Minkä ihmeen takia lastentarhanopettajille pitäisi maksaa jopa yli 3000 euroa? Työ, jota voi tehdä kuka tahansa.
Jos lapsellasi on korvatulehdus, pyydätkö naapurin 16-vuotiasta tyttöä vilkaisemaan? Et.
Jos sinulla on joku iltameno ja tarvitset pariksi tunniksi lapsellesi hoitajan, voito pyytää naapurin 16-vuotiasta tyttöä vahtimaan? Kyllä.
Tämän päivän Hesarissa marmatettiin siitä, että lääkäreille maksetaan yli tonni kuussa lisää palkkaa, jotta Helsingin terveyskeskuksiin saataisiin lisää lääkäreitä, kun samaan aikaan lastentarhanopettajapulaan ei löydy rahoitusta. Kumpi on tärkeämpää, lastenhoito vai lääkäreiden saatavuus? Haloo!
En tajua, miksi lastentarhanopettajia pitää kouluttaa yliopistossa, kun oikeasti siihen työhön kelpaa aivan kuka tahansa. Kuten se naapurin 16-vuotias tyttö. Mitä muuta työtä voisi ulkoistaa kenelle tahansa? Miksi päiväkotiin tarvitaan maistereita, mutta sitten kun tarvitaan iltahoitoa tai viikonloppuhoitoa, niin samaan työhön voidaan palkata kuka vaan?
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
On parempi että tarhassa on monta tavallista lapsirakasta ihmistä kuin yksi pedagokinen taitaja. Perushoito ja syli riittävät pitkälle. Turha niitä suunnitelmia on laatia kun kuitenkaan aika ei riitä yksilötason huomioon.
Tuossakin on vinha perä.
Kuitenkin on ihan tutkittua, että varhaiskasvatuksen myötä lapsia ohjautuu varhaisen tuen piiriin. Mitä aikaisemmin näihin lähdetään, sitä paremmat ovat myös tuen mahdollisuudet.
En kyllä ymmärrä kuinka moni oikeasti tätä alaa lähtee lukemaan, jos on mahdollisuus päästä lukemaan yliopistoon mitä tahansa muuta. Tai paperit riittää amk esim. toimintaterapeutti opintoihin yms. missä voi myös olla lasten parissa. Palkka lto:lla on niin naurettavan huono kaikkeen vaivaan ja vastuuseen nähden eikä juuri eroa lähihoitajien tai avustajien palkoista, jotka ovat pari vuotta alaa opiskelleet.
Just joskus mietin, että jos olisin pelannut korttini paremmin voisin olla toimintaterapeutti tai lastenpsykologi ja saisin yhden lapsen kanssa kerralla tomia. Siis nyt siinä ryhmässä voi olla yli 24 lasta, olikos nyt jossain 25 lasta. Onko tuo 24 kanssa oleminen oikeasti muka helpompaa? Jos lääkäri katsoo yhden lapsen korvaan ja itse oot vastuussa niistä 24:stä? Siis ymmärrän toki, että lääkärillä on tosi haastavia opintoja taustalla jne ja ovat palkkansa ansainneet toki. Mutta silti, että muka lto tai lasten kanssa olevien työ olisi helppoa.? Oot vastuussa koko ajan niistä 24 lapsesta ja lääkäri kerralla yhdestä potilaasta. Siinä on se ero, vaikka onhan lääkärilläkin päivän aikana monta potilasta, mutta kaikki ei ole samalla kerralla korvaan kiljumassa.
Sitten osalla lapsista voi olla esim. adhd tai muu sairaus jota ei oo diagnosoitu. Sellainen lapsi voi viedä helposti yhden aikuisen ryhmästä kokonaan, jos on väkivaltainen lapsi muita kohtaan ja ei usko puhetta niin kuin normaalit. Sitten myös lasten taidoissa on tosi paljon eroja, osa puhuu täysin ymmärrettävästi ja pukee itse ja osa taas ei osaa juuri mitään perustaitoja.
Työkaverit saattaa vaihtua tiuhaa tahtia. On paljon selkävaivoja ja flunssia, jotka voi viedä pitkään työkyvyn pois. Itse oon tehnyt töitä niin että mentiin joku 2kk ilman lto ja siinä sitten meidän vip-sijainenkin oli pitkällä saikulla. Teet periaatteessa työkaverien edestä hommia. Monet retket ja kivat jutut jäävät vain haaveeksi, jos integroidusta ryhmästä puuttuu aikuisia. Kuulostaako tosiaan helpolta ja itsestään selvältä?
Työn kuormittavuus on sitä luokkaa että harva sitä pitkään jaksaa. Opettajat siirtyivät jokunen vuosi sitten tekemään 7,45 tuntista päivää työpaikalla aiemman 7 tunnin sijasta. Nykyään suunnitteluaikaa ei siis saa tehdä kotona, vaan kaikki tapahtuu työpaikalla.
Toisin sanoen työnantaja ei edes yritä mahdollistaa suunnitteluaikaa vaan, vaan olettaa sinun olevan ryhmässä. Itse painelen kuin pieru saharaan kun työvuorolistaan merkitty suunnitteluaika on merkitty.  Jonkun täytyy toimintaa suunnitella, arvioida ja kehittää. Pitää yhteistyökuviot käynnissä jne. Lastenhoitajalle, joka valittaa minulle että en voi lähteä koska hänelle jää 19 lasta, olen sanonut että en voi asialle mitään, puhu esimiehelle. Minulla on omat työtehtävävastuualueeni, jotka täytyy tehdä.
Lto
Minulla on kaksi lasta ja ihan muutaman vuoden sisällä olen nähnyt, miten nuoret alalle tulevat LTO:t saavat burnoutin. Yksi oli vajaa vuoden töissä, uupui ja totesi vaihtavansa alaa, ei ollut kuulemma sen arvoista jäädä. Tällaiseenkö meillä sitten on varaa? Jos jotain, niin lisää arvostusta ja palkkaa alalle tarvittaisiin.
” No en tietenkään kenen tahansa, mutta tuskinpa päiväkotiin otettaisiin muutenkaan ketä tahansa töihin”
No, jos palkka on huono, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa ketä tahansa. Pedofiili tekee sitä mielellään pienemmälläkin palkalla.
Vierailija kirjoitti:
” No en tietenkään kenen tahansa, mutta tuskinpa päiväkotiin otettaisiin muutenkaan ketä tahansa töihin”
No, jos palkka on huono, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa ketä tahansa. Pedofiili tekee sitä mielellään pienemmälläkin palkalla.
Samaa mieltä!
Halpa ja hyvä on utopia.
Lto
Suurempi palkka ei itsessään auta mitään. Verot vie osansa, eikä kovapalkkainen lto olisi sen vähemmän altis burnoutille kuin heikosti palkattu.
Työolosuhteet pitää saada muuttumaa: kunnon tiimi paikalle, tuplasti lastenhoitajia, lyhyemmät vuorot, riittävästi erkkoja, työnohjausta ja kunnolla sunnitteluaikaa tiimeille. Kun työ on mielekästä ja tukea tarjolla jaksaa huonommallakin palkalla. Muita toimia olisi subjektiivisen päivähoidon oikeuden poistaminen ja tietysti tuloveroa keventämällä saadaan käteen jäävä osuus kasvamaan pienemmästäkin palkasta.
Pelkkä koulutustason nosto ja paremmat palkat eivät johda työhyvinvoinnin kasvuun.
Vierailija kirjoitti:
Työn kuormittavuus on sitä luokkaa että harva sitä pitkään jaksaa. Opettajat siirtyivät jokunen vuosi sitten tekemään 7,45 tuntista päivää työpaikalla aiemman 7 tunnin sijasta. Nykyään suunnitteluaikaa ei siis saa tehdä kotona, vaan kaikki tapahtuu työpaikalla.
Toisin sanoen työnantaja ei edes yritä mahdollistaa suunnitteluaikaa vaan, vaan olettaa sinun olevan ryhmässä. Itse painelen kuin pieru saharaan kun työvuorolistaan merkitty suunnitteluaika on merkitty. Jonkun täytyy toimintaa suunnitella, arvioida ja kehittää. Pitää yhteistyökuviot käynnissä jne. Lastenhoitajalle, joka valittaa minulle että en voi lähteä koska hänelle jää 19 lasta, olen sanonut että en voi asialle mitään, puhu esimiehelle. Minulla on omat työtehtävävastuualueeni, jotka täytyy tehdä.
Lto
Meillä pomo on kieltänyt lähtemästä ryhmästä jos lastenhoitajalle jää yli 7 lasta per nuppi.
Minä palkkaisin jokaiseen ryhmään yhden lastenhoitajan lisää. Siinä olisi yksi käsipari lisää tekemään sitä perustyötä, ja LTO vapautuu hetkittäin helpommin tekemään ne omat suunnittelunsa.
Koska alalle ei ole korkeasti koulutetuista tunkua, jostain täytyy aloittaa päivähoidon suosta nostaminen. Se ei voi alkaa siitä, että tässä taloustilanteessa maksetaan vaan lisää joillekin ilman, että mikään oikeasti paranee.
Päivähoidossa iso ongelma on huono työnjohto ja organisointi. Tätä ei vaan saa sanoa ääneen. Olen itse seurannut vierestä, kuinka vuodessa ajetaan alas uuden päiväkodin hyvä henki ja karkoitetaan motivoituneet LTO:t aivan toiselle alalle! Ja myös toisessa talossa nähnyt, kuinka pidetty nuori sijainen ei saa vakituista paikkaa, vaan tilalle tulee ihminen joka on suoraan sanottuna tyhmä ja ilkeä, mutta josta johtaja pitää.
Ala on ihan villiä. Joka talolla ihan omat systeemit ja tavat toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen työnantaja ei edes yritä mahdollistaa suunnitteluaikaa vaan, vaan olettaa sinun olevan ryhmässä. Itse painelen kuin pieru saharaan kun työvuorolistaan merkitty suunnitteluaika on merkitty. Jonkun täytyy toimintaa suunnitella, arvioida ja kehittää. Pitää yhteistyökuviot käynnissä jne. Lastenhoitajalle, joka valittaa minulle että en voi lähteä koska hänelle jää 19 lasta, olen sanonut että en voi asialle mitään, puhu esimiehelle. Minulla on omat työtehtävävastuualueeni, jotka täytyy tehdä.
LtoMeillä pomo on kieltänyt lähtemästä ryhmästä jos lastenhoitajalle jää yli 7 lasta per nuppi.
Kovastihan se yritti meilläkin vedota solidaarisuuteen, eikä kuitenkaan palkannut/osoittanut ryhmäämme lastenhoitajia. Sillähän siitä olisi päästy.
Sitten pyysin häneltä kirjallisena ne työtehtävät, jotka kuuluvat toimenkuvaani, jotka saan jättää tekemättä.
En saanut. Joten, edelleen häviän kuin pieru saharaan kun työvuorolistan mukainen suunnitteluaika on merkitty. Turha yrittää vierittää asiaa minun harteilleni, itsellään on avaimet käsissä asian ratkaisemiseksi. 
Vierailija kirjoitti:
Voiko lasta enää viedä päiväkotiin. Alkaa pelottaa.
Minulle on jäänyt takaraivoon sellainen surun ja ärtymyksen sekoitus, että onko minun lapseni päiväkodin hoitajat näitä, jotka puhuu pahasti työstään, mollaa lapsia ja vanhempia? Tuntuu, että ihan sama miten tavallisen ja oikean varustelutason lapsen sinne vie, mikään ei silti ole hyvä.
Peiliin katsomisen paikka?
Vierailija kirjoitti:
Älä tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on jäänyt takaraivoon sellainen surun ja ärtymyksen sekoitus, että onko minun lapseni päiväkodin hoitajat näitä, jotka puhuu pahasti työstään, mollaa lapsia ja vanhempia? Tuntuu, että ihan sama miten tavallisen ja oikean varustelutason lapsen sinne vie, mikään ei silti ole hyvä.
Peiliin katsomisen paikka?
Puhuu pahasti työstään?!?!
Kuka on mollannut lapsia ja vanhempia?!?!
Kait sitä nyt hyvänen aika saa kertoa työoloistaan!
Ajatteletko tosiaan niin lapsellisesti että se on yksilöstä kiinni miten työssä viihtyy, vaikka työolot olisivat mitä sattuu? Herää.
Siltä, joka ei ymmärrä lastenhoidon ja varhaiskasvatuksen eroa, pitäisi mielestäni täysin surutta kieltää omat lapset, ja jo syntyneet ottaa välittömästi huostaan.
P.S. vaka ope on yleensä juuri se joka parhaiten ymmärtää leikin merkityksen, joka on koulutettu syvimmin ymmärtämään ja mahdollistamaan leikin[/quote]
Oletko ihan tosissasi? Leikin merkityksen lapselle ymmärtämiseen tarvitsee jotain erityistä koulutusta? Eiköhän se ole useimmille ihan itsestään selvää.
Niin paljon toivoisin, että meidän alan asiat laitettaisiin kuntoon. Tyhmää ja ikävää kun kentän ääntä ei kuunnella. Jos olisi kuunneltu, niin asiat olisi parannettu jo ajat sitten. Sen sijaan keskitytään päinvastaisiin toimenpiteisiin jotka vain pahentavat tilannetta. Myös se pahentaa tilannetta, että varhaiskasvatuksessa kuulutaan moneen eri liittoon jotka riitelevät keskenään. Kukaan ei aja työntekijöiden asiaa. Ja työnantaja on sama taho joka on vastuussa laadusta ja on vastuussa että budjetit pysyvät kauniina. Omavalvonta siis ei toimi ja ulkopuolista valvontaa ei oikeasti ole. Eli kunta valvoo muka omaa toimintaansa jonka se voi tehdä kuinka huonosti tahansa. Avi ja Valvira ei puutu. Ainoastaan vanhempien äänellä voi olla vaikutusta. Vanhempien pitäisi ponnekkaasti lähteä kehittämään avoimia, laadunarvioinnin systeemejä. Vaatia lukumääriä johtajilta: kuinka monta ketäkin työntekijää oli tähän kellonaikaan, kuinka monta lasta, mitä ylimääräisiä työtehtäviä oli lisätty, mikä koulutustausta (onko edes pätevä), onko sopivia työhön, mitä työntekijät itse sanovat (ihan jokainen, eikä mitään "maksettuja puheenvuoroja")... Nämä asiat kun olisi kunnossa, niin alalla olisi siedettävää olla töissä. Ei se siltikään helppo työ ole. Mutta se on monelle työ jota haluaa palavasti tehdä, jos se vain olisi mahdollista. Vanhempien pitäisi liittoutua keskenään. Avi, Valvira ja Karvi kai olisivat ihan ystävällisiä yhteistyötaho. Kuntatyönantaja haluaa vain ja ainoastaan säästää sekä käyttää säädöksien porsaanreikiä eli sieltä on turha hakea yhteistyötä. Liitot puhuvat vähän kierosti, kun haluavat ajaa omien jäsentensä etua.
Itse en haluaisi olla lto, kun en viihdy alalla muutenkaan ja ettehän tekään mitään isoja palkkoja saa.. Olisi hullua opiskella alaa pidempään jonkun muutaman satasen takia.