Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
2101/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lääkäri oli lomalla ( sairaalan) jossa käyn ja oireita oli vakavan puoleisia niin ajattelin tilata ajan ta:lle. Lääkäri ensin väitti muuta luki ihan omia ( koneelta)ja intti asioita jotka eivät pitäneet paikkansa. Pyysin lähetettä neurologian erikoislääkärille mutta hän tyssäsi sen heti alkuun ja sanoi että kaikki lääkkeet joutaa roskakoriin syö banaania niin se auttaa. Hetken kuuntelin hänen "sekavia" selostuksia milloin mistäkin ja lopulta sanoin kiitos tämä oli tässä hän vielä lähtiessä huusi perään syö banaania 😵💫 kyllä täytyy sanoa etten koskaan ole kuullut että banaani auttaa verenkierto häiriöön. Seuraavana päivänä tilanne huononi ja pääsin muilta kautta kuviin ja siitä seuraava päivä neurologialle . Minulla todettiin että oli käynyt infakti päässä. Siihen heti lääkitys. Tein valituksen ta:n lääkäristä ja en koskaan enään mene terveyskeskukseen haluan hengissä pysyä. Jos olisi ollut kyseessä joku iäkäs ihminen tai muuten ei olisi mennyt jatko tutkimuksia hakemaan jättänyt asian siihen tuskin olisi hengissä. Näitä tapauksia on muitakin mitä olen kuullut toisilta ta:ssa ollut ns. näitä lääkäreitä jotka ei kiinnosta halua tai ovat joko itse niin sairaita etteivät hoida potilaita niinkuin heidän pitäisi. Näitä tapauksia on ollut hätätapauksiakin . Muutama on saanut pysyvät varoitukset ja siirretty " syrjään. Kyllä se on niin että lääkäriin mennään koska tarvitaan apua eikä kuuntelemaan tuommoista mikä vaarantaa ihmisen henkeä. Minulla ainakin meni luottamus terveydenhuollon puolella terveyskeskukseen. Onneksi on pääkoppa kunnossa ja osaan hakea apua sieltä mistä sitä saadaan ja toivon että joku muukin osaa etsiä ajoissa apua jos lääkäri ei kohtele oikein.

Vierailija
2102/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin aikoinani lääkärillä kovien vatsakipujen vuoksi. Lääkäri naputti oireitani tietokoneeseen ja alkoi ehdotella eri diagnooseja kuin lottoarvonnassa. Yksi niistä oli klamydia. Sanoin, että se ei ole mahdollista. Lopulta paljastui, ei toki tällä lääkärikäynnillä, että minulla oli yli 3 cm kokoinen kysta munasarjoissani. Että sellainen "klamydia".

En ymmärrä, mikä tässä meni mielestäsi väärin. Lääkäri ihan normaalisti sinua haastattelemalla sulki pois mahdollisia diagnooseja, joihin oireesi saattaisisvat viitata. Kommunikaatiotyylissä on saattanut olla parannettavaa. Mutta oireiden, löydösten ja taustatietojen perusteella poissulkeminen on ainoa tapa, miten diagnoosiin voi päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2103/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä yksityislääkäreitä kuvaillaan jumalina jotka ei koskaan erehdy, mutta kyllä sielläkin tehdään virheitä .Eräs mies menetti toisesta kädestään toimintakyvyn, kun työterveyslääkäri hoidatti murtuman kipulääkkeillä tutkimatta, yksityisen puolella siis. Oman lapseni pitkäaikaissairauden oikean diagnoosin teki lopulta ihan tk-lääkäri, sen jälkeen kun oli käyty kirurgeja myöten tutkituttamassa, eikä sairaus ole mikään harvinaínenkaan, vaan lastenreuma. Tk-lääkäri vain vilkaisi, sanoin epäilynsä ja teki lähetteen, epäily osui oikeaan. Patteja jaloissa ei yksityislääkäri osannut tulkita muuta kuin luuston liikakasvuna, mutta ne olivatkin tulehdusperäisiä ja hoidettavissa helposti pois. Tätä ei kysytty, mutta välillä ihmettelen tätä yksityislääkäreiden ylistystä, sillä virheitä hekin tekevät. 

Minä ja moni kollega ollaan töissä sekä yksityisellä että kunnallisella puolella,

En halunnut lukea ketjusta kuin pari sivua, koska en halua pahoittaa mieltäni. Varmaan on piittaamattomia ja osaamattomia lääkäreitä paljon. Ja aloittelevia, itsekin olin 20 v. sitten.

Kuitenkin yritän parhaani, osallistun koulutuksiin, konsultoin paljon eri erikoisalojen kollegoja, välitän potilaista. Yritän auttaa työkavereita, jotka eivät osaa suomea kunnolla. Lääkäreitä ja hoitajia. Joo, ja käytän Terveysporttia paljon :)

Enää en kuitenkaan valitsisi tätä ammattia. Olen lähellä loppuunpalamista. Haaveilen esim. hautausmaan puutarhurin ammatista.

Onneksi hyviä lääkäreitä on ja joskus jopa pääsee sellaisen asiakkaaksi. Kyllä eron huomaa, kun saman vaivan vuoksi toiselta lääkäriltä lähtee lähes itkien ja toisen luota helpottuneena ja luottaen, että kyllä tämä saadaan hoidetuksi. Itse annan vastaanotolta lähtiessäni lääkärille kiitokset ja kerron, miksi. Jos lääkäri on tyly ja tiuskii en sano siitä mitään, koska hän on seuraavalle potilaalle vieläkin tylympi ja tiuskivampi.

Vierailija
2104/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla oli vatsakipuja ja pissatti koko ajan, lääkäri torppasi heti kun ehdotin virtsatietulehdusta ja jankutti että kyllä hän kuule klamydian tunnistaa! Kys. lääkäri oli noin 50v mies, minä 19v tyttö revityissä farkuissa kajalia silmissä niin kai näytin sitten tautivitulta. Meinasi heti määrätä lääkkeet klamydiaan mutta otatti kuitenkin kokeet ja virtsatulehdushan se! Lääkäri oikeasti näytti tyytymättömältä sanoessaan että et ole raskaana eikä sinulla ole klamydiaa.  Tuosta on mennyt jo noin 22 vuotta, toivon todella että asenteet ovat muuttuneet eikä potilasta tuomita ulkoisen olemuksen perusteella! :(

Vierailija
2105/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä yksityislääkäreitä kuvaillaan jumalina jotka ei koskaan erehdy, mutta kyllä sielläkin tehdään virheitä .Eräs mies menetti toisesta kädestään toimintakyvyn, kun työterveyslääkäri hoidatti murtuman kipulääkkeillä tutkimatta, yksityisen puolella siis. Oman lapseni pitkäaikaissairauden oikean diagnoosin teki lopulta ihan tk-lääkäri, sen jälkeen kun oli käyty kirurgeja myöten tutkituttamassa, eikä sairaus ole mikään harvinaínenkaan, vaan lastenreuma. Tk-lääkäri vain vilkaisi, sanoin epäilynsä ja teki lähetteen, epäily osui oikeaan. Patteja jaloissa ei yksityislääkäri osannut tulkita muuta kuin luuston liikakasvuna, mutta ne olivatkin tulehdusperäisiä ja hoidettavissa helposti pois. Tätä ei kysytty, mutta välillä ihmettelen tätä yksityislääkäreiden ylistystä, sillä virheitä hekin tekevät. 

Minä ja moni kollega ollaan töissä sekä yksityisellä että kunnallisella puolella,

En halunnut lukea ketjusta kuin pari sivua, koska en halua pahoittaa mieltäni. Varmaan on piittaamattomia ja osaamattomia lääkäreitä paljon. Ja aloittelevia, itsekin olin 20 v. sitten.

Kuitenkin yritän parhaani, osallistun koulutuksiin, konsultoin paljon eri erikoisalojen kollegoja, välitän potilaista. Yritän auttaa työkavereita, jotka eivät osaa suomea kunnolla. Lääkäreitä ja hoitajia. Joo, ja käytän Terveysporttia paljon :)

Enää en kuitenkaan valitsisi tätä ammattia. Olen lähellä loppuunpalamista. Haaveilen esim. hautausmaan puutarhurin ammatista.

Onneksi hyviä lääkäreitä on ja joskus jopa pääsee sellaisen asiakkaaksi. Kyllä eron huomaa, kun saman vaivan vuoksi toiselta lääkäriltä lähtee lähes itkien ja toisen luota helpottuneena ja luottaen, että kyllä tämä saadaan hoidetuksi. Itse annan vastaanotolta lähtiessäni lääkärille kiitokset ja kerron, miksi. Jos lääkäri on tyly ja tiuskii en sano siitä mitään, koska hän on seuraavalle potilaalle vieläkin tylympi ja tiuskivampi.

Kannattaa sanoa niille huonoillekin jotain.

Vierailija
2106/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nipa77 kirjoitti:

MInulla oli vatsakipuja ja pissatti koko ajan, lääkäri torppasi heti kun ehdotin virtsatietulehdusta ja jankutti että kyllä hän kuule klamydian tunnistaa! Kys. lääkäri oli noin 50v mies, minä 19v tyttö revityissä farkuissa kajalia silmissä niin kai näytin sitten tautivitulta. Meinasi heti määrätä lääkkeet klamydiaan mutta otatti kuitenkin kokeet ja virtsatulehdushan se! Lääkäri oikeasti näytti tyytymättömältä sanoessaan että et ole raskaana eikä sinulla ole klamydiaa.  Tuosta on mennyt jo noin 22 vuotta, toivon todella että asenteet ovat muuttuneet eikä potilasta tuomita ulkoisen olemuksen perusteella! :(

Ei ne ole muuttuneet. Minultakin tutkittiin juuri klamydia ja tippuri varmaan kymmenettä kertaa, kun virtsatietulehdus ei lähtenyt 3 päivän antibiooteilla. No ei kai, kun ennen sai 5-7 pv antibiootit ja ne aina auttoivat. Kuka älykääpiö tuonkin on keksinyt. 3 pv varmaan tehoaa, jos potilaalla on valmiina lääkkeet ja pystyy heti aloittamaan kuurin.

Vierailija
2107/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lääketieteenoikeapuoli kirjoitti:

Ylipäätään nämä lääkärit yms nykyisin. 

Toivottavasti suurin osa teistä ei hae niitä lääkkeitä apteekista mitä määrätään,

Tässä muutama esimerkki määräyksiä (mitä ei kannata).

Unettomuuteen Dormix,levozin,ketipinor yms

Ja muutenkin kaikkeen määrätään nykyisin maasennus lääkkeitä oli vaiva mikä tahansa.

Nykyisin tuputetaan niitä oikein että ne auttaa kaikkeen.

Totuus tekee pidemmän päälle ihmisistä passiivisen ja hitaan.

Dormix on hyvä lääke nukahtamisvaikeuksiin satunnaisesti käytettynä. Itsellä auttaa erinomaisesti jos olen esim. matkoilla tai on stressiä ja sen takia vaikea nukahtaa. Puolikas tbl riittää. Ei väsytä seuraavana päivänä. Myös Ketipinor sopii nukkumisvaikeuksiin monella ihmisellä. Kaikki ollaan erilaisia ja toiset lääkkeet sopii joillekkin oikein hyvin. Ei pidä yleistää.

Juurihan sinäkin yleistit. Allergialääke ei mulla tai monella muullakaan ole mitenkään erinomainen lääke nukahtamisvaikeuksiin. Ketipinoria siedän annoksella, jolla nukun 3h (tarvitsen 7-12 kaudesta riippuen). Enemmän ketiä niin en ole enää työkykyinen. Monella muullakin sama ongelma.

Vierailija
2108/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääketieteenoikeapuoli kirjoitti:

Ylipäätään nämä lääkärit yms nykyisin. 

Toivottavasti suurin osa teistä ei hae niitä lääkkeitä apteekista mitä määrätään,

Tässä muutama esimerkki määräyksiä (mitä ei kannata).

Unettomuuteen Dormix,levozin,ketipinor yms

Ja muutenkin kaikkeen määrätään nykyisin maasennus lääkkeitä oli vaiva mikä tahansa.

Nykyisin tuputetaan niitä oikein että ne auttaa kaikkeen.

Totuus tekee pidemmän päälle ihmisistä passiivisen ja hitaan.

Niitä lääkkeitä määrätään ,koska nykyään ihmisille ei saa sanoa, että lopeta tyhjän valitus ja höpinä ja ota itseäsi niskasta kiinni laiska paska. Se olisi oikea neuvo.

Vierailija
2109/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai ylipainonkin  aiheuttama sairaus pitää hoitaa, alkusyystä riippumatta. Jos sairaus on jo puhjennut, ei sen parantamiseksi/hoitamiseksi pelkkä laihduttaminen riitä.

Vierailija
2110/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin terveyskeskuksessa valittamassa väsymystä, myöhemmin todettiin paha uupumus. Lääkäri suositteli ottamaan exän takaisin, että hän voisi auttaa päivittäisissä askareissa. Kysyi vielä, että miksi erottiin. :)

Vierailija
2111/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran lääkärintodistuksen, jossa diagnoosina oli "Vika, vamma tai sairaus.", eikä ollut edes arauskeskuksesta. :-)

Vierailija
2112/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että joku edes pääsee sinne lääkäriin ilman maksuja.

Tk:ssa ainakin kaikki tietävä sihteeri on luukulla ja varsin kattavan selityksen joudut antamaan että pääset edes sairaanhoitajalle.

