Vuokra-asunto asiaa
Heippa!
Muutin uuteen asuntoon 16.12.19 ja takuuvuokraa en ole vielä saanut maksetuksi. Sopimus kuitenkin allekirjoitettiin ja sain avaimet. Nyt vuokranantaja haluaa purkaa sopimuksen takuuvuokran takia, vuokraveloista ei ole kyse. Ensimmäinen vuokranmaksu on 5.1.2020. Hän haluaa että asunto on tyhjä 30.12. Voiko vuokranantaja tulla asunnon ottamaan itse haltuun esim poliisin kanssa? Eikö siihenkin tarvitse käräjäoikeuden päätöksen.
Olen ehdottanut että takuuvuokra maksetaan 5.1 mennessä, mutta tämä ei käy.
Miten minun kannattaisi edetä?
Mahdollisuutta minulla ei ole muuttaa.
Kommentit (115)
Kai tiesit sopimuksen allekirjoittaessai, että et pysty noudattamaan sopimusta?
Miksi vuokranantajan pitäisi uskoa, että pystyt maksamaan seuraavana lupaamanasi päivänä?
Aika usein sopimukseen kirjataan, että mikäli vuokravakuutta ei makseta, niin sopimus purkautuu. Eli voi tulla, kun kyseessä ei ole häätö, joka pitää hakea erikseen. Miksi ihmeessä menit allekirjoittamaan sopimuksen, jos sinulla ei ollut rahaa?
Ihmettelen miten sait avaimet ennen takuuvuokran maksua.
Tiedän toimineeni itsekkin väärin. Mutta lähinnä nyt haluaisin vastauksen siihen, että voiko vuokranantaja tulla asuntoon ja ottaa sen haltuun (missään tilanteessa) ilman käräjäoikeuden häätöpäätöstä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika usein sopimukseen kirjataan, että mikäli vuokravakuutta ei makseta, niin sopimus purkautuu. Eli voi tulla, kun kyseessä ei ole häätö, joka pitää hakea erikseen. Miksi ihmeessä menit allekirjoittamaan sopimuksen, jos sinulla ei ollut rahaa?
On myös laissa ja pätee jos ei ole toisin sovittu:
Kohtuullisen vakuuden asettamisesta sen vahingon varalle, että sopijapuoli ei täytä velvoitteitaan, voidaan sopia. Jos vakuutta ei sovitussa ajassa aseteta, on sopijapuolella, jonka hyväksi vakuus on sovittu asetettavaksi, oikeus purkaa sopimus. Oikeutta purkaa sopimus ei kuitenkaan ole, jos vakuus on asetettu ennen purkamisilmoituksen tiedoksisaamista.
Ehto, jonka mukaan sopijapuolen on annettava suurempi kuin kolmen kuukauden vuokran määrää vastaava vakuus, on mitätön.
Mulla oli mukavan rento vuokranantaja pari vuotta sitten, kirjoitettiin soppari sain avaimet ja kysyin tuosta vuokran ja takuuvuokran maksusta kun siitä ei ollut puhuttu mitään, niin sanoi, että voin maksaa vasta kuun lopussa vuokran + takuuvuokran, muutin asuntoon kuun alussa. Joskus sitä saa maksuaikaa kun avaa suun ja kertoo oman tilanteen, itsellä siis oli nuo summat valmiina, mutta elämiseen ei olisi jäänyt joten oli mukava vuokranantaja. Asun siis samassa vieläkin :)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän toimineeni itsekkin väärin. Mutta lähinnä nyt haluaisin vastauksen siihen, että voiko vuokranantaja tulla asuntoon ja ottaa sen haltuun (missään tilanteessa) ilman käräjäoikeuden häätöpäätöstä?
Ap
Kyseessä ei ole häätö, vaan sopimuksen purku. Eli olet velvollinen olemaan poissa asunnosta kamoinesi vuoden vaihteen jälkeen.
Jos en lähde niin voiko hän silloin siltikin ottaa asunnon haltuun virkavallan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Jos en lähde niin voiko hän silloin siltikin ottaa asunnon haltuun virkavallan kanssa?
Tottakai voi, sopimushan on purettu, koska et noudattanut sen ehtoja
Nyt etsit heti sellainen varastofirman komeron ja vuokrata sen halvalla, pyydät vanhemmat tai kaverit kantoavuksi ja k-raudasta peräkärry/paku. Tavarat asunnosta tyhjäksi ja sinä menet vaikka vanhemmille. Tulee huomattavasti halvemmaksi, kun että 30.12. vuokranantajan muuttofirma hoitaa tavaroiden tyhjennyksen.
Miksi edes vuokrasit asunnon jos ei ole sitä takuuvuokraa maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Annettava purkuilmoitus ja sen jälkeen jos et lähde ilmoitettuun päivään mennessä, joutuu hakemaan häätöä tuomioistuimelta, itse voit hakea muuttopäivän siirtoa samasta instanssista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annettava purkuilmoitus ja sen jälkeen jos et lähde ilmoitettuun päivään mennessä, joutuu hakemaan häätöä tuomioistuimelta, itse voit hakea muuttopäivän siirtoa samasta instanssista.
Sopimus katsottu purkautuneeksi eli mitään häätää ei tarvita tai tarvitse hakea!
Tietenkin vuokranantaja voi ottaa asunnon haltuunsa. Sitä sopimuksen purkaminen tarkoittaa. Vouti tulee kantamaan roinasi pihalle, lusmu.
Koita nyt uskoa, että sinun ihan oikeasti täytyy olla 30.12. poissa ja paljon pienemmällä selviät, kun hoidat muuton itse. Nyt on lauantai eli pyydät kaikki tutut ja sukulaiset avuksi, jotta saat kämpän tyhjäksi! Silloin sinulla on edes joskus toivoa saada uusi asunto. Taidat olla aika nuori? Pyydä vanhemmat apuun.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vastaus on, että lain mukaan ei voi tulla ja häätää, koska tosiaan tarvii sen käräjöoikeuden päätöksen. Tämän vuoksi yksikään vuokralainen ei saa minulta avaimia ennen kuin takuusumma on sulkutilillä ja paperit minulla.
Voit kuitenkin olla varma, että kun se käräjäoikeuden päätös tulee (ja se tulee varmasti, koska olet jo rikkonut sopimuksen), sen ja kaiken häätöön liittyvän kulut, takuusumma ja vuokra siltä ajalta kun olet asunnossa asunut, sekä kaikki hajoittamasi, peritään sulta. Ulosoton kautta, jos on tarpeen. Näistä saa haettua käräjäoikeuden päätöksen kätevästi siinä samalla kun häädönkin hakee. Siitä tulee myös luottotietomerkintä, joka vaikeuttaa asunnon saantia tulevaisuudessa. Joten pääset itse paljon helpommalla ja pitkällä tähtöimellä toimit fiksummin kun annat periksi. Kerää kamasi, vapauta asunto ennen maanantaita ja säästyt isoilta kuluilta ja ongelmilta tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopimus katsottu purkautuneeksi eli mitään häätää ei tarvita tai tarvitse hakea!
Tottakai joutuu hakemaan häätöä jos vuokralainen ei lähde asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vastaus on, että lain mukaan ei voi tulla ja häätää, koska tosiaan tarvii sen käräjöoikeuden päätöksen. Tämän vuoksi yksikään vuokralainen ei saa minulta avaimia ennen kuin takuusumma on sulkutilillä ja paperit minulla.
Voit kuitenkin olla varma, että kun se käräjäoikeuden päätös tulee (ja se tulee varmasti, koska olet jo rikkonut sopimuksen), sen ja kaiken häätöön liittyvän kulut, takuusumma ja vuokra siltä ajalta kun olet asunnossa asunut, sekä kaikki hajoittamasi, peritään sulta. Ulosoton kautta, jos on tarpeen. Näistä saa haettua käräjäoikeuden päätöksen kätevästi siinä samalla kun häädönkin hakee. Siitä tulee myös luottotietomerkintä, joka vaikeuttaa asunnon saantia tulevaisuudessa. Joten pääset itse paljon helpommalla ja pitkällä tähtöimellä toimit fiksummin kun annat periksi. Kerää kamasi, vapauta asunto ennen maanantaita ja säästyt isoilta kuluilta ja ongelmilta tulevaisuudessa.
KYSEESSÄ EI OLE HÄÄTÖ VAAN SOPIMUKSEN PURKAUTUMINEN, JOLLOIN KÄRÄJÄOIKEUDEN PÄÄTÖSTÄ EI TARVITA, YMMÄRTÄKÄÄ JO ERO. AP:n tulee olla pois asunnosta 31.12.2019.
Mitä vuokrasopimuksessa lukee?