Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näetkö vuoden ympyränä, vai janana, vai millaisena kuviona?

Vierailija
30.12.2019 |

Minä näen viikot janana, ihan kuin viivottimessa..vuoden näen ympyränä. Vuosi alkaa sieltä missä kellossa on 12, eli alamme olla siellä korkeimmassa kohdassa, ja siitä lähtee taas liukuminen alaspäin.. sillon alan aina ahdistua. Vuoden masentavin ajanjakso on minulle kevät, talvesta kyllä pidän, mutta kyllä tän vuodenvaihten jälkeen vaan joka puolella alkaa se keväästä jauhaminen ja sen tietää että talvi loppuu, ennen kuin ehtii alkaakaan...

Kerro miten sulla nämä menee?

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on kuutio, viikko on suorakaide.

Vierailija
22/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on ympyrä. Joulu-tammikuu on pohjalla ja sieltä noustaan ylös kevääseen. Kesäkuu on suunnilleen kello 12 kohdalla. Kesän jälkeen laskeudutaan talveen, alas.

Näin olen hahmottanut vuoden aina. Olin tosi hämmästynyt kun tajusi, että joillain on tammikuu ylhäällä ja kesä alhaalla! Ihan väärin.

Viikko on suora jana päiviä vasemmalta oikealle. . Sunnuntain jälkeen tullaan nopeasti alakautta alkuun uudelleen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden ihan suorana janana. Joulukuusta tammikuuhun siirtyminen ajatuksissa tosin kulkee kaariviivana janan yläpuolella, mennään siis saman janan alkuun takaisin.

Viikon taas näen osittain kahdessa kerroksessa, ma-pe suorana jatkumona, josta la-su jatkuu sitten tavallaan kaarena siihen yläpuolelle. Vähän kuin J-kirjain.

Vierailija
24/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikot näet samalla tavalla vaakarivinä kuin kalenterissakin mutta vuosi on soikea ja nyt vuodenvaihde on ihan alareunassa eli noin klo 6. Toukokuu on sitten klo 11-12 ja elokuu klo 4-5 paikkeilla.  Mielenkiintoista miten eri tavalla voi asiat mieltää, mistäkähän sekin johtuu.

Vierailija
25/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ympyrä joulu on alhaalla, juhannus ylhäällä, kevät kello kolmessa ja syksy yhdeksässä                            . 

Vierailija
26/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympyränä. Joulukuu kutosen kohdalla, tammikuu on seiskan kohdalla, helmikuu kasin kohdalla...

Mulla just sama!

Vierailija
27/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe aikaa minkäänlaisena kuviona. Ehkä tästä syystä minulla on vaikeuksia hahmottaa aikaa, lähinnä muistaa taaksepäin. Käsitys nykyhetkestä ja suunnitelmallisuus lähipäivien, sekä erityisesti lomalle, kyllä toimii.

Vierailija
28/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vuosi on ympyrä, uusi vuosi on kellotaulussa 12 kohdalla. 

Sama. Viikot on jana, kuukausi (pelkkä yksi) sellainen kuin se on kalenterinäkymässä eli neliö, jossa on viikot allekain. Kulunut aika, siis vuodet jana.

Vierailija
29/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle vuosi tai itseasiassa vuoden alku on kuin piste, samoin vuoden loppu. Siinä välissä ei ole mitään ja samalla kaikki tapahtumat, eivät kuitenkaan missään kohtaa esim. janaa. Kun ajattelen jotain tapahtumaa niin silloin se näyttäytyy jossain kohtaa jatkumoa.

Vierailija
30/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi on ympyrä. Joulu-tammikuu on pohjalla ja sieltä noustaan ylös kevääseen. Kesäkuu on suunnilleen kello 12 kohdalla. Kesän jälkeen laskeudutaan talveen, alas.

Näin olen hahmottanut vuoden aina. Olin tosi hämmästynyt kun tajusi, että joillain on tammikuu ylhäällä ja kesä alhaalla! Ihan väärin.

Viikko on suora jana päiviä vasemmalta oikealle. . Sunnuntain jälkeen tullaan nopeasti alakautta alkuun uudelleen :)

Minä näen vuoden samalla tavalla. Sillä lienee jotain tekemistä sen kanssa, että olen opettaja. Minulle vuosi on lukuvuosi. Ympyrän huipulla ollaan kesälomalla ja elo-syyskuusta laskeudutaan alaspäin, kevättä kohti taas noustaan. Toinen syy tälle ajattelulle on varmasti se, että olen taipuvainen kaamosmasennukseen eli joulu-tammikuussa ollaan pohjalla.

Vierailija
31/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen vuoden kahtena vierekkäisenä pylväänä, kuin repisi kalenterin sivut ja asettelisi ne ylhäältä tammikuusta alhaalle kesäkuuhun ja sitten tammikuun viereen heinäkuu.

Viikot näen sellaisena janana kuin ne myös tuollaisessa kalenterissa ovat.

Vierailija
32/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin näen vuoden pylväänä, niin että kalenterista revityt kuukaudet ovat allekkain ja vuoden vaihteessa siirrytään yksi askel oikealle.

Vierailija
33/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen juuri samalla lailla vuoden ja viikot. Eletty elämä janana, tosin välillä jyrkempänä ja välillä loivempana. Näin mulla insinöörismiehellä

Mulla on kanssa koko vuosi janana, johtuen ehkä allakka-ajatuksesta, johon kirjoitan kaikki tärkeimmät asiat ja muistamiset.

Ilman allakkaa olisin hukassa, tosin olisi varmaan nykyaikaa ottaa kännykkäallakka käyttöön jo vihdoin viimein, mutta kun ei tule sitä tehtyä.

Toki kirjoittelen kännyn allakaan sellaisia muistilistoja ja ne on tosi käteviä vaikka kauppalistana.

Vierailija
34/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympyränä

Vierailija
35/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissaan opetetaan vuosi ympyränä ja viikonpäivät janana. Siitä se tulee.

Mutta vuodet näen spiraalina tai janana, jossa tämä juosi on oikeimmalla.

Vierailija
36/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on pisara. Uusivuosi on kärki ja kesä pyöreä pohja.

Vierailija
37/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että lähes kaikki näkee vuoden ympyränä.

Mä näen vuoden janana niin että tammikuu on iiiiihan siellä ylhäällä tavoittamattomissa. Ja sieltä lähtee valuu alaspäin kuukaus kerrallaan. Joulukuu on siellä alhaalla ja on niin siistiä kun vuosi taas vaihtuu ja pompsahdetaan sinne ylös :D

Tää ympyrä on mulle ajatuksena ihan uusi ja outo, itseasiassa vasta nyt tajusin että sen vois edes miettiä ympyränä kellon lailla (12 kuukautta, 12 tuntia). Ei oo tullut koskaan mieleenkään. Olen kuitenkin jo yli 30v.

Viikko on mulle jana vasemmalta oikealla, ma-su.

Elämä on aaltoliikettä... en oo sitä hahmotellut sen tarkemmin.

Vierailija
38/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle vuosi on pitkulainen soikio, jota tarkastelen ylempää vähän viistosta kuin alhaalla olevaa urheiluareenaa. Itse olen soikion yläpuolella noin maaliskuun kohdalla. Aika kulkee vastapäivään. Toisella pitkällä suoralla on joulu. Siitä oikalle edeten tullaan kevääseen. Kevät loppuu toukokuun kevätjuhlaan ja nyt käännytään viettämään kesää. Kesä on tässä soikiossa yhtä pikä kuin syksy, talvi ja kevät. Syksy alkaa syysk. 1. päivä ja sitten tullaan takaisin taas jouluun. Lapsuudessani kesäloma oli aina 3 kuukautta ja silloin oltiin jossain muualla kuin talvikodissa. Kesällä oli valtava merkitys lapsena. Pikkujoulu katkaisi vuoden ja kaikki juhlat ovat kiinnekohtia. Vappu on tärkeämpi juhla meillä kuin yleensä.

Vierailija
39/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on kuin loivamäkinen tie. Tammikuusta maaliskuuhun ollaan mäen päällä ja siitä lähtee kevättä ja kesää kohti laskeutumaan. Kesän kuukaudet ollaan laaksossa ja ylämäki alkaa syyskuusta, josta sitten noustaan mäen päälle kohti joulukuuta. Ja sitten taas sama seuraavana vuonna.

Vierailija
40/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen vuoden ruisleipänä. Reikä keskellä ja 12 palaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi