Miten välttää "tätiytyminen"?
Suurimmasta osasta naisista tulee semmoisia tätejä/tanttoja, kun ikää alkaa olla 45+. Jotkut ovat sitä jo paljon nuorempinakin. Mistä tämä johtuu? Miksi joistakin tulee niitä tätejä ja jotkut pysyvät nuorekkaan ja raikkaan oloisina hyvinkin kypsään ikään?
Itse olen "vasta" 38, en ehkä ihan vielä täti-iässä, mutta sitä kohti kovasti menossa, ja ystäväpiirissä on kyllä heitäkin, joista on tullut jo niitä "tätejä". Siis jotenkin tylsiä, tanttamainen pukeutumistyyli ja hiukset, vähän sellainen ulkomuoto ettei niin kovasti piittaa itsestään. Kaikki tihkuu antiseksuaalisuutta. Miksi joillekin käy näin? Tämä on osittain yhteydessä ylipainoon, muttei paino itsessään tee "tätiä".
Miksi joistakin tulee niitä tylsiä, harmaita tätejä, ja joistakin ei oikeastaan koskaan? Mikä sen eron tekee? Kyse ei varmasti pelkästään ole ulkomuodollisista asioista vaan osin myös henkisistä.
Kommentit (751)
Hep hep! Keskustelu menee sivuraiteille kun aletaan vain mainostaa kuinka päheetä tätiys on. Taitaa tulla seuraava lifestyle siitä...
Aloittaja kysyi, kuinka välttää tanttamaisuus? Lyhyestä virsi kaunis: paino & tyyli.
Tämä varmaan liittyy aikuistumiseen ja viisastumiseen. Ennen nuorena oli tärkeä näyttää, että tällainen kroppa. Nykyisin ihan yks hailee, se on mun kroppa ja voi olla vaikka kuinka upea, mutta jos minusta on mukavampi pukeutua johonkin "käsityö-ope" -kaapuun niin tottavie pukeudun kuten haluan. En koe enää velvollisuutta paljastaa koko ajan joka kurvia ja muotoa kaikille katselijoille.
Mielestäni seksuaalisuus ei katoa mihinkään, vaan se kasvaa itsevarmuuden myötä. Moni makkarankuoressa sipsuttava "seksikäs" nainen on paljon epävarmempi ja "antiseksuaalisempi" kuin arvonsa tunteva TÄTI.
Yksittäisenä vanhentavana piirteenä tietysti voi mainita ylipainon. Mutta joku tätiytyminen ei ole laihdutukselle mikään syy. Terveys on ainoa syy miksi kannattaa laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tätiytymisessä ole mitään pahaa?
Aloittaja varmaan hakee ennemminkin "tanttautumista". Se on mielestäni vähän sellainen negatiivinen sana. Tanttaan liitän ainakin itse negatiivisempaa mielleyhtymää kuin tätiin. Tädithän voivat olla hyvinkin nuoria. On päivähoidon hoitotäti, kummitäti jne.
Tantta taas on mielestäni sellainen pyylevä kerrostalokyttääjätyyppi. :-)
Ehkä tuo sana olisi parempi, että säästyttäisiin näiltä täti voi olla 16-vuotiaanakin-vänkääjiltä, mutta toisaalta samaahan se tarkoittaa, tant on ruotsiksi täti ja siitähän ilmaisu on kehittynyt.
ihan ekaksi kannatta unohtaa se polkkatukka,tunika ja legginsit.
eli pitäkää paino kuosissa niin ei tartte tommosiin sekaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä jo 90-luvulla. Oppilaanohjaajani oli juuri tällainen silmälasipäinen, lyhyet hiukset ja juuri sellainen tätimäinen, vähän pyöreä kroppa. Hänestä ei oikeasti pystynyt kuvittelemaan, että on ollut joskus nuori. Eikä varsinkaan sitä, että joku olisi harrastanut hänen kanssaan seksiä.
Siis mietittekö te tuollaisia??
En tiedä ketkä me, mutta tästä henkilöstä huokui niin vahvasti keski-ikäisyys, että oli vaan niin vaikea kuvitella, että hän oli ollut nuori. Tuli sellainen "mitä tapahtui" - fiilis. Vaikka vaikeaahan siinä iässä oli ketään opettajaa nuorena kuvitella.
Yleensä tällaisia asioita miettivät ekaluokkalaiset tai ala-asteella olevat. Mutta jokainen kypsyy omia aikojaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta nillitystä koko ketju!
Lopputulos on, että kaikki 38+ naiset ovat vanhan ja tyylittömän näköisiä tätejä. :DKaikki mitä teet on joka tapauksessa väärin ja tosi tätimäistä.
Jotenkin suloista.Joo, jos olet harmaa täti, ei hyvä.
Jos porukasta erottuva täti, ei hyvä. Erotut väärin ja epämuodikkaasti. Jos erottaudut mielestäsi muodikkaasti, valehtelet kuitenkin ja olet silti nolo. Jos näytät nuoremmalta, valehtelet - ja olet nolo.
Jos näytät vanhemmalta, olet kauhea epähygieninen, tyhmä, ilkeä, ruma ja itsestään huoltapitämätön täti.
Pukeudut aina huonosti, muista se! Nuorilla on yksinoikeus pukeutua kummallisiin vaatteisiin.
Tämä !
pinkki tukka on naurettava tädillä
napapaita on naurettava tädillä
täti ei saa olla tatuoitu, lävistetty ..tatskattu
vaihtakaapa se pomppiva fitnesspäiväkirja tyttö aikuiseksi naiseksi,= seko täti
Vierailija kirjoitti:
Hep hep! Keskustelu menee sivuraiteille kun aletaan vain mainostaa kuinka päheetä tätiys on. Taitaa tulla seuraava lifestyle siitä...
Olet ihan oikeassa, jos olet seurannut muoti- ja lifestylejuttuja meiltä ja maailmalta. Monessa suomalaisessakin naistenlehdessä on alkanut olla muotijutuissa koko ajan enemmän mm. harmaatukkaisia täti-ihmisiä. Kauniita sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä varmaan liittyy aikuistumiseen ja viisastumiseen. Ennen nuorena oli tärkeä näyttää, että tällainen kroppa. Nykyisin ihan yks hailee, se on mun kroppa ja voi olla vaikka kuinka upea, mutta jos minusta on mukavampi pukeutua johonkin "käsityö-ope" -kaapuun niin tottavie pukeudun kuten haluan. En koe enää velvollisuutta paljastaa koko ajan joka kurvia ja muotoa kaikille katselijoille.
Mielestäni seksuaalisuus ei katoa mihinkään, vaan se kasvaa itsevarmuuden myötä. Moni makkarankuoressa sipsuttava "seksikäs" nainen on paljon epävarmempi ja "antiseksuaalisempi" kuin arvonsa tunteva TÄTI.
Yksittäisenä vanhentavana piirteenä tietysti voi mainita ylipainon. Mutta joku tätiytyminen ei ole laihdutukselle mikään syy. Terveys on ainoa syy miksi kannattaa laihduttaa.
Kummasti vaan ne, joiden kroppa säilyy hyvännäköisenä eivät pukeudu niihin kaapuihin ja ne, joilla ei säily peittävät kroppansa kaapuihin, koska ovat kypsiä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Hankin kekkoslasit heti kun näkö menee. Oikein odotan sitä.
Minä haluan sellaiset 50-60 luvun kissamaiset mummorillit, jotka omalla mummollakin oli :)
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kysyi, kuinka välttää tanttamaisuus? Lyhyestä virsi kaunis: paino & tyyli.
Ahaa, eli kaikki ylipainoiset on tätejä. Okei, vaikka olisi parikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti vaan ne, joiden kroppa säilyy hyvännäköisenä eivät pukeudu niihin kaapuihin ja ne, joilla ei säily peittävät kroppansa kaapuihin, koska ovat kypsiä aikuisia.
