Oliko sun esi-isät mukana valkoisten ja punaisten taistelussa?
Mun oli. Olipa punaisten riveissä jotka hävisivät.
Kommentit (35)
Ei tietääkseni ollut kukaan suoraan ylenevässä polvessa. Jotain hieman kaukaisempaa sukua on voinut ollakin.
Esi-isät? Eihän tosta nyt niin kovin kauan ole
Meillä päin ei tapahtunut mitään silloin. Jotkut valkoisiin kuuluneet ehkä lähtivät sotimaan muualle.
Vierailija kirjoitti:
Esi-isät? Eihän tosta nyt niin kovin kauan ole
Kielitoimiston sanakirjan mukaan esi-isä on mieshenkilö josta jku polveutuu.
Isoisä oli valkoisissa piirittämässä Tamperetta. Olen ylpeä enkä häpeä sukuani. Ei ole mitään vikaa yrittää estää vallankumousta tapahtumasta ja liittämästä Suomea bolshevistiseen Neuvostoliittoon.
Vierailija kirjoitti:
Isoisä oli valkoisissa piirittämässä Tamperetta. Olen ylpeä enkä häpeä sukuani. Ei ole mitään vikaa yrittää estää vallankumousta tapahtumasta ja liittämästä Suomea bolshevistiseen Neuvostoliittoon.
Lahtari se isoisäsi oli. Minä häpeäisin häntä.
Punikkikapinalliset haavoittivat isosetääni, ja hän joutui kärsimään jonkun aikaa, ennen kuin kuoli saamiinsa vammoihin. Talollisena sukuni tietenkin puolusti Suomen itsenäisyyden säilymistä.
Kumma, että venäläinen naapuri on ärsyttävä, mutta unkarilainen ei.
Mummoni enot olivat taistelleet valkoisten joukoissa ja molemmat olivat kaatuneet huhtikuussa 1918. Isoisovanhemmista (tai heidän vanhemmistaan) yksikään ei ole osallistunut sotatoimiin. Kaikki isovanhempani ovat olleet silloin joko aivan pieniä lapsia tai eivät vielä syntyneetkään.
Ei, koska mulla ei ikinä ollut esi-isiä.
Asuinalueellamme ei taistelu ( no oli JKL:n rautatieasemalla vähän jotain hässäkkää ollut, mutta ei isompia) eikä ainakaan perimätietoni mukaan kukaan lähtenyt taisteloihin mukaan.
Valkoisissa koko oma sukuni ja koko miehen suku punaisissa.
Punaisissa, olen niin ylpeä heistä että tippa tulee linssiin. Ilman punaisia Suomessa työtä tekevillä ei olisi vielä tänäkään päivänä mitään oikeuksia. Muistakaa tämä kun äänestätte.
aina punainen kirjoitti:
Punaisissa, olen niin ylpeä heistä että tippa tulee linssiin. Ilman punaisia Suomessa työtä tekevillä ei olisi vielä tänäkään päivänä mitään oikeuksia. Muistakaa tämä kun äänestätte.
Ilman valkoisia tuskin KENELLÄKÄÄN tässä maassa olisi tänäkään päivänä mitään oikeuksia.
Painan edelleen punaisia pataan aina tilaisuuden tullen.
Punakaartissa oli isän ja äidin isoisät.
Vierailija kirjoitti:
Juutalaisia on suvuissa
Nyt panit vaikean. Peukuttaako ylös vai alas. Mutta juutalaiset on kärsineet paljon, ehkä yläpeukku. Ja toisaalta, palestiinalaisten sortoa ei silloin ollut. Israel perustettiin myöhemmin toisten maille.
Punaisten riveissä olivat. Niin oli koko suvun miehet.