Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ulkonäkö tarkalleen periytyy? Lapsi yleensä näyttää vanhemmiltaan, mutta voi välillä saada piirteen esim. anopilta - miten? Ovatko vanhempien omat piirteet dominoivia vai kuinka?

Vierailija
29.12.2019 |

Kysymys otsikossa. Biologian tunneilta muistan, miten silmien väri.määräytyy jos toisella vanhemmista on ruskeat silmät ja toisella siniset. Mutta miksi omalla lapsellani on esim. selkeästi minun leukani ja miehen silmät? Miksi lapsilla yleensä on vanhempiensa piirteitä eikä kaukaisempien sukulaisten - liittyykö tämä vanhemmilla aktiivisena oleviin geeneihin?

Onko muita dominoivia ulkonäkögeenejä kuin tummuus (silmät, iho)?

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi saada piirteitä anopilta, koska anoppi ei ole sukua.

Jo 22 alapeukkua. Oikeasti?

Anoppisi ei ole lapsesi anoppi vaan isoäiti. Lapsesi ei siis ole perinyt anoppinsa geenejä.

Lisätään vielä, että vaikka anoppisi on sukua lapsellesi, hän ei ole lapsesi anoppi. Eli 'anoppi' ei ole koskaan verisukulainen, ellei kyse ole sukurutsasta. Lapsesi tulevakaan anoppi EI anna sinulle tai lapsellesi mitään geenejä perimäänne.

Ihme vänkäystä. Eiköhän ap tarkoittanut omaa anoppiaan eli lapsen isoäitiä, jonka geenejä lapsi on saanut isänsä kautta. Lapsella tuskin edes on vielä anoppia. Ap:n anoppi ON lapselle sukua.

No miksi ihmeessä sitten erottelee anopin ja isoäidin? Onko aloittajan oma äiti jotenkin isoäidimpi hänen lapselleen kuin lapsen isän äiti niin että pitää ihan ihmetellä, että voisiko lapsi periä jotain ominaisuuksia myös isänsä äidiltä? Isoäitejä yhtä lailla ovat kumpikin, ei siis "isoäiti" ja "anoppi".

Vierailija
62/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ominaisuudet tulee vanhemmilta. Mitään ei tule anopilta, serkulta tai tädiltä.

No tuo on hieman miten asian ottaa. Kaikki ominaisuudet tulevat kaikilta esivanhemmilta omien vanhempien kautta. Niiltä samoilta esivanhemmilta ne ovat siirtyneet myös muille saman suvun jäsenille, ml. serkuille ja tädeille. Eli vaikka et saakaan ominaisuuksiasi tädiltä, niin sinulla saattaa hyvinkin olla samoja piirteitä kuin tädilläsi.

Juuri näin! Mutta selitäpä tämä peruskoulupohjalta ponnistavalle palstamammalle... ei onnistu, mamma vaan polkee jalkaa, ja kimittää että kyllä hän vaan on perinyt tätinsä silmät ja serkkunsa takapuolen.

Tyhmempikin ihminen tajuaa, että sanoessaan "olen perinyt tätini nenän" maallikko tarkoittaa, että "olen perinyt tätini suvun puoleiselta vanhemmaltani geenin, joka on johtanut siihen, että nenäni on samanmallinen kuin tädilläni".

Koska "perin tätini nenän" on paljon nopeampi tapa ilmaista asia, on tapana sanoa niin. Toki moni intellektuellia leikkivä kaikkitietävä takertuu juuri tähän, että eihän sitä ole peritty tädiltä, mutta tyhmempikin peruskoulupohjalta ponnistava palstamamma kyllä ymmärtää tämän. Ongelma on lähinnä se, että intellektuelli sivistyksen pohjaton kaivo on turhan pilkuntarkka - maalaisjärkisempikin ilmaisutapa on ihan hyväksyttävä.

Väärin. Ei moni maallikko ymmärrä asiaa, kuten tästäkin ketjusta voi lukea. Ei kannata tieten tahtoen levittää väärää tietoa.

Väärin. Saa olla kyllä aika vajaa, jos ei ymmärrä. Maalaisjärkisesti kommentoijia vaan ymmärretään täällä väärin. Ei kukaan luule, että esim. oma täti antaa itseltään sinulle geenejä, vaan tietysti ne tulee tädin veljen kautta, joka on sinun isäsi. Molemmat vaan ovat sattuneet geenilotossa saamaan sen geenin joka näkyy nyt sinussa. Isässä geeni ei ole aktiivisena niin kuin ei moni muukaan kantamansa geeni.

Sun mielestä ei voi siis sanoa esim. että lapsella on ihan tätinsä nenä!

Eli asia pitäisi ilmaista jotenkin näin, jotta kaikki "ymmärtää": Lapsi on saanut isänsä kautta nenään vaikuttavan geenin, joka on tullut lapsen isovanhemmilta heidän molemmille jälkeläisilleen, jotka ovat lapsen isä ja täti. Tädillä tämä nenään vaikuttava geeni ilmenee aktiivisena ja näkyy siis tädin ulkomuodossa. Isällä tämä geeni ei ole aktiivinen, mutta lapsi on geenin häneltä saanut. Lapsi muistuttaa nyt siis tätiään, koska heillä on samanlainen nenä.

Aika nopsasti ja sujuvasti ilmaistu! Kaikki varmaan nyt ymmärsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on nyt todellinen hätä, ja kaipaa nopeita ja uskottavia vastauksia, miten selittää käenpoikasensa eroavuudet miehelleen. Tädin silmät ja veljen lapsien pituus ei vissiin enää mene läpi.

Vierailija
64/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni sai silmiensä muodon minulta, mutta isoisoisältään kauniin baby blue -värin. Hän näyttää minulta pienenä: huulet, päänmuoto ja hiustenväri minulta. Korvat hän taas sai isältään ja todennäköisesti pituuden. Täydellinen sekoitus toisin sanoen. :)

Silmien väri meitä hämmästytti eniten, sillä se eroaa molempien vanhempien sinisten silmien sävyistä voimakkaasti.

Vierailija
65/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on mielenkiintoisia. 

Itsellä on ihan eriväriset silmät, toinen ruskea ja toinen sininen.

Molemmilla vanhemmillani on siniset silmät, niin kuin myös sisaruksillani.

Isän puolelta vanhemmilla on siniset silmät.

Äitin puolelta toisella vanhemmalla on siniset ja toisella ruskeat silmät. Äitin siskollakin on siniset silmät.

Ja silti minulle hyppäsi mummoltani ruskean värinen silmä. Könttäbilsalla mietittynä äidille ja tätillenikin olisi pitänyt tulla ruskeat silmät, mutta eipä vaan tullut.

Vierailija
66/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni sai silmiensä muodon minulta, mutta isoisoisältään kauniin baby blue -värin. Hän näyttää minulta pienenä: huulet, päänmuoto ja hiustenväri minulta. Korvat hän taas sai isältään ja todennäköisesti pituuden. Täydellinen sekoitus toisin sanoen. :)

Silmien väri meitä hämmästytti eniten, sillä se eroaa molempien vanhempien sinisten silmien sävyistä voimakkaasti.

Tyttäresi taitaa olla vielä aika pieni? Monilla on pienenä tuollainen "baby blue" -väri silmissä, joka sitten iän myötä jalostuu johonkin muuhun sinisen sävyyn.

Vierailija
67/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näytän enemmän tädiltäni ja serkuiltani kuin äidiltäni! Lean malli, suu, ilmeet.

Vierailija
68/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäresi taitaa olla vielä aika pieni? Monilla on pienenä tuollainen "baby blue" -väri silmissä, joka sitten iän myötä jalostuu johonkin muuhun sinisen sävyyn.

Hän on nyt reilun vuoden ikäinen.

Kiitos tiedosta. Olin itse siinä uskossa, että muutaman kuukauden iän jälkeen vauvan silmät ovat sen väriset mitä ne tulevat olemaan.

Vierailija
69/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju anti: "Äh, ette idiootit tajua mitään, en selitä, koska ette kuitenkaan tajuaisi".

Eipä taida sen syvempää tietoa olla palsta-"älyköilläkään". :D

Vierailija
70/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suvussa vitsaillaan, kuinka minulla on väärä äiti tai ainakin lapsi on vaihtunut, kun olen äitini siskon näköinen. Joskus isäni isä ei tuntenut valokuvasta ja väitti kuvan esittävän minua, eikä tätiäni.

Vierailija
71/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ominaisuudet tulee vanhemmilta. Mitään ei tule anopilta, serkulta tai tädiltä.

No tuo on hieman miten asian ottaa. Kaikki ominaisuudet tulevat kaikilta esivanhemmilta omien vanhempien kautta. Niiltä samoilta esivanhemmilta ne ovat siirtyneet myös muille saman suvun jäsenille, ml. serkuille ja tädeille. Eli vaikka et saakaan ominaisuuksiasi tädiltä, niin sinulla saattaa hyvinkin olla samoja piirteitä kuin tädilläsi.

Juuri näin! Mutta selitäpä tämä peruskoulupohjalta ponnistavalle palstamammalle... ei onnistu, mamma vaan polkee jalkaa, ja kimittää että kyllä hän vaan on perinyt tätinsä silmät ja serkkunsa takapuolen.

Tyhmempikin ihminen tajuaa, että sanoessaan "olen perinyt tätini nenän" maallikko tarkoittaa, että "olen perinyt tätini suvun puoleiselta vanhemmaltani geenin, joka on johtanut siihen, että nenäni on samanmallinen kuin tädilläni".

Koska "perin tätini nenän" on paljon nopeampi tapa ilmaista asia, on tapana sanoa niin. Toki moni intellektuellia leikkivä kaikkitietävä takertuu juuri tähän, että eihän sitä ole peritty tädiltä, mutta tyhmempikin peruskoulupohjalta ponnistava palstamamma kyllä ymmärtää tämän. Ongelma on lähinnä se, että intellektuelli sivistyksen pohjaton kaivo on turhan pilkuntarkka - maalaisjärkisempikin ilmaisutapa on ihan hyväksyttävä.

Väärin. Ei moni maallikko ymmärrä asiaa, kuten tästäkin ketjusta voi lukea. Ei kannata tieten tahtoen levittää väärää tietoa.

Väärin. Saa olla kyllä aika vajaa, jos ei ymmärrä. Maalaisjärkisesti kommentoijia vaan ymmärretään täällä väärin. Ei kukaan luule, että esim. oma täti antaa itseltään sinulle geenejä, vaan tietysti ne tulee tädin veljen kautta, joka on sinun isäsi. Molemmat vaan ovat sattuneet geenilotossa saamaan sen geenin joka näkyy nyt sinussa. Isässä geeni ei ole aktiivisena niin kuin ei moni muukaan kantamansa geeni.

Sun mielestä ei voi siis sanoa esim. että lapsella on ihan tätinsä nenä!

Eli asia pitäisi ilmaista jotenkin näin, jotta kaikki "ymmärtää": Lapsi on saanut isänsä kautta nenään vaikuttavan geenin, joka on tullut lapsen isovanhemmilta heidän molemmille jälkeläisilleen, jotka ovat lapsen isä ja täti. Tädillä tämä nenään vaikuttava geeni ilmenee aktiivisena ja näkyy siis tädin ulkomuodossa. Isällä tämä geeni ei ole aktiivinen, mutta lapsi on geenin häneltä saanut. Lapsi muistuttaa nyt siis tätiään, koska heillä on samanlainen nenä.

Aika nopsasti ja sujuvasti ilmaistu! Kaikki varmaan nyt ymmärsi.

Kyllä, juuri näin pitää ilmaista, jos esitetään kysymys "Miten ulkonäkö tarkalleen periytyy?" ja niinhän tässä esitettiin.

Vierailija
72/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi saada piirteitä anopilta, koska anoppi ei ole sukua.

Jo 22 alapeukkua. Oikeasti?

Anoppisi ei ole lapsesi anoppi vaan isoäiti. Lapsesi ei siis ole perinyt anoppinsa geenejä.

Lisätään vielä, että vaikka anoppisi on sukua lapsellesi, hän ei ole lapsesi anoppi. Eli 'anoppi' ei ole koskaan verisukulainen, ellei kyse ole sukurutsasta. Lapsesi tulevakaan anoppi EI anna sinulle tai lapsellesi mitään geenejä perimäänne.

Ihme vänkäystä. Eiköhän ap tarkoittanut omaa anoppiaan eli lapsen isoäitiä, jonka geenejä lapsi on saanut isänsä kautta. Lapsella tuskin edes on vielä anoppia. Ap:n anoppi ON lapselle sukua.

No miksi ihmeessä sitten erottelee anopin ja isoäidin? Onko aloittajan oma äiti jotenkin isoäidimpi hänen lapselleen kuin lapsen isän äiti niin että pitää ihan ihmetellä, että voisiko lapsi periä jotain ominaisuuksia myös isänsä äidiltä? Isoäitejä yhtä lailla ovat kumpikin, ei siis "isoäiti" ja "anoppi".

Eihän erottele. Ap ei kirjoita mitään "isoäidistä".

Vierailija
73/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko osa täällä luulee geenien olevan noinkin yksiselitteinen asia? Jos olisi, miksi rottia ja hiiriä käytettäisiin edelleen kokeissa? Tai ylipäätään geenejä tarvitsisi tutkia... Peruskoulumalli on hyvin yksinkertaistettu, lukiossa mennään hieman syvemmälle mutta sekin on vielä pelkkää pintaraapaisua.

Vierailija
74/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa käydä lukemassa, että mitä olin kirjoittanut, sillä en muistaakseni puhunut omasta tilanteestani vaan kuvitteellisesta. Anopilla tietenkin tarkoitin vanhemman omaa anoppia. En tiedä minkä ikäisiä vastaajia täällä on, mutta itselleni tulee mieleen lapsesta pikkulapsi eikä mikään jo kotoa muuttanut aikuinen. Tästä syystä tällä _lapsella_ ei tietenkään mitään omaa anoppia ole.

Käsittämättömät mittasuhteet saanut tämä sivuseikka.

Ap

Vierailija
75/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksa käydä lukemassa, että mitä olin kirjoittanut, sillä en muistaakseni puhunut omasta tilanteestani vaan kuvitteellisesta. Anopilla tietenkin tarkoitin vanhemman omaa anoppia. En tiedä minkä ikäisiä vastaajia täällä on, mutta itselleni tulee mieleen lapsesta pikkulapsi eikä mikään jo kotoa muuttanut aikuinen. Tästä syystä tällä _lapsella_ ei tietenkään mitään omaa anoppia ole.

Käsittämättömät mittasuhteet saanut tämä sivuseikka.

Ap

Se oli vain tuo yksi kommentoija, joka takertui tuohon sanaan ja piti itseään niin kovin nokkelana. Älä välitä ap, muille ei tullut edes mieleenkään, että anoppi olisi lapsen anoppi.

Vierailija
76/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mietityttänyt isä-poika näköisyyksissa, että se isä on monesti kirveellä veistetyn näköinen isonenäinen ja poika sitten sirompi piirteinen mutta ei juuri äitinsäkään näköinen. Mihin se sukupolvessa katoaa se kolhous ulkonäöstä ja tulee ns siistimpää jälkeä?

Vierailija
77/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näytin teininä  TÄYSIN isäni pikkusiskolta rippikuvassaan ! Yhdennäköisyys näkyy yhä, ei tosin enää niin selkeästi. Isää minussa on ripaus, äitiä ei yhtään ulkonäössä mutta sitäkin enemmän luonteessa :D

Vierailija
78/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näytin teininä  TÄYSIN isäni pikkusiskolta rippikuvassaan ! Yhdennäköisyys näkyy yhä, ei tosin enää niin selkeästi. Isää minussa on ripaus, äitiä ei yhtään ulkonäössä mutta sitäkin enemmän luonteessa :D

Voisipa sen pahapäisyyden selittääkin geneettisesti, mutta tuskin pystyy.

Joitain tutkimuksia taitaa olla rikollisuuden periytymisestä.

Vierailija
79/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini, minä ja tyttäreni olemme samaa sarjaa. Saman näköisiä ja lyhyitä. Ja äitini ja tyttäreni ovat myös saman luonteisia.

Poikani ulkonäkö on sekoitus minua ja isäänsä. On pitkä kuten isänsä ja samanlainen luonne.

Vierailija
80/103 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten silmien väri määräytyy? Mulla ruskeat mut kummallakaan vanhemmillani ei ole eikä yhdelläkään neljästä lapsestani.