Miten selität ne nuoret ja nätit, jotka "pukeutuvat kaapuihin"? Tuo ilmaisu ei varmaan aukea sinulle. Se tarkoittaa mm. sellaisia avantgardistisia vaatteita, jotka ovat enemmän taideteoksia kuin peruskuteita, ja joiden pointti on olla upeita eikä vain esitellä vartaloa.
Täti ei myöskään voi olla nykäsen matti tai reetu.
Kännissä muita hakkaava ja nuoria poikia vikittelevä nainen ei saa positiivista julkisuutta.
Korkeintaan loukkaavia kuvapäivityksiä tyyliin ex big brother tähtönen terassilla (katso kuvista kun on läski)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä jo 90-luvulla. Oppilaanohjaajani oli juuri tällainen silmälasipäinen, lyhyet hiukset ja juuri sellainen tätimäinen, vähän pyöreä kroppa. Hänestä ei oikeasti pystynyt kuvittelemaan, että on ollut joskus nuori. Eikä varsinkaan sitä, että joku olisi harrastanut hänen kanssaan seksiä.
Siis mietittekö te tuollaisia??
En tiedä ketkä me, mutta tästä henkilöstä huokui niin vahvasti keski-ikäisyys, että oli vaan niin vaikea kuvitella, että hän oli ollut nuori. Tuli sellainen "mitä tapahtui" - fiilis. Vaikka vaikeaahan siinä iässä oli ketään opettajaa nuorena kuvitella.
Yleensä tällaisia asioita miettivät ekaluokkalaiset tai ala-asteella olevat. Mutta jokainen kypsyy omia aikojaan..
Itse en ala-asteella kiinnittänyt huomiota opettajien ulkonäköön. Yläasteella olin kyllä ihastunut nelikymppiseen opettajaani ja muutenkin olin ikäistäni kypsempi, vaikken sitä julistanutkaan tai ehkä juuri siksi. Tämä "tätimäinen" opettaja vaan sai miettimään keski-ikäistymistä ja sitä miten ihmiset muuttuvat, millaiseksi itse muutin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankin kekkoslasit heti kun näkö menee. Oikein odotan sitä.
Minä haluan sellaiset 50-60 luvun kissamaiset mummorillit, jotka omalla mummollakin oli :)
mummosi näyttäisi niissä nykyään kylänhullulta..mutta siitä vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa.
Mulla on hyvä kroppa, väittäisin. Olen täti, tai oikeastaan vissiin tädiksikin jo yli-ikäinen (56), ja totta kai se naamasta näkyykin. Vartalonmyötäiset vaatteet mulla on pilatestunnilla ja uima-altaassa, mutta muuten pukeudun kyllä kaapuihin ja tunikoihin. Koska ne on niin mukavia.
(16-vuotias kummityttöni pukeutuu samanlaisiin....? Sen sijaan kolmekymppiset tyttäreni tällä hetkellä pukeutuvat kyllä aika vartalonmyötäisesti.)
Miksi lapset eivät pukeudu vauvojen vaatteisiin, miksi nuoret eivät pukeudu lastenvaatteisiin, miksi aikuiset eivät pukeudu nuorten vaatteisiin. On se niin väärin!
Vierailija kirjoitti:
ihan ekaksi kannatta unohtaa se polkkatukka,tunika ja legginsit.
eli pitäkää paino kuosissa niin ei tartte tommosiin sekaantua.
Yleensä nämä jotka hirmu mielellään arvostelee toisten naisten tyyliä on itse mauttomia ja vailla tyylitajua. Tämä on niin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan oikeassa, jos olet seurannut muoti- ja lifestylejuttuja meiltä ja maailmalta. Monessa suomalaisessakin naistenlehdessä on alkanut olla muotijutuissa koko ajan enemmän mm. harmaatukkaisia täti-ihmisiä. Kauniita sellaisia.
Mutta onko pinkki tukkaisia tverkki mummoja
nainen ikäänny arvokkaasti..näytä kauniilta mummolta..jota kukaan ei katso SEKSUAALISESTI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, eli kaikki ylipainoiset on tätejä. Okei, vaikka olisi parikymppinen.
Ehkei senikäinen vielä googlaa tätä,kun ei tarvitse.