Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näetkö vuoden ympyränä, vai janana, vai millaisena kuviona?

Vierailija
30.12.2019 |

Minä näen viikot janana, ihan kuin viivottimessa..vuoden näen ympyränä. Vuosi alkaa sieltä missä kellossa on 12, eli alamme olla siellä korkeimmassa kohdassa, ja siitä lähtee taas liukuminen alaspäin.. sillon alan aina ahdistua. Vuoden masentavin ajanjakso on minulle kevät, talvesta kyllä pidän, mutta kyllä tän vuodenvaihten jälkeen vaan joka puolella alkaa se keväästä jauhaminen ja sen tietää että talvi loppuu, ennen kuin ehtii alkaakaan...

Kerro miten sulla nämä menee?

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöreänä kolmiona

Vierailija
42/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua että lähes kaikki näkee vuoden ympyränä.

Mä näen vuoden janana niin että tammikuu on iiiiihan siellä ylhäällä tavoittamattomissa. Ja sieltä lähtee valuu alaspäin kuukaus kerrallaan. Joulukuu on siellä alhaalla ja on niin siistiä kun vuosi taas vaihtuu ja pompsahdetaan sinne ylös :D

Tää ympyrä on mulle ajatuksena ihan uusi ja outo, itseasiassa vasta nyt tajusin että sen vois edes miettiä ympyränä kellon lailla (12 kuukautta, 12 tuntia). Ei oo tullut koskaan mieleenkään. Olen kuitenkin jo yli 30v.

Viikko on mulle jana vasemmalta oikealla, ma-su.

Elämä on aaltoliikettä... en oo sitä hahmotellut sen tarkemmin.

Kiinnostavaa. Elämäsi on siis pelkkää alamäkeä, paitsi uutenavuotena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko elämä on spiraali. Vauhti kiihtyy kun silmukat pienenee ja keskellä vauhti loppuu kokonaan.

Tämä on jostain syystä todella ahdistava ajatus. Tulee klaustrofobinen olo kun ajattelee ahtautuvansa vuosi vuodelta yhä sisemmille silmukoille. :(

Vierailija
44/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympyrä,talvi ylhäällä ja kesä alhaalla

Vierailija
45/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen ajan valkoisena loputtoman laajana,ääreetömänä alueena johon muodostuu vuodenaikoja ajatellessa värejä ja erilaisia mielikuvia , esim. Kevättä ajatellessa sinne ilmestyy puita hiirenkorvilla jne. Juhannus on aina juhannuskokko lapsuudesta, Joulu erään tietyn vuoden joulukuusi jne. Näihin mielikuviin saattaa liittyä myös musiikkia, joskus on aika raskasta kuunnellla lomaa odotellessa " Lip lap laituria" sisäisen biisin vaihtumiseen saattaa mennä aina hetki aikaa, aika hyvin kuitenkin osaan vaihtaan sisäisen soittolistan :D

Ajantajuni on melko heikko, jos puhutaan siis minuuteista ja tunneista.

Vierailija
46/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi on ympyrä, kuin päinvastaiseen suuntaan kulkeva kello. Tammikuu on siinä, missä normaalissa kellotaulussa on 11, helmikuu siinä missä 10 jne. Kesä on alhaalla, ja siitä noustaan ylös talveen.

Viikko on jana, joka alka maanantaista.

Mulla vuosi on vähän litistynyt ympyrä, mutta se on vähän kallellaan siten ja katson kelloa takaa. Tammikuu on todellakin siinä, missä normaalissa kellotaulussa on 11. Kesä on alhaalla ja ylin kohta on jotakuinkin joulukuun alkupuolella, jolloin minulla on syntymäpäivä. 

Viikot ovat janoja, mutta ne liittyvät toinen toisiinsa ja ne ovat kuin pätkiä mittanauhassa. 

Vierailija
47/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on ovaali jota kuljetaan vastapäivään. Uusi vuosi oikeessa reunas ja kesäkuun vimppa vasemmas reunas.

Viikkoja ja päiviä ajattelen kalenterin mukaan enemmän. Eli viikot vierekkäin ja päivät allakkain.

Vierailija
48/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen vuoden aurinkoa kiertävänä tasakehäisenä spiraalina, vähän kuin serpntiininä. Spiraali sen vuoksi, että vaikka joka vuosi yritetään palata samaan vuodenaikaan ei sitä kohdata. Ollaan siirrytty vuosi eteenpäin ja takaisinpäin ei ole paluuta.

Vierailija
49/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on vastapäivään kulkeva ympyrä, jossa kesä on ylhäällä.

Viikko on tavallaan ovaali, paitsi että ma-pe kulkee yläpuolella vastapäivään loivassa kaaressa ja la-su ovat siinä alapuolella, eivät siis ole tasaisesti järjestäytyneet toisin kuin vuodenajat.

Vierailija
50/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on sinikäyrän muotoinen, alin kohta marraskuussa ja kesällä ollaan korkealla.

Vierailija
51/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tuli mieleen, että täytyy muistaa tehdä tammikkuussa inventario. Oman perheen rahat , tilit vakuutukset, vakituiset menot kirjata budjettiin. Velkoja ei nyt olekaan. Viime vuonna ei ehditty tehdä ja siksi tämä vuosi on ollut sekava. Myös omaisuudet ja kiinteistöt laskettava. Tuleeko remontteja ja onko auton vaihto . Niin se on edessä ainakin. Sijoitusten tuotto.Olen aikonut antaa lapselle sen asunnon jossa asuu. Asukoon sitten ytiövastikkella. Tykkään tehdä budjettia.

Vierailija
52/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että näin moni näkee ajat ja luvut "kuvina"! Oon joskus koittanut selittää mun ajankuvaa, eikä mua olla ymmärretty yhtään. Mut mä oonkin ihan normaali!

Mulla on myös vuosi soikiona, joka kulkee vastapäivään. Kaikki vuosikellot myötäpäivään on mun mielestä väärin, meillä töissä on näitä paljon!

Mun kuukaudet ei ole samankokoisia, tammikuu alkaa oikealta ja kesäkuun loppu on vähän yli neljännes soikiosta. Kelloon verrattuna 11 kohdalla.

Mutta tämän kaiken lisäksi mun soikiollani on maisema! Se sijoittuu lapsuudenkotini ympärilleni ja joka kuukauden kohdalla on tietysti sille sopiva vuodenaika menossa. Voin katsella vuottani aivan mistä kulmasta vain, yleensä kuljen siihen kohtaan, josta puhutaan. Pidän erityisesti tästä piirteestä mielikuvassani.

Myös viikon ja lukujonon ympärillä on maisemat.

Vierailija
53/118 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon näen jääkiekkomailana vaakatasossa, vuoden näen U-kirjaimena siten, että sitä katsotaan oikeasta sivusta ja pystysakarat on taipuneet kaarelle vastakkaisiin suuntiin. Tammikuu on vasemman pystysakaran kärjessä, kesäaika elokuun puoleenväliin asti vaakaosuus ja loppuvuosi on oikea sakara taipuneena kaarelle oikealle.

Vierailija
54/118 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen sen sellaisena kalenterin vuosinäkymänä jossa jokainen kuukausi muodostaa oman laatikkonsa päivien numeroista.

Vierailija
55/118 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen vuoden U-kirjaimena poikittain, aika  kulkee vastapäivään.

Eli tammikuu alkaa sieltä poikittain olevan U.n sakaran päästä, heinäkuu on siellä mutkassa, kääntyy syksyksi eläkuussa sinne alapuoliselle sakaralle ja vuosi päättyy sinne U:n toisen sakaran päähän.

Viikon näen janana, jossa maanantai on alku ja sunnuntai loppu.

Kuukautta en yleensä näe mitenkään, se on vain päiviä, jotka soljuvat eteenpäin janaviikoissa.

Mulla vähän sama, mutta kulmikkaana, kaikki reunat siis suoria ja kulmat suoria kulmia. Tammi-toukokuu ovat vasen reuna, kesä-heinä-elokuu ovat pohja (kesäkuu toukokuun alapuolella) ja syys-joulukuu oikea reuna (syyskuu elokuun yläpuolella). Omituisesti sitten tulee hyppäys joulukuun lopusta tammikuuhun, tätä en ole ikinä osannut itsellenikään järjellä selittää.

Kuukatta ajattelen viikkokalenterin kautta jos ajattelen.

Vierailija
56/118 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovaali, uusi vuosi "kello 15" kohdalla tai oikealla.

Sama! Ja siis vuosi kiertyy vastapäivään, lähdemme kohta ovaalin kaarteessa kohti piiiitkää, suoraa ja pimeää talvea.

Jotenkin hahmotan talven alkamaan juuri vuodenvaihteesta, ja tuo aika menee aina liian hitaasti. Pidän kaikista muista vuodenajoista, mutta talvi on kidutusta.

Mielenkiintoinen ketju. Jokainen varmasti näkee nämä mielessään alitajuisesti jollain tapaa, mutta hauska kuulla miten toiset vuodet hahmottavat. Ja että joku toinenkin "näkee" vuoden menevän vastapäivään ja alkavan juuri klo 15 kohdalta, mindblow!

Vierailija
57/118 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi on ympyrä. Joulu-tammikuu on pohjalla ja sieltä noustaan ylös kevääseen. Kesäkuu on suunnilleen kello 12 kohdalla. Kesän jälkeen laskeudutaan talveen, alas.

Näin olen hahmottanut vuoden aina. Olin tosi hämmästynyt kun tajusi, että joillain on tammikuu ylhäällä ja kesä alhaalla! Ihan väärin.

Viikko on suora jana päiviä vasemmalta oikealle. . Sunnuntain jälkeen tullaan nopeasti alakautta alkuun uudelleen :)

Minä näen vuoden samalla tavalla. Sillä lienee jotain tekemistä sen kanssa, että olen opettaja. Minulle vuosi on lukuvuosi. Ympyrän huipulla ollaan kesälomalla ja elo-syyskuusta laskeudutaan alaspäin, kevättä kohti taas noustaan. Toinen syy tälle ajattelulle on varmasti se, että olen taipuvainen kaamosmasennukseen eli joulu-tammikuussa ollaan pohjalla.

Minäkin olen opettaja, mutta näen vuoden ovaalina, jossa vuodenvaihde on n. klo 15 kohdalla. Lukuvuoden alku on "alakaarteessa", loppu taas siellä toisessa kaarteessa n. klo 10 kohdalla. En masennu talvisin tai kuvittele jotenkin laskeutuvani yhtään mihinkään. Pidän työstäni ja lukuvuosi hahmottuu kivana aikana.

Vierailija
58/118 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi näkyy minulle ympyränä,aavistuksen soikiona, jossa kuljetaan vastapäivään. Nyt ollaan ympyrän päällä. Sitten aina yllätyn, kuinka pitkältä tammikuu tuntuu, kun ympyrä ei lähdekään kaartumaan alaspäin :)

Viikot ovat janoja, kuukaudet päällekkäin olevia viikkojanoja.

Vierailija
59/118 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on dodekagoni, viikko heptagrammi

Vierailija
60/118 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on soikio jossa uusivuosi ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla. Soikio ei ole ihan säännöllisen muotoinen vaan mutkittelee ja siinä on visuaalisia mielikuvia. Tai jos ajattelen jotain tapahtumaa, mennyttä tai tulevaa, se sijoittuu mielessäni soikiolle. Joskus näen sen ulkoapäin, joskus olen itse soikion sisällä ikäänkuin "kävelypolulla" ja voin katsoa tulevaan ja menneeseen.

Viikko ma-pe on rivissä ja tietyt tapahtumat sijoittuvat päivien kohdalle. Pe illasta aikakäsitys venyy ja rivi kääntyy ja la-su kiinnittyy taas maanantaihin, ollen siis yhtä pitkiä kuin ma-pe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi