Pieni raskausmaha
Olen viikolla 30 raskaana ja mahaa tuskin huomaa vielä. SF mitta on myös ollut alakäyrillä, mutta kasvanut kuitenkin. Painoa on tullut reippaasti kuitenkin lisää en tiedä mihin se on mennyt, mutta ilmeisesti ei oikeisiin paikkoihin :( neuvolassa tästä eivät ole vielä huolestuneet, mutta itseä huolettaa ja harmittaa.
Varsinkin muiden kommentit satuttavat, kun on valmiiksi jo huolissaan. Onko muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeen selvisi. Meni käyrillä eikä ollut rakennepoikkeamia. Mistäpäin Suomea olet, ap?
Etelä-Suomesta. Ihmeellistä, ettei neuvolasta kommentoitu sinulle mitään.
Löysin netistä omaa mahaani vastaavan blogikuvan.
https://anna.fi/xeniasday/raskaus-kuukausi-kuukaudelta-2/
Tuolla kuva 31 viikosta voisi vastata aika hyvin vatsaani tällä hetkellä. Ehkä minulla vielä hitusen pienempi.
Ap
Viikolla 20 kuva vastasi aika hyvin mun masua ekassa raskaudessa noin 32-35 viikolla. 31 viikon kuva on jo niin iso ettei mulle tuollaista tullut yhdestäkään raskaudesta kolmesta (vauvat syntyneet 39+6 - 40+5). Mahan ympärys aina ollut max 99cm synnärille mennessä. Terveitä vauvoja pienestä masusta. Kiva niin.
Ihan ekana haluan sanoa, että älä välitä muiden kommenteista.
Koin kaiken tuon saman raskausaikana. Jopa neuvolatäti sanoi, että mahani on epänormaalin kokoinen ja että yhdelläkään ei ole yhtä pientä mahaa.
Ensin nuo sanat satuttivat, kunnes tajusin, että todella monella mun kokoisella on ihan yhtä siro maha. Synnytysvalmennukseen kun menimme, niin tajusin, että mahani ei todellakaan ole epänormaali vaan muilla oli samankokoinen maha :)
Neuvolassa sanottiin myös tuosta pienestä sf-mitasta ja että vauvasta tuskin tulee edes 2,5 kg. No, kävin ultrassa yksityisellä ja kaikki oli tosi hienosti!
Minkälainen sf-mitta sulla on ollut nyt rv 30 ? Muista , että kohdun asento ja lapsiveden määrä vaikuttaa myös mahan kokoon.
Katsoin äsken neuvolakortista, niin mun sf-mitta on ollut enimmillään vaan 30 cm. Ja vähän alle 3 kg poika syntyi ja tuli vielä ennen laskettua aikaa.
Sinuna menisin ( jos taloudellinen tilanne sallii) niin yksityiselle ultraan mielenrauhan vuoksi. Ellet sitten pääse lähetteen kautta muutoin neuvolan kautta jatkotutkimuksiin?
Tiedän, että huoli on, mutta älä vielä lannistu. Voihan olla että kaikki on tosi hyvinkin. Sf-mitta ei ihan aina kerro todellisuutta kuitenkaan, vaikka toki usein kertookin.
Nyt seuraavalla kerralla kun joku tulee kommentoimaan jotain ikävää mahasta, niin älä ole kuulevinasi. Aina jollain on jotain sanottavaa. Oli pieni tai iso maha.
Mä toivon sulle ja pienokaiselle kaikkea hyvää! Kyllä ne asiat selviää varmasti! ❤️❤️
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös "olematon" maha, naapureiden ilmeet olivat näkemisen arvoiset, kun ilmestyin ulos lastenvaunujen kanssa.
Olen pitkä ja hoikka, ilmeisesti vauvamaha katosi pituuteen, niin ainakin luulen.
Kuinka pitkä?
Mulla oli tosi pieni, vaikka vauva oli 4 kg. Oli jossain kolossa ihan selässä kiinni, siksi mahan koosta ei voinut päätellä vauva kokoa.
