Kaveri kutsui tuntemattomia mukaan mökkiviikonlopulle
Eli tilanne sellainen että erään vapaa-ajan toiminnan piirissä sovittiin porukan kanssa että vuokrataan mökki. Kaikki siinä piirissä oli siis toisilleen tuttuja ja meitä oli 5-6 menossa. Nyt kuitenkin eräs näistä (itse mökkivarauksen tekijä) on yllättäen kutsunut 4-5 muuta meille muille täysin tuntemattomaa omaa kaveriaan sinne, vaikka piti vain olla meidän oma harrastusporukka. Itseä ei oikeastaan huvita enää mennä koska en välttämättä viihdy ollenkaan jos yhtäkkiä pitää jakaa mökin usean tuntemattoman kanssa. Mutta lupasin jo aiemmin osallistua ja jakaa kustannuksia joten vähän pahalta tuntuu nyt perua.
Mitä itse tekisitte? Onko teidän mielestä hyväksyttävää että yksi porukasta ihan omatoimisesti kutsuu mukaan useita meille muille tuntemattomia vaikka oltiin puhuttu ainoastaan meidän harrastusporukasta? Syy miksi lupauduin mukaan oli juuri se että siellä olisi vain tutut omasta harrastuksesta. Ei vain huvita jakaa yöpymispaikkaa monen tuntemattoman kanssa varsinkin kun itsekin osallistun kustannuksiin.
Kommentit (43)
Ei ole hyväksyttävää, sanokaa suoraan sille että ei käy. Törkeää vain kutsua ilman että kysyy muiden mielipidettä.
Voit hyvin passata menon ja maksun. Ilmoitat vieraat syyksi.
Kustannuksethan pienenevät tuntuvasti jos väkeä tulee noin paljon lisää. Ehkä lähtisin silti, täytyy olla iso mökki että mahdutte kaikki. Toki voit jäädä pois ja vain ilmoittaa siitä, sinun poisjääntisi ei taas vaikuta kenenkään alkuperäisen osallistujan kustannuksiin kun väkeä/maksajia tulee vain lisää. Saattaa olla että ovatkin tosi kivoja ne uudet tyypit mutta ymmärrän hyvin ettei tee mieli mennä samaan mökkiin ja nukkua vieraiden kanssa samoissa tiloissa, ahdistava ajatus.
Vierailija kirjoitti:
No sano just noin miten on. Että ai jaa luulit että reissu oli vain harrastusporukan kesken ja et nyt lähdekään kun laajeni.
Mietin vaan onko se vähän loukkaavaa sitä kaveria (joka kutsui ihmisiä) kohtaan jos sanon suoraan etten halua tulla hänen kaveriensa takia... Ajattelee ehkä että hän teki hyvin kun sai pienennettyä kustannukisa/henkilö.
ap
No ei ole ok. Kaveri on varmaan laskenut, että ensin summa vaikka 500 e jaetaan harrastus porukalle, eli 100e/ harrastaja, ja sitten jakaa oman osuuden niille ylimääräisillä, eli maksaa itse vaan 20e? Mutta en lähtisi tuntemattomien kanssa, vastuut voi olla hankala jakaa, jos joku hajottaa paikkoja. Onko ne edes saman mielisiä vaikka alkoholin ja päihteitten kanssa? Kiva jos joku vetää pameja, kun itse on päihdevastainen. Eikö se ole kiva polttaa hasaaraivoraittiissa porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Kustannuksethan pienenevät tuntuvasti jos väkeä tulee noin paljon lisää. Ehkä lähtisin silti, täytyy olla iso mökki että mahdutte kaikki. Toki voit jäädä pois ja vain ilmoittaa siitä, sinun poisjääntisi ei taas vaikuta kenenkään alkuperäisen osallistujan kustannuksiin kun väkeä/maksajia tulee vain lisää. Saattaa olla että ovatkin tosi kivoja ne uudet tyypit mutta ymmärrän hyvin ettei tee mieli mennä samaan mökkiin ja nukkua vieraiden kanssa samoissa tiloissa, ahdistava ajatus.
Voihan ne kivoja olla ja jossain perus-illanistujaisissa voisin kyllä tavata, mutta nyt jaetaan mökki missä nukutaan ja asutaan yhdessä vaikken ole koskaan tavannut ihmisiä.
Mietin lähinnä keksinkö jonkun tekosyyn miksi en pääse...
ap
Vierailija kirjoitti:
No ei ole ok. Kaveri on varmaan laskenut, että ensin summa vaikka 500 e jaetaan harrastus porukalle, eli 100e/ harrastaja, ja sitten jakaa oman osuuden niille ylimääräisillä, eli maksaa itse vaan 20e? Mutta en lähtisi tuntemattomien kanssa, vastuut voi olla hankala jakaa, jos joku hajottaa paikkoja. Onko ne edes saman mielisiä vaikka alkoholin ja päihteitten kanssa? Kiva jos joku vetää pameja, kun itse on päihdevastainen. Eikö se ole kiva polttaa hasaaraivoraittiissa porukassa.
No ei kai se kaveri noin voi ajatella, tietysti koko summa jaetaan kaikkien kesken tasan. Tai ajatella voi toki mitä vaan mutta eihän tuollaiseen kukaan suostuisi.
Kaverisi on törppö ja ajattelematon, ei sun tarvi ajatella että itse olisit se törppö jos huomautat hänen käytöksestään. Yleinen mielipide on sun puolella. Saatko taustatukea siitä muusta porukasta? Jos sanoisitte jotenkin yhdessä.
Voi olla raiskaa ja mur haajia, lähtisin kyllä katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sano just noin miten on. Että ai jaa luulit että reissu oli vain harrastusporukan kesken ja et nyt lähdekään kun laajeni.
Mietin vaan onko se vähän loukkaavaa sitä kaveria (joka kutsui ihmisiä) kohtaan jos sanon suoraan etten halua tulla hänen kaveriensa takia... Ajattelee ehkä että hän teki hyvin kun sai pienennettyä kustannukisa/henkilö.
ap
Voithan sä aina keksiä jonku tekosyyn, miksi et pääse. Jos siis pelkäät että sun pois jäämisesi vaikuttaa harrastusporukan välisiin suhteisiin, kun tämä järjestäjä loukkaantuu, mikäli kerrot niinkuin asia on. Sano syyksi joku lähisukulaisen auttaminen tms. josta et muka voi luistaa. Eihän se valehtelu tietenkään ole oikein, mutta tuossa tilanteessa jos on vaarana herneen nenään vetäminen, niin valkoinen valhe on pienempi paha. Yleensä ihmiset, jotka eivät osaa ajatella asioita toisten kannalta, vaan vain omansa ("mulle tulee kiva reissu kun on omat kamut mukana ja harrastuskamut pienentämässä mökin vuokraa"), vetävät sen herneen syvimpään.
No mitä.nw muut harrastusporukan jäsenet sanoo? Jokainen odottaa, että joku sanoisi ääneen, että huono idea kutsua muitakin.
Sanot, että luulit mökin olevan vain harrastusporukalle. Ja nyt haluat perua. Vai harrastaako ne ylimääräiset samaa myös? Et vain satu tuntemaan niitä?
Vierailija kirjoitti:
Tää.
Totta kai voi vetää tietty "ai saa kutsua omiakin kavereita? Montako Marjaana sä kutsuit??". Sitten voitte pähkäillö mitenkä majoitatte itsenne + jokaisen kaverit. Vai olisiko reilua että kukaan ei niitä omia kavereita tuo. Tai jokaiselle se max 1 tai 2 seuralaista.
Mikä ihmeen mökki se on jos yöpyjien määrän voi silmää räpäyttämättä tuplata?
Ei mitään tekosyitä, vaan sanot ystävällisesti, mutta rehellisesti miten asia on.
Keksisin jonkun tekosyyn jolla jäisin pois.
Peruisin ja ei ole hyväksyttävää kutsua tuntemattomia kysymättä ensin muilta. Varsinkin kun vielä noin montakin kutsunut.
Tilanne on edennyt vähän niin että nyt ne muutkin harrastusporukasta alkaa kutsumaan omia, minulle tuntemattomia kavereitaan. Ainakin yksi toinen jo tuomassa. Ilmeisesti mökissä tilaa ja pari meidän alkuperäisestä porukasta perui aiemmin. Epäilen että tässä käy vähän niin että olen ainoana "yksin" siellä kun kaikki alkaa tuomaan omat lähipiirinsä. Sinne meni se "harrastusporukan viikonloppu"...
Voishan tää olla helpompaa jos itse olisi hirveä extrovertti mutta kun ei ole. Ehkä saan "influenssan" tai jotain.
ap