Miksi sairaanhoitajien vuorotyössä ei ole sama rytmi kuin tehtaissa?
Tehdastyössä rytmi oli esim 4 aamuvuoroa, 4 iltavuoroa, 4 yövuoroa, 6 vapaapäivää.
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja olen hämmästynyt, kun ne vuorot voivat alalla olla sikin sokin mitä vaan. Elämää ei pysty yhtään suunnittelemaan ja vapaapäiviä voi olla esim yksi hassu jossain välissä.
Miksi rytmi ei voisi olla tuollainen selkeä? Helpottaisi työssä jaksamista. Ja pitkä yhtenäinen vapaa noin 2x kuussa olisi hyvä motivaattori, silloin voisi lähteä reissuun tai mökille.
Kommentit (449)
Olen ihmetetllyt samaa. Meillä on vuodeksi työvuorolista mistä tietää omat vapaansa
mies51v
Olen ihmetellyt samaa. Ja työvuorojen takia en aio opiskella terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa on perinteisesti ollut vaikkapa yököt erikseen eli kaikki työntekijät eivät tee yövuoroja.
Mutta nykyisin taitaa tuo olla harvinaisempaa?
Yksi ystäväni on yökkö. Siinäkin on selkeä rytmi: viikko töitä, viikko vapaata. Ihan ok olisi minulle.
Se, että vuorot on lähes ihan koska sattuu on saanut minut toteamaan, että en ehkä sovi alalle. Ennemmin vaikka ruotsinlaivalle töihin, siinäkin selkeämpi rytmi työssä ja välissä pitkä vapaa.
KVTES jossa määritelty rajoitukset ja ihan työntekijöiden suojelemiseksi. Kaikki, jotka ovat tehneet hoitotyötä, tietävät, että ei kukaan jaksaisi tuolla tahdilla tehdä sitä ...12 vuoroa peräkkäin...huhuh
Ja kun minä valmistun sairaanhoitajaksi, niin pidän vapaani milloin haluan. Jos ei työnantajalle sovi, niin etsiköön jonkun muun siihen hommaan.
Koska vuoroissa on eri verran henkilökuntaa. Meillä esimerkiksi aamuissa 12, illoissa 5, yössä 1. Ei tule yövuoroista pitkiä vapaita ei.
Turha verrata tehtaiden työvuororytmiin, kun siellä on ihan eri työehdot muutenkin. Taitaa tuolla mainitsemallasi 4aamua 1vp, 4iltaa 1vp, 4 yötä 6vp rytmissä tulla vähemmän työpäiviä (ja työtunteja) kuin kvtes/sostes/tptes vaatii. Mutta on siellä sitten vähemmän vuosilomapäiviä jne. Ja palkka toki tonnin pari enemmän.
Itse kritisoin sitä, että kaikki nuo em. tesit sallii ns. päivätyöläiselle eli ei jaksotyössä olevalle lyhyemmän työajan, kun vuorotyössä sitä lepoaikaa tarvitsisi. Mutta jostain syystä liitot arvottaa ma-pe tehtävän työn niin rankaksi ettei voida vaatia työtunteja...
Mutta onko siinä jokin syy, että ne sairaanhoitajan vuorot voi olla mitä vaan? Lähes tyyliin, tänään yövuoro, sitten iltavuoro, sitten aamuvuoro. Sekavaa ja vaikeuttaa työstä palautumista.
Paljon parempi tuo 4 yötä putkeen ja sitten vapaa. Eka vapaapäivän käyttää vuorokausirytmin normalisoimiseen ja loput voi käyttää miten haluaa. Ja taas jaksaa tehdä töitä. Valvominen sinänsä minulle ok, mutta se, että elämässä ei ole mitään ennakoitavaa rytmiä, ei minulle sovi.
Voin sanoa, että sekavien vuorojen vuoksi olen miettinyt, että jätän tutkinnon kesken ja haen toiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun minä valmistun sairaanhoitajaksi, niin pidän vapaani milloin haluan. Jos ei työnantajalle sovi, niin etsiköön jonkun muun siihen hommaan.
