Kannattaisiko ostaa kahvimylly ja jauhaa pavut itse? Onko kokemuksia?
Onko täällä kenelläkään kahvimyllyä? Onko ollut kannattava ostos? Olen sinkku ja kahvipaketti kestää aika kauan. Olen kyllästynyt, kun maku ja tuoksu muuttuu. Säilyisikö pavut paremmin?
Olisi kivaa kuulla kokemuksia. Voiko kahvimyllyllä (sähkökäyttöisellä) jauhaa kerralla pienen määrän, esim. vain kahden kupillisen verran papuja?
Kommentit (28)
Minulla on käytössä Wilfan sähkömylly, sekä 1Zpresson käsimylly. Suosittelen ehdottomasti jauhamaan itse, varsinkin vähäisellä kahvinjuonnilla. Saat oheistuotteena vieläpä juuri sellaista kahvia kuin itse haluat. Jauhatusaste vaikuttaa kahvin makuun todella paljon.
Meillä on juuri siksi että kahvia menee niin vähän. On ihanaa kun saa joka kerta sen vasta-avatun paketin tuoksun. Jauhamiseen menee muutama sekunti eikä siitä ole vaivaa. Pienissä paketeissa jauhettua kahvia taitaa olla paljon kovempi kilohintakin?
Meillä on kaksi käsinveivattavaa kahvimyllyä, museokamaa, toinen "Rati" 1950-luvulta ja toinen vielä vanhempi, seinään kiinnitettävä malli lasisella säiliöllä. Kahvin jauhamisessa kivointa on, että siitä tulee hyvä tuoksu. Papuja säilytän pakastimessa, niin ne pysyvät hyvinä pitempään, ja jauhan vain sen mikä keitetään kerralla (käsin veivatessa sekin käy jo työstä).
Jauhamme nykyään litukan isosta Bellarom espresso paahdosta ja keitämme tavallisella suodatin Moccamasterilla. Ihan lukion kemian ja fysiikan opeilla päättelin, että makua irtoaa sitä enemmän, mitä hienompi jauhatus. Joku alkumäärä ihan hienoksi jauhettua ja siitä sitten säätämään määrää ylös tai alas päin kunnes itselle sopiva maku.
Näillä opeilla joka päivä 8 eli 1/1 Moccamasterin vesiastian mittaan vettä ja muistaakseni n. 32 gr papuja hienoksi jauhettuna. Tulee 6 kuppia tai 4 mukia hyvää kahvia. Kilon paketti riittää kahdelle näin kuukaudeksi.
Moccamasterilla jauhetun "normi" suodatin kahvin ohje taitaa olla tuohon määrään 4x12 g eli 48 gr.
Hyvää kahvia ja vielä halvemmalla ; ).
Keitin voi olla halpis kunhan sähkömylly ja pavut on kohtuullisen hyviä.
Väitän kokemuksen perusteella että marketin halpiskeittimellä tai pressolla ja kunnon myllyllä voi saada aikaan parempaa kahvia kuin 1500 euron kahvigismolla.
Vedenkeittimellä, vanhan keittimen suodatinsuppilolla ja myllyllä saa aikaiseksi loistavaa suodatinkahvia, ei siihen tarvitse sen kummempia laitteita.
Kahvikone ilman muuta! Miks pimpot alapeukuttaa? Kallis ja tilaavievä mutta saat kupillisen laadukasta kahvia nappia paimnamalla milloin haluat, espreossosta latteen. Kuin nyrkki juutalaisen silmään sinkulle. Pavut on liitissä alle 5 eur kilo.
Voi valita määrän, vahvuuden, lämpötilan. Hoitoineenkin paljon vähemmän vaivaa kuin perinteisillä.
Todellakin parempaa, eikä kestä ku muutaman sekunnin, mulla on Smegin. Suosittelen.