Minkä ihmeen takia lastentarhanopettajille pitäisi maksaa jopa yli 3000 euroa? Työ, jota voi tehdä kuka tahansa.
Jos lapsellasi on korvatulehdus, pyydätkö naapurin 16-vuotiasta tyttöä vilkaisemaan? Et.
Jos sinulla on joku iltameno ja tarvitset pariksi tunniksi lapsellesi hoitajan, voito pyytää naapurin 16-vuotiasta tyttöä vahtimaan? Kyllä.
Tämän päivän Hesarissa marmatettiin siitä, että lääkäreille maksetaan yli tonni kuussa lisää palkkaa, jotta Helsingin terveyskeskuksiin saataisiin lisää lääkäreitä, kun samaan aikaan lastentarhanopettajapulaan ei löydy rahoitusta. Kumpi on tärkeämpää, lastenhoito vai lääkäreiden saatavuus? Haloo!
En tajua, miksi lastentarhanopettajia pitää kouluttaa yliopistossa, kun oikeasti siihen työhön kelpaa aivan kuka tahansa. Kuten se naapurin 16-vuotias tyttö. Mitä muuta työtä voisi ulkoistaa kenelle tahansa? Miksi päiväkotiin tarvitaan maistereita, mutta sitten kun tarvitaan iltahoitoa tai viikonloppuhoitoa, niin samaan työhön voidaan palkata kuka vaan?
Kommentit (782)
No minä osaan itse tehdä itselleni helpot perusdiagnoosit. Virtsatietulehdukset, flunssat, selkäkivut ja vastaavat. Netistä sekä alan kirjoista voin tarkistaa mikä lääke toimii mihinkin. En tarvitse lääkäriä, jos vaan saan itse määrätä lääkkeet itselleni, tarvittaessa labran kautta, jotta diagnoosi menee oikein. Eli mihin lääkäreitä tarvitaan muutoin kuin erikoissairaanhoidon puolella?
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa usein. Miten voidaan vaatia lisää palkkaa päiväkodin työntekijöille, kun työ on sellaista, jota tehdään päiväkotiajan ulkopuolella jopa lapsityövoimana ihan yleisesti? Isotsiskot ja -veljet vahtivat lapsia illat ja viikonloput, kun vanhemmat ovat muualla. Hampaaton, huonokuuloinen mummokin kelpaa työhön, joten millä verukkeella tuosta työstä pitäisi maksaa korkeasti koulutetun ihmisen palkkaa? Mihin sitä koulutusta tarvitaan?
Päiväkodissa voisi aivan hyvin olla pelkkiä lastenhoitajia töissä, vaikka peruskoulupohjalta. Saataisiin työttömyyttä alennettua ja kun palkkoja alennettaisiin, niin olisi varaa palkata useampi silmäpari katsomaan lasten perään.
Tätä kannatan. No ammattikorkeakoulupohja mielellään.
Lapseni siirtyi päiväkodissa viskareista eskareihin enkä ole huomannut MISSÄÄN eroa. Lastenhoitaja suurella sydämellä riittäisi.
PS. Olen valmistunut yliopistosta
Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että valtaosa ei tarvitse mitään varhaiskasvatusta ennen eskaria. Ehkä viskarissa jotain. Sitä nuoremmille tarvitaan turvaa, perushoitoa ja mukavaa, virikkeellistä toimintaa (lauluja, askartelua, retkiä, liikuntaa ja ihan vapaata leikkiä..) Erikoislapset sitten erikseen, jos tarvitaan tukea tunnepuolella, puheen kehityksessä tms (toisen näistäkin vastaavat aika pitkälle eltot)
Mutta koska meillä on lainsäädäntö kuten on, koulutettua väkeä tarvitaan ja yhtä lailla kuin lääkärille pitäisi muillekin aloille, joissa on kova työvoimapula, tarjota kunnolliset palkankorotukset. Joskin vielä mieluummin kunnolliset resurssit ja puitteet ja työolot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon, että pätevät lastenhoitajat eivät tuo yhtään mitään lisäarvoa lapsen kasvatukseen, niin aivan ylipalkattuahan se on. Täysin samaan lopputulemaan pääsee oman äidin tai vaikka mummon hoidossa. Itse en ole ollut sekuntiakaan missään hoidossa ja ihan fiksu, täyspäinen ja akateeminen ihminen minusta tuli, ilman mitään traumoja tai ongelmia. Olisiko mummollenikin pitänyt maksaa tuosta laatukasvatuksesta pari tonnia kuussa? Mitä ihmettä jollain höpönlöpö-pedagogiikalla lastenhoidossa oikein on edes merkitystä? :'D
On täysin eri asia, että mummo hoitaa yhtä lasta, kun että vastaisi koko lapsiryhmän toiminnan suunnittelusta ja huomioi kaikkien yksilölliset erityistarpeet.
Sama mummo, joja hoiti nuorempana seitsemän omaa lastaan, sekä vanhat appivanhemmat, lypsi lehmät, piti kodin kunnossa, laittoi ruuan ja kestitti vieraat?
Oikeasti, jos koulutus toisi lastenhoitoon jotain merkittävää lisäarvoa, ihmiskunta ei olisi selviytynyt näin loisteliaasti vuosituhansia, ja ihan ilman varhaiskasvatusta. Mitä niin ylimaallisen ihmeellistä ne lapset edes tarvitsevat siellä hoidossa kun heillä on omat vanhemmat hoitamassa sitä varsinaista kasvatusta? Ymmärtäisin tuon jos puhuttaisiin orvoista, mutta tuo on vain aivan absurdia itsensä tärkeäksi tekemistä.
Olen koulutukseltani sosionomi amk enkä ikinä voisi olla töissä lto:na. Mä vaan en osaisi eikä hermoni riittäisi. Sen sijaan olen omimmillani siinä mitä nyt teen, olen vammaispalveluissa palveluohjaajana, päävastuu kehitysvammapalvelut.
Ei tarhan opettajat lasten kanssa ole paljoakaan. Harjottelijat ja työkokeilijat laset hoitaa 9e per päivä palkalla
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että valtaosa ei tarvitse mitään varhaiskasvatusta ennen eskaria. Ehkä viskarissa jotain. Sitä nuoremmille tarvitaan turvaa, perushoitoa ja mukavaa, virikkeellistä toimintaa (lauluja, askartelua, retkiä, liikuntaa ja ihan vapaata leikkiä..) Erikoislapset sitten erikseen, jos tarvitaan tukea tunnepuolella, puheen kehityksessä tms (toisen näistäkin vastaavat aika pitkälle eltot)
Mutta koska meillä on lainsäädäntö kuten on, koulutettua väkeä tarvitaan ja yhtä lailla kuin lääkärille pitäisi muillekin aloille, joissa on kova työvoimapula, tarjota kunnolliset palkankorotukset. Joskin vielä mieluummin kunnolliset resurssit ja puitteet ja työolot.
Juuri tätä emme tarvitse! Jotain tieteellistä analyysia siitä tykkääkö lapsi piirtää vai onko fyysinen... ehkä tykkää kiipeillä. Ei herran jumala jos jostain tässä maassa pitää säästää, niin olkoot se heidän palkat. Ihan oikeasti. Jos mun pitää vasu-keskusteluun tulla oikein kuuntelemaan miten lapseni tykkää enemmän piirtää, kuin kiipeillä, niin jossain mennään vikaan. Sitten mietitään että missä kohtaa julkista sektoria voisi leikata. Kun kaikilla on niin helevetin tärkeä rooli. Se että jos sen saman asian sanoisi ihan "vain" hoitaja, ei tietenkään olisi sama asia. Se kun ei voisi allekirjoittaa sitä äärettömän tärkeää asiakirjaa, mikä varastoidaan (säännösten mukaan) kymmeneksi vuodeksi kaupungin arkistoon. Että joo... lapseni osasi kolmivuotiaana paremmin piirtää, kuin kiipeillä.
Olisikohan lto: n tmv Syynä ettei palkkoja nosteta se että lasten määrä on romahtanut 2017 alkaen eikä tulevina vuosina tarvita varhaiskasvatukseen työvoimaa? Tämä siis ihan puhdasta spekua. Eli ei jakseta panostaa vaan rämmitään vielä muutama hassu vuosi.
Vanhusten määrä taas kasvaa räjähdysmäisesti ja lääkäreitä tarvitaan.
Ja pienen lapsen vanhempana arvostan sekä lääkäreitä että varhaiskasvatuksen työntekijöitä.
Haluaisin kyllä nähdä sen 16 vuotiaan, joka ilman koulutusta osaa tehdä varhaiskasvatuksen opettajan hommat :D
T: Lastenhoitaja.
Ennen sitä ennen tätä. Tiesittekö, että nykypäivänä vaatimukset ja elämä muutenkin on aivan erilaista kuin ennen? Päiväkodissa ja eskarissa ei ole tarkoitus tehdä lapsista koneita ja kaikentietäviä, mutta valmentaa näihin odotuksiin. Nykyään tiedetään asioista tieteen ansiosta eri tavalla, kyllä mieluusti hyödynnän omien lasteni kohdalla tätä tietoa. Siellä opetellaan muun muassa sosiaalisia taitoja ja yhteistyötaitoja, omien mielipiteiden esille tuomista, tunnetaitoja ja itsetuntoon liittyviä asioita. Tai näiden alkeita varmaankin, mutta kuitenkin. Eri tavalla näitä taitoja tarvitaan nykypäivänä, kun vaatimukset on erilaiset. Lapsia ei opeteta hampaat irvessä, vaan näihin asioihin tutustutaan lasten tasolla.
Ap. Onko yksikään teistä, joiden mielestä päiväkodissa riittää vähempikin koulutusollut töissä siellä. Montaako taaperoa ap tai hänen tyttärensä syöttää yhdellä aterialla. Entä montaako itkevää lasta lohduttaa kerralla, saatko aamuhetkessä pidettyä 12 tai 21 lapsen huomion itsessäsi. Tiedät mitä tapahtui selkäsi takana kun olet aamulla yksin 21 lapsen kanssa, toinen hoitaja on sairastunut ja toinen tulosssa vasta kahden tunnin päästä.
Entä mitä teet kun 3-vuotias kieltäytyy pukemasta ja lähtemästä ulos. 20 lasta kahden hoitajan kanssa pihalla ja yksi taistelee sen kanssa, joka ei pue. Väkisinkään lasta ei saa pukea.
Lapsia jolla on joku diagnoosi on enemmän kuin ennen. Ja niitä Jani-Jessicoita, jotka eivät syö sitä ja tätä ja jotka eivät käytä kurajousuja kun puku on vedenpitävä ja 1 vee käyttää farkkuja kun pitää näyttää tyylikkäältä.
Joku on aina sairaana ja hommaa tehdään vajaa miehityksellä. Voi olla ettei ryhmässä ole ainuttakaan aikuista joka tuntee lapset.
Niin. Minä olen tehnyt hommaa epäpätevänä sijaisena. Ja mun rahkeeni kolmen pojan äitinä eivät riitä. Oma työni it-alalla on vaativaa, mutta paljon helpompaa ja palkka tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti ei ole vain lasten hengissä pitämistä, siihen kuuluu myös pedagoginen vastuu. Lastentarhanopettajat suunnittelevat ja pitävät yllä toimintaa, jolla on pedagoginen perusta. He pitävät huolen siitä (muun päiväkodin henkilöstön tuella), että lasten kehitystä seurataan ja tuetaan. Siihen tarvitaan koulutus
En minä sitä kutsuisi niin tärkeäksi kuin "lasten hengissäpitämistä". Ei se mikään teho-osasto ole. Ennemminkin se on lasten säilytystä vanhempien työpäivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Onko yksikään teistä, joiden mielestä päiväkodissa riittää vähempikin koulutusollut töissä siellä. Montaako taaperoa ap tai hänen tyttärensä syöttää yhdellä aterialla. Entä montaako itkevää lasta lohduttaa kerralla, saatko aamuhetkessä pidettyä 12 tai 21 lapsen huomion itsessäsi. Tiedät mitä tapahtui selkäsi takana kun olet aamulla yksin 21 lapsen kanssa, toinen hoitaja on sairastunut ja toinen tulosssa vasta kahden tunnin päästä.
Entä mitä teet kun 3-vuotias kieltäytyy pukemasta ja lähtemästä ulos. 20 lasta kahden hoitajan kanssa pihalla ja yksi taistelee sen kanssa, joka ei pue. Väkisinkään lasta ei saa pukea.
Lapsia jolla on joku diagnoosi on enemmän kuin ennen. Ja niitä Jani-Jessicoita, jotka eivät syö sitä ja tätä ja jotka eivät käytä kurajousuja kun puku on vedenpitävä ja 1 vee käyttää farkkuja kun pitää näyttää tyylikkäältä.
Joku on aina sairaana ja hommaa tehdään vajaa miehityksellä. Voi olla ettei ryhmässä ole ainuttakaan aikuista joka tuntee lapset.
Niin. Minä olen tehnyt hommaa epäpätevänä sijaisena. Ja mun rahkeeni kolmen pojan äitinä eivät riitä. Oma työni it-alalla on vaativaa, mutta paljon helpompaa ja palkka tuplat.
Kerrotko vielä, mihin tuossa luettelossasi tarvitaan yliopistotason koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti ei ole vain lasten hengissä pitämistä, siihen kuuluu myös pedagoginen vastuu. Lastentarhanopettajat suunnittelevat ja pitävät yllä toimintaa, jolla on pedagoginen perusta. He pitävät huolen siitä (muun päiväkodin henkilöstön tuella), että lasten kehitystä seurataan ja tuetaan. Siihen tarvitaan koulutus
En minä sitä kutsuisi niin tärkeäksi kuin "lasten hengissäpitämistä". Ei se mikään teho-osasto ole. Ennemminkin se on lasten säilytystä vanhempien työpäivän ajan.
Niin. Samaa tuolla tarkoitettiin, välttämättömän tekemistä, että lapset säilyy hoidon ajan? Vähän nyt ylitulkitsit, kukaan muu maininnut mitään teho-osastoa😂
Olen ollut töissä useammassa päiväkodissa lastenhoitajana ja myöhemmin lastentarhaopettajan sijaisenakin ja aloitin opiskelua lastentarhanopettajaksi. Ensimmäisten lto-harkkojen jälkeen lopetin koulun. Mielestäni koko ala on ihan täyttä tuubaa! Käytetään hienoja sanoja (varsinkin koulussa) ja esitetään, että päiväkodissa muka olisi hienoa suunniteltua toimintaa jokainen lapsi huomioiden! Jopa ihan lto on sanonut minulle et ainoa mikä työssä erottaa heidät lastenhoitajista, on nimellinen vastuu. Kaikki lto:t ja lastenhoitajat hoitavat niitä lapsia kyl ihan tasan samalla tavalla. Leikitään, syödään, ulkoillaan jne. Hallitaan kaaosta.
Lto:t pitää hienoja kasvatuskeskusteluja ja "suunnittelevat" yksityiskohtaisia yksilöllisiä toimia muka lapsille, mutta todellisuudessa ne eivät toteudu. Ei ole resursseja, aikaa eikä kiinnostusta.
Kaikki päiväkotityö mitä olen itse nähnyt on lähinnä juuri sitä mitä se 16v voisi tehdä ilman koulutusta, kunhan vaan sietää melua ja osaa puhua hienosti vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on aivan naurettavaa. Lapsi oppii istumaan potalla ja piirtelemään ihan ilman suunnitelmiakin.
Jos kaikki lastentarhanopettajat yhtäkkiä lopettaisivat työnsä, niin koko Suomi lakkaisi toimimasta. Se on vähän sama juttu kuin jos ajattelee ihmiskehoa ja tilannetta, että persereikä menee täydellisesti tukkoon. Kummassakin tapauksessa moni olisi valmis maksamaan tilanteen vapauttajalle enemmän kuin 3000 kuussa.
Suurin osa alle kouluikäisistä lapsista ei tarvitse mitään varhaiskasvatusta. Itse olen kokenut keskustelut omien lasteni asioista lastentarhanopettajien kanssa naurettavina, takerrutaan pikkuasioihin mitä lapsi ei osaa ja ongelma on korjaantunut itsestään parin kuukauden päästä.
Lapsia ylidiagnosoidaan. Sama juttu neuvolassa, lapsi lähetettiin lääkärin tarkkailtavaksi ja paikalla olleet kaksi lääkäriä totesivat 10 minuutin jälkeen että neuvolan huoli oli aivan turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on aivan naurettavaa. Lapsi oppii istumaan potalla ja piirtelemään ihan ilman suunnitelmiakin.
Eikä, oikeesti?:O päiväkodissa ja eskarissa tehdään muutakin
Kuka tahansa aikuinen kykenee. Tässä kohdin kommentteja lukematta heitetään jotain varhaiskasvatuksen pedagogisista suunnitelmita ja sen semmoista p.askaa. Jotain mukamas hirveän hienoa, vaikka kyse on katsoa lapsia.
Ihan sama. Ammatti ei miksikään muutu.