Miksi ette pidä matkailusta?
Itselle matkailu on yksi elämän suurimmista iloista ja alkaa ahdistaan jos ei ole matkaa varattuna lähitulevaisuudessa. Kuitenkin tuntuu olevan paljon näitä jotka eivät ikinä halua lähteä minnekään. Miten te oikein irtaudutte arjesta ja saatte jännitystä elämään?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se näkyy ihmisessä, jos ei käy katselemassa maailmaa.
Keskustelin netissä vanhemman miehen kanssa, jona ei ollut koskaan käynyt ulkomailla. Oli kumminkin entinen lukion opettaja. Sanoi, että ei sinne tarvitse itse mennä, ihan tarpeeksi saa tietoa lukemalla ja katsomalla dokumentteja ym. eri maista.
Tuohon en osannut sanoa mitään.On pikkasen eri asia kokea itse jotain kuin lukea tai katsomalla dokumentteja. Käyn joka vuosi patikoimassa Alpeilla ja sitä tunnetta ja kokemusta ei kyllä saa lukemalla ja dokumentteja katsomalla.
Mutta ei kaikkia kiinnosta ollenkaan tuollainen kokeminen. Kaikki ei ole järin aistielämys-ihmisiä ollenkaan. Itsekin olen sellainen, että nautin enemmän ajattelemisesta ja fantasioinnista kuin mistään aistein koettavasta. Koska tykkään miettiä ja tietää asioista, seuraan kuitenkin dokumenteista, kirjoista ja netistä esim. ulkomaiden asioita ja kriisejä, historiaa, kulttuurijuttuja, luontojuttuja. Itselleni idea ei ole kokemus, vaan se mitä äly noista saa. Olen kyllä jotain matkojakin tehnyt mutta siellä juuri totesin sen että minusta on kivampi katsoa vaikka hyvin tehty dokumentti Vatikaanista ja sen taiteesta kuin tungeksia siellä turistimassassa katsomassa paikan päällä. Tai katsella joku luontodokumentti jossa näen kaikenlaista, sen sijaan että menen kokemaan paikan päälle, missä en näe ollenkaan niin monipuolisesti kasvillisuutta ja eläimiä kuin hyvin tehdyssä dokumentissa. Ja moni paikka joka on kiinnostava on koettuna lähinnä tukala, esim. sademetsät: kuumaa, kosteaa, hyönteisiä, käärmeitä.
Äitini taas on sellainen kokijaihminen joka nauttii kaikkien aistien jutuista paljon. Ihan ruokien mauista, lämpötiloista, näkymistä, tuoksuista. Hänelle ei mitenkään voisi sopia minun tyylini. Mutta en usko että kumpikaan tapa on toista huonompi, erilaisia vaan.
Hienosti kirjoitit ja kiihkottomasti, vaikka itse olen juuri enemmän kokijaihminen tai oikeastaan yhdistelmä ajattelijaa, runsaasti lukijaa ja kokijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulunee heihin, jotka eivät laske kotimaassa matkailua tai lentämättä matkailua matkailuksi lainkaan?
Nautin kaikenlaisesta matkailusta. Ihan vaikka päiväreissu jonnekin lähelle piristää. Mutta eniten nautin kun menen mahdollisemman erilaiseen paikkaan, jossa upea luonto.
Minä en. Pelkään kaikkia myrkyllisiä önniäisiä ja petoja maalla ja meressä. Ja ihmisetkin on kaukomailla ja muualla ulkomailla paljon pahempia yleensä, kun kotosuomalaiset.
Toki pahoja ihmisiä löytyy meiltäkin, varsinkin ulkkiksia, mutta ei vielä niin paljoa.
Minusta on kauheaa kuulla tai lukea roistoista, jotka työntävät viattomien ihmisten laukkuihin huumeita ja kun nämä jäävät kiinni, mikään ei auta, eikä kukaan usko heitä.
Sitten on niitä kiddnappaajia kaikkialla noissa rättipiä valtioissa, voi joutua orjaksi ym ym.
Suurin osa matkustelusta suuntautuu turistikohteisiin. Ne etovat minua. En ymmärrä, miten turistikohteissa pörrääminen olisi "muihin kulttuureihin tutustumista" yms. En tunne yhtäkään paljon matkailevaa, jolla olisi syvällistä tuntemusta kulttuureista, joihin hän on kertonut matkoilla tutustuneensa.
Sekä itse turismi ja siihen liittyvä liikkuminen tuhoaa luontoa. En halua olla mukana sellaisessa.
Inhottaa hotellit, ja etenkin nukkuminen oman sängyn sijasta muiden käyttämissä sängyissä, joissa on mahdollisesti luteita, torakoita jne.
Asun metsässä ja viihdyn täällä missä on vain vähän ihmisiä. Voisin matkailla kyllä ellen ahdistuisi lentokoneissa, mutten missään nimessä ikinä lähtisi rantalomille. Laivoilla ja junilla kyllä pääsee mutten pysty irrottamaan niin paljon vapaa-aikaa että ehtisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustaminen on rasittavaa. Ensin pakkaat hullun lailla ja kun tulet takaisin alkaa se inhottava matkalaukkujen tyhjennys ja pyykinpesu. Omassa sängyssä on paras nukkua. Ja minne tahansa menee, niin melkein joka paikassa on likaisempaa kuin täällä, tauteja, ällöttäviä ötököitä. Turistimassat ärsyttää ja jos menet jonnekin, missä ei muita turisteja ole, ei ole mitään palveluitakaan ja löydät itsesi jostain läävästä nukkumasta. Juomavedestäkin voi saada ties mitä ameeboja. En myöskään pidä kuumuudesta ja jatkuvasta auringonpaisteesta ja sitähän se on suuressa osassa maailmaa. Nautin paljon enemmän, kun katselen dokumentteja ja matkailuohjelmia vieraista maista. Sanalla sanottuna matkustelu on erittäin epämukavaa. En nauti siitä tippaakaan, pelkkä ajatuskin väsyttää.
Arkeni on niin mukavaa, etten siitä hirveästi tarvitse irtiottoja. On onnellinen avioliitto ja ihanat, kohta aikuiset lapset, muutama hyvä ystävä ja työ, josta nautin. Vapaa-aika kuluu mökkeillen, saunoen, luonnossa kulkien. Pyöräilen, hiihdän ja lumikenkäilen, käyn joogassa, luen paljon, neulon ja askartelen, käydään joskus elokuvissa, syömässä, teatterissa, konserteissa. Käyn luontaishoidoissa, nautin kylvystä, otan joskus lasin viiniä tai käyn istuskelemassa kahvilassa. Kesällä käydään Lapissa, joskus mennään Norjaan asti, siinä meidän matkailut.
MIKSI kopioit muiden vastauksia?
Vierailija kirjoitti:
Minun arkeni on niin mukavaa etten tarvitse siitä irtiottoa. Viihdyn myös erinomaisen hyvin kodissani. Introverttinä pidän matkailua muutenkin vaivalloisena.
Moni ei-matkusteleva ajattelee juuri noin. Niin minäkin. Se ei ole kopioimista. Tuttu, joka tykkää matkustelusta ja jolla on aina matka tai matkoja varattuna, on toista maata. Hän ei nauti arjesta eikä pysty rentoutumaan ollenkaan kotona.
Matkustan paljon, mutta juurikin nautin paljon arjesta ja kotona olemisesta, koska teen myös töitä kotona. Välillä vaan vaihtelu virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, jo lähtemisen suunnittelu on rasittavaa. Meillä eläimiä, joille pitää järjestää hyvä hoito. Lapsille pakkaaminen. Lisäksi matkustettava ennen ja jälkeen hki-400km. En halua nähdä mitään kurjuutta tai kärsiviä ihmisiä/eläimiä matkallani. Lasten ehdoilla meneminen ja vilkkaiden lasten vahtiminen. Ei kuulosta kivalta lomalta. Lisäksi en syö mitään epämääräistä tai epähygieenistä ja en halua että kukaan sairastuu mihinkään ameebaan.
