Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Minä, jotta saan sairauslomatodistuksen .
Mulla oli silmätulehdus jonka lääkäri on ilmoittanut kurkkumätänä, hoitona kuitenkin silmään antibioottitippa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Miksi flunssan takia lääkäriin? Flunssa hoidetaan kotikonstein. Suurin osa kansasta tietää hoidon; lepo, kuuma juoma ja oireiden mukaan kuumetta alentava ilman reseptiä saatava paracetamoli tai ibuprofeeni.
Ei tule mieleenkään että joku saattaa tarvita vaikkapa sairauslomatodistuksen?
Joku saattaa myös sairastaa harvoin ja flunssan oireet (kuten itsellä) olla tosi rajut. Itse olen mennyt lääkäriin esim. pitkittyneen yskän vuoksi, sillä se on haitannut unta ja normiarkeen paluuta. Joskus taas heijastekivut olleet niin voimakkaat, että olen epäillyt korvatulehdusta.
20 % käyttää 80 % meidän terveydenhuollon resursseista.
Älkää nyt hyvänen aika sheimatko tyyppiä, joka menee epävarmuuttaan joskus lääkäriin!
Flunssapotilas saattaa myös tarttua lääkärin kehotukseen lopettaa tupakointi (röökaajilla krooninen bronkiitti).
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli silmätulehdus jonka lääkäri on ilmoittanut kurkkumätänä, hoitona kuitenkin silmään antibioottitippa...
Huh kuulostaa kauhealle kurkkumätä. Auttoiko silmän kautta nuo antibiootit. Hmm miten muuten yleensä menee nuo lääkkeet silmätippojen kautta muualle elimistöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Mutta miehet kuolevat edelleen useita vuosia naisia nuorempina. Johtopäätös: ei lääkäriin kannata mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Mutta miehet kuolevat edelleen useita vuosia naisia nuorempina. Johtopäätös: ei lääkäriin kannata mennä.
Suomessa miehillä on keskimäärin 58-vuotiaana jokin elämää merkittävästi haittaava vamma tai sairaus. Naisilla noin 10 vuotta myöhemmin.
Kyse lienee siitä, että naisille on kaikenlaisia seurantoja (mammografiaa, papa-koetta yms.), mutta miehille ei ole mitään.
Lapsi 6 vuotta sai anafylaktisen shokin (täysin yllättäen, ei mitään viitteitä aiemmin) eskarissa, oli jo sininen kun tuli terkkarin ensiapuun eskariopen kanssa. Ehdin itse paikalle vasta vajaa 1h tapahtuman jälkeen. Lapselle oli annettu kortisonia, adrenaliinipiikki ja happea, saturaatio oli edelleen matala. Vanhempi terveyskeskuslääkäri tuli juttelemaan: voitte lähteä kotiin, tilanne on rauhoittunut. Kysyin sitten jatkosta, miten tästä eteenpäin? Lääkärin mukaan ei yhtään mitään, senkun lähdette kotiin. Kysyin vielä, että niin mutta jatkotutkimukset, selvitys, mahdolliset allergiatutkimukset? Lääkäri: ei tässä mitään tutkita, näitä nyt sattuu. Hoitajan ilme olisi pitänyt saada kuvattua, hänkin täysin järkyttynyt. Lääkäri lähti huoneesta ja sovittiin hoitajan kanssa, että saadaan olla seurannassa kunnes saturaatio on lähes normaali. Kotona sitten varasin ajan yksityiselle lasten allergialääkärille; tuloksena erittäin voimakkaat ruoka-aineallergiat, siitepölyallergia (anafylaktinen shokki ollut ilmeisesti ristireaktio siitepölyaikaan) sekä astma. Kotiin lähdettiin astmalääkkeen sekä epipenin kanssa.
Toinen lapsi 5-vuotiaana puhalsi höyläyspenkin puruja ja sai jotain silmään. Huuhdeltiin, mutta seuraavana aamuna silmä oli muurautunut umpeen ja todella kipeä. Soittelin kaikki lähialueen yksityisklinikat läpi, ei ollut aikoja silmälääkäreille. Ohjeeksi sain mennä terkkariin ja sieltä sitten lähete silmäklinikalle mikäli tilanne ei ole rauhoittunut. Lopputulemana se, että KOLMENA päivänä käytiin terkkarissa, jossa (taas vanhempi mies)lääkäri tutki silmää ja suorastaan vihaisena minulle, että 'Ei täällä mitään ole, kuka tässä on lääkäri!'. Silmä oli yhtä kipeä edelleen, lapsi ei voinut pitää sitä auki. Terkkarin hoitaja oli onneksi ekana päivänä soittanut silmäklinikalle ja tiedustellut mahdollista hoitopolkua, josta syystä neljäntenä päivänä silmäklinikalta soitettiin minulle ja kysyttiin mikä lapsen tilanne on? Kerroin, että kamala eikä terveyskeskuslääkäri suostu tekemään lähetettä koska hänen mukaan silmässä ei ole mitään. Silmäklinikalta sanottiin heti, että asia selvä, hän tekee tässä itse lähetteen, tulkaa heti kun ehditte. Mentiin paikan päälle ja silmästä löytyi terävä puusuikale, joka oli porautunut silmään ja ehtinyt aiheuttaa tulehduksen ja vaurioita ympäriinsä. Lapsella oli lopulta silmä peitettynä yli viikon ja tuli onneksi kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Menin näyttämään puristuksiin jäänyttä sormea. Pikkupakkanen ja kiire aiheuttivat sen, että niiskutin ettei nenän tuotokset tippuisi näkyville vastaanotolla (olin siis oikeasti niin kiireissäni etten ehtinyt nenäliinaa kaivaa esille).
"Joo, toi allergia on aika pahana sulla. Laitan sulle antihistamiinia, ja voisin kirjoittaa myös kortisonisuihkeen varalle jos limakalvot turpoaa."
"Ei mulla ole allergiaa, kun tämä sormi..."
"Kyllä nuo allergiat voi oireilla talvellakin, mutta sama hoito niihin sopii ympäri vuoden."
"Tulin tämän sormen takia..."
"Allergia voi aiheuttaa turvotusta. Jos iho kutisee, kannattaa käyttää kortisoni..."
"Mulla rusentui tämä sormi noin tunti sitten. Voisiko sen tarkistaa ettei se ole murtunut?"
"...sulla ei siis ole allergiaa?"
Taisi olla lekurilla alla loraus Curacaota.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni oli huumattu ulkomailla, mutta tiesi että oli jotain tuikattu. Lääkäri vaan että stressiä varmaankin ja varmisti vielä että eihän tuo uhri vaan ollut joku terapiaa käyvä mielialalääkkeitä syövä kun tuollaisia sekavia puhui. Ei suostunut testaamaan, mitä tuolle oli annettu. Tuo oli ihan yleisesti tiedossa, että tuollaisen uhriksi oli joutunut. Joku tekijäjoukoista oli vasikoinut.
Mullakin on myrkytys laitettu harhojen piikkiin ja ihan diagnoosinkin laittoi. Ei ole uhrin osa helpoimmasta päästä. Lääkäreistä kaikki eivät vain usko että huumauksia tapahtuu. Varmasti ne pistohommatkin baareissa ovat osalle pelkkää harhaa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/punainen-pistos-sekavaa-oloa-ja-mui…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain Burana kuurin kun kerroin että kurkku on kipeä.
Kerroin epäilystäni että voisi olla angiinaa, ei nielunäytettä turha ottaa...
Parin päivän päästä uusi käynti, toinen lääkäri oli vihainen miksi en ollut tullut heti kun kurkkukipu alkoi jos kerran epäilin angiinaa.
No joo....Katsoiko se ensimmäinen lääkäri kurkkuusi, ja näki, että peitteitä ei ole eikä kaulallakaan tuntunut suurentuneita imusolmukkeita? Silloin aniharvoin on kyseessä angiina.
Angiinassa antibioottikuurin aloittamisella tai lääkäriin hakeutumisella ei ole mikään kiire.
Alkava angiina itselläni on ihan selvä juttu, kun kurkku alkaa kipeytyä yms.. Jos siinä kohtaa otan kurkkua desinfioivia tabuja (tonsils tms.) niin vältän angiinan. Jos en ota, angiina tulee ja päädyn lääkäriin, sylkykupin kanssa kun syljen nieleminen sattuu ihan liikaa. Sitten olen pari päivää lähes 40 asteen kuumeessa kurkku kipeänä, kunnes alkaa helpottaa penisilliinin ansiosta.
Tuota on tapahtunut riittävän monta kertaa, että korrelaatio on 100% minulla. Riittävän alussa riittää tosiaan ihan se tonsils.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh kuulostaa kauhealle kurkkumätä. Auttoiko silmän kautta nuo antibiootit. Hmm miten muuten yleensä menee nuo lääkkeet silmätippojen kautta muualle elimistöön.
Olen eri, mutta siis valuvat nieluun. Joudun käyttämään kortisonitippoja ja hyi kun maistuvat kamalalle.
Sappi tulehtunut, mutta annettiin närästyslääkettä ja lähetettiin kotiin!
Onneksi menin ensiapuun seuraavana päivänä ja sain leikkausajan.
Muistaisin lukeneeni että muillakin ollut tätä samaa "diagnoosia" närästyksestä tai refluksista vaikka sappi meinaa revetä.
Vähän ohi aiheen mutta lähettääkö nykyisin lääkäri laskun soittoajasta? Terkkarilääkäri soitti labrakokeista ja sovittiin seuraavat kokeet. Laskussa luki terveyskeskuskäynti. Oletteko muut saaneet laskun soitosta?
Laittakaa tänne hassuimmat itsediagnoosit ja miten sitten kävi!
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen mutta lähettääkö nykyisin lääkäri laskun soittoajasta? Terkkarilääkäri soitti labrakokeista ja sovittiin seuraavat kokeet. Laskussa luki terveyskeskuskäynti. Oletteko muut saaneet laskun soitosta?
En ole onneksi saanut! Koko kesän soittelin ja aina eri hoitaja ja eri lääkäri eri hoito-ohjein langan päässä. Keusote-alue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole onneksi saanut! Koko kesän soittelin ja aina eri hoitaja ja eri lääkäri eri hoito-ohjein langan päässä. Keusote-alue.
lääkäri soittaa potilaalle eikä päinvastoin. Samoin hoitaja. Ainakin vantaalla. En käsitä minne oot soitellut..
Vierailija kirjoitti:
Kävin aikoinani lääkärillä kovien vatsakipujen vuoksi. Lääkäri naputti oireitani tietokoneeseen ja alkoi ehdotella eri diagnooseja kuin lottoarvonnassa. Yksi niistä oli klamydia. Sanoin, että se ei ole mahdollista. Lopulta paljastui, ei toki tällä lääkärikäynnillä, että minulla oli yli 3 cm kokoinen kysta munasarjoissani. Että sellainen "klamydia".
Oireesi tuskin aiheutuivat noin pienestä kystasta. Minulla tulee ja menee retentiokystia munasarjoissa ja aina ne löytyy ultrassa vahingossa. Isoin ollut 7 cm, hoidettiin keltarauhashormonilla pois.
Vierailija kirjoitti:
Nipa77 kirjoitti:
MInulla oli vatsakipuja ja pissatti koko ajan, lääkäri torppasi heti kun ehdotin virtsatietulehdusta ja jankutti että kyllä hän kuule klamydian tunnistaa! Kys. lääkäri oli noin 50v mies, minä 19v tyttö revityissä farkuissa kajalia silmissä niin kai näytin sitten tautivitulta. Meinasi heti määrätä lääkkeet klamydiaan mutta otatti kuitenkin kokeet ja virtsatulehdushan se! Lääkäri oikeasti näytti tyytymättömältä sanoessaan että et ole raskaana eikä sinulla ole klamydiaa. Tuosta on mennyt jo noin 22 vuotta, toivon todella että asenteet ovat muuttuneet eikä potilasta tuomita ulkoisen olemuksen perusteella! :(
Ei ne ole muuttuneet. Minultakin tutkittiin juuri klamydia ja tippuri varmaan kymmenettä kertaa, kun virtsatietulehdus ei lähtenyt 3 päivän antibiooteilla. No ei kai, kun ennen sai 5-7 pv antibiootit ja ne aina auttoivat. Kuka älykääpiö tuonkin on keksinyt. 3 pv varmaan tehoaa, jos potilaalla on valmiina lääkkeet ja pystyy heti aloittamaan kuurin.
No, minä näin vasta Kannasta, että minulle on tehty HIV-testi. Ja luoja ties mitä muuta. Lopullinen diagnoosi oli krooninen väsymysoireyhtymä, mutta näköjään oli aika laajalla skaalalla suljettu kaikkea mahdollista pois sitä ennen.
Hyvänsä se on, ei siinä mitään, mutta kukaan lääkäri ei missään vaiheessa sanonut, mitä kokeita minulle on määrätty, tai käynyt tuloksia kanssani läpi muuten kuin "kaikki labrat näyttää tosi hyviltä". (Ihme, että näin terve ihminen voi olla näin vaivainen.)
Mutta tuo HIV-testi minua hämmensi tosi paljon, koska sehän on edelleen kuitenkin aika harvinainen, eikä kukaan kysellyt mitään seksuaalihistoriastani. Todennäköisyys, että minulla olisi joku sp-tauti on häviävän pieni, eikä mihinkään muihin sp-tauteihin viittaavia oireita ole koskaan ollut. Joten mikä järki haaskata yhteiskunnan rahoja äärimmäisen epätodennäköisyyksien testaamiseen, kysymättä aiheesta yhtään mitään?
Meni lääkäriin kun kotikonstit eivät enää auttaneet.