Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahoittuuko ihmisten mielet jos ne poistaa FB-kavereista?

Vierailija
31.12.2019 |

Haluaisin poistaa kaikki morjestutut ja pitää "kavereina" vain perheenjäsenet.

Pahoittuuko sinun mielesi, jos poistan sinut kavereistani? Kuvitteletko, että FB jotenkin määrittelee ihmissuhteet?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen syvästi niitä ihmisiä, jotka ovat mut pyytäneet kavereikseen ja sitten eivät kuitenkaan koskaan, ikinä, milloinkaan tykkää tai kommentoi yhtään mitään mun päivityksiä. Siis keräävätkö vaan kaverilukemia tyypeistä, joista evvk?

Tällaisia mä olen poistanut ja nytkin kyttään muutamaa tyyppiä ja lähtölaskenta alkanut. Outoja on ihmiset!!

No mä ainakin oon pyytänyt kaveriksi moniakin, joiden facepäivitykset on olleet joko tylsiä ja typeriä tai eivät edes näy mulle. Mistä oisin voinut tietää tämän ennen kaveriksi pyytämistä? Pitäiskö mun sit poistaa koko ihminen josta tosielämässä pidän, ja kenties loukata häntä koska en löytänyt tykättävää hänen facepäivityksistään?

En oo tiennyt että on mun velvollisuus tykätä / kommentoida jokaisen facekaverini tekemisiä vaikka niissä todellisuudessa ei edes olis mitään tykkäämistä. Oon tähän asti tykkäillyt ja kommentoinut silloin kun siltä tuntuu, en mistään velvollisuudentunnosta.

Teet kaikille palveluksen kun poistat nuo TYLSÄT JA TYPERÄT postaajat ja lopetat sen stalkkaamisen. 

Ihanko oikeasti? Meneekö tosiaan fb-tykkäykset jopa oikean elämän tykkäämisen edelle? Moni näistä, joiden facebook-toimintaan en koskaan reagoi, ovat parhaita ystäviäni. Minulla ei ole mitään reagoitavaa heidän postauksiinsa koska ne ovat yleensä jotain testejä, meemikuvia tms. Silti tosielämässä he ovat mitä mielenkiintoisimpia ihmisiä. Ja varmasti he olisivat kummissaan jos poistaisin heidät kavereistani vain sen takia ettei heillä ole ollut mielenkiintoisempia fb-päivityksiä.

Ainakin itse toivoisin, ettei Facebook vielä ihan noin tärkeä ole ihmisten elämässä että fb- tykkäysten määrä määrittää ollaanko ystäviä tai ei.

Vierailija
122/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että ihmiset lisäävät kaikki jotka "tietävät" eikä niitä jotka ovat oikeasti kavereita.

Ongelma on siinä, että jotkut kuvittelevat FB-kaverin olevan myös live-elämässä oikea kaveri. Mulla on FB-kavereissani ihmisiä, joiden kanssa vain hoidetaan tiettyjä asioita somen kautta. Emme ole kavereita, emme koskaan tapaa livenä emmekä muutenkaan pidä yhteyttä kuin FB:n kautta. Mulle FB on myös eräänlainen "puskaradio", jonka kautta voi tiedottaa erilaisia asioita ihmisiltä toisille. Toki mulla on FB-kavereinani myös oikeitakin kavereitani.

Mitä ihmeen asioita hoidetaan somen kautta, jos ei koskaan tavata livenä? Työasioita vai? Outo kommentti. Taidat vaan olla yksi sellaisista, jotka kerää mahdollisimman paljon itselleen ihailijoita, mutta vähät välittää heistä ihmisinä.

Esimerkiksi erilaisia hyväntekeväisyysjuttuja. Mulla on myös FB-kavereissani myös saman alan ihmisiä. Entisiä työkavereita, yhteistyökumppaneita jne. Esim työpaikoista voi vinkata jollekin, joka saattaisi olla kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa. Jonkun opiskelevalle nuorelle on löytynyt vuokra-asunto, kun on ollut sopivia kontakteja. Tai jos on hankkinut liput johonkin tapahtumaan, mutta itselle tuleekin joku este, liput voi saada menemään hyvinkin nopeasti, jos kontakteissa on samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä. 

Eli et julkaise näille työkontakteillesi koskaan mitään henkilökohtaisesta elämästäsi, etteivät he vaan erehdy luulemaan että olisit heidän kaveri?

En mistään sellaisesta, mistä en voisi jutella naapurin kanssa pihalla, työpaikan kahvihuoneessa, baarissa jonkun samaan pöytään istuvan tuntemattoman kanssa tai vaikkapa kaukojunassa viereen istuneen ihmisen kanssa, jos tämä on juttutuulella. 

Enkä siis julkaise kenellekään muillekaan. FB ei ole mulle mikään henkilökohtainen päiväkirja, jossa avautuisin elämäni kaikista asioista. FB on osa verkostoitumista. Olen myös LinkedInissä, mutta se on täysin ammatillinen verkostoitumiskanava ja FB taas monipuolisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuntemani pariskunta aina känniriitelyn jälkeen poisti toisensa FB-kavereista ja lisäsivät takaisin kun olivat sopineet :D

Oli sekin kyllä vähän WTF..

Onko nimikirjaimet T ja J? Nyt eronneet?

Vierailija
124/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, millainen suhde on henkilöön. Suurin osa fb-kavereistani on jotain ex-koulukavereita, joista olen poistanut ne joiden jutut alkoivat ärsyttää, kertaakaan ei ole tullut loukkaantumista.

Sen sijaan jos joku läheisempi sukulainen, vaikka serkku, poistaisi minut kavereista niin olisin kyllä hämmentynyt ja ehkä vähän loukkaantunutkin, varsinkin jos kaikki muut serkut olisivat yhä hänen kavereitaan.

Helpointa on, jos lakkaat seuraamasta kaikkia vähemmän tuttuja. Mene profiiliin ja valitse että et seuraa tämän henkilön julkaisuja. Sitten voit tehdä listan, johon laitat vain ne ihmiset joiden kanssa haluat olla tekemisissä. Kun julkaiset jotain, valitse että sen näkevät vain nämä ihmiset. Toki hankalampaa kuin ihmisten poistaminen, mutta ei ainakaan loukkaa ketään.

Vierailija
125/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa, jos poistaisi kaikki sellaiset joiden kanssa ei ole minkäänlaisissa tekemisissä. Tuskin edes huomaisivat minun hävinneen heidän listoiltaan.

Vierailija
126/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa, jos poistaisi kaikki sellaiset joiden kanssa ei ole minkäänlaisissa tekemisissä. Tuskin edes huomaisivat minun hävinneen heidän listoiltaan.

Jokaisen kannattaa miettiä, mikä on syy, miksi ovat Facebookissa. Jos on joskus ottanut FB-kavereikseen ihmisiä, joita ei enää tarvitsekaan omassa verkostossaan tai haluaa alkaa käyttää Facebookia ainoastaan oman lähipiirin viestintäpaikkana, ei ole mitään syytä pitää FB-kavereissaan muita. 

Vierailija
127/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän mainoksia estävää lisäosaa, jossa on myös sellainen ominaisuus että se ilmoittaa kun joku poistaa minut kavereistaan. Minulle fb ei ole koskaan ollut kovin tärkeä joten olen itsekin vähän ihmeissäni siitä että kyllä, mieleni usein pahoittuu kun tuo ilmoitus tulee, pakko myöntää. Järjellä kyllä ymmärrän sen, että kaukaisimmat tutut halutaan rajata pois. Sitten toisaalta jos tuntuu että henkilön listoilta on poistunut lähinnä vain minä, saatan käyttää jopa vähän nolottavan paljon aikaa miettien, mikä postaukseni nyt laukaisi moisen reaktion ja miksi.

Itse en poista koskaan ketään, toisaalta se tuo tilanteen että listoilla on esim. asiakkaita, työkavereita, kerran tavattuja kaverin kavereita ja kumminkaimoja. Mikä taas vähentää postaushaluja. Mikä taas provosoi muita poistamaan minut. Mikä taas lisää pahaa mieltä jota en halua toisille poistamalla heitä. Vähän facebookin merkitys tuntuu olevan itseltäni kadoksissa tällä hetkellä.

Vierailija
128/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden mielestä piilottaminen on parempi kuin poistaminen: mitä te saatte sellaisesta facebook-kaveruudesta, jossa ette näe mitään muuta kuin toisen muutaman kerran vuodessa päivittämän profiilikuvan? Eikö se nyt kuitenkin ole aika sama kuin että olisi poistanut kokonaan facebook-kavereistaan? Vai miksi teille on tärkeää olla jonkun facebook-kaveri, vaikka ette koskaan näe hänen julkaisujaan? Mikä siinä "kaveruudessa" on niin tärkeää? 

Vierailija
129/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa? Mulle yksi lysti. En ole enää facebookissa, äärettömän tylsä paikka.

Sinua, koska avasit ketjun ja vieläpä kommentoit.ö

Ei niinkään. Kirjoitin sen rohkaisuksi. Olen tullut allergiseksi kännykälle, siis henkisesti. En siedä enää sähköpostia. Facebookissa kavahdin joka kerta kun tuli yks. viesti. Usein ihmiset juttelivat yökaudet kanssani. Sitä kesti kauan. Lakkasin vastaamasta viesteihin. Sitten lopetin tilini. Haluan kommunokoida ihmisten kanssa livenä, en enää näiden helvetinkoneiden kautta. Sitten kun saan tarpeeksi läppäristä, se on sitten siinä. Hyvästi virtuaalimaailma. Ei harmita yhtään.

Näinkin voi käydä.

Vierailija
130/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että oli mahtava fiilis karsia 10 vuoden aikana kertyneistä yli 600 "kaverista" pois kaikki jotka eivät ole perhettä tai ystäviä, jäljelle jäi 150

Siinähän loukkaantuvat ja ihmettelevät, ei ole minulta pois. Muutama on baarissa tullut kysymään että miksi ei olla fbkavereita ja siihen vastannut koska ei olla kavereita muutenkaan.