Ymmärrän tuon, että pitkää matkustaa Helsinkiin pitkästi ennen lähtöä ja vilkkaiden lasten ehdoilla mennään, mutta on kyllä maita, joissa ei ole kurjuutta tai kärsiviä ihmisiä ja eläimiä. En minäkään sellaisiin maihin matkusta vaikka muuten matkustan paljon.
Ehdotapa mukavia kohteita. Haluaisin kyllä näyttää kielitaitoisille lapsillemme muutakin kuin kotinurkkia. Katselen aina matkoja, mutta en voisi ajatella mihinkään turistihelvettiin matkustamista lomana. Ollaan kierrelty kyllä pohjoismaita paljon.
No joku omatoiminen kiertomatka ihan missäpäin maailmaa vältellen turistihelvettejä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan te paljon matkustelevat ihmiset missä maassa olette törmänneet isoihin hämähäkkeihin? Onko niitä esim. Espanjassa, Turkissa tms. jossain turistikohteissa hotellihuoneissa sängyn alla tai vessassa. Tämän takia en paljon uskalla ulkomaille matkustella. Muut elukat eivät pelota niin paljon kuin hämikset.
Australia ja Englanti. Englannissa on yleistynyt joku ihme jättilaji joka tunkee syksyllä asuntoihin sisälle. Australiassa nökötti hostellihuoneen seinässä tosi iso. Henkilökunta kävi hakemassa sen pois.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan te paljon matkustelevat ihmiset missä maassa olette törmänneet isoihin hämähäkkeihin? Onko niitä esim. Espanjassa, Turkissa tms. jossain turistikohteissa hotellihuoneissa sängyn alla tai vessassa. Tämän takia en paljon uskalla ulkomaille matkustella. Muut elukat eivät pelota niin paljon kuin hämikset.
Pohjois-Italiassa oli hämähäkkejä. Ne ei ollut ihan jättiläisiä tai mitään karvaisia, mutta isoja ne oli ja kun niitä oli kymmenittäin majatalon huoneen seinällä. Yövyttiin aika alkeellisessa mestassa viinitilalla. Skorpioneja oli myös, mutta ei sentään sisätiloissa. Mutta Italiassa muuten ihan tavallisissa hotelleissa ei ole ollut hämähäkkejä, ei etelässä eikä pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Vielä viime vuonna mammat kehuskelivat kilpaa kuinka monessa maassa olivat käyneet. Suomessa viihtyville vttuiltiin. Nyt kukaan ei kehtaa myöntää matkustaneensa koska se on niin noloa.
Otsikossa kysytään miksi et pidä matkailusta, ja sinä ihmettelet miten jossain muussa ketjussa kehuttiin matkustamisesta. Ehkä oli hieman eri aihe kyseessa, ja vaikka kysyttiin miksi pidät matkustamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australia ja Englanti. Englannissa on yleistynyt joku ihme jättilaji joka tunkee syksyllä asuntoihin sisälle. Australiassa nökötti hostellihuoneen seinässä tosi iso. Henkilökunta kävi hakemassa sen pois.
Yllättäen Alankomaissa on hirveitä hämähäkkejä, helposti aikuisen peukalonpään kokoisia. Onneksi en ole sisällä niitä vielä nähnyt, mutta etenkin syksyllä puissa ja katuvaloissa niitä on ihan liikaa 😵😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se näkyy ihmisessä, jos ei käy katselemassa maailmaa.
Keskustelin netissä vanhemman miehen kanssa, jona ei ollut koskaan käynyt ulkomailla. Oli kumminkin entinen lukion opettaja. Sanoi, että ei sinne tarvitse itse mennä, ihan tarpeeksi saa tietoa lukemalla ja katsomalla dokumentteja ym. eri maista.
Tuohon en osannut sanoa mitään.On pikkasen eri asia kokea itse jotain kuin lukea tai katsomalla dokumentteja. Käyn joka vuosi patikoimassa Alpeilla ja sitä tunnetta ja kokemusta ei kyllä saa lukemalla ja dokumentteja katsomalla.
