Kuinka sanoa hääkutsussa nätisti, että juhlat eivät sovellu lapsille?
Juuri noin niin kuin otsikossa, niinkö? Vai onko vielä nätimpää ilmausta, ideoita?
Kommentit (643)
Meillä oli vp-kohdassa vaihtoehtoina:
a) Minulla on lapsia, enkä valitettavasti voi osallistua häihin.
b) Minulla on lapsia, mutta jätän ne hoitoon ja tulen puolisoni kanssa.
c) Minulla ei ole lapsia, mutta tulen silti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä vinkki, ettei edes kutsu niitä joilla on pieniä lapsia. Valtaosa niistä ihmisistä ei kuitenkaan osaa puhua muusta kuin lapsistaan.
Minä olen kyllä pienten lasten äitinä iloinen, että meidän ystäväpiirissä on tapana jatkaa kutsumista myös lasten syntymän jälkeen ja myös niihin lapsettomiin juhliin. Mennään aina kun lastenvahti helposti järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on hääjuhlissa ilman lapsia? Typeryys. Miten ne muiden mukulat siellä SINUA häiritsevät, itsekäs pikku lehmä? Miksi edes menet naisimisiin, jos olet vela? Ei tarvitse.
Hääjuhlissa on se idea, että hääpari kutsuu juuri ne, keiden haluaa olevan paikalla. Me ei kutsuttu niitä aikuisiakaan. Toiset ymmärsivät, toiset eivät.
Niin, mutta on todella kehitysvammaista kutsua niitä, joilla ON lapsia, jos samalla KIELTÄÄ heitä tuomasta lapsiaan mukaan. Se on täysin eri asia, kuin pelkkä vihkiminen ilman vieraita.
Ap ja miehensä ovat kehareita siis. Ei ole mitään tarvetta mennä naimisiin, jos ei aio lisääntyä, haloo. Vain lapset leikkivät sellaista.Päätös siitä, osallistuuko, on joka tapauksessa kutsutulla. Osallistumatta voi jättää myös työntämättä herneitä nenään. Monella on muita syitä avioitua kuin lisääntyminen, haloo. Ja kirjoitat kamalan rumasti, mikä sinulla on kehitysvammaisia vastaan?
Kokemukseni mukaan, kokemusta löytyy koska laaja suku, herneen vetää aina syvälle se kutsuja. Kun ilmoitan ettemme tule, alkaa kerjääminen. Se on noloa kutsuvan puolelta. Minä teen kuten on pyydetty, ilmoitan ettemme osallistu, sen pitää riittää. En kaipaa kerjäämistä ja anelua. Ymmärrän, että lahjan takiahan meidät ja muut sukulaiset kutsutaan, mutta osallistumisen pitää olla vapaaehtoista. Kiitos, mutta ei kiitos.
Ok. Erikoiselta kuulostaa. Juhlia järjestävillä ja etenkin avioituessa on kai monilla muillakin muuta mielessä kuin vieraiden osallistuminen, mutta kai noinkin voi olla. Ikävänkuuloinen suku teillä.
Tuskin ketään vierasta häihin kutsutaan viihdearvonsa takia muutenkaan. Rahaa yritetään saada keinolla millä hyvänsä, minimi kustannuksilla. Kumpa ihmiset menisi entistä enemmän naimisiin maistraatissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa häihin,
muistakaa laittaa hatut päihin.
Lahjaksi antakaa meille rahaa,
muuten ajattelemme teistä pahaa.
Älkää ottako lapsianne mukaan,
niitä ei jaksa kukaan.
EI näin. Kutsun ei tarvitse olla moukkamainen ja epäkohtelias, jossa määrätään vieraiden pukeutumisesta. Morsiusparin äideillä ja sisaruksilla ehkä hattuja näkee, mutta vaatimus kaikkien naisvieraiden hatusta on pöhkö. Ja toi raha/paha-juttu on tökerö jo ihan vitsinä. Jos saisin tällaisen kutsun, jättäisin häät väliin, vaikka lapsettomat häät ja toive rahalahjasta ovatkin ihan okei.
Take a chill pill, koko runo oli vitsi.
ei se ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..
Mitä olen aiheesta kekustelua ja ystävieni toimintaa seurannut, niin on hyvin erilaiaia tapoja viettää juhlia. Myös kutsuttujen listat ovat hyvin erilaisia. Jotkut eivät esim.kutsu sukuaan , eivät ole läheisiä jne, vaan järjestävät juhlat vain ystävilleen.
Tuota sinunkin tapaasi olen kohdannut suurimmassa osassa niitä häitä mitä itse olen käynyt.
Se on täysin eri asia, ettei kutsu sukua, kuin että kutsuu ihmisiä, joilla on lapsia, mutta alkaa määräilemään, etteivät nämä saa tulla lastensa kanssa. Varsinkin, kun siihen rajoitukseen ei ole yhtäkään tervepäistä syytä olemassa.
Miksi kutsua pienten lasten vanhempia siis paikalle olleenkaan?Siksi, kun sinä et ole maailman ainut ihminen ja vanhempi? Vaikka sinä et voi olla yhtä iltaa vuodessa erossa lapsistasi, niin joku toinen voi olla - ja voi jopa nauttia siitä? Miksei näitä ihmisiä saisi kutsua häihin vain siksi, että Juuri Sinä saatat loukkaantua?
Herää, koko maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä.
Olet YHTÄ TYHMÄ ja aivoton, kuin ketjun aloittajakin. Sanotaanko jossain, että lapset on PAKKO ottaa mukaan?
EI SANOTTU. Siinä. Koita tajuta, mitä SE MAHTAAKAAN tarkoittaa.
Lapsista voi olla erittäin hyvin erossa, jos se on oma valinta ja päätös. Mutta mitäs, jos se ei olekaan mahdollista?Nyt on kyllä niin keskenkasvuista riehumista, että kannattaa ehkä vähän vielä aikuistua ennen kuin alkaa miettimään sitä ehkäisyn poisjättöä.
Minä tarkoitin, että minä en halua jäädä ilman hääkutsua siksi, että sinun mielestäsi lapsiperheen vanhempia ei saisi edes kutsua lapsettomiin häihin. Siksihän niitä vieraita ylipäätään kutsutaan - siltä varalta että joku haluaisi tulla. Jos joku vetää kutsusta herneet nenään, niin sekin on varmasti ihan hyvä tieto jatkoyhteydenpitoa ajatellen.
Oma kommenttisi oli kylläkin tässä se lapsellinen. Tapanasi on siis aina ajatella vain itseäsi? Varmistaa omien etujesi toteutuminen, muista viis? Erittän epäkypsää ja lapsellista. On normaalia olettaa, että kutsutut kykenevät käyttäytymään, samoin on normaali olettaa, että he kykenevat ITSE valitsemaan, tulevatko juhliin lasten kanssa, vaiko ilman lapsia.
Jos kutsuja on niin vajaaälyinen, ja sinun tasollesi vajonnut, että haluaa rajoittaa lasten pääsyn häihinsä, niin sellaisen ihmisen ei vain kannata laittaa kutsuja niille, joilla on lapsia, koska haluaa ajatella näiden puolesta.
Lähetä sinä sitten kaverillesi kerjuukirje saada tulla, vaikka oletkin lisääntynyt, niin olette tasoisesanne seurassa. Kippis 🥂
P.S. Tiedoksesi, että toisten teksteistäei tee lapsellisia se, että niissä lukee jotain, josta sinä olet eri mieltä!
Eihän hääpari loukkaannu jos emme voi tulla ilman lapsia? Emme siis tule kutsusta huolimatta koska meillä on lapset, joita ei voi jättää ilman vanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vp-kohdassa vaihtoehtoina:
a) Minulla on lapsia, enkä valitettavasti voi osallistua häihin.
b) Minulla on lapsia, mutta jätän ne hoitoon ja tulen puolisoni kanssa.
c) Minulla ei ole lapsia, mutta tulen silti.
Eikä ollut ! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua sellaisten ihmisten häihin jotka sammuttavat elämänsä hienoimman päivän kännäykseen.
Aika monissa häissä kuule kännätään, vaikka olisi lapsia paikallakin...
Onko tämä hyvä asia vai vain totuttu tapa?
Vierailija kirjoitti:
12v sitten mentiin naimisiin ja omia lapsia ei silloin ollut. Kutsuttiin kaverit ja sukulaiset perheineen. Jotkut vanhemmat olivat järjestäneet lapsille hoitopaikan, osa tuli lapsien kanssa. En ymmärrä mikä niissä lapsissa stressaa, eihän hääpari niitä joudu hoitamaan. Ja meillä kaikilla oli kivaa!
Ensi kesänä ollaan menossa ystävien häihin. Omat lapsemme viemme siksi aikaa mummolaan. Kiva päästä miehen kanssa kahdestaan juhliin. Ei tarvitse vahtia ketään, saa itse keskittyä vain omaan ruokailuun ym. Vanhemmathan ne lapsensa siellä juhlissa hoitaa.
Nimenomaan! Nyt vähän valoja päälle, ap!
Näitä keskusteluja lukiessa voi olla kiitollinen omasta lähipiiristä. Meillä luki kutsussa varmaan perinteinen juhlitaan vain aikuisten kesken, ei ollut kellekään ongelma. Kukaan lapsellinen ihminen ei jättänyt tulematta juhliimme. En myöskään aistinut minkäänlaista marttyyriutta, arvostelua tms kenenkään osalta. Kukaan ei myöskään ottanut lapsiaan mukaan.
Joten omista piireistään voi olla aika tyytyväinen, näemmä aihe vapaalla kokoontuu näitä marttyyrivanhempia, pysykää vaan kotonanne niin ei kenenkään mieli pahoitu :)
Vierailija kirjoitti:
Näitä keskusteluja lukiessa voi olla kiitollinen omasta lähipiiristä. Meillä luki kutsussa varmaan perinteinen juhlitaan vain aikuisten kesken, ei ollut kellekään ongelma. Kukaan lapsellinen ihminen ei jättänyt tulematta juhliimme. En myöskään aistinut minkäänlaista marttyyriutta, arvostelua tms kenenkään osalta. Kukaan ei myöskään ottanut lapsiaan mukaan.
Joten omista piireistään voi olla aika tyytyväinen, näemmä aihe vapaalla kokoontuu näitä marttyyrivanhempia, pysykää vaan kotonanne niin ei kenenkään mieli pahoitu :)
Minkä ihmeen takia lapsia ei voinut ottaa mukaan kertoisitko vielä syynkin tälle, rehellisesti? Koska en siis vilpittömästi tajua. En ole itse mennyt koskaan naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kutsun "Tilaisuudessa tarjotun alkoholin vuoksi tapahtuma on vain aikuisille" tjtn. Jätin lapset suosiolla hoitoon.
Minua ärsyttää suunnattomasti tällainen kutsutyyli, jossa selitellään, miksi ei lapsia kutsuta. Ei sitä tarvitse selitellä. Erityisesti ärsyttää toisen puolesta parhaaksi ajattelu: ei me kutsuta lapsia, koska niillä olisi tylsää meidän juhlissa.
Lähisukulaiseni järjesti lapsettomat häät ja aiheutti kyllä 2 + 3 sisarukselleen (joilla alle 10 lasta) helvetinmoiset järjestelyt. Vieraalle paikkakunnalle piti järjestää lapsenhoitajia, lapsia kuskattiin toiselle puolelle Suomea mummolaan ym. Tyytyväisenä on kyllä pokristellut lapsineen meidän muiden lapsellisissa häissä ja juhlissa. Tavanomaiset häät on perhejuhla ja lapset olisivat hyvin menneet myös noissa lähisukulaisen häissä siinä missä hänen lapsensa meidän muiden juhlissa. Halusi vain (kuten monesti muullonkin) tehdä asiat silloisen oman päänsä mukaan ja vaikeuttaa hieman muiden elämää.
Häät on tosiaan MINULLE perhejuhla, johon lapset kuuluvat. Sinne voi järjestää K18 iltaosuuden esim hääleikkien (monet näistä tosiaan tykkäävät) ja häävalssin jälkeen ja sen voi laittaa ihan asiallisesti kutsuun. Tosin lapsiperheelliset osaavat tämän itsekin harkita ja järjestää. Lapset eivät ole minua koskaan perhejuhlissa häirinneet. Eri asia ovat esim väitöskaronkat, jotka ovat 100 % aikuisille tarkoitettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä juhlissa vois olla aina se ns virallinen osuus ja ruokailut ja kahvit kaikille. Sitten illemmalla vois pitää jatkot vain tietyn porukan kesken. Kauhean kurjaa jos tietyt ryhmät jätetään kutsumatta. Mulla on esim vanhoja sukulaisia, jotka ei jaksa kun max muutaman tunnin olla juhlissa, samaten kuin pieniä lapsia. On myös liikuntarajoitteisia sekä muilla tavoin rajoittuneita ihmisiä. Haluaisin silti kutsua nämäkin juhliin. Toisaalta voihan se olla että jotkut ihmiset ovat siinä asemassa että heidän kaikki sukulaisensa ja tuttavansa ovat terveitä ja jaksavia ja jaksavat myös juhlia yötä myöten..
Mitä olen aiheesta kekustelua ja ystävieni toimintaa seurannut, niin on hyvin erilaiaia tapoja viettää juhlia. Myös kutsuttujen listat ovat hyvin erilaisia. Jotkut eivät esim.kutsu sukuaan , eivät ole läheisiä jne, vaan järjestävät juhlat vain ystävilleen.
Tuota sinunkin tapaasi olen kohdannut suurimmassa osassa niitä häitä mitä itse olen käynyt.
Se on täysin eri asia, ettei kutsu sukua, kuin että kutsuu ihmisiä, joilla on lapsia, mutta alkaa määräilemään, etteivät nämä saa tulla lastensa kanssa. Varsinkin, kun siihen rajoitukseen ei ole yhtäkään tervepäistä syytä olemassa.
Miksi kutsua pienten lasten vanhempia siis paikalle olleenkaan?Siksi, kun sinä et ole maailman ainut ihminen ja vanhempi? Vaikka sinä et voi olla yhtä iltaa vuodessa erossa lapsistasi, niin joku toinen voi olla - ja voi jopa nauttia siitä? Miksei näitä ihmisiä saisi kutsua häihin vain siksi, että Juuri Sinä saatat loukkaantua?
Herää, koko maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä.
Olet YHTÄ TYHMÄ ja aivoton, kuin ketjun aloittajakin. Sanotaanko jossain, että lapset on PAKKO ottaa mukaan?
EI SANOTTU. Siinä. Koita tajuta, mitä SE MAHTAAKAAN tarkoittaa.
Lapsista voi olla erittäin hyvin erossa, jos se on oma valinta ja päätös. Mutta mitäs, jos se ei olekaan mahdollista?Nyt on kyllä niin keskenkasvuista riehumista, että kannattaa ehkä vähän vielä aikuistua ennen kuin alkaa miettimään sitä ehkäisyn poisjättöä.
Minä tarkoitin, että minä en halua jäädä ilman hääkutsua siksi, että sinun mielestäsi lapsiperheen vanhempia ei saisi edes kutsua lapsettomiin häihin. Siksihän niitä vieraita ylipäätään kutsutaan - siltä varalta että joku haluaisi tulla. Jos joku vetää kutsusta herneet nenään, niin sekin on varmasti ihan hyvä tieto jatkoyhteydenpitoa ajatellen.
Oma kommenttisi oli kylläkin tässä se lapsellinen. Tapanasi on siis aina ajatella vain itseäsi? Varmistaa omien etujesi toteutuminen, muista viis? Erittän epäkypsää ja lapsellista. On normaalia olettaa, että kutsutut kykenevät käyttäytymään, samoin on normaali olettaa, että he kykenevat ITSE valitsemaan, tulevatko juhliin lasten kanssa, vaiko ilman lapsia.
Jos kutsuja on niin vajaaälyinen, ja sinun tasollesi vajonnut, että haluaa rajoittaa lasten pääsyn häihinsä, niin sellaisen ihmisen ei vain kannata laittaa kutsuja niille, joilla on lapsia, koska haluaa ajatella näiden puolesta.
Lähetä sinä sitten kaverillesi kerjuukirje saada tulla, vaikka oletkin lisääntynyt, niin olette tasoisesanne seurassa. Kippis 🥂
P.S. Tiedoksesi, että toisten teksteistäei tee lapsellisia se, että niissä lukee jotain, josta sinä olet eri mieltä!
Ei tietenkään, lapsellista tekstistäsi teki nimittely ja huutaminen. Ne eivät kuulu aikuisten keskusteluun.
Eikä minun tarvitse kerjätä mitään juhliin pääsyä, minuthan nimenomaan kutsutaan niihin lapsettomiin juhliin, joihin ei sinun mielestäsi jostain syystä saisi kutsua ketään siksi että sinä et halua sinne mennä (???). Eiköhän se ole edelleen selkeintä, että järjestäjä kutsuu ne jotka haluaa paikalle ja ne menevät juhliin jotka haluavat sinne mennä. Ihan absurdi tuollainen vaatimus, että koska juuri minä en halua mennä, niin ketään muutakaan minun viiteryhmästäni ei saa kutsua.
Häissä töissä olen usein.
Pitopalvelu , noutopöytä seurantalo ym.lapset ok.
Kun on fiinimmäthäät valkoiset liinat, hienot koristeet, täydellinen menu viineineen,
silloin ne lapset tai rollaattorivanhukset ei nauti itsekään juhlusta.
Häissä mennään morsiusparin ehdoilla eikä vieraitten mukaan.
Lapset sottaa ja heille pitää olla eri ruuat.
Vanhainkodista haettu mummu on väsynyt, huonoissa vaatteissa, rollaattori vie tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on hääjuhlissa ilman lapsia? Typeryys. Miten ne muiden mukulat siellä SINUA häiritsevät, itsekäs pikku lehmä? Miksi edes menet naisimisiin, jos olet vela? Ei tarvitse.
Hääjuhlissa on se idea, että hääpari kutsuu juuri ne, keiden haluaa olevan paikalla. Me ei kutsuttu niitä aikuisiakaan. Toiset ymmärsivät, toiset eivät.
Niin, mutta on todella kehitysvammaista kutsua niitä, joilla ON lapsia, jos samalla KIELTÄÄ heitä tuomasta lapsiaan mukaan. Se on täysin eri asia, kuin pelkkä vihkiminen ilman vieraita.
Ap ja miehensä ovat kehareita siis. Ei ole mitään tarvetta mennä naimisiin, jos ei aio lisääntyä, haloo. Vain lapset leikkivät sellaista.Päätös siitä, osallistuuko, on joka tapauksessa kutsutulla. Osallistumatta voi jättää myös työntämättä herneitä nenään. Monella on muita syitä avioitua kuin lisääntyminen, haloo. Ja kirjoitat kamalan rumasti, mikä sinulla on kehitysvammaisia vastaan?
Kokemukseni mukaan, kokemusta löytyy koska laaja suku, herneen vetää aina syvälle se kutsuja. Kun ilmoitan ettemme tule, alkaa kerjääminen. Se on noloa kutsuvan puolelta. Minä teen kuten on pyydetty, ilmoitan ettemme osallistu, sen pitää riittää. En kaipaa kerjäämistä ja anelua. Ymmärrän, että lahjan takiahan meidät ja muut sukulaiset kutsutaan, mutta osallistumisen pitää olla vapaaehtoista. Kiitos, mutta ei kiitos.
Ok. Erikoiselta kuulostaa. Juhlia järjestävillä ja etenkin avioituessa on kai monilla muillakin muuta mielessä kuin vieraiden osallistuminen, mutta kai noinkin voi olla. Ikävänkuuloinen suku teillä.
Tarkoitatko että he kutsuvat ihmisiä mutta heitä ei kiinnosta tulevatko kutsutut häihin?
Sinä myös olet ikävän kuuloinen ja tyhmä myös.
Mitä järkeä on kutsua, jos ei kiinnosta kutsuttujen paikalle tulo? Ei nyt ihan aukea tuo sinun ajatus.
Meille on kaynyt myös, että kieltäytymisen jälkeen alkaa narina ja poisjäännin syyn tivaaminen. Meille on kertynyt varallisuutta, joten kismittäähän se, että lahja jää saamatta.
Eri
Mikä ihme on että loukkaannutaan kaikesta? Olen ollut häissä lasten kanssa ja ilman. Olen tajunnut kutsusta, ketkä on kutsuttu. En ole loukkaantunut. Ja luulisin ymmärtäväni, jos joku vaivan takia ei tulisi häihini. No yksi asia joka saa minut ärsyyntymään, on ne jotka eivät ilmoita poisjäämistään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on että loukkaannutaan kaikesta? Olen ollut häissä lasten kanssa ja ilman. Olen tajunnut kutsusta, ketkä on kutsuttu. En ole loukkaantunut. Ja luulisin ymmärtäväni, jos joku vaivan takia ei tulisi häihini. No yksi asia joka saa minut ärsyyntymään, on ne jotka eivät ilmoita poisjäämistään.
Vaiva=vauva, mutta molemmat käy tuohon kommenttiin.
12v sitten mentiin naimisiin ja omia lapsia ei silloin ollut. Kutsuttiin kaverit ja sukulaiset perheineen. Jotkut vanhemmat olivat järjestäneet lapsille hoitopaikan, osa tuli lapsien kanssa. En ymmärrä mikä niissä lapsissa stressaa, eihän hääpari niitä joudu hoitamaan. Ja meillä kaikilla oli kivaa!
Ensi kesänä ollaan menossa ystävien häihin. Omat lapsemme viemme siksi aikaa mummolaan. Kiva päästä miehen kanssa kahdestaan juhliin. Ei tarvitse vahtia ketään, saa itse keskittyä vain omaan ruokailuun ym. Vanhemmathan ne lapsensa siellä juhlissa hoitaa.