Lääkkeellinen abortti edessä, kokemuksia
6 päivää vielä. Kokemuksia? Onko todella kivulias?
Kommentit (58)
Oli todella kivulias. Jouduin ensiapuun. Parin viikon päästä suoritettiin vielä kaavinta kun kaikki ei tullu kerralla pois.
Se loputon verenvuoto pahinta ja sitähän tuli niin, että itsellä oli melkeen taju kankaalla, jouduin kuitenki lopulta vielä kaavintaan, toisella kertaa en, mutta silloinki tajuton se vuoto, pyörytti ja huimas, verenpaineetpaineet oli ihan alakantissa.. pelotti kyl ihan sikana, luulempa, että se kaavinta paljon parwmpi ja turvallisempi vaihtoehto näistä.
Pahin kipu kestää noin tunnin, silloin se on kovaa, saattaa pyörryttää ja oksettaa. Yhtäkkiä tuntee että nyt kipu alkaa helpottaa ja silloin alkaa tyhjennys. Kipu oli koko toimenpiteen pahin osuus, henkisesti tuntui että kaikki meni Ok.
Mulla kivut yltyi niin koviksi, että lopulta oksensin kivusta ja taju lähti. Mies soitti ambulanssin ja vasta kipupiikki lopetti tuskan. Oli vko 9 keskeytynyt keskenmeno. Hirveä kokemus. Edes sektiokivut ei olleet mitään tuohon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kivut yltyi niin koviksi, että lopulta oksensin kivusta ja taju lähti. Mies soitti ambulanssin ja vasta kipupiikki lopetti tuskan. Oli vko 9 keskeytynyt keskenmeno. Hirveä kokemus. Edes sektiokivut ei olleet mitään tuohon verrattuna.
Sinua käy sääliksi, lapsensa murhaavia ei.
Itse otin panacodin ja burana 800 30min ennen cytotecien laittoa. Aika pian alkoi kova kipu alapäässä, tuntui kuin lantiota olisi revitty joka suuntaan irti samanaikaisesti. Tuo kipu kesti n. 30min jonka jälkeen alkoi supistelu joka kesti n. tunnin. Mies koitti parhaansa mukaan auttaa hellästi hieromalla alaselästä, itse koen että siitä oli apua. Kun kaikki kipu lakkasi kuin seinään tunsi selvästi että nyt tuli jotain ulos. Lääkärin kehoituksesta makoilin vielä tunnin sen jälkeen, sanoi että jos menee liian aikaisin pöntölle niin sieltä tulee myös lääkkeet ulos jolloin abortti saattaa jäädä kesken.
Verta tuli muutaman päivän tosi paljon, sidettä sai pahimmillaan vaihtaa 20min välein. Sitten alkoi vähenemään päivä päivältä. N. 10 pv kohdalla vuoto loppui, mutta pari päivää sen jälkeen alkoi ongelmat ja veren vuoto yltyi. Päivystykseen äkkiä ja siellä havaittiin että istukkakudosta oli vielö kohdussa kiinni. tehtiin imukaavinta paikallispuudutuksessa. Se on kamalinta kipua mitä ikinä olen tuntenut.
Tsemppiä sinulle ap!
Minulla vähän päinvastainen kokemus, mitä on lueskellut tai kuullut. Kipuja ei juuri ollenkaan. Pystyin hyvin tekemään "töitä" kotona samalla. Vertakaan ei tullut suuria määriä kerralla vaikka sitä odottelin. Luulin jo, että homma ei onnistunut kun kokemukset aivan eri mistä on varoiteltu. Mutta kaikki meni onnistuneesti, vaikkei mitään dramaattista kipuilua ja vuotoa ollut. Jälkivuotokin loppui 3pvä päästä. Tämä viikolla 8.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vähän päinvastainen kokemus, mitä on lueskellut tai kuullut. Kipuja ei juuri ollenkaan. Pystyin hyvin tekemään "töitä" kotona samalla. Vertakaan ei tullut suuria määriä kerralla vaikka sitä odottelin. Luulin jo, että homma ei onnistunut kun kokemukset aivan eri mistä on varoiteltu. Mutta kaikki meni onnistuneesti, vaikkei mitään dramaattista kipuilua ja vuotoa ollut. Jälkivuotokin loppui 3pvä päästä. Tämä viikolla 8.
Minulla oli keskenmeno viikolla 8 ja kuulostaa hyvin samanlaiselta. Tyhjeni nopeasti, kipuja jonkin verran mutta vielä kestettävällä tasolla. Jo parin päivän päästä vuoto lakkasi.
Siis miksi tämä tehdään nykyään tällä tavalla? Kustannussyistä jos puhutaan niin ambulanssit, päivystykset, ylimääräiset kaavinnat, sairaslomat ja verensiirrot ei kuulosta kauheen edullisilta?
Mikä vika siinä kaavinta abortissa nyt on?
Abortti ei ole ainoa ratkaisu, mieti vielä!
Tampereen NNKY:n Itu-työ tukee kriisiraskaustilanteessa olevia, raskauttaan vaikeassa tilanteessa jatkavia ja abortin läpikäyneitä tyttöjä ja naisia. Palvelut ovat ilmaisia ja luottamuksellisia.
Valtakunnallinen puhelinpäivystys 9-21
050 401 5567
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi tämä tehdään nykyään tällä tavalla? Kustannussyistä jos puhutaan niin ambulanssit, päivystykset, ylimääräiset kaavinnat, sairaslomat ja verensiirrot ei kuulosta kauheen edullisilta?
Voisin kuvitella että se on äärimmäisen noloa maata jalat levällään ja imukaavintalsite imee kohdun sisällön. Myös hoitohenkilökunta on hyvillään mitä vähemmän joutuu kaavintoja tekemään. Kenenkään lempityötä se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Yli 90% lääkkeellisistä keskeytyksistä on onnistuneita. Sanoisin että vähemmän tämä systeemi kustantaa verrattuna siihen että kaikki kävisivät tyhjennyksessä lääkärin valvonnassa.
Mä tein viikoilla 7+4. Otin ohjenivaskassa olleen määrän särkylääkettä. Kipu tuntui menkkamaiselta, eli mun kohdalla ihan siedettävältä. Ennen kuin klöntit tulivat ulos kipu oli kovimmillaan, mutta lakkasi aika lailla saman tien kun isoimmat tuli ulos. Seuraavana päivänä ehkä jomotti silleen normaalia enemmän, mutta ei mitään tuskia kuitenkaan ollut. Jälkivuoto kesti noin kuukauden. Tsemppiä sulle ap! <3
Vierailija kirjoitti:
Mieti vielä, jospa synnyttäisit vauvan sittenkin?
Paljonko olet valmis osallistumaan hoitoon ja kuluihin?
Liian kamalat kivut, jossain kohtaa taju lähti, onnekseni tuolloin tuo lääkkeellinen tehtiin sairaalassa, eli apu oli lähellä. Verta tuli aivan järjetön määrä, ja vuoto kestikin osaltani myös pitkään. Onneksi oli vaihtovaatteet mukana...
Varmaan yksilöllisiä nämä, mutta itselleni jäi tilanteesta paljon pahemmat traumat kuin olisin voinut etukäteen kuvitella. Lääkkeellinen keskeytys kuulostaa jo terminä jotenkin "helpolta" ja "harmittomalta" noin fyysisesti ainakin, joten en mitenkään ollut varautunut siihen kokemukseen minkä se aiheutti.
Tein keskeytyksen yksin kotonani ja otin ohjeistuksen mukaan panadolin+buranan noin puolituntia ennen.
Verenvuoto ei alkanut välittömästi, mutta kivut olivat valtavat. Pyörin pitkin lattioita tuskanhikisenä ja paniikissa miettien lähteekö itseltänikin henki. En muista kauanko pahin kesti, mutta arviolta vähintään kaksi ja maksimissaan 4 tuntia. En muista kokeneeni koskaan niin valtavaa ja pelottavaa kipua aiemmin. Seuraavana päivänä olo oli jo ok. Jälkivuoto kesti parisen kuukautta.
Voimia!
Minulla on kaksi kysymystä
1)Miksi abortin pitäisi olla kivuton toimenpide?
2) Miksi olette valmiit kärsimään jopa synnytystäkin kovempia kipuja ettekä halua antaa vauvaanne adoptoitavaksi? Se että lasta ei synny ollenkaan on ilmeisesti tärkeämpää kuin että hän saisi syntyä ja saisi kodin lapsettomuudesta kärsivien luona
Minulle tehtiin muutama kuukausi sitten abortti lääkkeillä. Rv oli 9, tein sen kotona. Sattui ihan todella paljon vähemmän mitä odotin. Ei ollut mitään kipuja verrattuna vaikkapa synnytykseen, olisin pärjännyt ilman särkylääkettäkin oikein hyvin.
Ainoa traumatisoinut asia oli se, että jouduin tarkkailemaan poistuuko kierukka vuodon mukana jolloin satuin näkemään alkionkin. 😔
Muuten en ole abortista traumatisoitunut tai sitä hetkeäkään katunut. Se oli kamalaa ja vaikeaa, mutta harkittu ja oikea päätös. Tein ennen aborttia listan, johon kirjoitin kaikki syyt miksi siihen ratkaisuun päädyin. Ajattelin, että voin listaa lukea jos alkaa kaduttamaan mutta ei ole vielä sellaista hetkeä tullut.
Riippuu varmaan viikoistakin. Mitä äkkiämmin tekee niin sitä "vähemmällä" pääsee.
Itsellä on kokemusta vain keskenmenosta rv 8 ja siinä ei ollut kipuja ja normaali menkkavuoto.
Sitten oli tuulimunaraskaus ja siitä kaavinta rv 11. Tehtiin nukutuksessa ja en ollut jälkeenpäin kipeä. Vuoto normaalia menkkavuotoa. Mutta kohtutulehdus tuli. Sen huomasin heti ja sain antibiootit ennenkuin tuli kovia kipuja. Toivottavasti nämä murha-huutelijat tekevät oikeassa elämässä kaikkensa ei-haluttujen lasten eteen. Adoptoivat ja käyvät hoitamassa lastenkodeissa ympäri maailmaa ja lahjoittavat rahaa vai onko pelkkää syyttelyä ja puhetta?
Viesti karkasi. Siis alavatsalla eniten tuntui ja säteili alselkään ja reisiin. Mulla ei ollut lähelläkään pyörtyminen tai oksennus. Onhan sulla joku aikuinen kotona seurana?