Gallup ylipainoisille: Mikä on sinun ylipainosi syy?
Tunnistatko syyn ja oletko ajatellut tehdä asialle jotain?
Kommentit (105)
Syön liikaa karkkia, lakua ja salmiakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ruoka on syy ylipainooni, joten ratkaisin ongelman välttämällä kaikin puolin syömästä suomalaisia ruokatuotteita. Suomalainen ruoka on liian steriiliä(köyhä bakteerikanta), ravintoköyhää ja kyllästetty säilöntä- ja lisäaineilla. Suomalainen ruoka saa vatsani voimaan aina huonosti, minkä on osoittanut ne vuodet, jotka olen asunut ulkomailla. Tämän todistaa sekin, että suomalaiset ovat yleisesti pohjolan lihavin kansa, joten suomalaisten tulisi kiinnittää huomiota juuri siihen mitä maassa syödään. Ulkomailla bakteerikanta on vatsa- ja suolistoystävällisempää ja ruoan laatu parempaa ja myös vatsani ja suolistoni kiittää ja painokäyrä kääntyy alaspäin.
Eiköhän kaikkialla kehittyneissä maissa ole samantyyppinen bakteerikanta ja ruoka yhtä käsiteltyä ja lisäaineilla kyllästettyä kuin Suomessakin. Suoliston bakteerikanta ei myöskään tee kenestäkään vääjäämättä lihavaa, se voi (joidenkin tutkimusten mukaan) ainoastaan vaikeuttaa tai helpottaa painonhallintaa yhtenä tekijänä.
Kyllä monissa muissa kehittyvissäkin maissa löytyy rikkaampi ruokakulttuuri ihan katutasolta alkaen. Suomessa liian tiukka Valviran lainsäädäntö estää ruoan myymisen vapaammin ja esim. barbecueravintolat loistavat poissaolollaan koko Suomessa. Meillä ihmiset joutuvat edullisen ruoan perässä valitsemaan usein kebab, pizza tai mc-dolandsin. Tietysti kotona voi aina valmistaa, mitä vaan ,mutta aikaa ei ole monellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ruoka on syy ylipainooni, joten ratkaisin ongelman välttämällä kaikin puolin syömästä suomalaisia ruokatuotteita. Suomalainen ruoka on liian steriiliä(köyhä bakteerikanta), ravintoköyhää ja kyllästetty säilöntä- ja lisäaineilla. Suomalainen ruoka saa vatsani voimaan aina huonosti, minkä on osoittanut ne vuodet, jotka olen asunut ulkomailla. Tämän todistaa sekin, että suomalaiset ovat yleisesti pohjolan lihavin kansa, joten suomalaisten tulisi kiinnittää huomiota juuri siihen mitä maassa syödään. Ulkomailla bakteerikanta on vatsa- ja suolistoystävällisempää ja ruoan laatu parempaa ja myös vatsani ja suolistoni kiittää ja painokäyrä kääntyy alaspäin.
Tätä selitystä en ollut vielä kuullutkaan, kiitos nauruista.
Nauru on yleinen reaktio silloin, kun ei ole mitään sanottavaa tai vastaväitettä asiaan. Tästä aiheesta on kuitenkin ollut usein keskustelua lehdissa ja tälläkin palstalla eli miksi suomalaiset lihovat. Kansa on sitä, mitä kansa syö.
Kansaa lihottavat sokeri, rasva, höttöhiilarit ja ylipäätään liika energiansaanti kulutukseen nähden. Eivät mitkään bakteerikannat. Eli edelleen kyllä naurattaa selityksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Miksi et sitten vähennä energiansaantiasi, kun et kuluta enää yhtä paljon?
Tuo on yksi sudenkuopista paljon liikkuvalle henkilölle.Noinhan se käy monelle ex-urheilijallekkin. Yhtäkkiä onkin sallittua syödä entiseen verrattuna mitättömiä annoksia.Harrastan kestävyyspainotteisia lajeja ja Itselläkin oli yksi vamma joka piti yli kuukauden poissa liikunnasta ja paino nousi heti 6kg. Kun tottunut syömään paljon siitä vaan on helvetin vaikea täysin yhtäkkiä nipistää isoa ruokamäärää pois. Ei se ruokahalu niin helposti katoa vaikka kulutus vähentyy. Itsellä ei ainakaan itsekuri riittänyt ja todennäköisesti tulen olemaan ylipainoinen vanhempana kun ei kykene enää kunnolla energiaa kuluttavaan liikuntaan.
Kolmekymppisenä jätin käymättä vaa'alla pariin vuoteen. Söin usein sipsejä eikä mulla ollut kunnon keittiötä. Sitten parissa vuodessa huomasinkin olevani ylipainoinen enkä ole saanut laihdutettua niin että jäisi pysyvästi normaalipainoon. 60 kg on mulle näköjään se raja jota ei 160cm lyhyenä naisena kannata ylittää jos haluaa pysyä normaalipainossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauru on yleinen reaktio silloin, kun ei ole mitään sanottavaa tai vastaväitettä asiaan. Tästä aiheesta on kuitenkin ollut usein keskustelua lehdissa ja tälläkin palstalla eli miksi suomalaiset lihovat. Kansa on sitä, mitä kansa syö.
Kansaa lihottavat sokeri, rasva, höttöhiilarit ja ylipäätään liika energiansaanti kulutukseen nähden. Eivät mitkään bakteerikannat. Eli edelleen kyllä naurattaa selityksesi.
Bakteerikannalla on merkitystä ja tätä epäiltiin vastikään myös seuraavassa artikkelissa jonka linkitän sinulle, jotta et tikahdu tietämättömyyttäsi nauruusi.
lainaus: "– Puhutaan länsimaisista sairauksista, jotka liittyvät siihen, että elämme ylihygieenisessä maailmassa, jossa luontoyhteys on heikentynyt. Myös ruokamme on ylikäsiteltyä ja puhdistettua, kun suoliston mikrobisto tarvitsisi kaikenlaisia bakteereita."
Lue tästä koko juttu:
https://www.is.fi/terveys/art-2000006340001.html?fbclid=IwAR31TA_zB6JMG…
Tylsyys ja kaverien puute varmaan suurin syy. Ei ole ylimääräsitä rahaa kalliisiin harrastuksiin (ruoka paljon halvempaa) ja mitä sitä muuten tekisi kun yksin istuu kotona joka päivä. Syön ja juon tylsyyteen.
Nautin paskalla käymisestä ihan liikaa. Jos syön vähemmän, niin paskalla tulisi käytyä harvemmin. Taidanpa lähteä tästä paskalle, ja sen jälkeen voileipää taas nassuun.
Vierailija kirjoitti:
Ja lihominen on yksi sivuvaikutus suoliston huonosta toiminnasta, jonka taustalla taas voi piileä liian bakteerikyöhä ja vääränlainen ravinto.
Stressitila ja unettomuus. 20-24 vuotiaana söin ja lepäsin/nukuin liian vähän mutta vedin monta tuntia raskasta liikuntaa päivittäin. 25 vuotiaana tuli se romahdus, vaikka silloinkin pakonomaisesti liikuin vaikkei ollut voimia.
silloin alkoi tämä ongelma että minulle tuli näitä nestekertymiä. Kirjaimellisesti päivässä lihoin 1-2kg. Sitä tapahtui harvoin mutten tosiaankaan tiennyt mikä sen aiheutti. Ja niitä kilojahan en saanut pois millään ja vähitellen niitä tuli entisten päälle vaikka kuinka tappelin vastaan. Kyllähän pari kertaa olen onnistunut saamaan nämä pois kokonaankin mutta aina niitä tuli samaan tyliin takaisin. Vasta nyt (kiitos parin ammatyilaisen puhuttelun) oikeastaan ymmärrän syyn tähän ja ruvennut syömään enemmän sekä antanut luvan ottaa rennosti.
Voin sanoa että tässä 2kk aikana stressi on vähentynyt selvästi ja unettomuuskin parani. Vielä tälle ylipainolle, mitä on onneksi "vain" 4kg, en voi tehdä mitään mutta ehkä kohta sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bakteerikannalla on merkitystä ja tätä epäiltiin vastikään myös seuraavassa artikkelissa jonka linkitän sinulle, jotta et tikahdu tietämättömyyttäsi nauruusi.
lainaus: "– Puhutaan länsimaisista sairauksista, jotka liittyvät siihen, että elämme ylihygieenisessä maailmassa, jossa luontoyhteys on heikentynyt. Myös ruokamme on ylikäsiteltyä ja puhdistettua, kun suoliston mikrobisto tarvitsisi kaikenlaisia bakteereita."
Lue tästä koko juttu:
En lue, koska tiedän muutenkin ettei siellä puhuta mitään nimenomaan suomalaisesta bakteerikannasta. Ja edelleen, se ei ole syy kenenkään ylipainoon. Suomalainen (sinäkin) pystyy Suomessakin syömään terveellisesti ja kulutuksensa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lihominen on yksi sivuvaikutus suoliston huonosta toiminnasta, jonka taustalla taas voi piileä liian bakteerikyöhä ja vääränlainen ravinto.
Ei ole. Sivuvaikutus on se, että painonhallinta on ehkä hitusen vaikeampaa kuin jollakulla toisella jolla on suotuisampi bakteerikanta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tästä koko juttu:
En lue, koska tiedän muutenkin ettei siellä puhuta mitään nimenomaan suomalaisesta bakteerikannasta. Ja edelleen, se ei ole syy kenenkään ylipainoon. Suomalainen (sinäkin) pystyy Suomessakin syömään terveellisesti ja kulutuksensa mukaisesti.
Suomalaisten kansanvaivana on nykyään suolistosairaudet ja samaan aikaan lihavuus on maassa kasvanut voimakkaasti. Näillä asioilla vain saattaa olla yhteys, mutta eipä siinä sinun tai minun mielipide mitään paina. Tutkimusta tarvitaan lisää, mutta fakta on kuitenkin se, että suomalaiset ovat pohjolan lihavin kansa ja suolistosairaudet yleistyvät Suomessa huippuvauhtia. Itse olen saanut avun juuri korvaamalla hyvin pitkälle suomalaiset einekset, leivät, maitotuotteet ja tietyt elintarvikkeet ja suosimalla aasialaista ruokavaliota.
Sinkkuus, seksin puute ja stressi. Ei ole motivaatiota olla hoikka, koska tykkään itsestäni näinkin. Ajanpuute kuntoiluun, ei ole tarpeeksi tietoa hoikistavasta ruokavaliosta.
Syöminen on minulla tapa pitää itseni tyytyväisenä. Nälän tunne aiheuttaa tunteen, että en hallitse itseäni ja elämääni. Nälkäisenä myös suorituskykyni laskee ja olen kiukkuinen: en jaksa pyörittää arkea.
Tunnesyöminen ja ahmishäiriö. Terapiaa tarvitsin,mutta apua en ole saanut vaikka olen hakenut.
Ylensyönti. Se, mikä siihen johtaa, on moninaisempi juttu. Lapsuuden kaltoinkohtelu, ruualla hyvittely, puutteelliset tunnetaidot, stressi- ja ahdistustaipumus, sokeriin perustuva tunnesäätely, myöhemmät haastavat elämänvaiheet, syömishäiriön puhkeaminen, seksuaalisen kehityksen ongelmat, kehoviha... ylensyöneenä ja yksin on ainoa tila jossa olen täysin rento ja tunnen oloni turvalliseksi. Kuntoutuspsykoterapiaan tämä ei riitä, koska syömällä olen (toistaiseksi) säilyttänyt toimintakykyni, omasta pussista maksaen ei ole varaa.
Ja olen kyllä tehnyt ja teen asialle vaikka mitä, olen mm. laihduttanut moneen otteeseen kymmeniä kiloja (enimmillään 50 kerralla) ja olen yrittänyt käsitellä myös taustalla olevia syitä esim. lukemalla, joogaamalla ja puhumalla. Vielä ei ole tuottanut tulosta mutta niin kauan kuin henki pihisee, on toivoa. Kiitos kiinnostulsestasi ja ymmärryksestäsi ❤
Syön liikaa kulutukseen nähden. En tiedä tuleeko koskaan muututtua.
Suomalaiset syö varmaan maailman eniten suklaata ja tähän yhdistettynä alkoholin kulutus ja leivän sekä perunatärkkelyksen määrä. Suomalaiset eivät yleisesti myöskään syö riittävästi vihanneksia tai hedelmiä. Tässä ne syyt.