Kannattaisiko ostaa kahvimylly ja jauhaa pavut itse? Onko kokemuksia?
Onko täällä kenelläkään kahvimyllyä? Onko ollut kannattava ostos? Olen sinkku ja kahvipaketti kestää aika kauan. Olen kyllästynyt, kun maku ja tuoksu muuttuu. Säilyisikö pavut paremmin?
Olisi kivaa kuulla kokemuksia. Voiko kahvimyllyllä (sähkökäyttöisellä) jauhaa kerralla pienen määrän, esim. vain kahden kupillisen verran papuja?
Kommentit (28)
Kahviautomaatti, hinta n. 300€. Tekee kupin kavia koska haluat, jauhaa pavuista. Ei pysty normi kahvia enää juomaan.
T: sinkku
Hirveen vaikeeta, eikä maussa eroa. Jos saat jotain iloa siitä rituaalista kun rouhit papuja niin sitten kannattaa.
Mulla on kahvinkeitin jossa molemmat ( suodatin ja jauhatus) toiminnot. Alussa olin ihan intona jauhamiseen mutta nyt niin kyllästynyt etten ole vuoteen ainakaan käyttänyt. Irish coffee on kyllä parempaa vastajauhetuista pavuista 👍
Jos tapanasi on nauttia kuppi kahvia kerran päivässä tai joka toisena, suosittelen.
Jos kuulut meihin, jotka kiskovat kaksi pannua päivässä, älä vaivaudu. Helmiä sioille.
Sinkkuna kahvinjauhaminen ok ja saat tuoreempaa kahvia. Meillä iso perhe, paljon ja usein kahvinjuontia, vieraita , joten se jauhaminen kävi työlääksi. Mutta jos olisin yksin tai kaksin, jauhaisin.
Meillä on käsikäyttöinen kahvimylly. Arkiaamuisin sitä, ei jaksa käyttää mutta iltapäiväkahvit sillä tekee mielellään. Kahvi on mielestäni parempaa vastajauhettuna. Aamuja varten voi toki jauhaa kerralla vaikka parin päivän kahvit.
Mulla sama ongelma kuin ap:lla. Kahvi on aivan liian isossa paketissa yhdelle ihmiselle jopa ne pienimmätkin paketit ehtii mennä pahan makuisiksi, lisäksi pienessä paketissa kahvi on paljon kalliimpaa.
Kiitos kokemusten kertomisesta. Olen alkanut miettiä papujen jauhamista, koska keitän kotona aika vähän kahvia. Arkena en yleensä keitä kotona enää kahvia töiden jälkeen. Keitän kahvia siis viikonloppuna ja lomilla. Muuten juon töissä. Mulla siis kestää yksi kahvipaketti todella kauan.
Kahvikonekin olisi kyllä tosi hieno, mutta ehkä aloitan kahvihifistelyni papujen jauhamisesta.
ap.
Tuo on kyllä ihan totta, että kahvit on liian isoissa paketeissa sinkkutalouksille. Puolikas paketti olisi parempi. Jouduin kerran heittämään kahvin pois, kun se haisi niin härskiintyneeltä.
Ostin kerran Cittarista minipaketteja Pauligin kahveista, joissa on paketissa eläimen kuva. Se olisi kätevä koko. Mutta laitan kahvimyllyn tosissani harkintaan.
ap.
Suosittelen ostoa kun kasvatat ja paahdat omat papusi muuten heitä snobbailu pois ja juo jauhatettua kuin muutkin
Ostin pojalleni vuosi sitten joululahjaksi, sellaisen sähköisen kahvimyllyn. Hän on pitänyt kyllä kovasti, koska kahvi on sellainen asia, johon mielellään käyttää rahaa.
kertoi kyllä, että oli aluksi vaikea löytää oikea karkeusaste, koska vaihtoehtoja oli niin monia.
Kannattaa, kunhan säilyttää pavut ilmatiiviisti ja jauhaa vain sen määrän, minkä tarvitsee. Pressopannulla ihan Pauligin Mundosta tai Lidlin Bellaromin luomupavuista tulee jo ihan erimakuista kuin Presidentistä kahvinkeittimellä.
Itse olen ollut tyytyväinen. Ostin sähköisen kivillä (ei siis terällä) jauhavan myllyn ja kahvin juonti kotona nousi ihan eri sfääreihin. Pari päivää sitten paahdettuja papuja vastajauhettuna - sitä tuoksua ei voita mikään. Vasta sen jälkeen tajusin kuinka vanhaa, hajutonta ja mautonta tavallinen suodatinkahvi on. Joskus se on jopa pilaantunutta...
Jos kahvia kuluu vähän, kannattaa pakastaa osa paketista. Pakkasessa aromit säilyy paremmin, kunhan pakkaus on tiivis.
Olen jauhanut kahvipapuja joissakin majapaikoissa ulkomailla. Rasittavaa ja sotkuista puuhaa.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta miten eroaa maussa se, minkälainen jauhatusaste on valittu?
Meillä on pakkasessa pussi papuja, siitä jauhetaan käytettävä määrä ja keitetään pressopannulla, juodaan americanot tai latet. On muuten hyvää.
Miksi? Pidä se Juhlamokka paketti kiinni sillä sulkija reipillä niin ei maku muutu. Joku on rakentanut tehtaan paahtimoineen, jotta sinun ei tarvitsisi vaivautua. Ihan sama, kun alkaisit pyykkäämään pyykkilaudalla, kun pitäisi muuten pestä vajaita koneellisia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta miten eroaa maussa se, minkälainen jauhatusaste on valittu?
Mitä hienompaa, sen vahvempaa.
Voi jauhaa niin pienen määrän kuin haluat, ja onhan itsejauhettu parempaa. Tulee myös juotua vähemmän kahvia kun ei aina viitsi alkaa väsäämään.