Meillä pienet vauvamahat kulkee suvussa, äidilleni oli vitsailtu vauvan varastamisesta kun oli ilmestynyt vaunujen kanssa pihalle ja tätiäni ei oltu meinattu uskoa tk.ssa viimeisillään olevaksi. Myös minulla se vauvamaha oli naurettavan pieni kumpu, ensimmäisessä raskaudessa ostin innoissani äitiysvaatteita kunnes toisella kertaa otin opikseni enkä ostanut kun arvelin, että menisin taas tavallisissa farkuissani koko adotusajan. Niin meninkin. Lapset ovat molemmat syntyneet terveinä ja täysiaikasina.
Tuntuiko teistä muista pienimahaisista kommentit pahoille, vai olenko vain liian herkillä itse. Ei ole mukavaa koko ajan kuulla samasta asiasta, jonka tiedostaa ja josta on huolissaan :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa minullakin olisi ollut pienempi raskausvatsa. Olisin siitä kiitollinen. Monelta harmilta olisin säästynyt.
Mitä harmeja sinulla oli isosta vatsasta?
Ap
Öö koko ajan edessä, iho venyy ja jää roikkumaan plus arvet, painaa hemmetisti.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuiko teistä muista pienimahaisista kommentit pahoille, vai olenko vain liian herkillä itse. Ei ole mukavaa koko ajan kuulla samasta asiasta, jonka tiedostaa ja josta on huolissaan :(
Ap
Ei tuntunut. Sanoin vaan että juu eipähän veny iho, ei kukaan mitään pahaa sanonut, saattoi vaan hämmästellä.
Pieni raskausvatsahan on vain kiva asia! Ei se vatsa mikään näyttelykappale ole. Synnytyksen jälkeen kukaan ei enää muista minkäkokoinen vatsasi oli.
Olin vain tyytyväinen pieneen vatsaani. Kävelin reippaita kävelylenkkejä vielä päivää ennen synnytystä. Olen 175cm, vauva painoi 2,6kg. Syntyi 38+0. Täysin terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei tuntunut. Sanoin vaan että juu eipähän veny iho, ei kukaan mitään pahaa sanonut, saattoi vaan hämmästellä.
Taidan sitten itse olla liian herkillä asian suhteen. Tuo on hyvä vastaus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pieni raskausvatsahan on vain kiva asia! Ei se vatsa mikään näyttelykappale ole. Synnytyksen jälkeen kukaan ei enää muista minkäkokoinen vatsasi oli.
Olin vain tyytyväinen pieneen vatsaani. Kävelin reippaita kävelylenkkejä vielä päivää ennen synnytystä. Olen 175cm, vauva painoi 2,6kg. Syntyi 38+0. Täysin terve.
Tuo on kyllä totta. Kiitos kommentista :)
Ap
Mulla oli pieni maha kaikista lapsistani. Ei varmaan ollut tippaakaan yli tuon linkin 31. viikon kuvan edes synnärille mennessä. Kävin sukujuhlissa päivää ennen kuopuksen syntymää eivätkä sukulaiset huomanneet ollenkaan, että odotan. Silloin se ei niinkään enää tuntunut pahalta, kun olin jo tottunut siihen, että mahan kokoa hämmästellään, mutta kun toiseksi vanhimmasta lapsesta menin leikattavaksi, alkoi vuoroon tullut kätilö kysellä, etttä mitenkäs vatsa on toiminut nyt synnytyksen jälkeen. Olin siis vasta seuraavana päivänä menossa leikkaukseen. Hän alkoi suureen ääneen hämmästellä, miten pieni maha on ja mittailtuaan käsillään vauvan kokoa sanoi, että tosi pieni vauva on tulossa, ehkä 2,5-kiloinen, korkeintaan 2,8 kg "ja minä en ole koskaan erehtynyt". Sanoi vielä, että taitaa istukka toimia huonosti. Vauva syntyi siis seuraavana päivänä, 10 pisteen terve tyttö, painoi 3620 g. Hän oli kyllä pienin viidestä lapsestamme. Mulla tuli odotusaikoina painoa melko vähän, 6 - 8 kg, selkä on pitkä, kohtu taaksepäin kallistunut. Siinä syyt pieneen vatsaan.
