Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahoittuuko ihmisten mielet jos ne poistaa FB-kavereista?

Vierailija
31.12.2019 |

Haluaisin poistaa kaikki morjestutut ja pitää "kavereina" vain perheenjäsenet.

Pahoittuuko sinun mielesi, jos poistan sinut kavereistani? Kuvitteletko, että FB jotenkin määrittelee ihmissuhteet?

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä poistin juuri 20 kaveria listoilta. Ovat pääsääntöisesti vanhoja työkavereita, joita en ole nähnyt vuosikausiin, enkä varmaan edes tuntisi jos kadulla tulisivat vastaan. Ja jos tuntisin, en pysähtyisi juttelemaan. Miksi ihmeessä siis täytyisi pitää fb-listoilla? On siellä vieläkin varmaan parikymmentä, jotka voisi poistaa, mutta pidän heidät siellä mahdollista hyötykäyttöä varten = ammattinsa ovat sellaisia, että niistä voi olla hyötyä työ- tai kotielämässä. 

Pohjanoteeraus! Todellinen hyväksikäyttäjä; pitää kaverina koska voi jotenkin käyttää hyväkseen toisen työn kautta!

Jumalauta mitä sakkia!

Vierailija
82/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehto on sekin, ettei alunperinkään kelpuuta kavereikseen jokaista Suomen kansalaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä poistin juuri 20 kaveria listoilta. Ovat pääsääntöisesti vanhoja työkavereita, joita en ole nähnyt vuosikausiin, enkä varmaan edes tuntisi jos kadulla tulisivat vastaan. Ja jos tuntisin, en pysähtyisi juttelemaan. Miksi ihmeessä siis täytyisi pitää fb-listoilla? On siellä vieläkin varmaan parikymmentä, jotka voisi poistaa, mutta pidän heidät siellä mahdollista hyötykäyttöä varten = ammattinsa ovat sellaisia, että niistä voi olla hyötyä työ- tai kotielämässä. 

Pohjanoteeraus! Todellinen hyväksikäyttäjä; pitää kaverina koska voi jotenkin käyttää hyväkseen toisen työn kautta!

Jumalauta mitä sakkia!

Hyi mikä narsistinen opportunisti ja sanoo sen vielä ääneen 😳

Toivottavasti en ole ”listoillasi”!

Vierailija
84/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka tutuilla ei ole niin väliä pahastuvat tai eivät, luulen että eivät edes huomaa, että heidät on poistettu. Jos poistoo menee myös ihmisiä, joihin oikeasti pidät yhteyttä, niin kannattaa selittää eli laittaa vaikka Faceen ilmoitus, että supistat kaverilistan xx päivänä, niin että listalle jää vain perhepiiri. Ei mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, vaan ihan henkilökohtainen päätös supistaa Face-elämää tällä tavoin.

Toinen vaihtoehto on, että jäät Facen paikaksi, jossa toivotetaan hyvää joulua ja hyvää juhannusta hyvän päivän tutuille ja perustatte perhepiirille whatsapp ryhmän (tai jollekkin muulle alustalle vastaavan), jossa pystytte jakamaan juttuja ilman ennakkosensuuria.

Vierailija
85/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka tutuilla ei ole niin väliä pahastuvat tai eivät, luulen että eivät edes huomaa, että heidät on poistettu. Jos poistoo menee myös ihmisiä, joihin oikeasti pidät yhteyttä, niin kannattaa selittää eli laittaa vaikka Faceen ilmoitus, että supistat kaverilistan xx päivänä, niin että listalle jää vain perhepiiri. Ei mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, vaan ihan henkilökohtainen päätös supistaa Face-elämää tällä tavoin.

Toinen vaihtoehto on, että jäät Facen paikaksi, jossa toivotetaan hyvää joulua ja hyvää juhannusta hyvän päivän tutuille ja perustatte perhepiirille whatsapp ryhmän (tai jollekkin muulle alustalle vastaavan), jossa pystytte jakamaan juttuja ilman ennakkosensuuria.

Miksi sun oletus on että me kaikki halutaan viestiä näin?

Vierailija
86/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut poistetuksi. Silloin se tuntui pahalta mutta ei enää jos näin tapahtuu. Nykyisin vähentänyt Facen käyttöä ja pitänyt vain kavereina lähinnä samanlaisia arvoja kunnioittavat ystävät joiden kanssa on yhteistä esim. vaikkapa luonto jne. Olen ajatellut myös koko Facesta lähtemistä niin tullut poistettua ja kavennettua kaveripiiriä entisestään. On tullut tehtyä kyllä kylmiäkin ratkaisuja mutta jos joku ei peukuta koskaan julkaisujani niin joutaakin pois. Lisäksi liian erilaiset arvot on aiheuttaneet poistamista nykyisin eli en jaksa tiettyjä öyhötyksen julkaisijoita ollenkaan. Ihminen voi ajatella eri tavalla tottakai mutta jos julkaisut on aina katkeraa paatosta ja poliittisia mielipiteitä eli känätystä kulloisestakin poliittisesta tilanteesta Suomessa niin en vaan jaksa niitä lueskella.

Tämä vain siis oma ratkaisu, joku toinen toimii toisella tavalla.

Vierailija
87/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh-huh. Tässä on malliesimerkki ihmisyyden irvokkuudesta ja hyväksikäytöstä. Ja uskokaa pois; sen kirjoittaja ei tajua yhtään viestinsä outoutta.

Vierailija
88/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuo itseäni hirveästi liikuta, jos joku puolituttu päättää minut poistaa. En vain oikein ymmärrä, miksi näitä poistoja tapahtuu, kun itselleni Facebook on kätevä juurikin siinä, että säilyy kontakti näihin etäisempiin tuttuihin ja kuulee välillä heidän kuulumisiaan. Perheenjäsenten ja ystävien kuulumisia seuraa muutenkin ja juttelee enemmän esim whatsappissa ja ihan kasvotusten.

Vierailija
89/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistin muutama vuosi sitten kaikki fb-kaverini, heitä oli yli 200. Halusin seurata joitakin ryhmiä sekä tapahtumailmoituksia siellä, mutta muuten tuntui ahdistavalta paikalta ja en halunnut enää olla jakamassa mitään siellä.

Instagramissa tilini on aina ollut yksityinen ja olen tarkka siitä ketä hyväksyn seuraajiksi. En keksi miksi jonkun kaverini kaverin jonka kans juttelin samassa seurueessa baarissa, tai lapsen päiväkotikaverin vanhemman jonka olen nähnyt päiväkodin eteisessä tms ja kerran jossain lastenjuhlissa vartin verran, täytyisi nähdä yksityinen tilini jolla on kuvia ja juttuja arjestamme ja melko yksityisiä ajatuksiani asioista. Minulla on siellä reilut sata seuraajaa, kaveripyyntöjä on kertynyt yli 600. Osa toki jotain firmoja tms jotka haluavat kaikki seuraamaan itseään mutta myös lukuisia yksityishenkilöitä joiden kanssa minulla ei ole mitään ns valittua yhteyttä vaan olemme tekemisissä täysin välillisesti vaikkapa lasten vuoksi. En reagoi niihin pyyntöihin mitenkään, en edes ihmettele muuta kuin sitä alkuun hetken että miten ovatkin löytäneet minut kun en ole siellä koko nimelläni. Jotkut jakavat sellaista sisältöä jonka haluavat ja voivat näyttää kaikille. Minä en.

Tottakai internetissä kaikki on lopulta tavallaan julkista mutta kukin saa minusta valita oman tapansa käyttää näitä palveluja ja sitä tapaa saa myös muuttaa. Jos joku pahoittaa mielensä siitä että minun tapani käyttää vaikka Instagramia on toisenlainen kuin hänen tapansa, se ei ole minun ongelmani. On kestämätöntä elää niin että on koko ajan valmiina hajoamaan tai suremaan kun ihmiset eivät tee niinkuin itsestä olisi kiva ja hyvä.

Instagram on eri asia kuin Facebook. Eri "sosiaaliset säännöt". Sivusta

Ei minusta vain ole. Mutta tää juuri kertoo sitä että eri ihmiset ajattelevat eri tavoin. Mulle ne on samalla tavalla somea, jonka käytöstä ja toimistani siellä päätän omalta osaltani minä. Tämän tajuaminen 2017 oli iso juttu mulle ja luulen ettei moni tajua tätä vieläkään.

Vierailija
90/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ylimääräistä kummastelua vähintään monille aiheuttaa, joten itse ratkaisin tilanteen mieluummin poistamalla koko fb:n kun tuli sama fiilis, että nyt on niin paljon turhakkeita eksyny kaverilistalle, ettei voinu päivittää oikein mitään kaikille sopivia juttuja, ja näkyvyyksien kanssa säätämisen koin liian rasittavaksi.

Samalla vaivallahan sä säädät näkyvyyksiä kuin poistat niitä turhakkeita, eikö?

Toisaalta niille turhakkeille sä olet varmaan myös turhake, joten tuskin he edes huomaavat, vaikka poistaisitkin heidät.

Vierailija
91/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistin muutama vuosi sitten kaikki fb-kaverini, heitä oli yli 200. Halusin seurata joitakin ryhmiä sekä tapahtumailmoituksia siellä, mutta muuten tuntui ahdistavalta paikalta ja en halunnut enää olla jakamassa mitään siellä.

Instagramissa tilini on aina ollut yksityinen ja olen tarkka siitä ketä hyväksyn seuraajiksi. En keksi miksi jonkun kaverini kaverin jonka kans juttelin samassa seurueessa baarissa, tai lapsen päiväkotikaverin vanhemman jonka olen nähnyt päiväkodin eteisessä tms ja kerran jossain lastenjuhlissa vartin verran, täytyisi nähdä yksityinen tilini jolla on kuvia ja juttuja arjestamme ja melko yksityisiä ajatuksiani asioista. Minulla on siellä reilut sata seuraajaa, kaveripyyntöjä on kertynyt yli 600. Osa toki jotain firmoja tms jotka haluavat kaikki seuraamaan itseään mutta myös lukuisia yksityishenkilöitä joiden kanssa minulla ei ole mitään ns valittua yhteyttä vaan olemme tekemisissä täysin välillisesti vaikkapa lasten vuoksi. En reagoi niihin pyyntöihin mitenkään, en edes ihmettele muuta kuin sitä alkuun hetken että miten ovatkin löytäneet minut kun en ole siellä koko nimelläni. Jotkut jakavat sellaista sisältöä jonka haluavat ja voivat näyttää kaikille. Minä en.

Tottakai internetissä kaikki on lopulta tavallaan julkista mutta kukin saa minusta valita oman tapansa käyttää näitä palveluja ja sitä tapaa saa myös muuttaa. Jos joku pahoittaa mielensä siitä että minun tapani käyttää vaikka Instagramia on toisenlainen kuin hänen tapansa, se ei ole minun ongelmani. On kestämätöntä elää niin että on koko ajan valmiina hajoamaan tai suremaan kun ihmiset eivät tee niinkuin itsestä olisi kiva ja hyvä.

Instagram on eri asia kuin Facebook. Eri "sosiaaliset säännöt". Sivusta

Ei minusta vain ole. Mutta tää juuri kertoo sitä että eri ihmiset ajattelevat eri tavoin. Mulle ne on samalla tavalla somea, jonka käytöstä ja toimistani siellä päätän omalta osaltani minä. Tämän tajuaminen 2017 oli iso juttu mulle ja luulen ettei moni tajua tätä vieläkään.

Kyllä ne on kaksi eri asiaa. Facebookissa otetaan kavereiksi, instagramissa ainoastaan seurataan. Kukaan ei voi loukkaantua, jos joku ei ala seuraamaan sinua. Sehän kertoo ainoastaan siitä, että feedisi ei ole kiinnostava. Joku voi hyvinkin loukkaantua, jos et hyväksy facebook-kaveriksi. Jos jo muutenkin tunnette. Jne. En nyt ala luennoimaan, mutta instagramin tarkoitus on usein bisnesmielinen, kun Facebookissa lähinnä kommunikoidaan frendien kanssa. Kyllä sun pitäis ymmärtää nämä erot. Ne, jotka ottaa instaan vaan läheiset perheen jäsenet, ja pitää tilin yksityisenä, on asia erikseen. Se on mun mielestä turhaa, koska saman voi tehdä Facebookissa ja  rajata päivitykset vain pienelle ryhmälle. Miksi laittaisi erikseen instaan kaikki samat kuvat? Ei mitään järkeä.

Vierailija
92/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette lue kohdasta yksityisyys. Sieltä löytyy helposti kohta, jossa voi tehdä Rajoitetut-listan. Nämä rajoitetut henkilöt näkevät vain julkiset postauksesi, eli profiilikuvan vaihdot ja muut sellaiset. Itse ainakin olen laittanut tälle listalle kaikki henkilöt, jotka on vahingossa tullut fb-kavereiksi enkä oikein tunne heitä (esim yhden tapaamisen jälkeen tms). Heille en aio raottaa yksityis elämääni, vaikka en tosin mitään kovin erikoista sinne päivitä. Ja ne henkilöt joista haluaisin päästä eroon, enkä jaksa heitä, he ovat siellä listalla myös, niin ei tarvitse pahoittaa kenenkään mieltä ja poistaa heitä ystävistä. Ei vaadi hirveää vaivaa katsoa vähän niitä fb asetuksia.

Tiedätkö, on kaveripoistoakin oudompi fiilis tajuta joutuneensa jonkun ihan hyvän tuttavan rajoitettujen listalle. En ole koskaan ollut kovin aktiivinen FB:ssä, tykkäillyt tms ja tämä ilmeisesti veti siitä herneet nenään kun pisti mut paitsioon kokonaan. Jäi kiinni siitä että yhteinen ystävämme kysyi kerran, olinko huomannut tämän toisen päivityksen kuinka hänelle oli sattunut jotain. No, kuuluminen kiinnosti sen verran että päätin mennä katsomaan profiilista (kun kerran FB-kavereita olimme) että miten oli itse kertonut tapahtuneen. Mutta! Minäpä en nähnyt koko juttua ollenkaan vaan hänen seinällään näkyi vain jotain geneerisiä viestejä, esim. joulun toivotus mutta ei tällaisia henkilökohtaisia. Vielä tästäkään en hermostunut, ihmettelin vain että jaa näinkö minusta tuli joku random-tuttava vaikka käymme yhdessä lounaalla jopa kerran viikossa. Sitten vielä toinen yhteinen tuttumme (meidän molempien opiskelukaveri vuosien takaa) sattumalta nähdessä kertoi tätä tuttavaa kohdanneesta tapahtumasta, silloin tajusin että ei saakeli jopa tuo vanha opiskelukaveri näki sen päivityksen mutta minä en, silloin poistin hänet kokonaan kavereista. Kiitos ja näkemiin. En halunnut päätyä sellaiselle listalle joiden jäsenistä mietitään mitä heidän halutaan näkevän ja mitä ei. Käymme lounaalla edelleen satunnaisesti mutta ilmeisesti hän on tajunnut että poistin hänet kavereista kokonaan. Mutta ei ole kysynyt syytä.

Itse saatan usein poistaa päivitykseni melko pian, joten jollekin saattaisi tulla tällainen käsitys, jos menevät myöhemmin lukemaan sivultani juttua, josta joku on kertonut.

Vierailija
93/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin sen kaverilistan numeron aina siellä käydessä näkee, että siitä kyllä huomaisin, jos joku olis poistanut. Muuten varmaan en. Ei sillä olis väliä, jos joku etäinen poistelee useita kavereita. Mutta kyllähän sitä joskus ihmettelee miksi joku on alunperin lähettänyt pyynnön ja sitten poistaa. Itse olen poistanut ainoastaan yhden rahanpummaajan.

Vierailija
94/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset suhtautuvat ja käyttävät Facebookia eri tavoin. Sen vuoksi jotkut pahoittavat mielensä ja jotkut eivät. Mä olen poistanut FB-kavereistani ja minut on poistettu. En pidä asiaa ongelmallisena enkä ole pahoittanut mieltäni. Tiedän, että FB:ssä voisi tehdä erilaisia näkyvyysryhmiä, mutta niitä pitäisi sitten tehdä tosi paljon. Mulla kun on FB-kavereissani niin perheenjäseniä, läheisiä sukulaisia, kaukaisia sukulaisia. ystäviä, kavereita, työkavereita, entisiä työkavereita, vanhoja opiskelukavereita, vanhoja koulukavereita, pari lapsuuteni kaveria, nettituttuja sekä kaikkien näiden puolisoita ja joidenkin jopa ex-puolisoita. En julkaisen FB:ssä mitään sellaista, joka pitäisi piilottaa kaverin exältä, mutta näkyä kuitenkin muille. 

Mitä tulee sitten kaveripyyntöjen hyväksymiseen, niin monesti on ollut ihan kivaakin vuosien tai vuosikymmenten jälkeen kuulla jostain vanhasta tutusta. Alkuun on kommentoitukin toistemme juttuja ja laitettu tykkäyksiä. Mutta sitten vaan molempien elämät ovat niin erilaisia, että kumpikaan ei enää kommentoi eikä laita tykkäyksiä. Feediin ei enää edes tule näiden ihmisten päivitykset. Voisihan näitä roikottaa edelleenkin FB-kavereissa ja katsoa taas 10, 20, 30 tai 40 vuoden päästä, mitä heille nyt kuuluu. FB-kaverimäärä vaan kasvaa koko ajan, jos roikottaa kaikkia kerran hyväksyttyjä mukanaan. 

Koska mulla on myös paljon varsinaisten tuttujeni/nettituttujenii puolisoita FB-kavereinani, ymmärrän ihan hyvin, jos heidän kohdallaan ero muuttaa asetelmaa. Varsinkin, jos on tullut jätetyksi tai peräti petetyksi, ei ehkä halua enää nähdä eikä kuulla mitään exästä edes tämän kavereiden kautta. On helpompaa poistaa exän kaverit FB-kavereistaan, jolloin ei tule edes tilannetta, että heidän päivityksiään näkisi. On mulla sellaisiakin FB-kavereita, jotka ovat eronneet ja silti myös kaverin exä jäänyt FB-kaverikseni. Mulla on myös sellaisia FB-kavereita, joiden puoliso oli alunperin FB-kaverini, mutta heidän eronsa jälkeen FB-kaverikseni jäikin tämä exä ja alkuperäinen FB-kaverini poisti mut kavereistaan, koska ei halunnut olla exänsä kanssa samojen ihmisten FB-kaveri. 

En ole itsekään ollut exäni FB-kaveri enää sen jälkeen, kun nuorin lapsista täytti 18. Ei ole ollut mitään tarvetta. Emme pidä reaalimaailmassakaan enää yhteyttä, koska aikuiset lapset hoitavat itse yhteydenpitonsa isäänsä eikä mua enää tarvita välikätenä. 

Vierailija
95/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin sen kaverilistan numeron aina siellä käydessä näkee, että siitä kyllä huomaisin, jos joku olis poistanut. Muuten varmaan en. Ei sillä olis väliä, jos joku etäinen poistelee useita kavereita. Mutta kyllähän sitä joskus ihmettelee miksi joku on alunperin lähettänyt pyynnön ja sitten poistaa. Itse olen poistanut ainoastaan yhden rahanpummaajan.

Mun taas pitää mennä omaan profiiliini tai omalle seinälleni, jotta kavereiden lukumäärä näkyy. Yleensä kuitenkin mulla on aina auki etusivu eikä siinä näy kavereideni lukumäärää. Käytän siis FB:tä tietokoneella ja selaimena Chrome. 

Vierailija
96/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se poistaminen jostain kertoo. Tai se ettei julkaisut näy jollekin henkilölle. Itse olen tehnyt siitä omat johtopäätökseni ja se on heijastunut myös live-elämään, vaikka some ei sinänsä määritä ihmissuhteita. Mutta kyllä ne muovaavat niiden suuntaa ja laatua.

Vierailija
97/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut poistettiin. Ihmettelen syytä, sillä olemme tekemisissä jonkin verran. Mm. lapset leikkivät välillä yhdessä. Mitään selitystä ei tullut. Kyllä mä ainakin pahoitin mieleni kun en ole häntä millään tavalla loukannut.

Vierailija
98/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jotku laittavat päivityksen, että aikovat siivota kaverilistaa.

Vierailija
99/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan muista monta kaveria minulla on juuri nyt enkä sitä koskaan tarkasta. 

Nyt kävin selailemassa kavereiden uuden vuoden päivityksiä enkä kyllä nähnyt missään tuota kaverilistan numeroa. 

Vierailija
100/136 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuo itseäni hirveästi liikuta, jos joku puolituttu päättää minut poistaa. En vain oikein ymmärrä, miksi näitä poistoja tapahtuu, kun itselleni Facebook on kätevä juurikin siinä, että säilyy kontakti näihin etäisempiin tuttuihin ja kuulee välillä heidän kuulumisiaan. Perheenjäsenten ja ystävien kuulumisia seuraa muutenkin ja juttelee enemmän esim whatsappissa ja ihan kasvotusten.

Siksi, koska en minä halua jakaa jotain intiimejä vauvakuvia jokaiselle kadunmiehelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi