Miten välttää "tätiytyminen"?
Suurimmasta osasta naisista tulee semmoisia tätejä/tanttoja, kun ikää alkaa olla 45+. Jotkut ovat sitä jo paljon nuorempinakin. Mistä tämä johtuu? Miksi joistakin tulee niitä tätejä ja jotkut pysyvät nuorekkaan ja raikkaan oloisina hyvinkin kypsään ikään?
Itse olen "vasta" 38, en ehkä ihan vielä täti-iässä, mutta sitä kohti kovasti menossa, ja ystäväpiirissä on kyllä heitäkin, joista on tullut jo niitä "tätejä". Siis jotenkin tylsiä, tanttamainen pukeutumistyyli ja hiukset, vähän sellainen ulkomuoto ettei niin kovasti piittaa itsestään. Kaikki tihkuu antiseksuaalisuutta. Miksi joillekin käy näin? Tämä on osittain yhteydessä ylipainoon, muttei paino itsessään tee "tätiä".
Miksi joistakin tulee niitä tylsiä, harmaita tätejä, ja joistakin ei oikeastaan koskaan? Mikä sen eron tekee? Kyse ei varmasti pelkästään ole ulkomuodollisista asioista vaan osin myös henkisistä.
Kommentit (751)
sitä ihminen aikuistuu iän myötä.
No mulle on sanottu ties mitä, ooon ollu pikkulapsi, pikkutyttö, täti, mummo, mamma, äitimäinen, tyttömäinen........ ihan kaikkee on sanottu.........
oon huomannu että pitkälle opiskelleet on monesti tätimäisii, ehk sellanen tietty jäykkyys tekee sen? :D ja se, ettei ne usein meikkaa yms.
ihmisillä on vähän eri kriteerit tädeille yms.
Ei kai sitä voi mitenkään estää tai edistää. Se on mielentila. Jostain syystä kukkahatut, kynttilät ja piirakkareseptit alkavat vetää puoleensa joitakuita.
Minä ainakin haluan tätimäiseksi. En ymmärrä miksei joku haluaisi. Se kuuluu henkiseen kasvuun. Ja tämä ei liity ulkonäköön mitenkään vaan on enemmänkin asennekysymys. Lisäksi olen huomannut, että kel hyvä kroppa on, se kannattaa piilottaa ainakin työpaikalla näin vinkiksi alokkaille. Kyllä tätikerhoon mahtuu!
Sinusta tulee tätinainen aivan samalla tavalla kuin miehistäkin tulee setämiehiä. Kannattaa vain hyväksyä tämä osaksi elämän kiertokulkua.
mun mielestä ruuanlaitto on kyl aika in, ja joku leipominen ja kynttilät ei tee kenestäkään tätimäistä.
joku bilettäminen saa ihmisen sen sijaa ennenaikasesti vanhenemaan... sillon taatusti muuttuu jossain vaiheessa rumemmaksi kun ihminen joka ei juo. :D
Minä olen varmasti tarkoittamasi täti. Pukeudun juuri niinkuin itse huvittaa, vaatteisiin joista tykkään, mukavantuntuisiin ja omasta mielestäni kivan näköisiin kenkiin. Hiuksia en välitä värjätä vaikka muutama harmaakin näkyy jo. Minulla itselläni on hyvä olla näin ja muiden mielipide ei kiinnosta vähääkään saati että alkaisin muuttamaan ulkoasuani miellyttääkseni jotakuta muuta.
Ikää 46.
Siis mitä väärää siinä on? Kun naiset ikääntyvät, heitä ei enää kiinnosta olla seksuaalisesti puoleensavetäviä, vaan muut asiat menevät edelle. Ihmissuhteet, harrastukset, työ, toisista huolehtiminen, järjestöt, politiikka, uusien asioiden oppiminen, mikä kenelläkin. Itse aion ainakin tätiytyä aivan kaikessa rauhassa. Hyvä kaikki maailman sedät jä tädit.
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃
Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Sinun ikäisesi alkavat olla usein niitä, jotka kauhistelevat nuorten tätimäisiä tyylejä ja kommentoivat iltapäivälehtien muotijuttujen ja julkkisten vaatteita tanttamaisiksi. Ajan hermolla pysyminen muodin suhteen on siis vaikeaa sukupolvesta toiseen. Vaikka et seuraisi muotia, kannattaa olla ainakin hiljaa näistä asioista. Ihmisen oma käsitys nuorekkaasta pukeutumisesta on yleensä se tyyli, jota itse käytti 15-25-vuotiaana. Lyhyt villakangastakki, pillifarkut, palestiinalaishuivi ja tennarit ovat monien nelikymppisten mielestä nuorekas talvinen arkiasu, mutta nuorempien silmissä auttamatta vähän vanhanaikainen.
Vaikka ei muuten seuraisi muotia, niin yksi kannattaa muistaa: pidä silmälasien kehysmalli ajankohtaisena. Pahimpia trendipellepokia ei tarvitse valita, jos ne eivät omaan naamaankaan oikein istu, mutta kymmenen vuoden takaiseen muotiin ei kannata tarrautua kehyksissä, sillä ne vaikuttavat hyvin paljon koko tyylin ajankohtaisuuteen.
Lähinnä säälittävältä näyttää ne neli-viisikymppiset jotka väkisin haluaa pukeutua nuorisovaatteisiin. Ovatko juuri niitä jotka eivät halua näyttää tädeiltä?
Ei kai nyt lähes viisikymppisenä kuulukaan enää näyttää miltään parikymppiseltä. Se, että naama ryppyyntyy, hiukset ohenevat eikä hoikkakaan vartalo näytä enää hyvältä missään vartalosukassa, on osa normaalia ikääntymistä. Vanhempana alkaa arvostamaan ylipäätään enemmän muita asioita kuin nuoruuden perässä juoksemista. Toki on niitä, jotka yhä kasikymppisenäkin nauttii meikata hienosti ja pukeutua nuorekkaasti, mutta suurimmalla osalla mielenkiinnon kohteet ovat tuossa iässä jo muualla.
Tätiydessä parasta on ettei tarvi enää miellyttää ketään. Kun olemukseen tulee varmuutta, se ei miellytä kaikkia.
Mutta jos vain ulkonäöstä puhutaan tietysti liikunta ja terveet elämäntavat ei ainakaan haittaa. Ja paino kurissa. Vaihdevuosi-ikäisenä aineenvaihdunta muuttuu ja painonpudotus on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Aika moni nelikymppinen sanoo näyttävänsä kymmenen vuotta nuoremmalta. En tunne yhtäkään joka oikeasti näyttäisi.
Hankin kekkoslasit heti kun näkö menee. Oikein odotan sitä.
Ei tätimäisyys liity henkiseen kasvuun, vaan siihen että kaikki lakkaa kiinnostamasta. Myöskään koulutukseen se ei liity millään lailla, veikkaan, että niissä elämänkoululaisissa on tätejä muita enemmän.
Minulla esim. on reilusti yli 60-vuotias sukulainen, joka ei ole silmissäni vieläkään täti. Ok, on lapseton ja perheetön, mutta on aina ollut tosi freesi. Liikunnallinen ja hoikahko, vaatteet ja hiukset aina mielenkiintoisesti ja tyylikkäästi laitettu. Ei ole paikolleen jämähtänyt tai kaavoihin kangistunut missään asiassa. On utelias ja elämänmyönteinen persoona, aina tekemässä ja kokeilemassa kaikenlaista. Ei ole millään lailla tylsä eikä missään mittakaavassa minun silmissäni tätimäinen. Kyllä hän sitä hyggeilyäkin harrastaa, eikä minun mielestäni esim. leipominen tai käsityöharrastus ole tätimäisiä itsessään, vaan hyvinkin trendikkäitä itse asiassa.
Ei, kaikista ei tule niitä tätejä. Minullekin on mysteeri miksi joistakin tulee sellaisia jo nuorina ja joistakin ei vielä vanhoinakaan. Tätimäisyys on enemmänkin sellaista sisäistä tylsyyttä, ja mielenkiinnottomuutta. Näin sitä itse parhaiten kuvailisin. Ehkä ne keistä tulee tätejä, on olleet sellaisia jo liki lapsesta asti..
Kyllä taitavat niitä tätejä olla enemmänkin olla nykypäivän 20-29 vuotiaat leidit 🤣🤣
Varsinkin nuoret äidit ovat aivan tanttoja.
Koska jossain kohtaa nainenkin tajuaa, ettei maksa vaivaa miellyttää ulkoisesti ketään, jos se vaatii paljon työtä.