N27

Vierailija
131/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden mielestä piilottaminen on parempi kuin poistaminen: mitä te saatte sellaisesta facebook-kaveruudesta, jossa ette näe mitään muuta kuin toisen muutaman kerran vuodessa päivittämän profiilikuvan? Eikö se nyt kuitenkin ole aika sama kuin että olisi poistanut kokonaan facebook-kavereistaan? Vai miksi teille on tärkeää olla jonkun facebook-kaveri, vaikka ette koskaan näe hänen julkaisujaan? Mikä siinä "kaveruudessa" on niin tärkeää? 

Esimerkiksi sukulaisuussuhde. Henkilöllä voi olla rasittavia päivityksiä mutta kuitenkin tekemistä on kuukausittain tai jonkin verran livenä. Haluan kuitenkin pysyä väleissä. Olen piilottanut muutaman ras istin ja yhden tutun laitoin piiloon kun oli mielenterveysongelmissa vauhdikkaampi jakso ja spämmäsi jatkuvasti.

Vierailija
132/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin sen kaverilistan numeron aina siellä käydessä näkee, että siitä kyllä huomaisin, jos joku olis poistanut. Muuten varmaan en. Ei sillä olis väliä, jos joku etäinen poistelee useita kavereita. Mutta kyllähän sitä joskus ihmettelee miksi joku on alunperin lähettänyt pyynnön ja sitten poistaa. Itse olen poistanut ainoastaan yhden rahanpummaajan.

En minä ainakaan muista monta kaveria minulla on juuri nyt enkä sitä koskaan tarkasta. 

Nyt kävin selailemassa kavereiden uuden vuoden päivityksiä enkä kyllä nähnyt missään tuota kaverilistan numeroa. 

Se lukee omassa profiilissa, ei muualla.

Vierailija
133/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että oli mahtava fiilis karsia 10 vuoden aikana kertyneistä yli 600 "kaverista" pois kaikki jotka eivät ole perhettä tai ystäviä, jäljelle jäi 150

Siinähän loukkaantuvat ja ihmettelevät, ei ole minulta pois. Muutama on baarissa tullut kysymään että miksi ei olla fbkavereita ja siihen vastannut koska ei olla kavereita muutenkaan.

N27

Oho mitä käytöstä :O Katso vaan, jos toimit noin niiden edessä joita pidät kavereinasi, ei sinulla välttämättä ole enää pian niitäkään.

Mutta ehkäpä heidänkään ihmettelynsä ei sinua liikuta eikä ole sinulta pois...

Vierailija
134/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sukulaisuussuhde. Henkilöllä voi olla rasittavia päivityksiä mutta kuitenkin tekemistä on kuukausittain tai jonkin verran livenä. Haluan kuitenkin pysyä väleissä. Olen piilottanut muutaman ras istin ja yhden tutun laitoin piiloon kun oli mielenterveysongelmissa vauhdikkaampi jakso ja spämmäsi jatkuvasti.

Okei. Ilmeisesti näitä sukulaisiasi ei yhtään haittaa, vaikka eivät enää näekään mitään sinun päivityksiäsi, vaikka kävisivät seinääsi katsomassakin. Mulle ei tule feedin muiden kuin niiden päivityksiä, joita seuraan FB:ssä. Kun poistan seuraamisen, muut kyllä näkevät edelleen mun juttuni ja minäkin heidän, jos menen erikseen heidän seinältään katsomaan. 

Vierailija
135/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää jos sellainen ihminen jolla on jo 600 kaveria, paljon läheisiä kavereita, matkustelee, pitää hyvin harvoin yhteyttä, ei näe koskaan /juuri koskaan - että pahoittaa mielensä jos häipyy kuvagalleriasta. Hätätilanteessa hän ei edes vastaisi viestiin, paitsi niille parille läheisimmälle, vaikka itse olisit valmis auttamaan hänen ehtojensa mukaan silloin kun siellä on hätä. 

Vierailija
136/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on fb-kavereita tuttavista läheisempiin ystäviin. Kaikki tunnistan ja kaikkia ajattelen lämmöllä. Pari kertaa olen huomannut kun joku on poistanut kavereista. Ensimmäisen kerran lukioiässä kun kommentoin luokkalaisen johonkin hassuun kuvaan ja toisen kerran kun tägäsin yhden kollegan koska sain hänen fb-päivityksestään inspiraation tehdä samoin. Loukkaannuin näistä, koska mielestäni toiselle kerran kommentointi/tägääminen ei tarkoita että ollaan parhaita kavereita vaan lähinnä sosiaalista toimintaa niin kuin fb:n tarkoitus on. Toisaalta olen keskivertoa aloitteellisempi lähestymään ja puhumaan ihmisille, ehkä jotkut kokevat tämmöisen käytöksen tungettelevaksi ja sosiaalisia normeja rikkovaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä