Pahoittuuko ihmisten mielet jos ne poistaa FB-kavereista?
Haluaisin poistaa kaikki morjestutut ja pitää "kavereina" vain perheenjäsenet.
Pahoittuuko sinun mielesi, jos poistan sinut kavereistani? Kuvitteletko, että FB jotenkin määrittelee ihmissuhteet?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Multa on yksi kaveri lähtenyt. Miettinyt pääni puhki kuka voisi olla. Ehkä oli hyväkin kun en tiedä kuka on poistunut.
Pahoitin aiemmin jonkun kohdalla mieleni kun poisti kavereista. Jäin miettimään miksi edes hyväksyi. Pääsin yli ja elämä on jatkunut.
En edes itse tiedä monta kaveria minulla on. Käytän fb:tä päivittäin. Saisi lähteä vaikka kymmenen kaveria enkä huomaisi. Välillä havahdun että en ole nähnyt jonkun tietyn henkilön päivityksiä aikoihin, ja saatan vilkaista onko yhä kavereissa. Jos on, en vain kuulu hänen sisäpiiriinsä, jos on rajannut näkyvyyttä julkaisuissaan. Ihan sama.
Minua on kiusattu rankasti FB:n välityksellä. On vaikeaa muutenkin rakentaa ihmissuhteita, ja sairauden vuoksi olen joutunut fyysisesti eristäytyneeksi. Tämän lisäksi ystävät kortilla. Nämä seikat _tiedostaen_ on blokattu, rajoitettu, eristetty ryhmistä. Tähän on turha tulla lässyttämään että ”se o vain some” - rajoittuneelle ihmiselle se ei ole. Sen lisäksi ihminen kyllä käyttäytyisi samalla tavoin myös irl, jos kehtaisi.
Facebook on kiusaajille huikea mahdollisuuksien maailma tuhota toinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se poistaminen jostain kertoo. Tai se ettei julkaisut näy jollekin henkilölle. Itse olen tehnyt siitä omat johtopäätökseni ja se on heijastunut myös live-elämään, vaikka some ei sinänsä määritä ihmissuhteita. Mutta kyllä ne muovaavat niiden suuntaa ja laatua.
Tuosta olen kyllä ihan samaa mieltä. Itsekin ihmettelisin, jos isäni, siskoni, omat lapseni tai ystäväni poistaisivat mut FB-kavereistani. Kuitenkin näitä poistoja on tullut vain sellaisilta ihmisiltä, joilla ei ole ollut live-elämääni muutenkaan suurempaa merkitystä tai joita en live-elämässäni edes tapaa enkä pidä yhteyttä. Eroaahan sitä työpaikan whatsapp-ryhmästäkin silloin, kun vaihtaa työpaikkaa, tai harrastusporukan ryhmästä, kun lopettaa harrastuksen. Facebook on ehkä sikäli harhaanjohtava, että siellä käytetään termiä "kaveri". Parempi termi olisi mielestäni "kontakti". "Kaveri" -sanaan liittyy tunnetasolla henkilökohtaisuutta, mutta "kontakti"-sanaan ei liity.
Himouskovainen anoppi poisti minut kavereistaan kun olin kritisoinut kristinuskoa FB:ssä :D
Aina kun nähdään niin hän on aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut eikä tuo kyllä minuakaan haittaa.
FB ei määrittele sitä kuka on kenenkin kaveri oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Minua on kiusattu rankasti FB:n välityksellä. On vaikeaa muutenkin rakentaa ihmissuhteita, ja sairauden vuoksi olen joutunut fyysisesti eristäytyneeksi. Tämän lisäksi ystävät kortilla. Nämä seikat _tiedostaen_ on blokattu, rajoitettu, eristetty ryhmistä. Tähän on turha tulla lässyttämään että ”se o vain some” - rajoittuneelle ihmiselle se ei ole. Sen lisäksi ihminen kyllä käyttäytyisi samalla tavoin myös irl, jos kehtaisi.
Facebook on kiusaajille huikea mahdollisuuksien maailma tuhota toinen ihminen.
Vaasalainen kiusaaja?
Haluaisin poistaa koko profiilin, mutta seurata silti eläintenlöytö/koti-ilmoituksia.
Valokuvat pitäisi ehkä siirtää johonkin.
Tunnen, että minua kiusataan facessa, entiset hyvät ystävät ei kirjota mitään seinälle/ tykkää kuvista. Autoin heitä kun meni niillä meni huonosti, nyt ovat opiskelleet ja töissä, katsovat minua alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että ihmiset lisäävät kaikki jotka "tietävät" eikä niitä jotka ovat oikeasti kavereita.
Ongelma on siinä, että jotkut kuvittelevat FB-kaverin olevan myös live-elämässä oikea kaveri. Mulla on FB-kavereissani ihmisiä, joiden kanssa vain hoidetaan tiettyjä asioita somen kautta. Emme ole kavereita, emme koskaan tapaa livenä emmekä muutenkaan pidä yhteyttä kuin FB:n kautta. Mulle FB on myös eräänlainen "puskaradio", jonka kautta voi tiedottaa erilaisia asioita ihmisiltä toisille. Toki mulla on FB-kavereinani myös oikeitakin kavereitani.
Itsetuntoni ei ole facebookissa. Se miltä minusta tuntuu tai ei tunnu ei ole riippuvainen siitä poistaisiko joku minut facebookissa tai ei. En muutenkaan haali virtuaalikavereita. Kaverini ovat reaalimaailmassa. Facebook ei ole aitoa todellisuutta, teeskenneltyä hyvinmenee- juttua täynnä. Minulla ei ole kuvaa facebookissa enkä laita. Ei tulisi mieleenkään päivittää asioitani virtuaalisesti. Miksi pitäisin jotain teennäistä virtuaalipäiväkirjaa.
Yksi tuntemani pariskunta aina känniriitelyn jälkeen poisti toisensa FB-kavereista ja lisäsivät takaisin kun olivat sopineet :D
Oli sekin kyllä vähän WTF..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuo itseäni hirveästi liikuta, jos joku puolituttu päättää minut poistaa. En vain oikein ymmärrä, miksi näitä poistoja tapahtuu, kun itselleni Facebook on kätevä juurikin siinä, että säilyy kontakti näihin etäisempiin tuttuihin ja kuulee välillä heidän kuulumisiaan. Perheenjäsenten ja ystävien kuulumisia seuraa muutenkin ja juttelee enemmän esim whatsappissa ja ihan kasvotusten.
Siksi, koska en minä halua jakaa jotain intiimejä vauvakuvia jokaiselle kadunmiehelle.
Mä taas en laita itsestäni enkä kenestäkään muustakaan ihmisesta kuvia sen paremmin facebookiin kuin minnekään muuallekaan nettiin. Tai no firman sivuilla taitaa olla musta joku 10 vuotta vanha kuva.
Minun omanarvontuntoni ei asu facebookissa. Se on minulla itselläni, en anna kenenkään puolitutun lannistaa itseäni. Mielialani ei ole puolituttujen kaveri-eipäs kaveri ohjailtavissa. Jos joku poistaa kavereista niin omapa on asiansa, en koe mitään "hylkäämisen" tunteita yms. Tarkoitan sitä että itsetuntoni on minulla, sitä ei voi viedä, ellen itse anna sitä viedä, ja taatusti en salli viedä.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös harkinnut koko profiilin poistamista.
Tätä suosittelen ap:lle. Jos tarkoituksena olisi laitta faceprogiili sellaiseksi, että siellä on vaan perheenjäsenet niin sama poistaa koko profiili. Tekee whatsappiin ryhmän jossa on perheenjäsenet. Noin saa pidettyä näppärästi yhteyttä heihin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että ihmiset lisäävät kaikki jotka "tietävät" eikä niitä jotka ovat oikeasti kavereita.
Ihmiset käyttävät Facebookia eri tavoin. Mulla esim on FB-kavereissani työkaverini, joka on kaverini ihan työajan ulkopuolellakin. Hänellä on FB-kavereissaan muutama meidän asiakkaamme. Kun nämä asiakkaat laittoivat mullekin kaveripyynnon, olisi ollut vähän outoa tai jopa noloa olla hyväksymättä niitä. Ei työkaverinikaan tapaa tai pidä yhteyttä heihin työajan ulkopuolella enkä pidä minäkään. Mutta työn puolesta olemme tekemisissä jos ei nyt ihan viikottain niin useamman kerran kuukaudessa kuitenkin.
FB-kaveruudesta on kuitenkin seurannut, että heihin on tutustunut vähän paremmin. Kun näkee, millaisia juttuja he julkaisevat, millaisia asioita pitävät hauskoina jne, töissä kohtaamiset heidän kanssaan eivät olekaan niin virallisia ja muodollisia kuin mitä muuten olisivat. Palaverien alussa "rikkoo jäätä", jos voi ensin hetken aikaa jutella ihan jostain muusta kuin työasiasta. Vaikka toisen Pariisin matkasta tai kissanpennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös harkinnut koko profiilin poistamista.
Tätä suosittelen ap:lle. Jos tarkoituksena olisi laitta faceprogiili sellaiseksi, että siellä on vaan perheenjäsenet niin sama poistaa koko profiili. Tekee whatsappiin ryhmän jossa on perheenjäsenet. Noin saa pidettyä näppärästi yhteyttä heihin.
No tää nyt oli suoraan ihan vttuilua. Miksi ap ei voisi pitää faceprofiiliaan, ja rajata vaan turhat ystävyydet pois? Miksi pitäisi poistaa koko profiili. Onhan siellä mukavempi kirjoitella kuin whatsupissa. Ihan kuin ei saisi olla Facebookissa, jos haluaa pitää yhteyttä lähinnä perheenjäsenten kanssa. Älä nyt viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että jotkut kuvittelevat FB-kaverin olevan myös live-elämässä oikea kaveri. Mulla on FB-kavereissani ihmisiä, joiden kanssa vain hoidetaan tiettyjä asioita somen kautta. Emme ole kavereita, emme koskaan tapaa livenä emmekä muutenkaan pidä yhteyttä kuin FB:n kautta. Mulle FB on myös eräänlainen "puskaradio", jonka kautta voi tiedottaa erilaisia asioita ihmisiltä toisille. Toki mulla on FB-kavereinani myös oikeitakin kavereitani.
Mitä ihmeen asioita hoidetaan somen kautta, jos ei koskaan tavata livenä? Työasioita vai? Outo kommentti. Taidat vaan olla yksi sellaisista, jotka kerää mahdollisimman paljon itselleen ihailijoita, mutta vähät välittää heistä ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen asioita hoidetaan somen kautta, jos ei koskaan tavata livenä? Työasioita vai? Outo kommentti. Taidat vaan olla yksi sellaisista, jotka kerää mahdollisimman paljon itselleen ihailijoita, mutta vähät välittää heistä ihmisinä.
Esimerkiksi erilaisia hyväntekeväisyysjuttuja. Mulla on myös FB-kavereissani myös saman alan ihmisiä. Entisiä työkavereita, yhteistyökumppaneita jne. Esim työpaikoista voi vinkata jollekin, joka saattaisi olla kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa. Jonkun opiskelevalle nuorelle on löytynyt vuokra-asunto, kun on ollut sopivia kontakteja. Tai jos on hankkinut liput johonkin tapahtumaan, mutta itselle tuleekin joku este, liput voi saada menemään hyvinkin nopeasti, jos kontakteissa on samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä.
Mä liityin facebookiin yläasteen lopussa ja sen jälkeen olen käynyt lukion, opiskellut neljässä eri koulussa ja käynyt töissä. Kavereita on siis kertynyt hirveä määrä, vaikka suuri osa on juuri sellaisia, joiden kanssa olin tiiviisti vaikka vuoden ajan, mutta en juurikaan sen jälkeen. En kuitenkaan jaksa ryhtyä poistamisoperaatioon koska siinä menisi ikuisuus, enkä toisaalta jaa mitään yksityistä facebookissa. Minusta on hauskaa että on kontakti niihinkin ihmisiin, joiden kanssa en enää ole tekemisissä, mutta joiden kanssa ollaan kuitenkin hyvissä väleissä ja juteltaisiin jos tavattaisiin. Hauskaa aina välillä nähdä mitä heille kuuluu, varsinkin ulkomaalaiset kaverit joihin ei muuten törmää. En siis koe tarvetta rajata kaverilistaa läheisiin. Mutta en koskaan loukkaannu jos minut poistetaan, koska ymmärrän hyvin että jotkut haluavat jakaa asiat vain lähimmille. Silloin kyllä ihmettelisin jos joku oikea kaveri poistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi erilaisia hyväntekeväisyysjuttuja. Mulla on myös FB-kavereissani myös saman alan ihmisiä. Entisiä työkavereita, yhteistyökumppaneita jne. Esim työpaikoista voi vinkata jollekin, joka saattaisi olla kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa. Jonkun opiskelevalle nuorelle on löytynyt vuokra-asunto, kun on ollut sopivia kontakteja. Tai jos on hankkinut liput johonkin tapahtumaan, mutta itselle tuleekin joku este, liput voi saada menemään hyvinkin nopeasti, jos kontakteissa on samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä.
Eli et julkaise näille työkontakteillesi koskaan mitään henkilökohtaisesta elämästäsi, etteivät he vaan erehdy luulemaan että olisit heidän kaveri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et julkaise näille työkontakteillesi koskaan mitään henkilökohtaisesta elämästäsi, etteivät he vaan erehdy luulemaan että olisit heidän kaveri?
En mistään sellaisesta, mistä en voisi jutella naapurin kanssa pihalla, työpaikan kahvihuoneessa, baarissa jonkun samaan pöytään istuvan tuntemattoman kanssa tai vaikkapa kaukojunassa viereen istuneen ihmisen kanssa, jos tämä on juttutuulella.