Näetkö vuoden ympyränä, vai janana, vai millaisena kuviona?
Minä näen viikot janana, ihan kuin viivottimessa..vuoden näen ympyränä. Vuosi alkaa sieltä missä kellossa on 12, eli alamme olla siellä korkeimmassa kohdassa, ja siitä lähtee taas liukuminen alaspäin.. sillon alan aina ahdistua. Vuoden masentavin ajanjakso on minulle kevät, talvesta kyllä pidän, mutta kyllä tän vuodenvaihten jälkeen vaan joka puolella alkaa se keväästä jauhaminen ja sen tietää että talvi loppuu, ennen kuin ehtii alkaakaan...
Kerro miten sulla nämä menee?
Kommentit (118)
Näen juuri samalla lailla vuoden ja viikot. Eletty elämä janana, tosin välillä jyrkempänä ja välillä loivempana. Näin mulla insinöörismiehellä
Venahtanut soikio. Jouluaatto on klo 12 ja uusi vuosi 11 kohdalla. Kesä about 8 ja 4 välillä. Kuukaudet ei ole samanmittaisia.
Koko elämä on spiraali. Vauhti kiihtyy kun silmukat pienenee ja keskellä vauhti loppuu kokonaan.
Päivät, viikot, kuukaudet, vuodet kaikki yhtä pitkää janaa
Vierailija kirjoitti:
Venahtanut soikio. Jouluaatto on klo 12 ja uusi vuosi 11 kohdalla. Kesä about 8 ja 4 välillä. Kuukaudet ei ole samanmittaisia.
Eli sulla menee kello väärään suuntaan?
Näen vuoden U-kirjaimena poikittain, aika kulkee vastapäivään.
Eli tammikuu alkaa sieltä poikittain olevan U.n sakaran päästä, heinäkuu on siellä mutkassa, kääntyy syksyksi eläkuussa sinne alapuoliselle sakaralle ja vuosi päättyy sinne U:n toisen sakaran päähän.
Viikon näen janana, jossa maanantai on alku ja sunnuntai loppu.
Kuukautta en yleensä näe mitenkään, se on vain päiviä, jotka soljuvat eteenpäin janaviikoissa.
Ovaali, uusi vuosi "kello 15" kohdalla tai oikealla.
Vuosi on vähän epämuodostunut soikio
Mun vuosi on ympyrä, uusi vuosi on kellotaulussa 12 kohdalla.
Vuosi on minulle kaaren muotoinen (sateenkaari): vasemmalla alhaalla tammikuu, ylimpänä kesäkuukaudet ja sitten alas kohti kaaren toista päätyä, joulukuuta. Alimpana molemmissa päissä inhokkikuukauteni...ah kun päästään kohta kevääseen!
Vierailija kirjoitti:
Spiraali. Dna.
Dna on kaksoiskierre. <anteeksi, olen tylsimys. Rinnakkaistodellisuuden vuosi kieputtuneena? :)
Pyöreä kello. Viisarikellosta katson usein kuukausiakin, mittaan montako kuukautta on maalis- ja syyskuun välissä esimerkiksi. 3-4 on maaliskuu, ja syyskuu alkaa yhdeksikön kohdalla.
Mun mielestä aika on jana, aika tylsää. Mutta en ole näitä luuppeja nähnyt.
Vuosi on mulle ympyrä tai itseasiassa pikemminkin neliö koska on neljä vuodenaikaa. En ahdistu, en ajattele että "lähdetään alaspäin".
Viikko on jana.
Aika ylipäänsä on mulle jana. Siis miljardien vuosien mittainen jana jossa on alku ja loppu. Kun aika päätyy loppuunsa niin ajattelen että se lähtee kulkemaan takaperin kohti alkua. Ja kun se päätyy alkuun niin se lähtee taas kulkemaan eteenpäin kohti loppua. Ei voi tietää kulkeeko aika tällä hetkellä eteenpäin vai taaksepäin, eikä sillä mitään merkitystäkään käytännössä ole.
Ympyränä. Joulukuu kutosen kohdalla, tammikuu on seiskan kohdalla, helmikuu kasin kohdalla...
Kaarena minäkin. Kesää kohti noustaan ja valon määrä lisääntyy, sitten keskikesän jälkeen iskee haikeus kun lomat ohi ja lähdetään kohti pimeää ja loppuvuotta.
Mulle vuosi on kaksi päällekkäin olevaa 6 kuukauden riviä.
Jännittävää nähdä, miten erilailla ihmiset hahmottaa aikaa! Tiedän erään synesteetikon, joka joutuu leikkelemään kalenterin ja kokoamaan sen uusiksi itselleen mieluisaan muotoon, joka meikäläiselle on täysin mielivaltainen.
Vuosi on ympyrä, kuin päinvastaiseen suuntaan kulkeva kello. Tammikuu on siinä, missä normaalissa kellotaulussa on 11, helmikuu siinä missä 10 jne. Kesä on alhaalla, ja siitä noustaan ylös talveen.
Viikko on jana, joka alka maanantaista.