Anteeksi nyt, mutta miksi ihmeessä ap koko ajan tätä keskustelua nostat ylös?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta miksi ihmeessä ap koko ajan tätä keskustelua nostat ylös?
Koska olisi mukavaa saada vertaistukea ja kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia.
Ap
Minulla on pitkä selkä. Sinne se normaalikokoinen vauva katosi sisuksiini. Vajaa kuukausi ennen laskettua aikaa fillaroinkin vaivatta, kun ei ollut isoa vatsaa tiellä. Ja kävin työhaastattelussa (puolessa välissä raskautta) ja sain työn, kun ei raskaus näkynyt vielä päälle.
Ja jollet muuten osaa iloita pienestä vauvamahasta, niin mieti raskausarpia ja muutenkin venähtänyttä vatsanahkaa. Siis niitä joita et tule saamaan.
Minulla oli molemmissa raskauksissa pieni maha ja olin muutenkin pieni mutta normaalikokoinen lapsi siellä mittausten mukaan oli molemmilla kerroilla tulossa.
Esikoiselta kesällä kuukautta ennen laskettua aikaa ihmiset jotka eivät tienneet raskaudestani eivät huomanneet ihan normikokoisesta hupparista että olen raskaana. Kun lapsi oli syntynyt ja mieheni oli kertonut taloyhtiön pihalla hyvän päivän tutulle naapurille tulleensa isäksi niin naapuri oli onnitellut ja kysynyt että kuinka paljon ennen aikojaan lapsi syntyi. Syntyi 5 päivää lasketun ajan jälkeen ja oli tasan 3kg.
Toiselta sama homma ja sillä kertaa synnytyssalissa vuoronvaihtuessa kätilö ohjeisti toista siitä että ei ole varma minun mitoistani että mahtuuko ulos, olen hyvin siro ja olin silloinkin vaikka olin synnyttämässä juuri laskettuna päivänä mutta mahtui ja oli 3,2kg.
Kun maha ei ollut iso niin se palautui tosi hyvin ja nopeasti ennalleen ja ehkä siksi ei tullut myöskään raskausarpia. Normifarkut vedin päälle alle 2 viikkoa synnytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeen selvisi. Meni käyrillä eikä ollut rakennepoikkeamia. Mistäpäin Suomea olet, ap?
Etelä-Suomesta. Ihmeellistä, ettei neuvolasta kommentoitu sinulle mitään.
Löysin netistä omaa mahaani vastaavan blogikuvan.
https://anna.fi/xeniasday/raskaus-kuukausi-kuukaudelta-2/
Tuolla kuva 31 viikosta voisi vastata aika hyvin vatsaani tällä hetkellä. Ehkä minulla vielä hitusen pienempi.
ApViikolla 20 kuva vastasi aika hyvin mun masua ekassa raskaudessa noin 32-35 viikolla. 31 viikon kuva on jo niin iso ettei mulle tuollaista tullut yhdestäkään raskaudesta kolmesta (vauvat syntyneet 39+6 - 40+5). Mahan ympärys aina ollut max 99cm synnärille mennessä. Terveitä vauvoja pienestä masusta. Kiva niin.
Minulla oli täysiaikaisia synnyttämään mennessä mahan ympärys 93cm ja lapset molenmat kolmikiloisia.
Joo minulla on myös ollut ihan älytöntä närästystä, ummetusta, koko ajan painaa rakkoa, välillä hengitysvaikeutta. Vaikka onkin pieni maha. Kaipa nämä kuuluu asiaan oli millainen maha tahansa :)
Ap