Gallup ylipainoisille: Mikä on sinun ylipainosi syy?
Tunnistatko syyn ja oletko ajatellut tehdä asialle jotain?
Kommentit (105)
Munschies. Kun poltan niin on vain pohjaton nälkä
Vähentynyt liikunta. Se taas johtuu selkäviasta ja kuluneista polvista. En pysty kävelemään kovinkaan pitkiä matkoja, mikä harmittaa niin peevelisti, sillä olen aikaisemmin ollut innokas kävelija, sauvoilla tai ilman. Juoksu ei ole ollut minun lajini koskaan, sillä minulla on todettu liian väljät nivelet, mistä seurauksena nilkat menevät sijoiltaan helposti epätasaisessa maastossa, joskus tasaisessakin. Ylipaino ei ole niin suuri, että se sinänsä estäisi liikkumisen. Huomattavasti tukevammatkin liikkuvat ketterästi. Hiihtokaan ei enää suju, vaikka se olisi tosi mieluisaa.
Alkoholismi ja kännissä mässyttäminen. Ylipainoa 40 kg. En aio tehdä asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tunnesyöminen ja sitä kautta liikaa syöminen kulutukseen nähden. Minun ikäpolvelleni taottiin myös opettajien ja isovanhempien taholta sitkeästi ettei ruokaa saa heittää hukkaan vaan se on syötävä pois. Nämä auktoriteetit olivat sota-ajan ja sen jälkeisen pula-ajan kokenutta ikäluokkaa. Hullua sinänsä, koska ruoasta ei tuolloin enää todellakaan ollut pulaa.
Nyt olen päättänyt opetella näistä eroon, mutta tie on pitkä ja kivinen. Kovan stressin aikana tekee mieli vieläkin jatkuvasti syöpötellä ja juoda makeita virvoitusjuomia. Pitää keksiä korvaavaa toimintaa, esim. itsensä salilla rääkkääminen tai lenkkeily.
Tuo on totta. Sen lisäksi ruokaa ei saanut ottaa itse eikä välitetty, jos yritti varovasti ehdottaa "saisinko vähän" vaan lautaselle mätettiin aikuiselle miehelle sopiva annos. Pakko oli syödä vaikkei olisi jaksanut.
9kk raskaana ja yliajalla. Kunhan synnytän olen taas normaalipainoinen.
Jouduin pyörätuoliin eli söin yli kulutukseni.
Suomalainen ruoka on syy ylipainooni, joten ratkaisin ongelman välttämällä kaikin puolin syömästä suomalaisia ruokatuotteita. Suomalainen ruoka on liian steriiliä(köyhä bakteerikanta), ravintoköyhää ja kyllästetty säilöntä- ja lisäaineilla. Suomalainen ruoka saa vatsani voimaan aina huonosti, minkä on osoittanut ne vuodet, jotka olen asunut ulkomailla. Tämän todistaa sekin, että suomalaiset ovat yleisesti pohjolan lihavin kansa, joten suomalaisten tulisi kiinnittää huomiota juuri siihen mitä maassa syödään. Ulkomailla bakteerikanta on vatsa- ja suolistoystävällisempää ja ruoan laatu parempaa ja myös vatsani ja suolistoni kiittää ja painokäyrä kääntyy alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Teen täyspäiväistä työviikkoa ja tämän lisäksi opiskelen 25 tuntia viikko. Pidän opiskellessa vireystasoa mussuttamalla kaikkea turhaa. Lisäksi isäni kuoli kesällä ja äiti joutuu auttamaan paljon.
Liikunnalle ei jää aikaa, eikä juuri millekään muulle. Opinnot ovat ohi puolen vuoden päästä ja pääsen palaamaan normi arkeen.
Seli, seli. Vireystaso ei todellakaan pysy yllä "mussuttamalla kaikkea turhaa", päinvastoin. Liikunnalle on aikaa, jos sitä ottaa ja sitäpaitsi syöminen on tärkeämmässä roolissa painonhallinnassa.
