Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten välttää "tätiytyminen"?

Vierailija
26.12.2019 |

Suurimmasta osasta naisista tulee semmoisia tätejä/tanttoja, kun ikää alkaa olla 45+. Jotkut ovat sitä jo paljon nuorempinakin. Mistä tämä johtuu? Miksi joistakin tulee niitä tätejä ja jotkut pysyvät nuorekkaan ja raikkaan oloisina hyvinkin kypsään ikään?

Itse olen "vasta" 38, en ehkä ihan vielä täti-iässä, mutta sitä kohti kovasti menossa, ja ystäväpiirissä on kyllä heitäkin, joista on tullut jo niitä "tätejä". Siis jotenkin tylsiä, tanttamainen pukeutumistyyli ja hiukset, vähän sellainen ulkomuoto ettei niin kovasti piittaa itsestään. Kaikki tihkuu antiseksuaalisuutta. Miksi joillekin käy näin? Tämä on osittain yhteydessä ylipainoon, muttei paino itsessään tee "tätiä".

Miksi joistakin tulee niitä tylsiä, harmaita tätejä, ja joistakin ei oikeastaan koskaan? Mikä sen eron tekee? Kyse ei varmasti pelkästään ole ulkomuodollisista asioista vaan osin myös henkisistä.

Kommentit (751)

Vierailija
541/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Olen jo lapsesta lähtien pitänyt tätejä kiinnostavina tyyppeinä. Minulla oli onnekseni monta eksentristä isotätiä molempien nuorten vanhempieni puolelta. Kaikilla oli oma vahva tyyli ja jännittävältä vaikuttava elämä. Huomaan, että tätejä ajatellessa mietin nimenomaan lapsettomia, ehkä myös naimattomia keski-ikäisiä naisia, jotka eivät ole omistautuneet lapsille ja lapsenlapsille. Minulle täti on mielenkiintoinen, lukenut ja sivistynyt ihminen, asenteeltaan jotenkin vähän muista aikuisten massasta erottuva. Näiden tätien mielenkiinnon kohteisiin tuskin kuului muiden ulkonäön vartioiminen.

Tää oli ihana :)

Itse olen lapseton 40+ täti. Koiratäti vieläpä, omg. Rakastan elämääni. Minulla on oma asunto, auto, kesämökki ja työkin on jees. Ystävät on mahtavia, yhdessä käymme maastoilemassa (ratsastamassa), oopperassa, salilla tai sherryllä. Ihan on laidasta laitaan tekemiset ja pukeutumiset, eikä suoraan sanottuna ole käynyt mielessä, että mitäköhän muut ajattelee :D On ihanaa, kun on rahaa ja aikaa tehdä mitä lystää.

Jos haluaisin pukeutua Marimekkoon, taatusti pukeutuisin. Itse olen kuitenkin enemmän tylsä farkut ja kauluspaita -tyyppinen nilkkuri(aargh, nämäkö olivat kiellettyjen listalla?)täti.

Vierailija
542/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme, että miehet naureskelee naisille, kun muijat on toistensa kimpussa kuin hyeenat ja itse nostavat ulkonäön naisen tärkeimmäksi ominaisuudeksi. Tutkikaa naisen asemaan ennen ja nyt ja eri maissa. Sivistäkäää itseänne.

Kuka on sanonut, että tärkein? Missä? Ite sen sanoit, koska olet niin vainoharhainen omassa feministikuplassa. Tärkeä on kyllä se ulkonäkö - muiden ihmisten kunnioittamista ja itsensä kunnioittamista, mutta kukaan ei ole sanonut, että tärkein.

Tämä on asia, jota en koskaan ole ymmärtänyt: mitä niin iljettävää on pestyssä, kammatussa ja enimmäkseen hajuttomassa naisen ruumiissa että on kohteliasta kätkeä ja muokata se meikillä, hiuslisäkkeillä, korkokengillä ja mikä muu nyt sitten sattuukin olemaan muodikas väline itsen muokkaamiseen sopivaksi. Se ei minusta eroa mitenkään oleellisesti vaikka talebanien ajatuksesta naisen iljettävyydestä (= houkuttelu irstauden syntiin jne.). Toki itselleen sopii tehdä noita asioita, jos siltä tuntuu, ei minua huivikaan häiritse, mutta en minä mitään naisten vallankumouskaartiakaan kumpaankaan suuntaan haluaisi.

Minulla ainakin naama piristyy huomattavasti pikaisenkin meikin avulla. Koroista tykkään, koska olen lyhyt. Hajuvettä laitan joskus vähän, koska en vaan jaksa haista hielle. Toki minuutti suihkun jälkeen ei ole tarvetta.

Jos on tällaisia apuja keksitty, niin kyllä ne minulle kelpaavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Olen jo lapsesta lähtien pitänyt tätejä kiinnostavina tyyppeinä. Minulla oli onnekseni monta eksentristä isotätiä molempien nuorten vanhempieni puolelta. Kaikilla oli oma vahva tyyli ja jännittävältä vaikuttava elämä. Huomaan, että tätejä ajatellessa mietin nimenomaan lapsettomia, ehkä myös naimattomia keski-ikäisiä naisia, jotka eivät ole omistautuneet lapsille ja lapsenlapsille. Minulle täti on mielenkiintoinen, lukenut ja sivistynyt ihminen, asenteeltaan jotenkin vähän muista aikuisten massasta erottuva. Näiden tätien mielenkiinnon kohteisiin tuskin kuului muiden ulkonäön vartioiminen.

Itse olen lapseton 40+ täti. Koiratäti vieläpä, omg. Rakastan elämääni. Minulla on oma asunto, auto, kesämökki ja työkin on jees. Ystävät on mahtavia, yhdessä käymme maastoilemassa (ratsastamassa), oopperassa, salilla tai sherryllä. Ihan on laidasta laitaan tekemiset ja pukeutumiset, eikä suoraan sanottuna ole käynyt mielessä, että mitäköhän muut ajattelee :D On ihanaa, kun on rahaa ja aikaa tehdä mitä lystää.

Jos haluaisin pukeutua Marimekkoon, taatusti pukeutuisin. Itse olen kuitenkin enemmän tylsä farkut ja kauluspaita -tyyppinen nilkkuri(aargh, nämäkö olivat kiellettyjen listalla?)täti.

Paitsi tässä ei ole kyllä mitään eksentristä tätiyttä jota alkuperäinen kirjoittaja nimenomaan arvosti. Miten erotut muista aikuisten massasta?

Vierailija
544/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme, että miehet naureskelee naisille, kun muijat on toistensa kimpussa kuin hyeenat ja itse nostavat ulkonäön naisen tärkeimmäksi ominaisuudeksi. Tutkikaa naisen asemaan ennen ja nyt ja eri maissa. Sivistäkäää itseänne.

Kuka on sanonut, että tärkein? Missä? Ite sen sanoit, koska olet niin vainoharhainen omassa feministikuplassa. Tärkeä on kyllä se ulkonäkö - muiden ihmisten kunnioittamista ja itsensä kunnioittamista, mutta kukaan ei ole sanonut, että tärkein.

Tämä on asia, jota en koskaan ole ymmärtänyt: mitä niin iljettävää on pestyssä, kammatussa ja enimmäkseen hajuttomassa naisen ruumiissa että on kohteliasta kätkeä ja muokata se meikillä, hiuslisäkkeillä, korkokengillä ja mikä muu nyt sitten sattuukin olemaan muodikas väline itsen muokkaamiseen sopivaksi. Se ei minusta eroa mitenkään oleellisesti vaikka talebanien ajatuksesta naisen iljettävyydestä (= houkuttelu irstauden syntiin jne.). Toki itselleen sopii tehdä noita asioita, jos siltä tuntuu, ei minua huivikaan häiritse, mutta en minä mitään naisten vallankumouskaartiakaan kumpaankaan suuntaan haluaisi.

Minulla ainakin naama piristyy huomattavasti pikaisenkin meikin avulla. Koroista tykkään, koska olen lyhyt. Hajuvettä laitan joskus vähän, koska en vaan jaksa haista hielle. Toki minuutti suihkun jälkeen ei ole tarvetta.

Jos on tällaisia apuja keksitty, niin kyllä ne minulle kelpaavat.

Apu hienhajun torjumiseen on deodorantti. Ei hajuvesi.

Vierailija
545/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta nillitystä koko ketju!

Lopputulos on, että kaikki 38+ naiset ovat vanhan ja tyylittömän näköisiä tätejä. :D

Kaikki mitä teet on joka tapauksessa väärin ja tosi tätimäistä.

Jotenkin suloista.

Vierailija
546/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju taas näytti, miten kateellisia naiset ovat toisilleen. Jos joku näyttää nuoremmalta kuin on, mitä sitten?

Jos joku ei meikkaa, niin mitä sitten?

Jos joku ei värjää hiuksia, niin mitä sitten?

Jos joku käyttää tunikoita ja legginsejä, niin mitä sitten?

Jos joku ei halua käyttää korkokenkiä ja minihametta, niin mitä sitten?

Jos joku haluaa käyttää jakkuja, saapikkaita, trenssitakkia ja nahkakäsineitä, niin mitä sitten?

Jos jonkun vartalo on muuttunut 20 vuodessa, niin mitä sitten?

Jos jollakulla ei ole pitkiä hiuksia vanhempana, niin mitä sitten?

En ole arvostellut tässä ketjussa kenenkään ulkonäköä, totesin vain että minua usein luullaan nuoremmaksi. Sen jälkeen alkoi nillittäminen" Kukaan ei näytä nuoremmalta kuin on" ym arvostelu.

Edelleenkin,, kukaan ei näytä oikeasti nuoremmalta. Voi hetken hämätä, mutta kyllä se todellinen ikä paljastuu. Uskotella voi, jos elämä siitä kohenee.

Kyllä näyttää, törmään asiaan päivittäin työssäni (kysyn henkkareita, joten turha tarttua siihen). Saman ikäisissä on valtavasti eroja, etenkin nelikymppisissä.

Jos laitat 20-, 30-, ja 40-vuotiaat naiset vierekkäin, jotka kaikki ovat urheilullisia, syövät terveellisesti ja pitävät itsestään huolta, niin kyllä sinä silti sen ikäeron huomaat, vaikka he kaikki näyttävät hyvältä. Tai jos laitat kuvia samasta naisesta vierekkäin, eri ikäisenä eri vuosikymmeninä, joka on kuitenkin aina huolehtinut itsestään, niin huomaat eron. Ikääntyminen näkyy kaikissa. Kukaan ei pysy muuttumattomana vuosikymmeniä. 

Ja jos pistät vierekkäin satunnaiset 10 kappaletta 40-vuotiasta, niin nuorimman ja vanhimman näköisen välillä voi näyttää olevan 15 vuoden ikäero. Tai jos otat samalla lailla randomit 10 kpl 30 ja 40 vuotiasta, osa niistä 30-vuotiaista näyttää vanhemmilta kuin osa 40-vuotiaista. Tai jos otat joka vuosi kuvan samoista ihmisistä 20-40 vuotiaana, osa näyttää vanhenevan vuosien varrella huomattavasti enemmän kuin toiset. Jne jne. Ei luulisi että näin itsestäänselvyydestä pitää vääntää rautalankaa.

Totta, mitä rankempi elämä, sen enemmän se jättää jälkensä. Mutta edelleen: kaikissa se ikääntyminen näkyy. Myös niissä terveissä, hyväkuntoisissa ja aina itsestään huolehtivissa. Se, että joku on ikääntynyt enemmän tai eri lailla ei poista sitä, että myös tässä hyväkuntoisessa näkyy vuosien kuluminen. Myös hyvännäköinen nelikymppinen nainen näyttää nelikymppiseltä eikä kaksikymppiseltä. Mutta se kai tässä onkin ongelma, että monet yhdistävät hyvännäköisyyden nuoruuteen ja ikääntymisen rumuuteen ja rupsahtamiseen. Jos joku näyttää hyvältä vanhempana, sanotaan häntä nuoremman näköiseksi. Jos taas sanotaan, että näyttää ikäiseltään, on se jotakin negatiivista. Vaikka korostaisi, että tämä näyttää hyvältä, vaikka näkeekin sen, että se toinen on nelikymppinen, niin jo pelkkä iän näkymisen huomaaminen on loukkaus. 

Vierailija
547/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopputulos on, että kaikki 38+ naiset ovat vanhan ja tyylittömän näköisiä tätejä. :D

Jotenkin suloista.

Joo, jos olet harmaa täti, ei hyvä.

Jos porukasta erottuva täti, ei hyvä. Erotut väärin ja epämuodikkaasti. Jos erottaudut mielestäsi muodikkaasti, valehtelet kuitenkin ja olet silti nolo. Jos näytät nuoremmalta, valehtelet - ja olet nolo.

Jos näytät vanhemmalta, olet kauhea epähygieninen, tyhmä, ilkeä, ruma ja itsestään huoltapitämätön täti.

Pukeudut aina huonosti, muista se! Nuorilla on yksinoikeus pukeutua kummallisiin vaatteisiin.

Vierailija
548/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju taas näytti, miten kateellisia naiset ovat toisilleen. Jos joku näyttää nuoremmalta kuin on, mitä sitten?

Jos joku haluaa käyttää jakkuja, saapikkaita, trenssitakkia ja nahkakäsineitä, niin mitä sitten?

En ole arvostellut tässä ketjussa kenenkään ulkonäköä, totesin vain että minua usein luullaan nuoremmaksi. Sen jälkeen alkoi nillittäminen" Kukaan ei näytä nuoremmalta kuin on" ym arvostelu.

Edelleenkin,, kukaan ei näytä oikeasti nuoremmalta. Voi hetken hämätä, mutta kyllä se todellinen ikä paljastuu. Uskotella voi, jos elämä siitä kohenee.

Itse kyllä tunnen yli 10 vuotta ikäistään nuoremman näköisiä ja sitten toisaalta sellaisia, joita luulin 10 vuotta vanhemmaksi. Itse olen vaan tyytyväinen, etten enää näytä selkeästi nuoremmalta, alkoi nimittäin kolmeakymppiä hipovana jo rasittaa ne papereiden kyselyt - ja se oli siis aikana, jolloin ne kysyttiin vaan alle 18-vuotiaan näköisiltä.

Vierailija
549/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näyttää, törmään asiaan päivittäin työssäni (kysyn henkkareita, joten turha tarttua siihen). Saman ikäisissä on valtavasti eroja, etenkin nelikymppisissä.

Jos laitat 20-, 30-, ja 40-vuotiaat naiset vierekkäin, jotka kaikki ovat urheilullisia, syövät terveellisesti ja pitävät itsestään huolta, niin kyllä sinä silti sen ikäeron huomaat, vaikka he kaikki näyttävät hyvältä. Tai jos laitat kuvia samasta naisesta vierekkäin, eri ikäisenä eri vuosikymmeninä, joka on kuitenkin aina huolehtinut itsestään, niin huomaat eron. Ikääntyminen näkyy kaikissa. Kukaan ei pysy muuttumattomana vuosikymmeniä. 

Tässä on hienosti tiivistettynä koko asian ydin. Lukekaa kaikki tämä.

Vierailija
550/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Paitsi tässä ei ole kyllä mitään eksentristä tätiyttä jota alkuperäinen kirjoittaja nimenomaan arvosti. Miten erotut muista aikuisten massasta?

Miksi sen pitäisi erottua? On kai täällä muutkin kertoneet omista tätityyleistään. -ohis

Vierailija
551/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tätiytymisessä ole mitään pahaa?

Aloittaja varmaan hakee ennemminkin "tanttautumista". Se on mielestäni vähän sellainen negatiivinen sana. Tanttaan liitän ainakin itse negatiivisempaa mielleyhtymää kuin tätiin. Tädithän voivat olla hyvinkin nuoria. On päivähoidon hoitotäti, kummitäti jne.

Tantta taas on mielestäni sellainen pyylevä kerrostalokyttääjätyyppi. :-)

Vierailija
552/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin suloista.

Joo, jos olet harmaa täti, ei hyvä.

Jos porukasta erottuva täti, ei hyvä. Erotut väärin ja epämuodikkaasti. Jos erottaudut mielestäsi muodikkaasti, valehtelet kuitenkin ja olet silti nolo. Jos näytät nuoremmalta, valehtelet - ja olet nolo.

Jos näytät vanhemmalta, olet kauhea epähygieninen, tyhmä, ilkeä, ruma ja itsestään huoltapitämätön täti.

Pukeudut aina huonosti, muista se! Nuorilla on yksinoikeus pukeutua kummallisiin vaatteisiin.

Tämä ketju on parasta viihdettä aikoihin. Täytyy hakea popparit 😂😂

Vierailija
553/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä tunnen yli 10 vuotta ikäistään nuoremman näköisiä ja sitten toisaalta sellaisia, joita luulin 10 vuotta vanhemmaksi. Itse olen vaan tyytyväinen, etten enää näytä selkeästi nuoremmalta, alkoi nimittäin kolmeakymppiä hipovana jo rasittaa ne papereiden kyselyt - ja se oli siis aikana, jolloin ne kysyttiin vaan alle 18-vuotiaan näköisiltä.

Se on vain sun näkemys eikä ehdoton totuus. Sama homma kauneuden suhteen, jonkun mielestä kaunis toisen ei

Vierailija
554/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä on meille tädeille omistettu oma vihaketju? Veljenpoikani olisi varmasti monen täällä totuuksia laukovan kanssa eri mieltä.

Vierailija
555/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vain sun näkemys eikä ehdoton totuus. Sama homma kauneuden suhteen, jonkun mielestä kaunis toisen ei

Ja mikä on tämän toteamuksen uutisarvo? Sinähän se varsinainen Sherlockki olet.

Vierailija
556/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä jo 90-luvulla. Oppilaanohjaajani oli juuri tällainen silmälasipäinen, lyhyet hiukset ja juuri sellainen tätimäinen, vähän pyöreä kroppa. Hänestä ei oikeasti pystynyt kuvittelemaan, että on ollut joskus nuori. Eikä varsinkaan sitä, että joku olisi harrastanut hänen kanssaan seksiä.

Vierailija
557/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

24-v täti kirjoitti:

Miksi täällä on meille tädeille omistettu oma vihaketju? Veljenpoikani olisi varmasti monen täällä totuuksia laukovan kanssa eri mieltä.

Jos kirjoitit tosissasi, kai ymmärrät, ettei tätimäisyydellä ja mummomaisuudella ole mitään tekemistä sukulaisuussuhteiden tai sen kanssa, että oikeasti jonkun täti tai mummo vaan tietyntyyppisestä ulkomuodosta.

Vierailija
558/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä jo 90-luvulla. Oppilaanohjaajani oli juuri tällainen silmälasipäinen, lyhyet hiukset ja juuri sellainen tätimäinen, vähän pyöreä kroppa. Hänestä ei oikeasti pystynyt kuvittelemaan, että on ollut joskus nuori. Eikä varsinkaan sitä, että joku olisi harrastanut hänen kanssaan seksiä.

Siis mietittekö te tuollaisia??

Vierailija
559/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

24-v täti kirjoitti:

Ei tämä ole mikään vihaketju. Älä ole ilonpilaaja. Meillä on hauskaa kun saa rauhassa vängätä, eikä mo-de ole jo poistanut tätä.

Vierailija
560/751 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

24-v täti kirjoitti:

Vaikka lienetkin vänkääjätrolli, onko esim. ketju, jossa pohditaan miten pysyä hoikkana vihaketju lihavia kohtaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi