Gallup ylipainoisille: Mikä on sinun ylipainosi syy?
Tunnistatko syyn ja oletko ajatellut tehdä asialle jotain?
Kommentit (105)
Laiska mieli, huono kunto. Jäykkä kehonkieli, heikko itsetunto.
Syön liikaa, liikun liian vähän. Nukun huonosti, aina väsynyt. Päättäväisyyttä kuluu liikaa muihin asioihin, ei ole selkärankaa enää tähän asiaan.
Ehdottomasti pitäisi saada asia muutettua.
Pidän noin ylipäätään ruoasta ja syömisestä vähän liikaa.
Epäterve suhtautuminen ruokaan (tunnesyöppöys).
Vähän liian laiska liikkumaan.
Siinä ne syyt. Silti ylipainoa on vain joku 6 kiloa. Aion tiputtaa ne lähiaikoina liikkumalla enemmän ja terveyttämällä syömisiäni. N47
Narsistinen esimies -> työpahoinvointi -> piittaamattomuus omasta hyvinvoinnista ja lohtusyönti (lue: ahmimishäiriö) ja tähän päälle vielä SNRI-lääkitys, joka sai aineenvaihdunnan täysin jumiin. Tällä reseptillä mulle tuli +10 kg ja BMI nousi 25,5:een.
Nyt olen lähtenyt sairaasta työyhteisöstä ja päässyt tuosta lääktityksestä. Noin 2 kk aikana paino pudonnut 7 kg ja BMI tällä hetkellä 23,5. Vielä noin 3 kg, niin olen omassa normaalissa painossani.
Olen syönyt pahaanolooni. Sain selviteltyä päätäni tässä viimeisten viiden vuoden aikana ja nyt on 10kg poissa. Vielä toiset 10kg niin olisin tyytyväinen. Ikää on jo -50 joten hiukan pelottaa miten tuon selluliittin kanssa käy. Hitaasti yritän. Kilo kuussa vaikka se on tuskasta mutta jos se nahka ei alkaisi roikkumaan niin kiva.
Päätin 22 vuotta sitten etten tee enää yhtään turhaa fyysistä liikettä liikunnan nimissä, siihen saakka olin ns multisportti mutta päälajina judo. Katson kyllä tarkkaan mitä syön, en juo olutta/sokeeilitkuja ja aina otan portaat, kävelen alle 3km matkat etc.
8 kg ylipainoa, siinä ollut 15 vuotta. Veriarvot 2018 verikokeen perusteella hyvät ja saman vuoden aikana tehdyt kaksi pitkää vaellusta Lapissa (20 km/päivä) ilman mitään suorituskykyongelmia, rinkan alkupaino 35 kg.
Kysymys siis kuuluu: mitä haittaa tuosta liikkumattomuudesta tai ylipainosta on?
Vierailija kirjoitti:
Syy: Ruoka on hyvää. En minä sille oikein mitään voi tehdä. En voi käskeä kaikkea maailman ruokaa muuttumaan mauttomaksi pupuksi.
Ruoka on hoikastakin hyvää, mutta on itsekuria.
Alkoholi, huono ravinto lapsena. Viimeisenä niittinä liikenneonnettomuuden jälkeinen osittainen liikuntakyvyttömyys parin kuukauden ajan ja sitä seurannut stressaava muutto, joiden aikana lihoin 15 kiloa lihavan puolelle.
Tunnesyöminen. Syömisellä voi juhlia, palkita, lohduttaa, lievittää, ihan kaikkea. Masennus ja sen lääkitys.
Kilpirauhasen vajaatoiminta, vaihdevuodet, se että vaikka liikun paljon, kehonivtarttis vielä enemmän, mut priorisoin omat tarpeenivliian usein viimeiseksi. Syön myös suht terveellisesti, muttei ole energiaa laiduttamisen vaatimaan jatkuvaan laskemiseen ja kontrollointiin. Energian vie sekä työ että rahahuolet. Toki nää on omia valintoja kaikki, mut kapasiteetti on rajallinen, kahdutus tosi vaikeaa tässä kohtaa elämää ja hitaalla aineenvaihdunnalla. Ja rahahuolet lamaannuttaa välillä täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaus. Ja tätä syytä ei moni valitettavasti halua uskoa.
Toivottavasti lääkitys saa painon laskemaan.Mikä sairaus? Kyllähän se uskotaan, jos asiasta on mustaa valkoisella.
Kilpirauhasen vajaatoiminta.
Jos olet täällä palstalla lukenut yhtään lihavuuteen/laihdutukseen liittyviä keskusteluja niin olet varmaan huomannut, ettei palstalaisten mukaan mikään sairaus kuulemma voi aiheuttaa lihomista. Aina kyse on vain omasta laiskuudesta ja ruokailutottumuksista. Pitää vain syödä vähemmän ja liikkua enemmän!
Jos tiedät että sinulla on tuo tauti niin miten sinulla ei ole lääkitystä siihen?
Olen hyvä kokki huonolla itsekurilla.
Öö? Syön/juon enemmän kaloreita, kun kulutan, oisko?
Iltanapostelu ja noutoruoka. Aamulla on ihana hakea juustocroissantti ja maitokahvi. Illalla tykkään maata sohvalla ja syödä 1) uunisipsejä ja valkosipulidippejä 2) suolakeksejä, juustoa, ja tryffelihunajaa tai 3) vihannestikkuja ja uima-altaallisen hummusta <3
Syön liikaa. Ruuan laadussa ei ole vikaa mutta yhdestä käyttämästäni lääkkeestä jäi nälkä. Toki unettomuuskin voi vaikuttaa mutta tuntuu vaan että syön liikaa. Jouluna tuli taas 2 kg, suklaasta ja tortuista eikä niinkään ruuasta.
Tänään syönyt marjasmoothien, 2 pientä saaristolaisleipäsiivua juustolla, kana-fetasalaatin, kourallisen manteleita ja rusinoita, 1 täytelakun, mandariinin ja 3 miniluumutomaattia. 1 leipäsiivun syön vielä juustolla.
8 kiloa nyt normaalipainon ylärajalle:(
Olen aina ollut hoikka, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana minulle on tullut joten kummasti painavat ja leveät luut, varsinkin lantio on levennyt. En tietenkään ole lihonut.
Väitetään että viina ja olut lihottaa,ja se tuntuskin järkeenkäyvältä niiden kalorimäärien takia.
Mutta,miksi olen tuntenut alkoholin ongelmakäyttäjiä jotka ovat kuin k--simatoja ja absolutisteja jotka ovat lihavia kuin voitiinut.
Tämä ei ole provo.Seuraavaksi kysytään,kumpi itse olen.Vastaan heti.
En kumpikaan,enkä k-mato enkä voitiinu vaan lievänpuoleisesti ylipainoinen ja kohtuu/seurakäyttäjä alkon suhtee..Tätä kirjoittaessani juon saunakaljaa.
Liikaa sokeria, liian vähän liikuntaa. Paino on onneksi laskusuunnassa mutta vaatii paljon itsekuria olla syömättä herkkuja. Itsekuri on kaiken avain (+pieni armollisuus). Kunpa joku keksisi pillerin jolla laihtuu vaikka söisi fazerin sinisen joka päivä! :D
Olen ollut myös alipainoinen. Syömisten miettiminen ja toisiin vertaaminen.
Syömishäiriö.