Ja et sitten myös välitä muista työntekijöistä. Minä minä minä. Veikkaan, että et tule olemaan kovinkaan suosittu työkaveri
Vierailija kirjoitti:
KVTES jossa määritelty rajoitukset ja ihan työntekijöiden suojelemiseksi. Kaikki, jotka ovat tehneet hoitotyötä, tietävät, että ei kukaan jaksaisi tuolla tahdilla tehdä sitä ...12 vuoroa peräkkäin...huhuh
Jätti alottaja mainitsematta että tehtailla on 4 aamua, 1 vp, 4 iltaa, 1vp, 4yötä, 6vp.
Kvtesin alaisuudessa on sen sijaan usein ollut 12pv töitä, kun vapaa on esim tämän viikon ma ja heti perään seuraavan viikon su. Kun kalenteriviikossa oltava 1vp ja se voi olla mikä vaan. Jaksotyöhän on suurinta sontaa ikinä, ja vuodenvaihteessa sen soveltaminen laajenee.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut laivalla töissä, peräkkäin oli juurikin 12 työpäivää, sitten vapaat. Ihan hyvin jaksoi.
Ehkä hoitotyössä on liian vähän henkilökuntaa? Liitto vaatimaan enemmän ihmisiä vuoroa kohti ettei kaikki kaadu esim yhden yötyöläisen niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko siinä jokin syy, että ne sairaanhoitajan vuorot voi olla mitä vaan? Lähes tyyliin, tänään yövuoro, sitten iltavuoro, sitten aamuvuoro. Sekavaa ja vaikeuttaa työstä palautumista.
Paljon parempi tuo 4 yötä putkeen ja sitten vapaa. Eka vapaapäivän käyttää vuorokausirytmin normalisoimiseen ja loput voi käyttää miten haluaa. Ja taas jaksaa tehdä töitä. Valvominen sinänsä minulle ok, mutta se, että elämässä ei ole mitään ennakoitavaa rytmiä, ei minulle sovi.
Voin sanoa, että sekavien vuorojen vuoksi olen miettinyt, että jätän tutkinnon kesken ja haen toiselle alalle.
Joo, et ole alalla, paljasti juuri itsesi.
Ap ei kyllä missään tehdä rytmillä yö, ilta, aamu.
Tottahan tuo on että epäsäännöllinen kolmivuorotyö kuluttaa. Ja useat vaihtaa sen takia alaa. Hyvä puoli on työvuorotoiveet (vapaa), aika usein ne saa läpi. Siinä sun ihannoimassa tehdastyössä olet sitten iltavuorossa kun on siskon häät, kesäfestarit, lapsen rippijuhlat yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut laivalla töissä, peräkkäin oli juurikin 12 työpäivää, sitten vapaat. Ihan hyvin jaksoi.
Ehkä hoitotyössä on liian vähän henkilökuntaa? Liitto vaatimaan enemmän ihmisiä vuoroa kohti ettei kaikki kaadu esim yhden yötyöläisen niskaan.
Käy tekemässä sairaalassa 12 Vuorio putkeen, niin tiedät. Kukaan ei jaksaisi
Kenellä on varaa reissata kerran kaksi kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätti alottaja mainitsematta että tehtailla on 4 aamua, 1 vp, 4 iltaa, 1vp, 4yötä, 6vp.
Kvtesin alaisuudessa on sen sijaan usein ollut 12pv töitä, kun vapaa on esim tämän viikon ma ja heti perään seuraavan viikon su. Kun kalenteriviikossa oltava 1vp ja se voi olla mikä vaan. Jaksotyöhän on suurinta sontaa ikinä, ja vuodenvaihteessa sen soveltaminen laajenee.
Niin niin siis yksi vapaapäivä aina välissä.
En jotenkin osannut ajatella, että ne sairaanhoitajan vuorot on ihan hatusta napattu ja taas 3 viikon välein vaihtuu. Tai tiesin kai, mutta en osannut ennakoida, miten rankkaa se on.
Silti peräänkuulutan, että sairaanhoitajien työvuoroja pitäisi rytmittää jotenkin järkevämmin, jos halutaan pitää ihmiset alalla. Pidemmät yhtenäiset vapaat joka kuukausi.
Onnistuu, jos otetaan enemmän ihmisiä töihin ja nähdään vähän vaivaa vuorojen miettimisessä.
Hoitotyössä toiminnot painottuu aamuun eli esim osastolla potilaiden pesut, haavahoidot ja kotiutuksen järjestäminen. Lisäksi lääkärinkierto ja lääkärin avustaminen toimenpiteissä.
Iltaisin on vähemmän toimintoja ja selvästi vähemmän henkilökuntaa. Yöllä taas henkilökuntaa on vain 1-2 eli sen verran, että ehtii kiertää kaikki potilaat parin tunnin välein ja käyttää wc:ssa ja kuvittaa, vastata potilas kelloihin hoitaa lääkehuoltoa yön osalta.
Sairaalassa ei voi tuotantoa ennustaa kuten tehtaassa, paitsi leikkaussalissa, ja sielläkin vain ma-pe ja päivä vuorossa. Jos tämä tuotanto olisi sairaaloissa samanlaista kuin tehtaissa, niin silloin pitäisi myös henkilökuntaa olla yhtä paljon ilta- ja yövuoroissa, myös muita kuin hoitajia
Vierailija kirjoitti:
Hoitotyössä toiminnot painottuu aamuun eli esim osastolla potilaiden pesut, haavahoidot ja kotiutuksen järjestäminen. Lisäksi lääkärinkierto ja lääkärin avustaminen toimenpiteissä.
Iltaisin on vähemmän toimintoja ja selvästi vähemmän henkilökuntaa. Yöllä taas henkilökuntaa on vain 1-2 eli sen verran, että ehtii kiertää kaikki potilaat parin tunnin välein ja käyttää wc:ssa ja kuvittaa, vastata potilas kelloihin hoitaa lääkehuoltoa yön osalta.
Riippuu missä ollaan. Tehohoidossa on hoitajia aamulla, illalla ja yöllä yhtä paljon, kun potilaita ei voi jättää yksin
Vierailija kirjoitti:
Koska vuoroissa on eri verran henkilökuntaa. Meillä esimerkiksi aamuissa 12, illoissa 5, yössä 1. Ei tule yövuoroista pitkiä vapaita ei.
Turha verrata tehtaiden työvuororytmiin, kun siellä on ihan eri työehdot muutenkin. Taitaa tuolla mainitsemallasi 4aamua 1vp, 4iltaa 1vp, 4 yötä 6vp rytmissä tulla vähemmän työpäiviä (ja työtunteja) kuin kvtes/sostes/tptes vaatii. Mutta on siellä sitten vähemmän vuosilomapäiviä jne. Ja palkka toki tonnin pari enemmän.
Itse kritisoin sitä, että kaikki nuo em. tesit sallii ns. päivätyöläiselle eli ei jaksotyössä olevalle lyhyemmän työajan, kun vuorotyössä sitä lepoaikaa tarvitsisi. Mutta jostain syystä liitot arvottaa ma-pe tehtävän työn niin rankaksi ettei voida vaatia työtunteja...
Mitä sä höpötät? Mulla (yleistyöaika) ainakin on enemmän viikkotyötunteja 8-16.15 duunissa kun saman tiimin vuorotyöläisellä (jaksotyöaika). Vuorotyöläisellä on jokainen päivä 30min lyhyempi koska me muut joudutaan ottamaan ruokailu omalla ajalla.
Sairaaloissa on perinteisesti ollut vaikkapa yököt erikseen eli kaikki työntekijät eivät tee yövuoroja.