mikä tahansa. En myöskään ymmärrä, miksi kutsutut loukkaantuisivat siitä, että me haluamme viettää meidän näköisemme häät ilman lapsia, lapset eivät muutenkaan kuulu tulevaisuuden suunnitelmiimme.
Mutta tähän mennessä vastanneet ovat olleet innoissaan ulkomailla vietettävistä häistä, joihin he aikovat yhdistää viikon-parin loman.
Kuulostaa kyllä todella oudolta että pienten lasten vanhemmat haluavat lähteä ulkomaille parin viikon lomalle ilman lapsia jonkun toisen "destination weddingin" vuoksi. Vai siisi ottavatko lapset mukaan ja sitten maksavat joko a) tutun lastenhoitajan Suomesta tai b) täysin vieraalle ulkomaalaiselle ihmiselle lasten hoidosta teidän häidenne ajan? Ymmärrän kyllä lapsettomat häät lähtökohtaisesti, mutta vaikea uskoa että monikaan perheellinen ihminen haluaa tulla teidän häihinne. Toki jos vieraissa enimmäkseen keski-ikäisiä, joiden lapset on jo kyllin vanhoja jäämään yksin kotiin tai hotellihuoneeseen, mutta puhuit itse nuorista vanhemmista.
Tässä keskustelussa tulee erinomaisesti ilmi se miksi varataan puolison kanssa usein mm. ”vain aikuisille” hotelleja. Ihan käsittämätöntä millaiseen kuplaan jotkin vanhemmat ajautuu. Joillain ei ole mitään käsitystä siitä miten paljon ne omat kullannuput saattavat häiritä ihmisten tärkeitä rentoutumishetkiä, joista on maksettu paljon. Juuri se yksittäinen ravintolailta tai loma voi olla tärkeä rauhoittumishetki stressaavasta arjesta. Sitten joku kuplassa elävä perhe tuo kakarat joka paikkaan juoksemaan ja huutamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..
Tajuatko, kuinka paljon juhlapaikka, ruokailut ja tarjoilut "kaikille" maksaa?
Se ei ole kutsuttujen ongelma. Älä järjestä juhlia, jpihin sinulla ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset häät ei sovellu 17-vuotiaalle?
Esimerkiksi sellaiset, missä ollaan ravintolan anniskelualueella ja alkoholia on vapaasti saatavilla.
Tämä.