Tuli tästä mieleen sellainen juttu, että kyllä täällä Suomessakin on kaikenlaista nähtävää ja koettavaa, eikä sellaista tunnetta, mitä niiden näkemisestä saa, ei myöskään korvaa mikään muu asia. Ja jos puhutaan kokemuksista ylipäätään, niin mulle eniten tavoittelemisen arvoiset kokemukset liittyvät hevosiin, eikä niiden perässä tarvitse matkustaa kauas.
Eihän kotimaan matkailu ja ulkomaanmatkailu mitenkään sulje pois toisiaan. Kyllä mä harrastan molempia. Mutta valitettavasti kotimaanmatkailu on niin kallista, että tuntuu hullulta kun vertaa esim. Euroopan kaupunkilomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen Alankomaissa on hirveitä hämähäkkejä, helposti aikuisen peukalonpään kokoisia. Onneksi en ole sisällä niitä vielä nähnyt, mutta etenkin syksyllä puissa ja katuvaloissa niitä on ihan liikaa 😵😭
Ja Prahassa kuulemma sen Kaarlensillan kupeessa. En onneksi törmännyt.
Joudun työkseni matkustamaan ihan riittävästi, sekä turha matkailu pilaa ilmaston. Haluan olla kotona, kun vain saan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, jo lähtemisen suunnittelu on rasittavaa. Meillä eläimiä, joille pitää järjestää hyvä hoito. Lapsille pakkaaminen. Lisäksi matkustettava ennen ja jälkeen hki-400km. En halua nähdä mitään kurjuutta tai kärsiviä ihmisiä/eläimiä matkallani. Lasten ehdoilla meneminen ja vilkkaiden lasten vahtiminen. Ei kuulosta kivalta lomalta. Lisäksi en syö mitään epämääräistä tai epähygieenistä ja en halua että kukaan sairastuu mihinkään ameebaan.
Ymmärrän tuon, että pitkää matkustaa Helsinkiin pitkästi ennen lähtöä ja vilkkaiden lasten ehdoilla mennään, mutta on kyllä maita, joissa ei ole kurjuutta tai kärsiviä ihmisiä ja eläimiä. En minäkään sellaisiin maihin matkusta vaikka muuten matkustan paljon.
Ehdotapa mukavia kohteita. Haluaisin kyllä näyttää kielitaitoisille lapsillemme muutakin kuin kotinurkkia. Katselen aina matkoja, mutta en voisi ajatella mihinkään turistihelvettiin matkustamista lomana. Ollaan kierrelty kyllä pohjoismaita paljon.
No vaikkapa Irlanti. Pystyt helposti yhdistään kaupunki ja luontoloman ja on turvallinen kohde lapsiperheelle. Englannilla pärjää ja lentokaan ei ole turhan pitkä.
Tykkäisin kyllä matkustella, mutta sökö selkärankani ei tykkää istumisesta lentokoneessa etenkään.
Minulla ei ole ketään kaveria jonka kanssa matkustaisin. Yksin en ole toistaiseksi vielä lähtenyt, kotimaanmatkailua tietysti voisin kokeilla mutta mihin menisin? Toinen on lentäminen, minulla on korkeanpaikan kammo.
Lentopelon takia en uskalla matkata ulkomaille,koska pelkään saavani paniikkikohtauksen korkeanpaikan kammon takia ja alkavani riehumaan koneessa mikä ei olisi kenellekään turvallista.Siksi pysyttelen kotimaassa ja meillä on hieno maa muutenkin
Vierailija kirjoitti:
Miten te oikein irtaudutte arjesta ja saatte jännitystä elämään?
En mitenkään. En halua irtautua arjesta tai yhtään sen enempää jännitystä kuin elämässäni on jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa matkustelusta suuntautuu turistikohteisiin. Ne etovat minua. En ymmärrä, miten turistikohteissa pörrääminen olisi "muihin kulttuureihin tutustumista" yms. En tunne yhtäkään paljon matkailevaa, jolla olisi syvällistä tuntemusta kulttuureista, joihin hän on kertonut matkoilla tutustuneensa.
Kunnollista toisen kulttuurin tuntemusta ei taida saavuttaa muunkaanlaisella matkailulla. Pitäisi asua pitkään siinä maassa, jonka haluaa oppia tuntemaan.
Rauha ja luonnon läheisyys on ihmiselle tärkeintä.