Rakastan kaljaa (ja konjakkia, viskiä ja punaviiniä) ja tykkään herkutella. En aio tehdä asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ruoka on syy ylipainooni, joten ratkaisin ongelman välttämällä kaikin puolin syömästä suomalaisia ruokatuotteita. Suomalainen ruoka on liian steriiliä(köyhä bakteerikanta), ravintoköyhää ja kyllästetty säilöntä- ja lisäaineilla. Suomalainen ruoka saa vatsani voimaan aina huonosti, minkä on osoittanut ne vuodet, jotka olen asunut ulkomailla. Tämän todistaa sekin, että suomalaiset ovat yleisesti pohjolan lihavin kansa, joten suomalaisten tulisi kiinnittää huomiota juuri siihen mitä maassa syödään. Ulkomailla bakteerikanta on vatsa- ja suolistoystävällisempää ja ruoan laatu parempaa ja myös vatsani ja suolistoni kiittää ja painokäyrä kääntyy alaspäin.
Tätä selitystä en ollut vielä kuullutkaan, kiitos nauruista.
Se ettei kiinnosta ja ylipaino on hyvä vanhuusvakuutus. Tai lähinnä vakuutus sitä varten, että en vahingossakaan elä vanhaksi asti vaan henki lähtee toivottavasti siinä 50-60v kun tätä vielä vähän edesauttaa alkoholinkäytöllä.
Tyhjä kysymys. On vain yksi syy: Syö enemmän kuin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vähentynyt liikunta. Se taas johtuu selkäviasta ja kuluneista polvista. En pysty kävelemään kovinkaan pitkiä matkoja, mikä harmittaa niin peevelisti, sillä olen aikaisemmin ollut innokas kävelija, sauvoilla tai ilman. Juoksu ei ole ollut minun lajini koskaan, sillä minulla on todettu liian väljät nivelet, mistä seurauksena nilkat menevät sijoiltaan helposti epätasaisessa maastossa, joskus tasaisessakin. Ylipaino ei ole niin suuri, että se sinänsä estäisi liikkumisen. Huomattavasti tukevammatkin liikkuvat ketterästi. Hiihtokaan ei enää suju, vaikka se olisi tosi mieluisaa.
Niin? Miksi et sitten vähennä energiansaantiasi, kun et kuluta enää yhtä paljon?
Vierailija kirjoitti:
Mustaa makkaraa kaikkiin reikiin bimbo ottaa
Tämän laskurin https://www.laihdutus.info/painonpudotuslaskuri/
mukaan syön 200 kcal/vrk yli normaalin kalorimäärän. Joku kommentoija lässytti lihavien makkaran ja jäätelön syönnistä, en edes muista, monta vuotta sitten olen niitä syönyt. Todennäköisesti saan nuo ylimääräiset 200 kcal leivästä ja juustosta. Yhdessä juustoviipaleessa kun helposti se 100 kcal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä selitystä en ollut vielä kuullutkaan, kiitos nauruista.
Nauru on yleinen reaktio silloin, kun ei ole mitään sanottavaa tai vastaväitettä asiaan. Tästä aiheesta on kuitenkin ollut usein keskustelua lehdissa ja tälläkin palstalla eli miksi suomalaiset lihovat. Kansa on sitä, mitä kansa syö.
Syön liikaa herkkuja. Palkitsen itseäni ruoalla.
Elämä ollut aika haipakkaa viimeiset vuodet, paljon ikävääkin tapahtunut, joiden takia olen ollut kovilla. Aloin herkutella niiden vastapainoksi, karkkia, suklaata, jäätelöä, limua, pizzaa... Roskaruokaa ja eineksiä syön kun ei ollut muka aikaa laittaa kunnon ruokaa. Ja leipää, paljon leipää.
Viidessä vuodessa tuli 15kg lisää painoa. Koko ajan tiesin että ei näin voi jatkua, mutta ei ollut voimia tehdä muutosta.
Elokuussa laitoin vihdoin ruokavalion kuntoon ja herkut kuuluu nykyisin vain juhlaan, kuten nyt jouluun. Paino tippunut 5kg, hitaasti mutta varmasti saan sen taas aisoihin. Ei nämä kilot hetkessä tullut niin ei ne hetkessä lähdekään.
Alkoholin kulutus. On se vaan niin mahtavaa ryypätä äijien kanssa ja vetää aamun tunneille asti. Jos kuolen tähän, niin kuolen onnellisena.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikkialla kehittyneissä maissa ole samantyyppinen bakteerikanta ja ruoka yhtä käsiteltyä ja lisäaineilla kyllästettyä kuin Suomessakin. Suoliston bakteerikanta ei myöskään tee kenestäkään vääjäämättä lihavaa, se voi (joidenkin tutkimusten mukaan) ainoastaan vaikeuttaa tai helpottaa painonhallintaa yhtenä tekijänä.
Sipsit, mehut, limpparit ja valmileivonnaiset.