Pieni raskausmaha
Olen viikolla 30 raskaana ja mahaa tuskin huomaa vielä. SF mitta on myös ollut alakäyrillä, mutta kasvanut kuitenkin. Painoa on tullut reippaasti kuitenkin lisää en tiedä mihin se on mennyt, mutta ilmeisesti ei oikeisiin paikkoihin :( neuvolassa tästä eivät ole vielä huolestuneet, mutta itseä huolettaa ja harmittaa.
Varsinkin muiden kommentit satuttavat, kun on valmiiksi jo huolissaan. Onko muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (63)
Synnytyksen jälkeen selvisi. Meni käyrillä eikä ollut rakennepoikkeamia. Mistäpäin Suomea olet, ap?
Ei ollut taekoitus pelotella, mutta omalla kohdalla kävi noin. Pientä mahaa kun voivottelin neuvolassa niin mitään ei sanottu.
On joskus hyvä tuoda myös muita kantoja kuin että kaikki on ok.
Minun sikiöni niskapoimu oli mitattu väärin.
Mielestäni ihan turha ns pelottelukommentti. Odotatko esikoista? Ja oletko pitkä? Ekasta vauvasta on usein pienempi vatsa kuin muista ja myös ruumiinrakenne ja pituus vaikuttaa. Vatsan koko on yksilöllistä.[/quote]
Kyllä esikoista odotan ja olen pitkäkin vielä. Toivotaan, ettei mistään kehityshäiriöstä ole kyse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeen selvisi. Meni käyrillä eikä ollut rakennepoikkeamia. Mistäpäin Suomea olet, ap?
Etelä-Suomesta. Ihmeellistä, ettei neuvolasta kommentoitu sinulle mitään.
Löysin netistä omaa mahaani vastaavan blogikuvan.
https://anna.fi/xeniasday/raskaus-kuukausi-kuukaudelta-2/
Tuolla kuva 31 viikosta voisi vastata aika hyvin vatsaani tällä hetkellä. Ehkä minulla vielä hitusen pienempi.
Ap
Minulla ennakoi raskausmyrkytystä, sf-mitta alimman käyrän alla. Vauva syntyi viikkoihin nähden pienikokoisena mutta terveenä ja kehittyi ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ennakoi raskausmyrkytystä, sf-mitta alimman käyrän alla. Vauva syntyi viikkoihin nähden pienikokoisena mutta terveenä ja kehittyi ihan normaalisti.
Missä vaiheessa myrkytys puhkesi ja kuinka huomasit sen? Millä viikolla vauva syntyi?
Ap
Ekassa raskaudessa 24-vuotiaana maha oli tosi pieni, muistan kauhistelleeni peilistä monta kertaa, että missä tuolla muka vauva on. Päivää ennen pojan syntymää otetussa kuvassa näytän siltä, kuin olisin lähinnä syönyt itseni ähkyyn. Alakäyrän alapuolella oli sf-mitta koko raskauden, mutta kasvoi kuitenkin käyrällään. Lapsi syntyi 39+0 ja painoi 2600 g, eli pieni oli, mutta ei mitään kummempia ongelmia muuten. Muutkin lapset on olleet pieniä. Itsekin olen syntynyt 2,7-kiloisena, vaikkakin täysiaikaisena. Kyllä ne neuvolassa huomaavat, jos jotain on vialla, älä huoli :)
Hep! Minulla oli myös raskausaikana pieni vatsa ja kiloja tuli yhteensä 10kg. Kaksi viikkoa synnytyksestä painoin vähemmän, kuin ennen raskautta. Nautin pienestä vatsastani, liikuin paljon ja voin oikein hyvin! :) Ei turvotuksia, ei mitään ongelmia. (Vauva-aika oli sit kaikkee muuta kun hyvin vointia :D Vauvalla oli koliikkia, refluksia jne.) Mutta raskausajan vatsa, oih <3
Kiitos vastauksista. Piristi kummasti :)
Vierailija kirjoitti:
Ekassa raskaudessa 24-vuotiaana maha oli tosi pieni, muistan kauhistelleeni peilistä monta kertaa, että missä tuolla muka vauva on. Päivää ennen pojan syntymää otetussa kuvassa näytän siltä, kuin olisin lähinnä syönyt itseni ähkyyn. Alakäyrän alapuolella oli sf-mitta koko raskauden, mutta kasvoi kuitenkin käyrällään. Lapsi syntyi 39+0 ja painoi 2600 g, eli pieni oli, mutta ei mitään kummempia ongelmia muuten. Muutkin lapset on olleet pieniä. Itsekin olen syntynyt 2,7-kiloisena, vaikkakin täysiaikaisena. Kyllä ne neuvolassa huomaavat, jos jotain on vialla, älä huoli :)
Lähetettiinkö sinua neuvolasta tutkimuksiin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa myrkytys puhkesi ja kuinka huomasit sen? Millä viikolla vauva syntyi?
Ap
Ei ollut mitään subjektiivisia oireita, neuvolassa rv 34 havaittiin kohonnut verenpaine ja proteiinia virtsassa. Synnytys käynnistettiin 5 vk etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi ollut mitään subjektiivisia oireita, neuvolassa rv 34 havaittiin kohonnut verenpaine ja proteiinia virtsassa. Synnytys käynnistettiin 5 vk etuajassa.
Aika pelottavaa, että mitään oireita ei välttämättä ole. Mutta hyvä, että teillä kaikki kunnossa kuitenkin :)
Pieni mahahan on ihana! Kauhistuttaa katsoa, kuinka hankalaa joillakin tuntuu olevan isojen mahojensa kanssa. Mulla aina ollut todella pieni maha. Omat vaatteet menneet lähes koko raskauden, ei ole tullut mitään raskausarpia ja olen päässyt urheilemaan koko raskauden. Ihan normaalikokoisia ja terveitä lapsia syntynyt. Nauttisin pienestä mahasta enkä olisi huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Pieni mahahan on ihana! Kauhistuttaa katsoa, kuinka hankalaa joillakin tuntuu olevan isojen mahojensa kanssa. Mulla aina ollut todella pieni maha. Omat vaatteet menneet lähes koko raskauden, ei ole tullut mitään raskausarpia ja olen päässyt urheilemaan koko raskauden. Ihan normaalikokoisia ja terveitä lapsia syntynyt. Nauttisin pienestä mahasta enkä olisi huolissaan.
Kiitos kommentista. Minullakin paidat menee vielä ihan huoletta. Housut olen joutunut vaihtamaan legginseihin ja muihin vähän venyvämpiin ja ihan tiukimmat takit alkavat mahan kohdalta hieman kiristyä. Itsellänikään ei ole yhtään arpia vielä ainakaan näkyvissä, joten siitä ainakin olen iloinen :)
Jos on pitkäselkäinen ihminen ja vielä taaksepäin kallellaan oleva kohtu niin eipä se maha tule aikaisin näkyviin.
Kun odotin kuopustani viikolla 40+1 eli yksi päivä lasketun ajan jälkeen ja tapasin tuttavan niin hän sanoi, että "kuulin että teille tulee vauva, milloin pitäisi syntyä". Sanoin ,että eilen oli laskettu aika ja saisi tulla jo. Tuttu ei meinannut uskoa että olen raskaana, mulla oli toppatakki päällä mutta maha ei näkynyt sen alta. Ja ihan normali ja terve 3400 g painava poika syntyi :D
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa minullakin olisi ollut pienempi raskausvatsa. Olisin siitä kiitollinen. Monelta harmilta olisin säästynyt.
Sama. En ymmärrä miten jollekin pieni maha on ongelma. Kun itse lyhyenä + vielä erityisesti keskikropaltaan tosi lyhyenä (suhteessa pitkät raajat) kärsin mm. todella kamalista hengitysvaikeuksista kun kohtu painoi palleaa (ja toisesta päästä pissarakkoa), ratkeilin rumille sinipunaisille raskausarville jne. Maha oli kuin kaksosmaha 3-kiloisen odottamisestakin kun ei sillä ollut tilaa pullistua muualle kuin eteenpäin.
Normaalia. Joillakin on esim. kohtu taaempana ja silloin raskausvatsakin jää todella pienen näköiseksi.
Ei se pieni raskausvatsa mikään ilo välttämättä ole. Lapsi vie silloin enemmän tilaa sisäelimiltä kuin suuri eteenpäin kallellaan oleva raskausvatsa ja aiheuttaa sen vuoksi helposti kaikenlaista fyysistä kremppaa. Selkärangan puolella sitä venymisvaraa ei samalla lailla ole kuin vatsan etuosassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa minullakin olisi ollut pienempi raskausvatsa. Olisin siitä kiitollinen. Monelta harmilta olisin säästynyt.
Sama. En ymmärrä miten jollekin pieni maha on ongelma. Kun itse lyhyenä + vielä erityisesti keskikropaltaan tosi lyhyenä (suhteessa pitkät raajat) kärsin mm. todella kamalista hengitysvaikeuksista kun kohtu painoi palleaa (ja toisesta päästä pissarakkoa), ratkeilin rumille sinipunaisille raskausarville jne. Maha oli kuin kaksosmaha 3-kiloisen odottamisestakin kun ei sillä ollut tilaa pullistua muualle kuin eteenpäin.
Itse olen myös lyhyt ja kohtu oli kallellaan selkärankaan päin. Todella tukalaa, ei vain virtsarakon ja pallean seudulla, paljon helpommalla pääsee, kun vatsa kasvaa ulospäin. Vai luuletko, että selkään päin kallellaan oleva kohtu olisi jotenkin pienempi?
Mielestäni ihan turha ns pelottelukommentti. Odotatko esikoista? Ja oletko pitkä? Ekasta vauvasta on usein pienempi vatsa kuin muista ja myös ruumiinrakenne ja pituus vaikuttaa. Vatsan koko on yksilöllistä.