Kerran pääsin ja sitten lääkäri tuli katsomaan......minä ei ymmärrä mitä sinä sanoo..minä soittaa huomenna kun minä miettii mikä ongelma. 

jee...ja taas yksityiselle .

Vierailija
2113/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nipa77 kirjoitti:

MInulla oli vatsakipuja ja pissatti koko ajan, lääk8äri torppasi heti kun ehdotin virtsatietulehdusta ja jankutti että kyllä hän kuule klamydian tunnistaa! Kys. lääkäri oli noin 50v mies, minä 19v tyttö revityissä farkuissa kajalia silmissä niin kai näytin sitten tautivitulta. Meinasi heti määrätä lääkkeet klamydiaan mutta otatti kuitenkin kokeet ja virtsatulehdushan se! Lääkäri oikeasti näytti tyytymättömältä sanoessaan että et ole raskaana eikä sinulla ole klamydiaa.  Tuosta on mennyt jo noin 22 vuotta, toivon todella että asenteet ovat muuttuneet eikä potilasta tuomita ulkoisen olemuksen perusteella! :(

Ei ne ole muuttuneet. Minultakin tutkittiin juuri klamydia ja tippuri varmaan kymmenettä kertaa, kun virtsatietulehdus ei lähtenyt 3 päivän antibiooteilla. No ei kai, kun ennen sai 5-7 pv antibiootit ja ne aina auttoivat. Kuka älykääpiö tuonkin on keksinyt. 3 pv varmaan tehoaa, jos potilaalla on valmiina lääkkeet ja pystyy heti aloittamaan kuurin.

Meillä hoitaja tekee virtsatietulehdusoireiselle potilaalle ensin kyselyn. AINA kuuluu kysyä onko sukupuolitaudin mahdollisuutta. Jos ikä sopii niin onko raskaana sekä kysytään oireet; kipu ym. Tehdään pikatesti ja jos tulehdus niin pyydetään lääkäriltä resepti ja näyte laitetaan jatkoviljelyyn jotta tiedetään mikä bakteeri on kyseessä ja auttaako määrätty antibiootti siihen. Kolmen päivän kuuri sopii tiettyihin bakteereihin. Sinulla on ollut bakteeri johon se ei auta. Joka sairastumis kerralla voi olla eri bakteeri kuin aiemmin joten edellinen lääke ei silloin auta ja siksi reseptiä ei kirjoiteta valmiiksi.

Antibiootit eivät ole mitään karkkeja joita napsitaan noin vain. Muuten käy niin ettei kohta mikään antibiootti tehoa. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
2114/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että joku edes pääsee sinne lääkäriin ilman maksuja.

Tk:ssa ainakin kaikki tietävä sihteeri on luukulla ja varsin kattavan selityksen joudut antamaan että pääset edes sairaanhoitajalle.

Kerran pääsin ja sitten lääkäri tuli katsomaan......minä ei ymmärrä mitä sinä sanoo..minä soittaa huomenna kun minä miettii mikä ongelma. 

jee...ja taas yksityiselle .

Millähän aikakaudella sinä elät? Sihteeri? Kyllä luukulla on aina joko lähihoitaja tai sairaanhoitaja.

Vierailija
2115/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua.

Olen pyytänyt unettomuuteen juurikin _nukahtamis_ lääkettä. Ei ole määrätty, mutta masennuslääkettä tarjotaan. Ei minulla masennusta ole.!!Ja sitten jos saan vaikka Tenox-reseptin, ei kukaan ymmärrä että 1 tabletti ei auta yhtään, 2 pitää ottaa että saa edes jotenkuten nukuttua. Ei muka saa määrätä isompaa annosta. mitään sivuvaikutuksia ei ole tullut kyllä. Joudun hakemaan reseptin muualta koska muuten aina lääke loppuu ennen kuin voi uusia. Kalliiksikin tuo tulee koska joudun menemään yksityiselle.

Jos joudun valvomaan, tulee tykyttelyä, verenpaine nousee jne. Kuka on vastuussa jos saan vaikka sydänkohtauksen?

Tiesitkös, että kyllä se terveyskeskuksessa Tenoxia uusiva lääkärisi näkee, että olet yksityiseltä hakenut samaa lääkettä, ja sen, että sinulla kuluu lääkettä liikaa.

Vaan eipä näe, että on viron-reissullaan käynyt lääkäriltä reseptin ja käynyt ostamassa lääkkeen.

Vierailija
2116/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nipa77 kirjoitti:

MInulla oli vatsakipuja ja pissatti koko ajan, lääk8äri torppasi heti kun ehdotin virtsatietulehdusta ja jankutti että kyllä hän kuule klamydian tunnistaa! Kys. lääkäri oli noin 50v mies, minä 19v tyttö revityissä farkuissa kajalia silmissä niin kai näytin sitten tautivitulta. Meinasi heti määrätä lääkkeet klamydiaan mutta otatti kuitenkin kokeet ja virtsatulehdushan se! Lääkäri oikeasti näytti tyytymättömältä sanoessaan että et ole raskaana eikä sinulla ole klamydiaa.  Tuosta on mennyt jo noin 22 vuotta, toivon todella että asenteet ovat muuttuneet eikä potilasta tuomita ulkoisen olemuksen perusteella! :(

Meillä hoitaja tekee virtsatietulehdusoireiselle potilaalle ensin kyselyn. AINA kuuluu kysyä onko sukupuolitaudin mahdollisuutta. Jos ikä sopii niin onko raskaana sekä kysytään oireet; kipu ym. Tehdään pikatesti ja jos tulehdus niin pyydetään lääkäriltä resepti ja näyte laitetaan jatkoviljelyyn jotta tiedetään mikä bakteeri on kyseessä ja auttaako määrätty antibiootti siihen. Kolmen päivän kuuri sopii tiettyihin bakteereihin. Sinulla on ollut bakteeri johon se ei auta. Joka sairastumis kerralla voi olla eri bakteeri kuin aiemmin joten edellinen lääke ei silloin auta ja siksi reseptiä ei kirjoiteta valmiiksi.

Antibiootit eivät ole mitään karkkeja joita napsitaan noin vain. Muuten käy niin ettei kohta mikään antibiootti tehoa. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää?

Pöh. Nykyään täytetään netissä oirekysely, ja parin tunnin päästä voi hakea lääkkeen apteekista.

Näin tein pari viikkoa sitten ja sain sen 3 päivän kuurin.

2117/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan harvinaista, invaliidisoivaa sidekudossairautta, Ehlers-Danlosin oireyhtymää eli EDS:ää. Meni 20 vuotta ennen kun löysin niin fiksun lääkärin että hän keksi mikä minua vaivaa. Sitä ennen minua kehotettiin aina hakeutumaan psykiatrian poliklinikallle juttelemaan oireistani. 

Nyt 50-vuotiaana minulla on avustaja ja koksa sairaus on hyvin aaltoileva,  käytän liikkumisen apuvälineitä aina kulloisenkin vointini mukaan. joko kyynärsauvaa, rollaattoria tai pyörätuolia. Joskus olen myös vuodepotilaana. Kärsin lihas-ja nivelkivuista lähes päivittäin, sekä kymmenistä muista oireista. 

Kappas vaan, ei auttanutkaan pelkkä psykiatrin tai psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa juttelu. :D 

Vierailija
2118/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Burana kuurin kun kerroin että kurkku on kipeä.

Kerroin epäilystäni että voisi olla angiinaa, ei nielunäytettä turha ottaa...

Parin päivän päästä uusi käynti, toinen lääkäri oli vihainen miksi en ollut tullut heti kun kurkkukipu alkoi jos kerran epäilin angiinaa.

No joo....

Vierailija
2119/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain Burana kuurin kun kerroin että kurkku on kipeä.

Kerroin epäilystäni että voisi olla angiinaa, ei nielunäytettä turha ottaa...

Parin päivän päästä uusi käynti, toinen lääkäri oli vihainen miksi en ollut tullut heti kun kurkkukipu alkoi jos kerran epäilin angiinaa.

No joo....

Katsoiko se ensimmäinen lääkäri kurkkuusi, ja näki, että peitteitä ei ole eikä kaulallakaan tuntunut suurentuneita imusolmukkeita? Silloin aniharvoin on kyseessä angiina.

Angiinassa antibioottikuurin aloittamisella tai lääkäriin hakeutumisella ei ole mikään kiire.

Vierailija
2120/2561 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nipa77 kirjoitti:

Pöh. Nykyään täytetään netissä oirekysely, ja parin tunnin päästä voi hakea lääkkeen apteekista.

Näin tein pari viikkoa sitten ja sain sen 3 päivän kuurin.

Näinkin toimitaan. Nämä netin kautta saadut reseptit eivät myöskään aina toimi ja sitten potilas joutuu tulemaan ja antamaan näytteen jotta bakteeri saadaan selville ja oikea antibiootti voidaan antaa. Kaikki eivät nettiä käytä, varsinkaan ikäihmiset ja sellaiset keillä on usein tulehdus. Lapsipotilailla ja miehillä virtsatietulehdus vaatii aina lääkärillä käynnin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi