Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan lounaat lihottaa - mitä tehdä

Vierailija
31.12.2019 |

Olen lihonut viime vuosina ja haluaisin olla taas oma itseni ja laihtua. Ongelma on vain siinä, että olen työpaikassa, jossa käymme päivittäin ulkona syömässä. Niinpä arkisin lounaat ovat varsin lihottavia ja epäterveellisiä: pizzaa, pastaa, kiinalaista, sushia, nepalilaista. Monet noista vakiolounaspaikoista on vielä sellaisia, ettei siellä ole ruokalistalla muuta kuin esim. juuri pelkkää pizzaa tai kiinalaisessa valkoista riisiä ja lihaa ilman salaattia. Ei siis ole mahdollista valita listalta terveellistä annosta. Joissakin paikoissa pystyy seisovasta pöydästä valikoimaan melko terveellisen annoksen, mutta silti ruoka on usein tuhtia. Suurin osa työkavereistani on myös miehiä, ja he haluavat käydä noissa paikoissa. He eivät yksinkertaisesti suostuisi käymään missään normaalissa työpaikkaruokalassa, vaikka sellainenkin olisi tarjolla melko lähellä.

En ymmärrä, mitä voin tehdä. Nuo lounaat ovat minulle kuitenkin sosiaalisesti tärkeitä. Jos raahaan töihin mukaan omat eväät, onnellisuuteni laskee, kun en pääse työpäivän aikana ulos eikä pääse juttelemaan työkavereiden kanssa ja saa rentouttavaa breikkiä niistä päivän töistä. Olisi myös tosi ankeaa ruveta käymään yksin siellä työpaikkaruokalassa syömässä.

Tuntuu, että olen umpikujassa. Ei ole hirveästi motivaatiota tsempata syömisissä ja liikkumisessa työpäivän ulkopuolellakaan, kun tuntuu, että nuo lounaat kuitenkin sabotoivat kaiken työn, mitä painonsa ja terveytensä eteen yrittää tehdä. :(

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luoja,,,,,

Vierailija
2/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi syödä esim. buffetista järkevästi? Et lado lautastasi täyteen sushia, vaan otat esim. 9 palaa ja se on sitten lounas, mahdollisen salaatin kera. Tai pyydät kiinalaisesta listalta pienen/puolikkaan annoksen tai korvaat riisin kasviksilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt sitten loppupäivän todella kevyesti. Tai sitten et mätä miehisiä annoksia napaasi lounaalla, vaan syöt pienemmän annoksen.

Vierailija
4/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voisi syödä esim. buffetista järkevästi? Et lado lautastasi täyteen sushia, vaan otat esim. 9 palaa ja se on sitten lounas, mahdollisen salaatin kera. Tai pyydät kiinalaisesta listalta pienen/puolikkaan annoksen tai korvaat riisin kasviksilla. 

No yritän kyllä syödä lautasmallin mukaan, jos se on mahdollista. Tuntuu sitten vaan tyhmältä maksaa sushi-puffetista jotain 12 euroa ja syödä salaattia. Mutta monissa paikoissa tosiaan ei edes ole sitä valinnanvaraa. 

Vierailija
5/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kerran voi muuttaa tapojasi (esim. ota eväät), niin kai jatkat vain sitten paisumista.

Vierailija
6/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaatteko itse nuo pitsat, vai onko ne valmiina? Jos tilaatte itse, niin kasvistäytteitä ja vain puolet juustosta.

Vierailija
7/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt jum*lauta aikuinen ihminen osaa annostella lautaselleen vähempää ruokaa?

Osaat kuitenkin itse syödä jo? Vai syöttääkö työkaverit?

Vierailija
8/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin on tultu vaan syömään, voi ihme.

Vierailija
9/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt jum*lauta aikuinen ihminen osaa annostella lautaselleen vähempää ruokaa?

Tuliko nyt hyvä mieli?

Vierailija
10/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et pysty yhtään noissa pienentämään niin sitten on kevennettävä päivän kaikista muusta aterioista. Itse en käy työpaikan Fazerilla enkä muissakaan lähistön ravintoloissa juuri tuon takia, tulee syödyksi liikaa ja tuntuu turhalta maksaa10,5å jostain miniannoksesta. Onneksi meillä on muitakin eväiden syöjiä ja sosiaalinen kontakti säilyy.

Vierailija
11/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten ole tullut mieleen syödä vähempää? Vaikka syötkin sitä buffet-ruokaa, niin ota puolet vähemmän. Ongelma ratkaistu!

Mikä tässä oli niin vaikeaa?

Vierailija
12/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille v*ttuilijoille tiedoksi, että yritän tosiaan syödä lautasmallin mukaan ja pienempiä annoksia. Ei se paljoa auta, jos ruoka lilluu rasvassa tai listalla ei ole salaattia. Tuntuu myös tyhmältä maksaa täysi hinta ruoasta ja syödä siitä vain osa. 

Vierailija
13/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko nyt hyvä mieli?

En tiedä tuon kirjoittajan mielestä, mutta oli asian ytimessä.

Ei muita voi syyttää omasta kädettömyydestä ja tässä tapauksessa paisumisesta.

Vastuu on itsellä.

Vierailija
14/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzasta voi ottaa puolet mukaan. Buffetissa syö vain puolet määrästä -tai paastoo loppupäivän. 

Ymmärrän tuon sosiaalisen paineen, mutta mitä jos yrittäisit houkutella ne työkaverit "terveelliselle tammikuulle" ja söisitte vain terveellisissä paikoissa? Tai edes kerran viikossa menisitte sinne minne sinä ehdotat. Ei aina voi mennä sinne minne muut ehdottaa, muuten et ole tasavertainen. 

Vierailija
15/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sinä koko ajan, koostasi riippumatta. Kyllä salaatteja voi ostaa pizzerioista ja buffeteista. Sinun on valittava jompi kumpi: vietätkö "sosiaalista hauskaa" ravintoloissa vai teetkö eväät tai käyt muualla syömässä ja vietät sitä sosiaalista hauskaa muilla tavoin ja muulla ajankohtana. Elämä on valintoja.

Vierailija
16/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu tyhmältä syödä vähän, niin et syö sitten lounaan jälkeen enää mitään ja käyt illalla lenkillä. Ok?

Vierailija
17/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten ole tullut mieleen syödä vähempää? Vaikka syötkin sitä buffet-ruokaa, niin ota puolet vähemmän. Ongelma ratkaistu!

Mikä tässä oli niin vaikeaa?

Koska ihminen maksaa buffasta summan x ja haluaa saada rahoilleen vastinetta. Helpointen tämä onnistuu syömällä mahdollisimman paljon.

Vierailija
18/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten olis se töissä syömisen vähentäminen on noin hiton hankalaa niin syöt sitten kotona iltaisin vähän kevyemmin?

Ja alat harrastaa iltaisin jotain liikuntaa kävelylenkkiä uintia?

Vierailija
19/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitpa tyhmiä vastauksia ja selvästi moni jätti lukematta tai ymmärtämättä koko tekstin. Tiedän ongelmasi, itse en lainkaan tykkää kiinalaisesta juuri sen öljyisyyden takia. Silloin tällöin käyn perheen kanssa kiinalaisessa, koska muut tykkäävät.

Vierailija
20/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi